Høyttalere Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    At en høyttaler er rocka kan jo bety to ting. Den ene er at den er ute av stand til å spille noe annet. Det andre er at den faktisk er i stand til å formidle rytme og trykk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er jo svært få som nevner aktive høyttalere her, hvorfor det? Det finnes vel knapt noe anlegg som klarer å matche lyd og pris på veldig mange aktive høyttalere?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo svært få som nevner aktive høyttalere her, hvorfor det? Det finnes vel knapt noe anlegg som klarer å matche lyd og pris på veldig mange aktive høyttalere?
    Som utøvende hifi freak mister man da mulighetene til å eksperimentere med forskjellige høyttaler/forsterker kombinasjoner. Men jeg ser poenget ditt.

    Som DIY utøver har man likevel tilgang til mange kombinasjoner når man kjører aktivt og digitale filtre.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Enig i det. Man mister selvsagt noe av gleden ved å matche, men var ikke poenget med tråden å finne den beste pris/lyd høyttaleren? :)
    Der tror jeg ikke du finner noe bedre alternativ. Ihverfall ikke i prisklassen under 10.000. Men det er mulig at ting endrer seg oppover i prisklasse...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg Piega classic 60.2 (eller var det 80.2?) rocker mer enn Master Line Source 2. Det samme synes jeg om Kii BXT.
    Enig i at Piega sine høyttalere i Coax-serien er veldig gode, men det synes jeg egentlig at de aller fleste av Piega sine høyttalere er. Om de spiller over prisklassene sine er diskutabelt da de generelt sett koster litt, men har vel aldri opplevd at Piega gjør seg bort i sine respektive klasser. Et av mine favoritt-merker.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jo høyere prisklasse på høyttalere, dess mer opplever jeg at spriket i hva du får for pengene er større.

    Når det gjelder aktive høyttalere, har jeg hørt mye bedritent der også.
    Aktive høyttalere er ikke alltid en garanti for god lyd.

    Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg ett par mini to-veis studiomonitorer med 5" bass til ca. 30.000,-
    Det blir spennende å høre om jeg driter på draget her, men jeg er villig til å ta sjansen.

    Har iallefall hatt gode erfaringer fra pro bransjen med Dynaudio og ikke minst Event Opal.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Ser ikke nødvendigvis at dette må bli en motsetning.
    Hvis man tenker at en selv har såpass gode evner når det gjelder å velge ut forsterkere at en derfor like gjerne kan putte et passivt filter i mellom forsterker og driver, droppe multi-amping, og ikke minst avskrive kompetansen til de som har valgt ut forsterkere til de aktive høyttalerne, ja da bør man virkelig velge passive høyttalere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det er jo svært få som nevner aktive høyttalere her, hvorfor det? Det finnes vel knapt noe anlegg som klarer å matche lyd og pris på veldig mange aktive høyttalere?
    Tror dessverre fortsatt det er litt sånn at aktive høyttalere er for lite utbredt og at mange derfor ikke har så mye erfaring med dem enda. Pluss at utvalget er dårligere og iallfall mindre synlig. Sånn opplever jeg det iallfall.

    Er veldig klar for å prøve aktivt selv etterhvert, men sist jeg handlet høyttalere var det disse tingene som gjorde at jeg gikk for vanlige passive isteden.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er befriende med aktive monitorer, men jeg er kanskje ikke en sikkelig audiofil:oops:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om man løfter blikket og ser en annen vei enn hifisjappa, eks til pro/studio sjappene, kan det være flere alternative aktive høyttalere for "listening pleasure" , likevel er det mye der jeg ikke ville valgt som erstatning for hifi høyttalere.
    Den som leter, den finner. Dynaudio har mye som egner seg for godlyd i heimen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Om man løfter blikket og ser en annen vei enn hifisjappa, eks til pro/studio sjappene, kan det være flere alternative aktive høyttalere for "listening pleasure" , likevel er det mye der jeg ikke ville valgt som erstatning for hifi høyttalere.
    Den som leter, den finner. Dynaudio har mye som egner seg for godlyd i heimen.
    Helt sikkert mye å velge i fra proffverdenen, men da slår det med tilgjengelighet og synlighet inn for min del. Mye å sette seg inn i, og jeg tror man skal vite litt hva man driver med for å finne noe som passer. F.eks. ikke sikkert at monitorer for nærfelt er det du vil ha i en stue hvor du sitter 3-4 meter unna og kanskje ikke alltid i sweetspot.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Da kan man kjøpe mid-field, eller far-field monitorer.
    Genelec, Dynaudio, Geithain, Adam, PSI Audio...og flere
    har nok av alternativer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis man tenker at en selv har såpass gode evner når det gjelder å velge ut forsterkere at en derfor like gjerne kan putte et passivt filter i mellom forsterker og driver, droppe multi-amping, og ikke minst avskrive kompetansen til de som har valgt ut forsterkere til de aktive høyttalerne, ja da bør man virkelig velge passive høyttalere.
    Og hva tror du flesteparten gjør? Og hva i he mener du med "såpass gode evner"? Ingen avskriver vel noen form for kompetanse, snarere tvert imot. Men enhver må få drive hobbyen slik en ønsker det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synd for oss som skulle ønske ytelse var den viktigste drivkraften. Det er gjerne sånn at den viktigste drivkraften for dem som kjøper, ender opp med å bli den viktigste drivkraften for dem som utvikler.
    Jeg må innrømme at jeg nok møter ditt hjertesukk med lite sympati.

    Dette er, som @HCS nevner, en hobby viss eneste funksjon er å distrahere meg fra det faktumet at jeg en eller annen dag ender opp som gjødsel. Jeg føler ikke jeg har nedprioritert ytelse, men har satt begrensninger som gjør at veien til målet blir vanskeligere, kanskje umulig. Dette er ikke rasjonelle begrensninger, men likevel helt nødvendige for meg. For meg er ikke "alt i ett" høyttalere det minste interessant. Hva skulle jeg pyntet opp med mellom høyttalerne da?

    Jeg savner forresten et produkt. En god ASP som kan erstatte DSPen jeg bruker til subwooferne. :giggle:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg må innrømme at jeg nok møter ditt hjertesukk med lite sympati.

    Dette er, som @HCS nevner, en hobby viss eneste funksjon er å distrahere meg fra det faktumet at jeg en eller annen dag ender opp som gjødsel. Jeg føler ikke jeg har nedprioritert ytelse, men har satt begrensninger som gjør at veien til målet blir vanskeligere, kanskje umulig. Dette er ikke rasjonelle begrensninger, men likevel helt nødvendige for meg. For meg er ikke "alt i ett" høyttalere det minste interessant. Hva skulle jeg pyntet opp med mellom høyttalerne da?

    Jeg savner forresten et produkt. En god ASP som kan erstatte DSPen jeg bruker til subwooferne. :giggle:
    “Dette er ikke rasjonelle begrensninger, men likevel helt nødvendige for meg”.

    Ting som er viktige for deg, er ikke irrasjonelle, men høyst rasjonelle fra ditt ståsted :)

    I tillegg har vi uttrykket de gustibus non est disputandum; om smak og behag bør man ikke diskutere. Derfor blir diskusjoner ofte ryddigere på et forum når man skiller smak fra teknisk funksjon.

    Det tekniske rommet nedenfor tilfredsstiller sikkert alle “rasjonelle” krav, men faller det i smak?

    De gustibus non est disputandum.

    50692602-74E7-4895-B113-97738032D8DD.jpeg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hmmmm......som vanlig dreier samtalen seg over i "hva jeg synes er viktig uten å ha testet det...".
    Var ikke poenget med denne tråden å finne best mulig høyttaler for minst mulig penger? Det må da være mulig å enes om noe der? Og jeg skal like å se en forsterker og passiv høyttaler kombo som slår en aktiv høyttaler. Dere må gjerne prøve å motbevise det.

    Selv har jeg Fluid FX8 som jeg ga veldig lite penger for, men selv for full pris så skulle jeg like å se en kombo som slår lyden her. Dette er selvsagt ikke high end, men det var heller ikke poenget med tråden, som jeg skjønner det. Vi har både Klipsch, JBL og Yamaha aktive høyttalere som låter utrolig bra.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Personlig synes jeg Piega classic 60.2 (eller var det 80.2?) rocker mer enn Master Line Source 2. Det samme synes jeg om Kii BXT.
    Enig i at Piega sine høyttalere i Coax-serien er veldig gode, men det synes jeg egentlig at de aller fleste av Piega sine høyttalere er. Om de spiller over prisklassene sine er diskutabelt da de generelt sett koster litt, men har vel aldri opplevd at Piega gjør seg bort i sine respektive klasser. Et av mine favoritt-merker.
    Noen av Piega produktene koster jo en del ... Sveitsisk handmade er ikke akkurat gratis ... noen av modellene synes jeg er i overkant priset
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg var hos Stereofil for en god tid tilbake og hørte på Acustic Energy AE1, full aktive høyttalere til rundt 16.000
    Jeg likte veldig godt det jeg hørte der og syntes det er interessante ting, de greide også å rocke noenlunde bra med Green Day, Working class hero...

    Et alternativ i et billig-anlegg, men de er ikke i nærheten av magien til mine Duntech PCL-15

    (Stativhøyttalerne på bildet)

    IMG_7642.jpeg
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    og jeg skal like å se en forsterker og passiv høyttaler kombo som slår en aktiv høyttaler. Dere må gjerne prøve å motbevise det.
    jeg har vært og hatt en intens lyttesesjon med Kii fullaktive høyttalere med basstårn ... full pakke .... jeg opplevde å bli fullstending uimponert over disse. Dette er fullaktive høyttalere som er superlineære, masse bass elementer, skal kunne spille høyt ...

    Men de mangler magi, for meg er de kjedelige og uengasjerende, virker som musikken er lukket inne i boksen. Mine Guarneri Evolution med en billig Krell forsterker og en Studer CD Spiller har magien som Kii mangler, de er mye mere engasjerend å lytte til, musikken kommer ut i rommet, imaging er der...

    Mulig Kii er elendige aktive høyttalere eller det var en elendig demo, ikke sikker ....
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg må innrømme at jeg nok møter ditt hjertesukk med lite sympati.
    Det var ikke så mye et hjertesukk som det var et forsøk på å få i gang litt diskusjon rundt emnet.

    Jeg har også tenkt på muligheten for en analog signalprosessor, men en stor ulempe med slike er at det blir forferdelig mange komponenter i signalveien, og dertil mye støy og forvrengning. Det kjekke med DSP er at uansett hvor mye prosessering man legger til så er disse faktorene konstante.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg var hos Stereofil for en god tid tilbake og hørte på Acustic Energy AE1, full aktive høyttalere til rundt 16.000
    Jeg likte veldig godt det jeg hørte der og syntes det er interessante ting, de greide også å rocke noenlunde bra med Green Day, Working class hero...

    Et alternativ i et billig-anlegg, men de er ikke i nærheten av magien til mine Duntech PCL-15
    Hva koster forsterkere og høyttalere?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke så mye et hjertesukk som det var et forsøk på å få i gang litt diskusjon rundt emnet.

    Jeg har også tenkt på muligheten for en analog signalprosessor, men en stor ulempe med slike er at det blir forferdelig mange komponenter i signalveien, og dertil mye støy og forvrengning. Det kjekke med DSP er at uansett hvor mye prosessering man legger til så er disse faktorene konstante.
    Som om det ikke har vært ganske mange diskusjoner omkring de emnene allerede...?

    Jeg ser ikke helt poenget med å enes om hva som er "god lyd", derimot ser jeg poenget med å la folk få oppleve dette selv, og trekke sine konklusjoner ut fra hva som gir dem mest glede i livet.

    Og, til trådens emne vil jeg si at de få høyttalerne jeg har hørt som "spiller langt over sin prisklasse", har uten unntak kostet ganske lite penger.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    #266
    Ser da ut som en seriøs lydrigg det der.
    Låter nok bedre enn Fluid FX8.
    Men koster nok litt mer også vil jeg tro. ;)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    folk trekker ofte feil konklusjoner også, så godt vi har vitenskapen heh. har hatt flere systemer som var helt på bærtur, noe jeg innså etterhvert selv når jeg begynte å lese
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Som om det ikke har vært ganske mange diskusjoner omkring de emnene allerede...?

    Jeg ser ikke helt poenget med å enes om hva som er "god lyd", derimot ser jeg poenget med å la folk få oppleve dette selv, og trekke sine konklusjoner ut fra hva som gir dem mest glede i livet.

    Og, til trådens emne vil jeg si at de få høyttalerne jeg har hørt som "spiller langt over sin prisklasse", har uten unntak kostet ganske lite penger.
    Det har vært noen, men tydeligvis for få til at folk en gang husker på at de finnes.

    Vi trenger ikke å enes om hva som er god lyd, for det er ikke noe tema, vi er tross alt allerede enige. Det vi derimot ikke alltid er like enige om er hva som er de beste kompromissene.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Selv har jeg Fluid FX8 som jeg ga veldig lite penger for, men selv for full pris så skulle jeg like å se en kombo som slår lyden her. Dette er selvsagt ikke high end, men det var heller ikke poenget med tråden, som jeg skjønner det. Vi har både Klipsch, JBL og Yamaha aktive høyttalere som låter utrolig bra.
    Hva har du sammenlignet dine Fluid 8 med? Sikkert gode til sitt bruk.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva mener du?

    Det både dekker det du etterlyste og er i tråd med trådens tittel. Tror nemlig Evidence ikke vil gjøre skam på seg med det du finner i nederste rad på OHFC gulvhøyttalerliste om du sorterer etter pris (stigende) og yter derfor etter min mening langt over sin prisklasse.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hva mener du?

    Det både dekker det du etterlyste og er i tråd med trådens tittel. Tror nemlig Evidence ikke vil gjøre skam på seg med det du finner i nederste rad på OHFC gulvhøyttalerliste om du sorterer etter pris (stigende) og yter derfor etter min mening langt over sin prisklasse.
    Jeg har aldri hørt Evidence Platinum men har hørt det meste på nedre rad på OHC sin gulvhøyttalerliste inklusive det dyreste Adyton, Audiovector R11 til 2 mill, Geir Tømmervik sine custom KEF Muon, Stort sett alt av Audio Physic, McIntosh XRT 2.1K +++
    Kan jeg stikke innom deg en dag hvis mulig?... jeg mener å ha litt sammenligningsgrunnlag... jeg er også veldig svak for gode Dynaudio :p
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Hva har du sammenlignet dine Fluid 8 med? Sikkert gode til sitt bruk.
    Tja, jeg hadde da Tannoy Eyris DC3, Rogue Perseus og Doxa 70 sign, men har vært innom en del. Noen direkte sammenligning har jeg ikke gjort, men det ser jeg vel heller ikke poenget med, da det er langt dyrere utstyr.

    Jeg skal like å se den komboen til rundt 7500-8000 kroner som er like bra lydmessig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.792
    Antall liker
    11.188
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " - spiller langt over sin prisklasse..." er et nokså besynderlig resonnement eller påstand... I det ligger det da en påstand om at " jo dyrere - jo bedre" og det er vel langt fra tilfelle.... Jeg har selvsagt ikke hørt alt som finnes ( i de seinere år faktisk svært lite), men omtaler og rapporter tilsier nokså klart at mye som er dyrt faktisk kan spille svært dårlig....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Tja, jeg hadde da Tannoy Eyris DC3, Rogue Perseus og Doxa 70 sign, men har vært innom en del. Noen direkte sammenligning har jeg ikke gjort, men det ser jeg vel heller ikke poenget med, da det er langt dyrere utstyr.

    Jeg skal like å se den komboen til rundt 7500-8000 kroner som er like bra lydmessig.
    For meg er det ikke viktig hva andre liker .... . Det som er viktig er hva som er bra for meg
    Les: Hva er bra for deg, det er vel ikke noe poeng å argumentere om noe er bedre eller ikke, hvis det er bra for deg er det topp :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    " - spiller langt over sin prisklasse..." er et nokså besynderlig resonnement eller påstand... I det ligger det da en påstand om at " jo dyrere - jo bedre" og det er vel langt fra tilfelle.... Jeg har selvsagt ikke hørt alt som finnes ( i de seinere år faktisk svært lite), men omtaler og rapporter tilsier nokså klart at mye som er dyrt faktisk kan spille svært dårlig....
    Enig i den, pris er ikke lik kvalitet

    Men hvis du skal ha noe som spiller knallbra, med grenseløs dynamikk, ingen kompresjon, kan spille radetzky march på høyt volum uten komprimering
    Så finner du ikke et billig anlegg som takler det godt, mener jeg .... dessverre
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, jeg hadde da Tannoy Eyris DC3, Rogue Perseus og Doxa 70 sign, men har vært innom en del. Noen direkte sammenligning har jeg ikke gjort, men det ser jeg vel heller ikke poenget med, da det er langt dyrere utstyr.

    Jeg skal like å se den komboen til rundt 7500-8000 kroner som er like bra lydmessig.
    Meget mulig at til rundt 8000 det er en bra pakke. Og ikke noe er bedre enn at en finner ting som er bra i sitt prisområde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn