Høyttalere Høyttalere som spiller langt over sin prisklasse.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    HiFi er tydeligvis alt for billig i Norge.
    DET MESTE spiller over sin prisklasse ser det ut som...;)

    Slik sett er jeg enig med GSi-turbo over her.

    Bruktpriser og vintageutstyr er vel heller lite interessant i sammenhengen synes jeg.

    Kan jo nevne MBL 101 x-treme. De koster 2.000.000 (da er det gratis frakt:))
    At de spiller over sin prisklasse er ikke tøys og tull, for jeg har aldri hørt bedre, hverken billigere eller dyrere.
    Jeg trodde knapt det var mulig å gjenskape lyd på den måten. Da må en si de er verdt prisen.
    Om man har råd, eller vil bruke slike vanvittige summer på høyttalere er en annen sak. Jeg har ikke råd.
    Selv har jeg dessverre kun hørt den grisebillige MBL 101E MKII, og selv om jeg syntes den egentlig låt veldig bra
    kunne jeg aldri tenkt meg å eie en selv, den låt for spesielt for min smak.
    Eg er for eigen del svært fornøgd med mine, men smaken er som baken.......
    Er det pinpointinga du sakar, kanskje?
    Hvis du har hørt Gryphon Pantheon så vet du ca hvor mitt lydideal befinner seg.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Når man kommer opp i de prisklassene der så er min mening at høyttalere ikke lenger kan spille så mye over sin prisklasse, rett og slett for man forventer at det skal låte bra. Overraskelsesfaktoren er på en måte tatt litt brodden ut av. Og låter det da enda litt bedre enn forventningene så er det vel og bra men ikke noe sjokk. Har jo selv Klipsch Palladium som jeg syns spiller helt fantastisk, nyter hvert sekund med musikk. Har hørt dyrere høyttalere som jeg ikke fikk samme inntrykket av så kunne lett sagt at Palladium "spiller over sin prisklasse" men det syns jeg ikke. Rett og slett for at jeg forventer godlyd av en sånn høyttaler. Selvfølgelig hadde en høyttaler til 400.000 eller 500.000 knust Palladium på alt, og mer til. Men det er ikke poenget.

    Med en høyttaler som spiller langt over sin prisklasse så mener jeg det må være en skikkelig billig høyttaler, der du ikke har noen som helst forventninger annet enn innesluttet kasselyd. Og når du da hører at "woow her var det jammen bra lyd" av en høyttaler som koster det samme som barbermaskinen din, eller turskoene dine. Da kan du snakke om høyttalere som spiller LANGT over sin prisklasse, som er tittelen på innlegget :)
    Siden dette var skrevet etter mitt innlegg regner jeg med at det var til meg? :)

    Jeg er uenig. I mine ører er gode høyttalere mangelvare i markedet og når man finner noen så koster de veldig veldig mye. Ø-Icon er i mine ører og hjerne pr definisjon en god høyttaler til en betalbar pris. Det er sjelden vare i dag. :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.819
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Får lyst til å nevne Tannoy Revolution XT mini, har selvfølgelig ikke dypbass (under 70hz) men utover dette
    har de en nydelig mellomtone og topp. Vokaler er en nytelse på disse og sett ifht pris overgår de mange👍🏼🎶

    FD2B50EB-19B1-4010-B3E6-337BE312C5A9.jpg


    gismo
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv har jeg dessverre kun hørt den grisebillige MBL 101E MKII, og selv om jeg syntes den egentlig låt veldig bra
    kunne jeg aldri tenkt meg å eie en selv, den låt for spesielt for min smak.
    Eg er for eigen del svært fornøgd med mine, men smaken er som baken.......
    Er det pinpointinga du sakar, kanskje?
    Hvis du har hørt Gryphon Pantheon så vet du ca hvor mitt lydideal befinner seg.
    Heilt andre dyr enn mine, ja.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Når man kommer opp i de prisklassene der så er min mening at høyttalere ikke lenger kan spille så mye over sin prisklasse, rett og slett for man forventer at det skal låte bra. Overraskelsesfaktoren er på en måte tatt litt brodden ut av. Og låter det da enda litt bedre enn forventningene så er det vel og bra men ikke noe sjokk. Har jo selv Klipsch Palladium som jeg syns spiller helt fantastisk, nyter hvert sekund med musikk. Har hørt dyrere høyttalere som jeg ikke fikk samme inntrykket av så kunne lett sagt at Palladium "spiller over sin prisklasse" men det syns jeg ikke. Rett og slett for at jeg forventer godlyd av en sånn høyttaler. Selvfølgelig hadde en høyttaler til 400.000 eller 500.000 knust Palladium på alt, og mer til. Men det er ikke poenget.

    Med en høyttaler som spiller langt over sin prisklasse så mener jeg det må være en skikkelig billig høyttaler, der du ikke har noen som helst forventninger annet enn innesluttet kasselyd. Og når du da hører at "woow her var det jammen bra lyd" av en høyttaler som koster det samme som barbermaskinen din, eller turskoene dine. Da kan du snakke om høyttalere som spiller LANGT over sin prisklasse, som er tittelen på innlegget :)
    Siden dette var skrevet etter mitt innlegg regner jeg med at det var til meg? :)

    Jeg er uenig. I mine ører er gode høyttalere mangelvare i markedet og når man finner noen så koster de veldig veldig mye. Ø-Icon er i mine ører og hjerne pr definisjon en god høyttaler til en betalbar pris. Det er sjelden vare i dag. :)
    Ja delvis rettet mot ditt innlegg, men også ment litt generelt :) Men når man betaler 70.000kr for en høyttaler, mer enn mange barnefamilier med litt trang økonomi har råd til å betale for en bruktbil. Så forventer ihvertfall JEG at det skal spille veldig bra. At det da finnes høyttalere til både 1 og 2millioner der ute som selvsagt skal spille enda bedre, spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen.

    Nå har jeg høyttalere i samme prisklasse, og forsterkere til mye mer enn det igjen. Og flere kompisser (de som ikke er lydintressert) syns jo dette er totalt meningsløst. Og når man da tenker på at jeg sikkert har ett "low budget" anlegg sammenlignet med de fleste her inne på hfs med litt fartstid. Så kan man jo uansett skjønne at VI sier at en høytaler til 70.000 spiller langt over sin prisklasse. Men da mener vi at den gjerne kunne kostet 150.000 og ingen hadde hevet på øyebrynene av det sant? Men fortsatt mener jeg at i utgangspunktet, så forventer man vel en grei dose med godlyd når en høytaler koster 70.000 er du enig? Derfor blir ikke "wow" faktoren like stor uansett hvor mye bedre den spiller enn det du trodde. Mens derimot en høyttaler til 3-10.000 har nok de fleste ikke spesielt store forhåpninger til skal spille så fantastisk. Så jeg mener at det er i de lavere prisklassene du VIRKELIG kan finne en høytaler som spiller "langt over sin prisklasse"

    Men nå har ikke jeg hørt Ø-Icon så kanskje jeg endrer mening når jeg får hørt på den (men da skal jeg virkelig tro at den koster 400.000 og bli blåst av banen av lyden til "bare 70.000") Så inntil videre står jeg for min påstand :)
     

    buffalobill

    Medlem
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    30
    Antall liker
    4
    Den evige jakten på høyttalere med lav pris og høy ytelse, er jo med på å skvise fabrikkarbeidere og føre til enda dårligere arbeidsvilkår.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den evige jakten på høyttalere med lav pris og høy ytelse, er jo med på å skvise fabrikkarbeidere og føre til enda dårligere arbeidsvilkår.
    Ikke nødvendigvis. En god (!) høyttaler er så utrolig vanskelig å lage, at her er rom for at glupinger kan lykkes på høyde med fabrikker. Ser en finish, design, innmat bestykning og utsalgspris på XTZ sin største modell, så er det vel kun de aller, aller siste ankepunkter med lyden som ikke erklærer den som en av klodens kandidater til trådstarters spørsmål i øvre fornuftige betalbare prisklasse.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Når man kommer opp i de prisklassene der så er min mening at høyttalere ikke lenger kan spille så mye over sin prisklasse, rett og slett for man forventer at det skal låte bra. Overraskelsesfaktoren er på en måte tatt litt brodden ut av. Og låter det da enda litt bedre enn forventningene så er det vel og bra men ikke noe sjokk. Har jo selv Klipsch Palladium som jeg syns spiller helt fantastisk, nyter hvert sekund med musikk. Har hørt dyrere høyttalere som jeg ikke fikk samme inntrykket av så kunne lett sagt at Palladium "spiller over sin prisklasse" men det syns jeg ikke. Rett og slett for at jeg forventer godlyd av en sånn høyttaler. Selvfølgelig hadde en høyttaler til 400.000 eller 500.000 knust Palladium på alt, og mer til. Men det er ikke poenget.

    Med en høyttaler som spiller langt over sin prisklasse så mener jeg det må være en skikkelig billig høyttaler, der du ikke har noen som helst forventninger annet enn innesluttet kasselyd. Og når du da hører at "woow her var det jammen bra lyd" av en høyttaler som koster det samme som barbermaskinen din, eller turskoene dine. Da kan du snakke om høyttalere som spiller LANGT over sin prisklasse, som er tittelen på innlegget :)
    Siden dette var skrevet etter mitt innlegg regner jeg med at det var til meg? :)

    Jeg er uenig. I mine ører er gode høyttalere mangelvare i markedet og når man finner noen så koster de veldig veldig mye. Ø-Icon er i mine ører og hjerne pr definisjon en god høyttaler til en betalbar pris. Det er sjelden vare i dag. :)
    Ja delvis rettet mot ditt innlegg, men også ment litt generelt :) Men når man betaler 70.000kr for en høyttaler, mer enn mange barnefamilier med litt trang økonomi har råd til å betale for en bruktbil. Så forventer ihvertfall JEG at det skal spille veldig bra. At det da finnes høyttalere til både 1 og 2millioner der ute som selvsagt skal spille enda bedre, spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen.

    Nå har jeg høyttalere i samme prisklasse, og forsterkere til mye mer enn det igjen. Og flere kompisser (de som ikke er lydintressert) syns jo dette er totalt meningsløst. Og når man da tenker på at jeg sikkert har ett "low budget" anlegg sammenlignet med de fleste her inne på hfs med litt fartstid. Så kan man jo uansett skjønne at VI sier at en høytaler til 70.000 spiller langt over sin prisklasse. Men da mener vi at den gjerne kunne kostet 150.000 og ingen hadde hevet på øyebrynene av det sant? Men fortsatt mener jeg at i utgangspunktet, så forventer man vel en grei dose med godlyd når en høytaler koster 70.000 er du enig? Derfor blir ikke "wow" faktoren like stor uansett hvor mye bedre den spiller enn det du trodde. Mens derimot en høyttaler til 3-10.000 har nok de fleste ikke spesielt store forhåpninger til skal spille så fantastisk. Så jeg mener at det er i de lavere prisklassene du VIRKELIG kan finne en høytaler som spiller "langt over sin prisklasse"

    Men nå har ikke jeg hørt Ø-Icon så kanskje jeg endrer mening når jeg får hørt på den (men da skal jeg virkelig tro at den koster 400.000 og bli blåst av banen av lyden til "bare 70.000") Så inntil videre står jeg for min påstand :)
    Takk for tilbakemelding. Ser poenget ditt. Jeg tror det som skiller meningene våre er at jeg mener det er forskjell på «høyttalere som spiller bra» og «en god høyttaler». Jeg synes det finnes mange høyttalere som spiller kult og bra på sine ting som det morsomt å lytte til. Er helt enig at en høyttaler til over 40-50K bør levere mye bra lyd. Når man går disse høyttalerene i sømmene er det ikke vanskelig å finne relativt store kompromisser som går på bekostning av lydkvaliteten.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Når man kommer opp i de prisklassene der så er min mening at høyttalere ikke lenger kan spille så mye over sin prisklasse, rett og slett for man forventer at det skal låte bra. Overraskelsesfaktoren er på en måte tatt litt brodden ut av. Og låter det da enda litt bedre enn forventningene så er det vel og bra men ikke noe sjokk. Har jo selv Klipsch Palladium som jeg syns spiller helt fantastisk, nyter hvert sekund med musikk. Har hørt dyrere høyttalere som jeg ikke fikk samme inntrykket av så kunne lett sagt at Palladium "spiller over sin prisklasse" men det syns jeg ikke. Rett og slett for at jeg forventer godlyd av en sånn høyttaler. Selvfølgelig hadde en høyttaler til 400.000 eller 500.000 knust Palladium på alt, og mer til. Men det er ikke poenget.

    Med en høyttaler som spiller langt over sin prisklasse så mener jeg det må være en skikkelig billig høyttaler, der du ikke har noen som helst forventninger annet enn innesluttet kasselyd. Og når du da hører at "woow her var det jammen bra lyd" av en høyttaler som koster det samme som barbermaskinen din, eller turskoene dine. Da kan du snakke om høyttalere som spiller LANGT over sin prisklasse, som er tittelen på innlegget :)
    Siden dette var skrevet etter mitt innlegg regner jeg med at det var til meg? :)

    Jeg er uenig. I mine ører er gode høyttalere mangelvare i markedet og når man finner noen så koster de veldig veldig mye. Ø-Icon er i mine ører og hjerne pr definisjon en god høyttaler til en betalbar pris. Det er sjelden vare i dag. :)
    Ja delvis rettet mot ditt innlegg, men også ment litt generelt :) Men når man betaler 70.000kr for en høyttaler, mer enn mange barnefamilier med litt trang økonomi har råd til å betale for en bruktbil. Så forventer ihvertfall JEG at det skal spille veldig bra. At det da finnes høyttalere til både 1 og 2millioner der ute som selvsagt skal spille enda bedre, spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen.

    Nå har jeg høyttalere i samme prisklasse, og forsterkere til mye mer enn det igjen. Og flere kompisser (de som ikke er lydintressert) syns jo dette er totalt meningsløst. Og når man da tenker på at jeg sikkert har ett "low budget" anlegg sammenlignet med de fleste her inne på hfs med litt fartstid. Så kan man jo uansett skjønne at VI sier at en høytaler til 70.000 spiller langt over sin prisklasse. Men da mener vi at den gjerne kunne kostet 150.000 og ingen hadde hevet på øyebrynene av det sant? Men fortsatt mener jeg at i utgangspunktet, så forventer man vel en grei dose med godlyd når en høytaler koster 70.000 er du enig? Derfor blir ikke "wow" faktoren like stor uansett hvor mye bedre den spiller enn det du trodde. Mens derimot en høyttaler til 3-10.000 har nok de fleste ikke spesielt store forhåpninger til skal spille så fantastisk. Så jeg mener at det er i de lavere prisklassene du VIRKELIG kan finne en høytaler som spiller "langt over sin prisklasse"

    Men nå har ikke jeg hørt Ø-Icon så kanskje jeg endrer mening når jeg får hørt på den (men da skal jeg virkelig tro at den koster 400.000 og bli blåst av banen av lyden til "bare 70.000") Så inntil videre står jeg for min påstand :)
    Takk for tilbakemelding. Ser poenget ditt. Jeg tror det som skiller meningene våre er at jeg mener det er forskjell på «høyttalere som spiller bra» og «en god høyttaler». Jeg synes det finnes mange høyttalere som spiller kult og bra på sine ting som det morsomt å lytte til. Er helt enig at en høyttaler til over 40-50K bør levere mye bra lyd. Når man går disse høyttalerene i sømmene er det ikke vanskelig å finne relativt store kompromisser som går på bekostning av lydkvaliteten.
    Vi er sikkert i bunn og grunn enige, selvsagt kan man finne høyttalere som koster 50.000 som virkelig overbeviser og har få svakheter i forhold til prisen. Men nå har ikke jeg hørt veldig mange høytalere over 2-300.000 så har ikke all verden å sammenligne med heller. Tror aldri jeg har hørt en høytaler i hele mitt liv som koster over 500.000 faktisk. Så vi er sikkert på litt forskjellige deler av planeten hehe.

    Men jeg står fortsatt for min påstand at Klipsch B3 må være den beste høytaleren i verden for bare 3000kr. For der er det virkelig mye godlyd for pengene :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    XTZ Divine 100.33 og XTZ Divine 100.49, i mine ører og til mitt budsjett, ingen over og ingen ved siden av, men det aller meste under. Jeg har hørt bedre høyttalere, men de koster over 200k også ...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    XTZ Divine 100.33 og XTZ Divine 100.49, i mine ører og til mitt budsjett, ingen over og ingen ved siden av, men det aller meste under. Jeg har hørt bedre høyttalere, men de koster over 200k også ...
    Store XTZ’ene mener jeg må være tilnærmet røverkjøp, dersom man skal ta i betraktning innmat/-hold, design, byggekvalitet og trolig også lyd - må da spille bra med dens iboende saker samt Olle som konstruktør.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    XTZ Divine 100.33 og XTZ Divine 100.49, i mine ører og til mitt budsjett, ingen over og ingen ved siden av, men det aller meste under. Jeg har hørt bedre høyttalere, men de koster over 200k også ...
    Store XTZ’ene mener jeg må være tilnærmet røverkjøp, dersom man skal ta i betraktning innmat/-hold, design, byggekvalitet og trolig også lyd - må da spille bra med dens iboende saker samt Olle som konstruktør.
    Så sant man liker lyden de gir og de egenskapene de har (et mangfold av tuning), så vil jeg kalle det et røverkjøp også. Tror mange skygger banen pga de er laget i Kina og sikkert i manges øyne for billige til å bli tatt seriøst. Jeg liker de i alle fall ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så sant man liker lyden de gir og de egenskapene de har (et mangfold av tuning), så vil jeg kalle det et røverkjøp også. Tror mange skygger banen pga de er laget i Kina og sikkert i manges øyne for billige til å bli tatt seriøst. Jeg liker de i alle fall ;)
    XTZ Divine Alpha hadde med sikkerhet blitt bedre akseptert i markedet med et 1-tall ekstra - først i prislappen.
    Bra, for de som vet om det! Uhyre morsomt, overfor de som undervurderer som følge av lav pris :)
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Om en skal bruke en forsterker på 2x50 W så regner jeg med at budsjettet på høyttalere ikke er i millionklassen. Jeg foreslår Carlsson sine høyttalere på bruktmarkedet eller Larsen som er en videreføring av disse. Jeg liker mine Carlsson OA52.3 som drives av Quad2 rør monoblokker i kl.A. Opprinnelig konstruert for å drive Quad ESL elektrostater. Har også et par Carlsson OD11 som er et annet alternativ.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har et gammelt sett OD-11 i kjelleren der alle elementene er sprengt :(
    Bruker nå et sett Teenage Engineering OD-11 som TV-høyttalere. Utrolig bra lyd i de små tassene.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Mine OD11 er oppgradert med nye elementer og nytt delefilter, kjøpt hos www.hifikit.se i Sverige.
     

    olav

    Medlem
    Ble medlem
    12.05.2003
    Innlegg
    41
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Mine OA52.3 er også oppgradert med nye elementer og delefilter der jeg bl.a. bruker Jensen sine papir i olje kondensatorer for høyttalere, store spoler og sølvkabler fra Renaissance Audio i Bergen.
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Om en skal bruke en forsterker på 2x50 W så regner jeg med at budsjettet på høyttalere ikke er i millionklassen. Jeg foreslår Carlsson sine høyttalere på bruktmarkedet eller Larsen som er en videreføring av disse. Jeg liker mine Carlsson OA52.3 som drives av Quad2 rør monoblokker i kl.A. Opprinnelig konstruert for å drive Quad ESL elektrostater. Har også et par Carlsson OD11 som er et annet alternativ.
    Blir vanskelig å finne brukte Carlsson. 52.2 ble produsert i ca 200 eksemplarer og 52.3 stoppet på 75 par..
    ProAc Response 1SC er den høyttaleren jeg har eid og som serverte varene langt, langt utover det en kunne forvente til prisen. De siste årene har prisene skutt i været på både dac, HT og forsterkere. Heldigvis fins det mange gobiter på bruktmarkedet.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Om en skal bruke en forsterker på 2x50 W så regner jeg med at budsjettet på høyttalere ikke er i millionklassen. Jeg foreslår Carlsson sine høyttalere på bruktmarkedet eller Larsen som er en videreføring av disse. Jeg liker mine Carlsson OA52.3 som drives av Quad2 rør monoblokker i kl.A. Opprinnelig konstruert for å drive Quad ESL elektrostater. Har også et par Carlsson OD11 som er et annet alternativ.
    Blir vanskelig å finne brukte Carlsson. 52.2 ble produsert i ca 200 eksemplarer og 52.3 stoppet på 75 par..
    ProAc Response 1SC er den høyttaleren jeg har eid og som serverte varene langt, langt utover det en kunne forvente til prisen. De siste årene har prisene skutt i været på både dac, HT og forsterkere. Heldigvis fins det mange gobiter på bruktmarkedet.
    Enig i at 1SC er overraskende gode, spesielt i litt mindre rom. Syns også Dynaudio Special 40 er verdt å teste ut. Passer de utstyret for øvrig er det nesten utrolig hva såpass små høyttalere kan levere, hvis man kan leve uten den dypeste bassen og evnen til å spille høyt. Det er også lett hørbart når utstyret du forer dem med forbedres. Kanskje ikke spesielt billige, men likevel mener jeg de er verdt pengene og mer til.
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Det er veldig vanskeleg å finne ein god nøkkel for pris/kvalitet. Når den eine (prisen) går mot 0, vil nødvendigvis høvet mellom kvalitet og pris gå mot uendeleg. Så får du eit anlegg gratis, er det vanskeleg å finne noko betre til prisen....
    ..(y)...har tilgode å høre ht som spiller over sin prisklasse.... :unsure:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det kjem vel an på kva ein meiner med "over sin prisklasse"....det må gå på lydkvalitet/pris, tenkjer eg. Då kan ein seie kva som er gjengs for høgtalarar i den aktuelle prisgruppa, og samanlikne lydkvalitet.
    Døme:
    Har nokre EPOS CLS 3. Betalte to-tre tusenlappar. Kan trygt samanliknast med det meste av slike småtasse-høgtalarar eit stykke oppover med ting som er prisa vesentleg høgre
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Noen ganger dukker det opp høyttalere med beskjedne ytre mål som spiller musikk med stor M og som setter langt dyrere konstruksjoner til veggs.
    Er i en fase hvor jeg har begynt å snuse rundt etter morsom engasjerende musikkformidler med litt skyv og som har gode allroundegenskaper. Bør funke på relativt nøytral AB forsterker med solide 2x50 watt. Har 15 kvadrat til rådighet og har ikke optimale akustiske forhold.
    Hva bør jeg sjekke ut?


    Prisklasse: En lavtlønns månedsutbetaling maks. Hvis vi setter 10 månedslønninger oppå hverandre, da er saken krystallklar som kildevann, line-source. :D
    På samme måte som påskeharen eller myten om en sexy lesbisk jente - disse høyttalerne finnes ikke.

    Drømmen om den hellige gral i hifi verdenen lever i beste velgående, men desto raskere du avliver den for deg selv jo bedre.

    Hifi handler om mye arbeid og research på dine egne preferanser.

    Når du vet hva du er ute etter starter tuningen.

    Men det er ikke slik at du får en Porsche hvis du er villig til å kun betale for en folkevogn. Og det er mye søppel der ute som selges som noe bra.

    Det som er spesielt i hifi verdenen er at noen ganger koster en folkevogn det samme som en Porsche. Der er det viktig å bruke vettet og common sense.

    For å være konkret i et forenklet verdensbilde - eksempler:

    Vær kritisk til:

    B&W (gutterom høyttalere) og B&O(overpriset «design» med null content) som eksempler. (Kjente merker med høy pris vs kvalitet. ) Hør gjerne på et par proAc til 100K + for å forstå hva B&W prøver å være eller oppnå og aldri se deg tilbake.

    Vær bevisst på Mcintosh: leketøy for voksne barn - gøy men neppe hifi. Dyrt men bra hvis dette er hva du liker med noen unntak.

    KEF: litt som McDonald’s - du får alltid hva du betaler for og er en god kalibrering på hva ting virkelig er verdt.

    Hvis noe leverer litt over forventning så er eksemplene kanskje moon, Splendor, ML.

    Dette er et subjektivt eksempel på hvordan man kan forenkle verden litt i søken etter utstyr som passer deg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MortenD

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2013
    Innlegg
    62
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    En god budsjetthøyttaler som spiller over sin pris mener jeg at man kan vurdere Q Acoustics sine Concept 20 (med originale stativ) eller den gulvstående modellen Concept 40. Jeg har forsøkt begge på Burmester 051 og det spiller overraskende bra..
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig med deg RuneraskeReven. Det skyldes at mange av de mest kjente og største produsentene er selskaper som er villig til å kutte hjørner for økonomisk vinning hvor man vil ri på et kjent navn. Man ønsker å tjene penger og sender hele eller deler av produksjonen til østen. Spendor lages fortsatt i England og jeg har valgt en liten gulvmodell som heter Spendor A4. Anlegget skal inn i større rom nå..i ny leilighet. Jeg er spent på respons fra omgivelsene....ikke minst naboer. Kan hende det ender med skrekk scenarioet lydplanke for å ikke plage naboene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nye Dali Menuet SE..!
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Usher S-520 er meget rimelige og vokser alt ettersom hvilke komponenter som er koblet til.
    Nydelig 5" mellomtone og behagelig diskant. Den spiller renere enn mye annet i samme størrelse og prisklasse.
    Koblet mot en kraftig forsterker og en god sub så har man ett lydbilde mange vil bli overrasket over.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg er enig med deg RuneraskeReven. Det skyldes at mange av de mest kjente og største produsentene er selskaper som er villig til å kutte hjørner for økonomisk vinning hvor man vil ri på et kjent navn. Man ønsker å tjene penger og sender hele eller deler av produksjonen til østen. Spendor lages fortsatt i England og jeg har valgt en liten gulvmodell som heter Spendor A4. Anlegget skal inn i større rom nå..i ny leilighet. Jeg er spent på respons fra omgivelsene....ikke minst naboer. Kan hende det ender med skrekk scenarioet lydplanke for å ikke plage naboene.
    Jeg har selv hørt spendor classic 100 på moon streamer og passlab forsterker som jeg synes imponerer i lydbilde og behagelig / smooth lyd - det samme med proAc på accuphase. Et litt dyrere budsjett kan man si men det slår ut alt av konvensjonelle høyttalere til en dyrere penge - men nå er vi på et budsjett på til sammen 150K til 200k.

    Engelske høyttalere av dette kaliberet er noe for seg selv. De bærer arven etter Quad ESL på en god måte som sannsynligvis er noe av det beste som finnes selv den dag i dag hvis man finner gode brukte eksemplarer.

    En annen stor overraskelse i apekistekategorien er Mcintosh XR 100. De er nesten line source aktig dog veldig retningsbestemt men likevel.

    Ellers er focal og piega verdt å lytte til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Selvfølgelig hadde en høyttaler til 400.000 eller 500.000 knust Palladium på alt, og mer til. Men det er ikke poenget.
    Jeg lurer på om det langt på vei er akkurat det som er poenget, ikke at de "knuser" Palladium, men snarere at de ikke nødvendigvis gjør det.

    Det er spesielt to ting jeg synes går igjen, ofte:

    Det ene er at når man er oppe i over 50k så er man inne i segmentet "dyr høyttaler", og da skal det plutselig ikke bety noe med en halv million til eller fra. En høyttaler til 80k som spiller fletta av en til 400k er liksom ikke så nøye, for de er jo dyre allikevel.

    Det andre er at man nesten ikke skal kunne tillate seg å være kritisk. Som om prislappen avgjør hva som er fasit, og koster det en halv mill så er det automatisk bedre enn noe til 80k. Koster det 5 ganger så mye så er det liksom gitt at det også er mye bedre. Min erfaring er at det burde være slik, men svært ofte ikke er slik.

    Selv om disse to forklaringsmodellene strider mot hverandre synes jeg allikevel du tar begge i bruk i innlegget ditt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er vel nærmest innlysende, og eksemplifisert alt for mange ganger opp gjennom historien. Men en ting som er helt åpent i en slik diskusjon er jo hvor bra en høyttaler skal spille i en gitt prisklasse. Jeg befinner meg ofte i en situasjon der man drøfter hva som er viktige selling points for et produkt, og straks ting begynner å koste litt er det ofte en del ting som regnes som "minstekrav", men som ikke trenger å ha spesielt mye med ytelse å gjøre.

    Man kan for eksempel tenke seg en høyttaler der man har spart på al. Man har billige drivere med enkle motorer, chassis og membraner, billige filterkomponenter, tynne kassevegger, foliert finish osv. Så kan man forbedre det som virkelig betyr noe i driverne, man kan bytte ut de filterkomponentene som er av størst betydning, gjøre kasseveggene tykkere og putte inn en hel del avstivere. Produktet har nå kanskje gått fra 20k til 60k, men ser fortsatt ut som en høyttaler til 20k. Produktet er antakelig derfor totalt umulig å selge. En endring av design, finish osv gjør produktet igjen aktuelt, men så er prisen plutselig 100k.

    Sleng så med en god historie, en sterk merkevare, og det rette utsalgsstedet, og man selger dette glatt for 400k. Ikke bare det, men en samlet presse reiser seg og klapper når konstruktøren entrer rommet. De tester disse utrolige høyttalerne på det fineste og mest forseggjorte av elektronikk, og leter med lys og lykt etter syndere både i elektronikk, kabler, romakustikk og plassering før de strekker seg til å si noe negativt om produktet.

    Og modellen med oppgradert internkabling til 650k er selvsagt verdt mellomlegget og vel så det 🙃
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Højttaler producenten Snell havde en god lyd . Her havde man fine dyre kabinetter og meget billige enheder.
    Peter var i stand til at vælge billige enheder og få noget godt ud af dem. Resten er historie.
    Men prisen var på de første serier forholdsvis dyre. Men hvilken lyd. Selv den lille Type K var efter min mening god.
    Her var en Højttaler der spillede langt over sin prisklasse
    Men over årene skiftede jeg mening om selve udsende af et anlæg/ højttaler. For mig er det nu kun den endelige lyd der kommer ud der er vigtigt.
    Som jeg har nævnt så mange gange før på dette fora er jeg ligeglad med udsendende.

    Når jeg igennem tiden har lyttet til meget dyre højttalere synes jeg ikke altid lyden er specialt god. Men ser et meget dyrt fremstillet kabinet som nok koster mere end halvdelen af højttaleren samlet pris. Jeg forstår til fulde at man gerne vil have et pænt anlæg og god lyd i sin stue. Jeg vil bare ikke betale den pris det ender op i.
    Husker en udstilling i Kbh for år tilbage. Her stod et anlæg til millioner højttaleren var en af de helt store Wilson Audio . Var virkelig så forventnings fuld . Med forholdende i rummet taget med blev jeg dybt skuffet. Men godt så det ud.
    Det samme skete på Amager/Copenhagen Highend her stod nu også et anlæg til over en Million. Efter at have siddet i Sweetspot havde jeg kun hovedrysten til overs for den lyd der kom ud af højttaleren . Men det var stort og fint.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er vel nærmest innlysende, og eksemplifisert alt for mange ganger opp gjennom historien. Men en ting som er helt åpent i en slik diskusjon er jo hvor bra en høyttaler skal spille i en gitt prisklasse. Jeg befinner meg ofte i en situasjon der man drøfter hva som er viktige selling points for et produkt, og straks ting begynner å koste litt er det ofte en del ting som regnes som "minstekrav", men som ikke trenger å ha spesielt mye med ytelse å gjøre.

    Man kan for eksempel tenke seg en høyttaler der man har spart på al. Man har billige drivere med enkle motorer, chassis og membraner, billige filterkomponenter, tynne kassevegger, foliert finish osv. Så kan man forbedre det som virkelig betyr noe i driverne, man kan bytte ut de filterkomponentene som er av størst betydning, gjøre kasseveggene tykkere og putte inn en hel del avstivere. Produktet har nå kanskje gått fra 20k til 60k, men ser fortsatt ut som en høyttaler til 20k. Produktet er antakelig derfor totalt umulig å selge. En endring av design, finish osv gjør produktet igjen aktuelt, men så er prisen plutselig 100k.

    Sleng så med en god historie, en sterk merkevare, og det rette utsalgsstedet, og man selger dette glatt for 400k. Ikke bare det, men en samlet presse reiser seg og klapper når konstruktøren entrer rommet. De tester disse utrolige høyttalerne på det fineste og mest forseggjorte av elektronikk, og leter med lys og lykt etter syndere både i elektronikk, kabler, romakustikk og plassering før de strekker seg til å si noe negativt om produktet.

    Og modellen med oppgradert internkabling til 650k er selvsagt verdt mellomlegget og vel så det 🙃
    Som en god vin på 500-1000 NOK så kommer du langt. Vinen på 20,000 er marginalt bedre. Det samme i hifi - jeg mener nivået ligger på ca 100,000 på høyttalere så lenge man unngår de som er overpriset. Forsterkerleddet er enda verre - da du i tillegg til å velge riktig kvalitet for riktig pris også må finne riktig match.

    Da mange leverandører og journalister ikke kan en dritt om teknologien bak så må man virkelig bruke common sense og være sterkt kritisk i denne fasen.

    På toppen av kransekaka kommer DAC og streamer og ikke minst kabelhelvettet.

    Det å ha hifi som interesse er som å gå igjennom dantes inferno med mye snake oil og bullshit - men når du først kommer over gullkornene føles det som å vinne i Lotto og få en god rus.

    Men du verden så mange dårlige apekister som finnes der ute som skrytes opp i skyene av selgere og magasiner (innestengt grøt-lyd) Jeg mener - grow a pair of ears.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    2 x Sonos Play:1/One i stereo. 2500 refurbished totalt. Spiller meget bra på mange parametre.

    Eller velg 2 stk. Play:5/Five med trueplay i stereo - meget dynamisk, lyttevennlig lyd og korreksjon som fikser/rydder veldig godt opp i problemer du kan finne i langt større grad hos produkter til helt andre priser. Nye Five koster 5800 pr stk. Da har du fullt anlegg som er superbrukervennlig for mindre enn mange forsterkere koster alene ved å kjøpe 2 stk.. Og penere enn mye "hifi"-utstyr.

     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er til tider svært fristende spørre mange av de som her roser ting langt opp i skyene, hvor "megen dritt" de faktisk kan og vet om det de beskriver, ut fra et teknologisk synspunkt... Det aller meste er faktisk basert på tro og følselser.....om man aldri så mye har anlegg selv til et par hundre tusen.....
    Det bør overhodet ikke være den minste tvil at denne bransjen sakte men sikkert er i ferd med å bli stadig mer fullspekket av humbug, juks og fanteri - og det gjelder ikke bare kabler....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det er til tider svært fristende spørre mange av de som her roser ting langt opp i skyene, hvor "megen dritt" de faktisk kan og vet om det de beskriver, ut fra et teknologisk synspunkt... Det aller meste er faktisk basert på tro og følselser.....om man aldri så mye har anlegg selv til et par hundre tusen.....
    Det bør overhodet ikke være den minste tvil at denne bransjen sakte men sikkert er i ferd med å bli stadig mer fullspekket av humbug, juks og fanteri - og det gjelder ikke bare kabler....
    Ja, enig - og det er alltids en fare for at man presenterer tro og håp som fakta. Når det er sagt så er det også mye godt håndtverk og gode løsninger der ute så lenge man klarer å filtrere ut resten - da sett ut fra egne preferanser. Noen vil ha guttedrømmen sin på steroider - mens andre leter etter noe helt annet - så det er litt farlig å være for dømmende også.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    2 x Sonos Play:1/One i stereo. 2500 refurbished totalt. Spiller meget bra på mange parametre.

    Eller velg 2 stk. Play:5/Five med trueplay i stereo - meget dynamisk, lyttevennlig lyd og korreksjon som fikser/rydder veldig godt opp i problemer du kan finne i langt større grad hos produkter til helt andre priser. Nye Five koster 5800 pr stk. Da har du fullt anlegg som er superbrukervennlig for mindre enn mange forsterkere koster alene ved å kjøpe 2 stk.. Og penere enn mye "hifi"-utstyr.

    Omtrent samme pris, penere og vesentlig bedre: KEF LSX

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn