Høyttalere Høyttalere til Hegel H80

Eriken

Medlem
Ble medlem
30.12.2014
Antall liker
2
Hei, har en Hegel H80. Ønsker gulvstående høyttalere til en ganske liten stue. Soundgarden foreslår System Audio Mantra 50 til denne forsterkeren, men synes de er for høye og ikke særlig pene. Er takknemlig for andre forslag i prisklasse 0 til 20000. Hva tenker du om det?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Les litt rundt på forumet, det finnes et hav av alternativer i prisklassen du har nevnt.
Alt avhenig av hvilken type lyd du foretrekker, musikk du liker osv.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Sonus Faber Venere 2,5 spiller meget bra sammen med Hegel og H80 gjør jobben meget godt på normalt lyttenivå og litt til, men den blir litt snau for å få ut den siste partyfaktoren i de.

Eriken

Medlem
Ble medlem
30.12.2014
Antall liker
2
Les litt rundt på forumet, det finnes et hav av alternativer i prisklassen du har nevnt.
Alt avhenig av hvilken type lyd du foretrekker, musikk du liker osv.
Hei,ser dette. Men leser også at noen høyttalere av visse merker ikke passer forsterkere av visse merker o.l. Derfor spørrende om dette

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

H80 med riktig match er en knall forsterker. Jeg har hatt en del Hegel. H1 MK4, H200, H300, H80 og H160 som jeg har nå.
Av alle disse foretrekker jeg H160. H80 hadde ikke samme helheten i lyden. Ble mye i bunn og topp, men manglet noe
viktig i mellomtoneområdet. Så den falt litt gjennom. Og klart den har ikke på langt nær samme kontroll på høyttalerne
som storebrødrene har. Så matching her må gjøres litt med omhu. Nå har jeg kun testet H80 med Dynaudio Focus 160.
Dette fungerte bra, men ikke optimalt. Focus 160 trenger i utgangspunktet en del power for å våkne.
Har vel aldri helt fått sansen for det jeg har hørt av SA og Hegel. Men en Dynaudio i lavere serien, DM 2/6 eller 2/7
er et vel så godt alternativ. Nå vet jeg ikke hvor stort rommet ditt er. Men opp til 20 kvm holder stativhøyttalere til
det meste. Uansett vil mange gulvmodeller begynne å kreve såpass mye fra forsterkeren at det blir tafatt uansett, dessverrre.
Så enten må det inesteres i større forsterker eller kjøre HT som ikke krever mer enn hva H80 kan levere.
Går man på f.eks Klipsch som er meget lett å drive, kommer dessverre mismatch inn. Vil nok låte for frempå for de fleste.

Mvh Øyvind

Costanza76

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
211
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sonus Faber Venere 2,5 spiller meget bra sammen med Hegel og H80 gjør jobben meget godt på normalt lyttenivå og litt til, men den blir litt snau for å få ut den siste partyfaktoren i de.
Synes faktisk denne komboen var anemisk allerede på lavt volum... ...litt som om H80 spilte med bremsene på, i mangel av bedre forklaring.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Synes faktisk denne komboen var anemisk allerede på lavt volum... ...litt som om H80 spilte med bremsene på, i mangel av bedre forklaring.
Ikke helt enig, på tross av at vi muligens snakker om det samme. 2,5 fortjener større for å komme til sin rett men syns H80 holder følge greit langt ift forventningene.

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Hegel og Dynaudio ser jeg ofte spille sammen, og X34 er et av de stødigste valgene i denne klassen.

Men det kommer jo an på hva slags lyd du vil ha, hva du liker. På min liste, basert på min smak, fører jeg opp:

KEF R500
Kudos X2
Monitor Audio Silver 10
Spendor A5
Tannoy Precision 6.2

Eriken

Medlem
Ble medlem
30.12.2014
Antall liker
2
Hegel og Dynaudio ser jeg ofte spille sammen, og X34 er et av de stødigste valgene i denne klassen.

Men det kommer jo an på hva slags lyd du vil ha, hva du liker. På min liste, basert på min smak, fører jeg opp:

KEF R500
Kudos X2
Monitor Audio Silver 10
Spendor A5
Tannoy Precision 6.2
takk for godt forslag. Ja leser at Dynaudio sees som vellykket match. Også X14. Jeg har hele veien tenkt gulvhøyttaler fordi jeg liker litt trøkk i bassen, men kanskje jeg er litt forutinntatt som tar for gitt at statovhøyttaler ikke kan levere bass?? Stua er ikke større enn 30m2 så kan hende det ikke er veldig mye mer å hente med f.eks. X34 versus x14 ?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Jeg har hele veien tenkt gulvhøyttaler fordi jeg liker litt trøkk i bassen, men kanskje jeg er litt forutinntatt som tar for gitt at statovhøyttaler ikke kan levere bass?? Stua er ikke større enn 30m2 så kan hende det ikke er veldig mye mer å hente med f.eks. X34 versus x14 ?
Ja, men da har du jo råd til å gå opp til Focus 160 :)

I prisklassen 10-20K får man toppklasse stativhøyttalere.I stedet for "mellomklasse" gulvstående. Jeg tillater meg å komme med noen forslag her også:

KEF R300...eller LS50

PMC Twenty 21... eller 22 (noen kroner over budsjett)

Proac D2

Sist redigert:

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg stemmer i for Dynaudio X34 eller Tannoy Prescision 6.2

To meget flotte høyttalere som vel begge har 8ohms impedance og er lettdrevne.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
49
H80 er den forsterkeren Bent Holter spiller på hjemme, det mener jeg sier litt om forsterkeren :)
Hadde H80 med Dynaudio X14 en sjarmerende og velspillende kombo, men kun til små rom opptil max 15kvadrat imo.
Prøvde H80 på ProAc D2 og ProAc D30R dette spillet selvfølgelig mye bedre, men koster også endel mer.
Dynaudio Fokus160 trenger mer enn H80 for og "våkne", her er nok H160 etter min mening et minimum.
Ser noen nevner gulvstående Dynaudio i X serien, dette tror jeg ville vært en knall kombo.
Lettere og drive enn 160 og fyller opp større rom med en forsterker som H80.
Har du mulighet til og lytte på ProAc sine nye Studio 148, hadde den vært øverst på min liste, men så liker jo jeg ProAc da ;D
Hele modellen er oppgradert og bruker nå bla samme diskant som i Responsen D2 :)
Pris 1690£ i England så i underkant av 20k
http://www.proac-loudspeakers.com/html_files/Speakers.php?Range=Studio&Speaker=Studio148

image.jpg

Sist redigert:

slettix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
207
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
3
Synes Sonus faber er en god match til Hegel. Selv har jeg H300 på Venere 2.5 som jeg er meget godt fornøyd med. Vil tro H80 også vil klare seg bra, selv om den ikke har de samme kreftene selvsagt.

Er forøvrig skeptisk til stativhøyttalere i en stue på 30m2...

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Antall liker
70
Proac er glimrende saker,ingen tvil om det:) Responce 1sc og Hegel h160 er en kjempegod match som jeg hører på hos en nabo av og til.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.815
Torget vurderinger
49
Enkelte stativhøyttalere kan fungere glimrende i stue på 30kvadrat, men trenger da mye mer juice enn H80.
Fokus 160 spillte stort og med imponerende dybde i min stue på 42kvadrat med Bryston 4B SST2 på 300w 8)
Men det er jo en smaksak :)

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Er forøvrig skeptisk til stativhøyttalere i en stue på 30m2...
Nja... Syns vi bør vite litt mer om lytteavstand og planløsning og sånt før vi skal være så veldig skeptiske.

Men har troen på de Proac'ene!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enkelte stativhøyttalere kan fungere glimrende i stue på 30kvadrat, men trenger da mye mer juice enn H80.
Fokus 160 spillte stort og med imponerende dybde i min stue på 42kvadrat med Bryston 4B SST2 på 300w 8)
Men det er jo en smaksak :)
Mine små ProAc Response D1 fyller lett et allrom (stue/kjøkken/spisestue) på ca. 50 kvm med godlyd. Et par Bryston Power Pac PP300 SST (= en Bryston 4B SST kuttet i to) står for juicen her hjemme - assistert av en Amphion sub.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.287
Sted
Holmestrand
Hva med Monopulse som Audiomix og en del andre later til å være godt fornøyd med? Det er en høytaler jeg ville ha sjekket ut i din situasjon.

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Antall liker
70
Ser trådstarter ønsker gulvstående høytt.Dette er en glimrende høyttaler med en god bass (transmisjonslinje)også på lave volum kan man følge bassgitaren med letthet.Svært musikalske og lette å drive.Castle 4
image.jpg

Topp Bunn