høyttalere til rør

B

bendis

Gjest
såg du dragonfly kitet?
93db 8toms coax om jeg ikke husker feil. punktkilde, plassbesparende bredde og bassreflex.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
bendis skrev:
såg du dragonfly kitet?
93db 8toms coax om jeg ikke husker feil. punktkilde, plassbesparende bredde og bassreflex.
hmm. noe bra? :p

tenkte kanskje jeg skulle ta den Hammer'en jeg. ::)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Pengvim skrev:
bendis skrev:
såg du dragonfly kitet?
93db 8toms coax om jeg ikke husker feil. punktkilde, plassbesparende bredde og bassreflex.
hmm. noe bra? :p

tenkte kanskje jeg skulle ta den Hammer'en jeg. ::)
Ikke la deg villede mer nå, gå for Hammer! ;) :)
 
R

Rojoh

Gjest
Kan nevne bittelitt om hva jeg oppfatter som styrker/svakheter med Hammerne:

Svakheter:
-Store
-Stygge
-Smal sweetspot (fyller rommet "dårlig" oppover i frekvens --> gir litt ullen lyd hvis man havner for langt ut på siden av høyttalerne).
-Litt grov/udefinert i mellomtonen/nedre diskant (se merknad nr.1)
-Overgang fulltone -->diskant (se merknad nr.2)
-Luftighet

#1) Den er ikke vond/ekkel å høre på, men sammenlignet med andre typer konstruksjoner, så er den ikke fullt så nyansert og ren.
#2) Basselementet møter en veldig liten diskant. Disse elementene er såpass ulike, at dette også gjøres bedre i andre konstruksjoner. Dog ikke vond/ekkel eller noe som stjeler for mye oppmerksomhet.

Styrker:
-Ren og relativt tight bass
-Låter uanstrengt
-Ingen brå og sjenerende ulikheter i spekteret som skriker på oppmerksomhet, og ødelegger helheten
-Tåler litt lydvolum
-Pris
-Lettdrevet
-Den smale sweetspoten gjør høyttaleren mindre kresen på refleksjoner fra sidevegger.

Smak&behag-department:
-Litt slank i nedre mellomtone/øvre bass (Matchings-sak?)
-Snarere "litt myk" enn "steinhard" - men gir litt trøkk-følelse likevel p.g.a. beaming?
-Mer fortolkende enn analyse

Noen vil like disse, andre ikke. Kan ikke hjelpe deg med å velge, desverre. :-\

Mvh. Johan


-
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hva mener du med fortolkende? det samme som at den spiller musikk, ikke hifi? ???

at den spiller uanstrengt er vel litt det samme som å være litt "laid-back"?

litt slank nedre mellomton/øvre bass ja.. med hva slags forsterker da? hvordan er focalene på dette punktet egentlig? lenge siden jeg dreiv å sammenligna nå.. :p


fikk visst ikke stikki innom Stereofil i dag jeg. ble ikke tid alikevel. får ta det på mandag eller noe.


kan #1 ha noe med diskanten å gjøre?
 
R

Rojoh

Gjest
Pengvim skrev:
hva mener du med fortolkende? det samme som at den spiller musikk, ikke hifi? ???
Nei, går mer på at den nok farger lyden bittelitt. På noen innspillinger kan det være en fordel. På andre ikke. Generelt vil et høyoppløst og "ufarget" anlegg låte musikalsk, men det skal ikke mye til før det tipper over og fokuset flyttes fra helheten (musikken). Hammerne ligger litt på andre siden. Trygt, men man kommer kanskje ikke helt innpå musikken? Her er det dog viktig å tenke prislapp.

at den spiller uanstrengt er vel litt det samme som å være litt "laid-back"?
Ja, det er en medvirkende faktor sammen med frekvensbalanse/strålemønster.

litt slank nedre mellomton/øvre bass ja.. med hva slags forsterker da? hvordan er focalene på dette punktet egentlig? lenge siden jeg dreiv å sammenligna nå.. :p
Rørforsterkere har gjerne en tendens til å bule litt ut der, og oppveier (ad omveier?) denne tendensen.

kan #1 ha noe med diskanten å gjøre?
Nei, når jeg nevner diskant, så tenker jeg på et frekvensområde. Altså området fra rundt 1500-2000Hz og oppover. Dette området dekkes av 12"eren, og den er ikke like detaljrik og presis som et bittelite diskantelement i dette området. Fostex-diskanten oppfører seg bra i sitt virkeområde (8/10kHz og oppover). Dette er konstruksjonsprinsippets svake punkt sammenlignet med andre typiske høyttalere hvor diskantelementet deles inn lavere i frekvens. Fordelen er at man slipper å ha en overgang i dette området hvor øret er mest følsomt.

Til slutt: Fulltonenes fortrinn vs. en del andre høyttalere i prisklassen; er at man slipper å sitte å vente på at ulydene skal komme når man spiller musikk. En del ordinære høyttalere har en tendens til å lage øremessig krøll i visse frekvensområder grunnet delefilter/overganger mellom ulike elementer.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kan vel overleve det at de farger lyden litt for å si det sånn..

veldig fint at den spiller uanstrengt.

så med en litt varm rørforsterker så vil jeg antagelig ikke merke så mye til denne slankheten antagelig?

men, selvom diskanten ikke er "perfekt", kan jeg tolke det dithen at den har en helhet over det?
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Du vil vel anntageligvis få litt mere dypbass ut av de ettersom du vil ha de i hver sitt hjørne? Hvor dypt går hammer egentlig? er jo brukbart kassevolum så skulle tro de iallefall gikk til rundt 30hz før de ruller av?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Whoracle skrev:
Du vil vel anntageligvis få litt mere dypbass ut av de ettersom du vil ha de i hver sitt hjørne? Hvor dypt går hammer egentlig? er jo brukbart kassevolum så skulle tro de iallefall gikk til rundt 30hz før de ruller av?
ikke i hjørnet nei.. har desverre dører som slår innover jeg.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Men alvorlig talt...
12 sider opp og ned...
Og ikke kommet ett jævla skritt nærmere en "løsning"

Hallo !

/jan
 
R

Rojoh

Gjest
Pengvim skrev:
kan vel overleve det at de farger lyden litt for å si det sånn..

veldig fint at den spiller uanstrengt.

så med en litt varm rørforsterker så vil jeg antagelig ikke merke så mye til denne slankheten antagelig?
Tror det skal gå bra. Det blir som vanlig: Man matcher seg frem til en klang man liker - gjerne med å bytte rør.

men, selvom diskanten ikke er "perfekt", kan jeg tolke det dithen at den har en helhet over det?
Jeg synes det henger fint sammen, og blir ikke plagsomt. Ikke noe skarpt og skjærende - heller litt på den "snille" siden. Det er vel helst hvis man analyserer, at man henger seg opp i dette.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Whoracle skrev:
Du vil vel anntageligvis få litt mere dypbass ut av de ettersom du vil ha de i hver sitt hjørne? Hvor dypt går hammer egentlig? er jo brukbart kassevolum så skulle tro de iallefall gikk til rundt 30hz før de ruller av?
De går et stykke ned, men vet ikke eksakt hvor dypt. Det jeg liker med Hammerne er at de spiller nokså rent nedover.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
men, selvom diskanten ikke er "perfekt", kan jeg tolke det dithen at den har en helhet over det?
Jeg synes det henger fint sammen, og blir ikke plagsomt. Ikke noe skarpt og skjærende - heller litt på den "snille" siden. Det er vel helst hvis man analyserer, at man henger seg opp i dette.

Mvh. Johan
det høres jo greit ut det. sitter ikke så mye å analyserer akkurat.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Men alvorlig talt...
12 sider opp og ned...
Og ikke kommet ett jævla skritt nærmere en "løsning"

Hallo !

/jan
slapp av nå, Jan. jeg har ikke så dårlig tid (som deg).. ::)
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Hva med Hammer + Zu mini method + Audionote kit 1 eller 2?
Det tror jeg blir et morsomt/bra oppsett, hvis du har et vanskelig rom har du en del muligheter med sub,( så fremt kit1 eller 2 har sub ut? ) mini method er rask nok til å holde følge med Hammer..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kanskje det. det er ikke noen som vil selge en Zu Druid litt rimeligere enn vendur da? ::)
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Det er nok rimelig optimistisk at en av de få som har Druid selger de for 15k, om jeg av en eller annen grunn sku ha solgt mine så ville jeg ikke solgt de for under 20k..
Hammer er ikke veldig ulik Druid, og de går for bare latterlige 6k! Et mysterium hvorfor de ikke alt har blitt solgt alt..eller har de?
 
R

Rojoh

Gjest
Har dem enda, så første mann til mølla... ;)

Jeg tror vel største hindring er størrelsen og utseendet. (Hvis man først skal ha noe lettdrevet for små rørforsterkere). Bassen er såpass "tørr", at man godt kan la den stå relativt nær bakvegg, så de trenger ikke nødvendigvis ta så veldig stor plass heller.

Mvh. Johan
 
B

bendis

Gjest
jeg hadde iallefall aldri brukt 20-30k på druid om hammer er "ikke veldig ulik Druid"
i tilegg har hammer over dobbelt så stort kassevolum og 2" større bass.
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Det er vel utdypet i en annen tråd her hva som skiller disse to, Druid er jo naturligvis en bedre høytaler, men om det rettferdiggjør en så stor prisforskjell tror jeg ikke Pengvim's lommebok er enig i ;)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Whoracle skrev:
Det er nok rimelig optimistisk at en av de få som har Druid selger de for 15k, om jeg av en eller annen grunn sku ha solgt mine så ville jeg ikke solgt de for under 20k..
Hammer er ikke veldig ulik Druid, og de går for bare latterlige 6k! Et mysterium hvorfor de ikke alt har blitt solgt alt..eller har de?
Heisan Whoracle.

Enig at Hammerene burde vært solgt for lengst. Uenig at Druid og Hammer har så mange lydfellestrekk ;)

Lf
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Sa ikke at de var like, bare at de ikke var veldig ulike ;) ;) ;)
Begger er fulltone, men der slutter kanskje likhetene..
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.586
Antall liker
544
Har sett på bildene av hammerne dine Rojoth. Synes for meg att diskantene er plassert veldig høyt i forhold til normal sittehøyde? De er jo tross allt godt over meteren disse høytalerne.
Har forøvrig veeldig lyst på de, så hvis du prøver å overtale meg til å kjøpe de, så får du det sikkert til. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, den sitter kanskje bittelitt høyt. Jeg endte opp med å tilte dem ørlite fremover (1 cm opp i bakkant). Det er også litt avhengig av avstanden mellom lytteposisjon og høyttaler. Alternativt kan man kanskje lage et mellomlegg som skråer diskanten bittelitt?

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
problemet er vel om disse Hammer blir litt store for 10 kvadratmeter. peiling? :p
 
R

Rojoh

Gjest
Nei, jeg har brukt dem i rom på 16m2 + litt ekstra. Vanskelig å si, desverre.

Mvh. Johan
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Vel du har jo bassporten foran stemmer ikke det? så du kan jo praktisk talt ha de ganske så nære bakveggen, supertweeteren er vel ganske direkte så da kan du ha de nære sidevegger også, en ulempe for deg da er at de da mest sannsynlig trives best med godt mellomrom fra hverandre.. Noen som kan bekrefte det?
Det er iallefall tilfellet med mine Druider..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jaerbu skrev:
Har sett på bildene av hammerne dine Rojoth. Synes for meg att diskantene er plassert veldig høyt i forhold til normal sittehøyde? De er jo tross allt godt over meteren disse høytalerne.
Har forøvrig veeldig lyst på de, så hvis du prøver å overtale meg til å kjøpe de, så får du det sikkert til. ;)
Jeg synes ikke det er noe problem at diskanten sitter såpass høyt.
Den mest positive opplevelsen med Hammer Dynamics er den enorme størrelsen på rommet de tegner opp, de spiller (fyller) rommet med musikk.
For den prisen man får disse for så gidder man ikke sitte å irritere seg over det som eventuelt er negativt. Man koser seg med musikken istedenfor.
Løp og kjøp!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Continuo skrev:
Jaerbu skrev:
Har sett på bildene av hammerne dine Rojoth. Synes for meg att diskantene er plassert veldig høyt i forhold til normal sittehøyde? De er jo tross allt godt over meteren disse høytalerne.
Har forøvrig veeldig lyst på de, så hvis du prøver å overtale meg til å kjøpe de, så får du det sikkert til. ;)
Jeg synes ikke det er noe problem at diskanten sitter såpas høyt.
Den mest positive opplevelsen med Hammer Dynamics er den enorme størrelsen på rommet de tegner opp, de spiller (fyller) rommet med musikk.
For den prisen man får disse for så gidder man ikke sitte å irritere seg over det som eventuelt er negativt. Man koser seg med musikken istedenfor.
Løp og kjøp!
Dere er ikke helt enige om Hammeren tegner et stort/vidt eller snevert lydbilde....

"-Smal sweetspot (fyller rommet "dårlig" oppover i frekvens --> gir litt ullen lyd hvis man havner for langt ut på siden av høyttalerne)."
skriver Rojoh

Kan dette skyldes rommene dere har lyttet i muligens?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
johna skrev:
Continuo skrev:
Jaerbu skrev:
Har sett på bildene av hammerne dine Rojoth. Synes for meg att diskantene er plassert veldig høyt i forhold til normal sittehøyde? De er jo tross allt godt over meteren disse høytalerne.
Har forøvrig veeldig lyst på de, så hvis du prøver å overtale meg til å kjøpe de, så får du det sikkert til. ;)
Jeg synes ikke det er noe problem at diskanten sitter såpass høyt.
Den mest positive opplevelsen med Hammer Dynamics er den enorme størrelsen på rommet de tegner opp, de spiller (fyller) rommet med musikk.
For den prisen man får disse for så gidder man ikke sitte å irritere seg over det som eventuelt er negativt. Man koser seg med musikken istedenfor.
Løp og kjøp!
Dere er ikke helt enige om Hammeren tegner et stort/vidt eller snevert lydbilde....

"-Smal sweetspot (fyller rommet "dårlig" oppover i frekvens --> gir litt ullen lyd hvis man havner for langt ut på siden av høyttalerne)."
skriver Rojoh

Kan dette skyldes rommene dere har lyttet i muligens?
Kan nok helt klart skyldes rommet eller plassering, de jeg har hørt har Olof fra UA plassert og han gir seg ikke før det spiller bra. ;)
Det fyller rommet, musikerene kan plasseres.
Om det ikke spilte bra utenfor sweetspot vet jeg ikke, har ikke noe der å gjøre. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Tror jeg vet hva Continuo mener: Lytt on-axis og vri på = stort lydbilde som fyller horisonten. ;D Det er en av tingene Hammerne gjør bra - nemlig å tåle litt lydtrykk uten å låte ille + at rommets bidrag ved volum holdes bedre i sjakk enn mer sidestrålende høyttalere gjør.

Mvh. Johan
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
sendt mail til Upgrade Audio om Hammer'ne passer på et 10kvm rom.. så får vi se da.. :p

surfa litt og kom inn på Zenn Audio sin bruktbørs:
et par Edgarhorns til 15000$. :eek:

http://www.edgarhorn.com/

de var fete, men selvfølgelig langt unna min lommebok.. :p
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Rojoh skrev:
Tror jeg vet hva Continuo mener: Lytt on-axis og vri på = stort lydbilde som fyller horisonten. ;D Det er en av tingene Hammerne gjør bra - nemlig å tåle litt lydtrykk uten å låte ille + at rommets bidrag ved volum holdes bedre i sjakk enn mer sidestrålende høyttalere gjør.

Mvh. Johan
You got it! :D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Klipsch var visst bedre enn jeg husket.. ::)

hørte RF52 og RF62 på Stereofil i dag på Fatman iTube 252. det låt veldig bra (ihvertfall der) på slikt som Katie Melua, Bob Dylan, Kari Bremnes og slikt. men når det kom til Rammstein var det noe som ble litt vel hardt (mellomtonen?). kan det ha noe med forsterkeren å gjøre det siste? det vil vel låte litt snillere med 300b kanskje?
 

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
165
Antall liker
2
Vel det var vel en av grunnene for at jeg migrerte vekk ifra Klipsch, fikk aldri de helt til, de ble for harde/skarpe for meg, jeg hører mye på tung musikk da..
Nå prøvde jeg aldri de største modellene..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
kunne vært artig å hørt de med 300b først da.. jeg får ta en tur til ixos ;D
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Rotekroken skrev:
Pengvim skrev:
ja, de er nok litt store.. "selv for meg" 8)
hehehe.. Ja, det er deilig å ikke ha det problemet der ;)
Men om du drømmer om Avantgarde så finnes det en sjelden gang Solo til salgs, aktive tatere så du slipper å tenke på forsterker ;)
Du kan lese mer om dem på www.avantgarde-acoustic.de
Vet om en kar som har et par Solo til salgs skambillig ;D
 
Topp Bunn