Høyttalere Høyttalere som spiller bra på lavt volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.
    Du er jo en fin forsøkskanin med alle de 26 subwooferne dine. Ble det bedre på lavt volum med massevis av subber med tilnærmet lik frekvensrespons? If not så dreper vi elegant en fin og kostbar myte på en nydelig søndags aften :)
    Når volumet blir unaturlig lavt, for det er ikke naturlig at en musikkopptreden foregår ved <70db, så forsvinner bassen og diskant under terskelen for din hørsel. Dette visste de allerede i 1933 ref Fletcher-Munson. Mine 26 subber brukes jo ikke til å få høyere bassrespons, som du nevnte, men for å tette noen huller under 100Hz og strekke responsen ned til 10, samt gjøre den mer homogen i hele lyttesofaen. Men jeg har derimot en 8-bånds equalizer i preampen, den kan jeg aktivere/deaktiver ved behov.;) Ellers gjør jeg som guttunger flest - vrir opp volumet til øra blør når jeg hører musikk som tenner meg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Synes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.
    Du vet hva jeg snakker om. :) McIntosh har også skjønt at loudnessknappen er undervurdert, og har absolutt sin plass i skikkelige greier, bare den blir gjort riktig.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Synes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.
    Du er jo en fin forsøkskanin med alle de 26 subwooferne dine. Ble det bedre på lavt volum med massevis av subber med tilnærmet lik frekvensrespons? If not så dreper vi elegant en fin og kostbar myte på en nydelig søndags aften :)
    Når volumet blir unaturlig lavt, for det er ikke naturlig at en musikkopptreden foregår ved <70db, så forsvinner bassen og diskant under terskelen for din hørsel. Dette visste de allerede i 1933 ref Fletcher-Munson. Mine 26 subber brukes jo ikke til å få høyere bassrespons, som du nevnte, men for å tette noen huller under 100Hz og strekke responsen ned til 10, samt gjøre den mer homogen i hele lyttesofaen. Men jeg har derimot en 8-bånds equalizer i preampen, den kan jeg aktivere/deaktiver ved behov.;) Ellers gjør jeg som guttunger flest - vrir opp volumet til øra blør når jeg hører musikk som tenner meg.
    Familien hører ikke på høyt lydvolum til film. Så da gir jeg bassen (14-100 Hz) en gain på 12 dB opp fra flat respons. Det fungerer utmerket for underholdningens skyld. Det kan riste litt i sitteputa og gulvteppet på lavt-moderat volum.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
    Så du påstår att anlegg som er fullstendig styrt av DSP, uten noe form for delefilter en det du legger inn selv i forexsempel Jriver.
    Har en slik effekt, da snakker du over ditt hode.
    Verken mitt eller Shy sitt kan få denne effekten, uten att vi legger det inn.
    Noe ikke jeg har gjort, tror heller ikke Shy har lagt inn dette.
    Men det kan vist legges inn. Men helt utenfor mitt ønske.
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ketil: Blant annet. Ved å ikke maskere noe som helst gjennom HELE frekvensområdet.. Disse linjene gjør sitt til at et vanskelig rom ikke finnes. Frekvensgangen oppleves dønn rett, men det er felksibiliteten og den komplett grenseløse ærligheten som er så deilig med PMCer. Høyttalerne er BÅNN ærlige, og gir ut AKKURAT det du forer dem med. uten å på noen måte låte kjedelig. De gjør det de skal. Formidler det musikere og teknikere vil formidle.
    Dette ser jeg du gjentar i det uendelige. Men hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Det er iallefall ikke via objektive data, for de forteller en helt annen historie.





    For en måleidiot som meg ser det ut til at dette er oppskrytte greier. Dyre i forhold til ytelse er PMC også.
    Jeg er redd du "snakker" for døve ører,vær gang noen motbeviser auditor så blir det bare stille. Så går det noen dager så er han tilbake med samme pisset igjen.

    O
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
    Så du påstår att anlegg som er fullstendig styrt av DSP, uten noe form for delefilter en det du legger inn selv i forexsempel Jriver.
    Har en slik effekt, da snakker du over ditt hode.
    Verken mitt eller Shy sitt kan få denne effekten, uten att vi legger det inn.
    Noe ikke jeg har gjort, tror heller ikke Shy har lagt inn dette.
    Men det kan vist legges inn. Men helt utenfor min ønske.
    Synes du blander sammen dropsene her. Det er nemlig flere av oss som har en viss kontroll på frekvensresponsen og bevisst har en kontrollert boost i de laveste oktaver. Vi kan ikke nødvendigvis bruke våre oppsett som eksempler. Det er også på sin plass å nevne at trådstarter ikke har gitt noen tydelige definisjoner av lavt volum, og så vidt meg bekjent er ikke Fletcher-Munson kurven ugyldiggjort.

    Det er temmelig åpenbart for meg at om en høyttalerprodusent konstruerer ht på en måte som skal imponere med sin gjengivelse på moderate nivåer, vil det kunne gå utover kvaliteten på lyden om man vrir på. Igjen denne problemstillingen har ikke noe med hvordan du, Shy, jeg tuner våre oppsett. Ekstremeksemplene er jo disse små bt høyttalerne som er kule nok opp til et visst nivå.

    Også verdt og nevne at flere DSPer har dynamisk eq, som endrer kurven i forhold til volum.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mulig dette kan legges til, feil. Dette kan legges til, men ikke gjort hos meg.
    Thohaug viste meg vel dette når vi satte opp mitt system, men er ikke lagt til.
    Dette er vel muligens årsaken til att vi som ikke har delefilter i ht får til dette bedre.
    Men alle store systemer i DIY som jeg har hørt har ikke dette problemet på lavt volum.
    Mulig det er noe til ettertanke, vi blander ikke vanlige ht med DSP.
    Kan hende forklaringen er så enkel.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
    Jep! Jeg digger LE/Hengekøye, høyttalere med fokus på «stor» mellomtone er overvurdert. Blir altfor dominerende i de fleste «moderne» hjem og er ofte årsak til at en høyttaler høres slitsom ut.
    Om vi alle hadde hatt equalizer, så tipper jeg flesteparten hadde dratt/justert ned dette frekvensområdet, evt.økt bass og diskant.
    Og det er vel derfor eldre høyttalere ofte faller i smak også, med typisk soft dome, små mellomtone elementer, og større bass(er)

    Monitoregenskaper egner seg best i studio og for spes.interesserte - og ofte for TV lyd for å få klar diksjon.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg har vel ikke gitt noen tydelig definisjon av lavt volum da jeg ikke har noen erfaring med hvor høyt man kan skru opp volumet i en blokkleilighet før det blir hørbart hos naboer. Nå antar jeg at det også er forskjell på hvor godt støydempet slike leiligheter er, og jeg antar at leilighetene i den aktuelle lavblokken er bedre i så måte enn eldre konstruksjoner.

    Det ser ut for meg at rent objektivt er det justering av frekvens for å kompensere for ørets lavere følsomhet ved lavt volum som er løsningen. Subjektivt kan det jo kanskje derimot se ut som om noen høyttalertyper kanskje fungerer bedre enn andre. Kanskje også aktiv drift med DSP kan ha noe for seg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vel ikke gitt noen tydelig definisjon av lavt volum da jeg ikke har noen erfaring med hvor høyt man kan skru opp volumet i en blokkleilighet før det blir hørbart hos naboer. Nå antar jeg at det også er forskjell på hvor godt støydempet slike leiligheter er, og jeg antar at leilighetene i den aktuelle lavblokken er bedre i så måte enn eldre konstruksjoner.

    Det ser ut for meg at rent objektivt er det justering av frekvens for å kompensere for ørets lavere følsomhet ved lavt volum som er løsningen. Subjektivt kan det jo kanskje derimot se ut som om noen høyttalertyper kanskje fungerer bedre enn andre. Kanskje også aktiv drift med DSP kan ha noe for seg.
    Min erfaring med blokkleiligheter er at de nye er vesentlig mer lydtette enn de eldre, men bass er alltid et problem uansett hva man gjør. Av den grunn er kontroll på romresonanser/stående bølger viktig slik at man slipper 20 db økning på en eller annen dyp bassfrekvens. På den andre siden er jo stående bølger en viss form for loudness-funksjon... :D
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg har vel ikke gitt noen tydelig definisjon av lavt volum da jeg ikke har noen erfaring med hvor høyt man kan skru opp volumet i en blokkleilighet før det blir hørbart hos naboer. Nå antar jeg at det også er forskjell på hvor godt støydempet slike leiligheter er, og jeg antar at leilighetene i den aktuelle lavblokken er bedre i så måte enn eldre konstruksjoner.

    Det ser ut for meg at rent objektivt er det justering av frekvens for å kompensere for ørets lavere følsomhet ved lavt volum som er løsningen. Subjektivt kan det jo kanskje derimot se ut som om noen høyttalertyper kanskje fungerer bedre enn andre. Kanskje også aktiv drift med DSP kan ha noe for seg.
    Min erfaring med blokkleiligheter er at de nye er vesentlig mer lydtette enn de eldre, men bass er alltid et problem uansett hva man gjør. Av den grunn er kontroll på romresonanser/stående bølger viktig slik at man slipper 20 db økning på en eller annen dyp bassfrekvens. På den andre siden er jo stående bølger en viss form for loudness-funksjon... :D
    Hva med gulvstående vs stativhøyttalere, vil sistnevte være mindre problematiske?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste som har betydning for den biten er hvor dypt ned høyttaleren spiller. Kii Three vil ha større problemer i bassen enn feks Sonus Faber Olympica III da Kii går dypere og dermed (potensielt) trigger flere romresonanser.
    Hvis man tar utgangspunkt i vanlige stativhøyttalere som typisk ruller av rundt 50 hz, så vil det nok hjelpe med å unngå noe av problemet i mange rom.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må du ikke ta sorgene for mye på forskudd Ketil Har selv bodd i blokk to ganger og hifilivet ble langt fra kastrert. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om du er hjelpsom og søt er det utrolig hva disse gamle tolererer. Å bli kjent med sine naboer har alltid hjulpet!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Nei, det kan vel tenkes at jeg overdimensjonerer problemstillingen litt. Dessuten er dette typisk et strøk hvor en del pensjonister vil flytte inn, så jeg får satse på at naboene er en smule tunghørte 😀
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg får arrangere ukentlig jazzkveld for dem 😀
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel trøste seg med at Høyesterett konkluderte med at naboer må tåle at man spiller musikk på det nivået musikken er laget for på dagtid. Tror det var definert som 75 dB snitt eller noe sånt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det beste oppsettet jeg kan få til i vår 25m2 stue i blokkleilighet, er et slags nærfeltoppsett basert på Joachim Gerhards tanker om høyttalerplassering. Det innebærer å plassere lytteposisjon nærme bakvegg for å utnytte bassforsterkningen en får der, og ganske kraftig innvinkling. Det gjør at det oppfattede lydvolumet er mye høyere enn det reelle. Hender ofte at jeg har en lytteøkt på sene kveldstimer, der jeg reiser meg for å gå ut på kjøkkenet for eksempel og blir overrasket over hvor lavt jeg egentlig spiller. Eneste aberet med et sånt oppsett, er at det ikke er så veldig innredningsvennlig, fordi høyttalerne må langt inn i rommet. Derfor har jeg høyttalerne på hjul. Det blir riktig nok en annen lytteopplevelse enn når høyttalerne er lenger unna; du er liksom i musikken, ikke en tilskuer. Litt hodetelefonfølelse. Det er likevel et akseptabelt kompromiss for finlytting under ikke-ideelle lytteforhold ... En annen fordel er imidlertid at førsterefleksjoner fra siden reduseres kraftig.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei, det kan vel tenkes at jeg overdimensjonerer problemstillingen litt. Dessuten er dette typisk et strøk hvor en del pensjonister vil flytte inn, så jeg får satse på at naboene er en smule tunghørte ??????
    Pensjonister, ja....

    Jeg bor i et lite sameie med sju leiligheter - hvorav seks, inkl. min, er bebodd av pensjonister. Det har aldri vært noe problem her. Det er godt isolert - betong, trinndemping o.l. Jeg har vært i de nærmeste leilighetene og sjekket, og selv når jeg spiller på mitt "party-nivå" på 85-90 dB, er det knapt hørbart i de to leilighetene under (de to nærmeste). Det forutsetter at vinduer og terrassedører er lukket - så om sommeren er dette dessverre i overkant. Jeg spør jevnlig om jeg forstyrrer, men nei, ingen antydning til noe som ligner på så mye som en forsiktig klage på snart 10 år.

    Med åpne vinduer og terrassedører dører må jeg ned på en 65-70 dB, skal jeg ikke veldig langt ut på terrassen før musikken blir bortimot umerkelig. I hvert fall ikke plagsom for noen. Men egentlig spiller jeg sjelden høyere enn det, uansett. Mest av hensyn til kona, men også for å være snill mot egen hørsel. Men det er klart: har naboen sin terrasse rett i nærheten av ditt åpne vindu - og du har stereoanlegget ditt dundrente rett ved dette vinduet - så tipper jeg at du får høre det, nesten uansett hvor lavt du spiller. Naboen under har et stort flygel i stuen, som han spiller på rett som det er. Vinterstid - med alle luker skalket - høres det ikke hos meg. Derimot er det godt merkbart hvis vi begge har terrassedører og vinduer i luftestilling.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det beste oppsettet jeg kan få til i vår 25m2 stue i blokkleilighet, er et slags nærfeltoppsett basert på Joachim Gerhards tanker om høyttalerplassering. Det innebærer å plassere lytteposisjon nærme bakvegg for å utnytte bassforsterkningen en får der, og ganske kraftig innvinkling. Det gjør at det oppfattede lydvolumet er mye høyere enn det reelle. Hender ofte at jeg har en lytteøkt på sene kveldstimer, der jeg reiser meg for å gå ut på kjøkkenet for eksempel og blir overrasket over hvor lavt jeg egentlig spiller. Eneste aberet med et sånt oppsett, er at det ikke er så veldig innredningsvennlig, fordi høyttalerne må langt inn i rommet. Derfor har jeg høyttalerne på hjul. Det blir riktig nok en annen lytteopplevelse enn når høyttalerne er lenger unna; du er liksom i musikken, ikke en tilskuer. Litt hodetelefonfølelse. Det er likevel et akseptabelt kompromiss for finlytting under ikke-ideelle lytteforhold ... En annen fordel er imidlertid at førsterefleksjoner fra siden reduseres kraftig.
    Det er nok en løsning som vil øke det opplevde lyttenivået en god del. Men jeg tror det blir vanskelig å få til slik min stue ser ut planlagt.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Nei, det kan vel tenkes at jeg overdimensjonerer problemstillingen litt. Dessuten er dette typisk et strøk hvor en del pensjonister vil flytte inn, så jeg får satse på at naboene er en smule tunghørte ������
    Pensjonister, ja....

    Jeg bor i et lite sameie med sju leiligheter - hvorav seks, inkl. min, er bebodd av pensjonister. Det har aldri vært noe problem her. Det er godt isolert - betong, trinndemping o.l. Jeg har vært i de nærmeste leilighetene og sjekket, og selv når jeg spiller på mitt "party-nivå" på 85-90 dB, er det knapt hørbart i de to leilighetene under (de to nærmeste). Det forutsetter at vinduer og terrassedører er lukket - så om sommeren er dette dessverre i overkant. Jeg spør jevnlig om jeg forstyrrer, men nei, ingen antydning til noe som ligner på så mye som en forsiktig klage på snart 10 år.

    Med åpne vinduer og terrassedører dører må jeg ned på en 65-70 dB, skal jeg ikke veldig langt ut på terrassen før musikken blir bortimot umerkelig. I hvert fall ikke plagsom for noen. Men egentlig spiller jeg sjelden høyere enn det, uansett. Mest av hensyn til kona, men også for å være snill mot egen hørsel. Men det er klart: har naboen sin terrasse rett i nærheten av ditt åpne vindu - og du har stereoanlegget ditt dundrente rett ved dette vinduet - så tipper jeg at du får høre det, nesten uansett hvor lavt du spiller. Naboen under har et stort flygel i stuen, som han spiller på rett som det er. Vinterstid - med alle luker skalket - høres det ikke hos meg. Derimot er det godt merkbart hvis vi begge har terrassedører og vinduer i luftestilling.
    Det høres jo oppløftende ut. Hvis støydempingen er på samme nivå i de aktuelle leilighetene kan det jo tenkes at problemstillingen er mindre aktuell enn antatt. De nærmeste terrassene vil også befinne seg litt på avstand fra min.

    Selve plantegningen ser ellers ut som på bildet nedenfor. Jeg ser for meg at høyttalerne bør plasseres på veggen innenfor balkongdøren.

    699966C2-2511-4729-BC06-BD617D68C108.jpeg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Synes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.
    Du er jo en fin forsøkskanin med alle de 26 subwooferne dine. Ble det bedre på lavt volum med massevis av subber med tilnærmet lik frekvensrespons? If not så dreper vi elegant en fin og kostbar myte på en nydelig søndags aften :)
    Når volumet blir unaturlig lavt, for det er ikke naturlig at en musikkopptreden foregår ved <70db, så forsvinner bassen og diskant under terskelen for din hørsel. Dette visste de allerede i 1933 ref Fletcher-Munson. Mine 26 subber brukes jo ikke til å få høyere bassrespons, som du nevnte, men for å tette noen huller under 100Hz og strekke responsen ned til 10, samt gjøre den mer homogen i hele lyttesofaen. Men jeg har derimot en 8-bånds equalizer i preampen, den kan jeg aktivere/deaktiver ved behov.;) Ellers gjør jeg som guttunger flest - vrir opp volumet til øra blør når jeg hører musikk som tenner meg.
    Det er fint å ha sånne enkle grafer å skylde på. :D
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er fint å ha sånne enkle grafer å skylde på. :D
    Er så lykkelig her nede i grotta om dagen og platespilleren snurrer fra morgen til kveld! Så nei du misforstår - tar helt og fult skylden og vil på ingen måte fraskrive meg noe ansvar. Beklager om jeg ga noen det inntrykket!
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Det er fint å ha sånne enkle grafer å skylde på. :D
    Er så lykkelig her nede i grotta om dagen og platespilleren snurrer fra morgen til kveld! Så nei du misforstår - tar helt og fult skylden og vil på ingen måte fraskrive meg noe ansvar. Beklager om jeg ga noen det inntrykket!
    Fra spøk til ett eller anne..... Gleder meg virkelig på dine vegne.:)

    Jeg mener at hvis Fletcher-Munson hadde vært svaret så hadde ikke dette vært en diskusjon. Det er stor forskjell på hvordan utstyr spiller på lavt volum selv om ørene henger med oss hele tiden.

    En annen faktor er at i en blokkleilighet så er det oftest bassfrekvensens gjennomgang som gjør at man må spille lavere. Da hjelper det lite å kompensere for med å skru bassen opp igjen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Etterhvert vil jeg ha behov for høyttalere som spiller bra på lavt volum. Er dette bare en subjektiv oppfatning i forhold til hvilke høyttalere som har denne evnen, eller kan man destillere dette ned til objektive fakta relatert til de høyttalere som har denne evnen? Eller er det også relatert ti elektronikken som pusher høyttalerne? I mitt tilfelle vil det i så fall være en relativ strømsterk forsterker.

    Har du lige nu ikke et anlæg /højttalere der spiller godt ved lav volumen?

    Jeg mener jo at et godt anlæg/ Højttalere spiler godt ved lav volumen og høj volumen

    Ps : Jeg har ikke læst hele tråden :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fra spøk til ett eller anne..... Gleder meg virkelig på dine vegne.:)

    Jeg mener at hvis Fletcher-Munson hadde vært svaret så hadde ikke dette vært en diskusjon. Det er stor forskjell på hvordan utstyr spiller på lavt volum selv om ørene henger med oss hele tiden.

    En annen faktor er at i en blokkleilighet så er det oftest bassfrekvensens gjennomgang som gjør at man må spille lavere. Da hjelper det lite å kompensere for med å skru bassen opp igjen.
    Spørsmålet til trådstarter var temmelig åpent og jeg vet ikke hvilken bassrespons han er vant til. Om han har høyttalere som krever relativt høyt volum for å vekke liv i bassen, kan jo det være årsaken til bekymringen. Mine egne gir tilfredsstillende respons allerede ved 60-100mW. Ingen dundrende bass, men den er tydelig tilstede Jeg er ikke beredt på å gi slipp på mitt argument om at et push ved de rette frekvenser ikke kan gi ham en tilfredsstillende respons uten å nødvendigvis plage naboen, selv om det selvfølgelig ikke behøver være fasit i hans tilfelle. Uansett, ofte greit å gå over brua når man kommer til den.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Etterhvert vil jeg ha behov for høyttalere som spiller bra på lavt volum. Er dette bare en subjektiv oppfatning i forhold til hvilke høyttalere som har denne evnen, eller kan man destillere dette ned til objektive fakta relatert til de høyttalere som har denne evnen? Eller er det også relatert ti elektronikken som pusher høyttalerne? I mitt tilfelle vil det i så fall være en relativ strømsterk forsterker.

    Har du lige nu ikke et anlæg /højttalere der spiller godt ved lav volumen?

    Jeg mener jo at et godt anlæg/ Højttalere spiler godt ved lav volumen og høj volumen

    Ps : Jeg har ikke læst hele tråden :)
    I mine ører spiller det vel best med litt volum-pådrag. Nå har vel forsåvidt alle høyttalerne mine hatt dette fellestrekket. Min antagelse var vel at det fantes høyttalere som spesifikt hadde evnen til å involvere lytteren uten å dra volumet for høyt opp på skalaen. Men det kan jo hende at jeg tar feil, og at så ikke er tilfelle. Jeg kan forresten se om jeg kan få tatt noen db-målinger for å konkretisere hva som er høyt vs lavt nivå for meg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.315
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du dundrende bass da.
    Da har du sikkert en høyt knapp som er trykket inn:>)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Etterhvert vil jeg ha behov for høyttalere som spiller bra på lavt volum. Er dette bare en subjektiv oppfatning i forhold til hvilke høyttalere som har denne evnen, eller kan man destillere dette ned til objektive fakta relatert til de høyttalere som har denne evnen? Eller er det også relatert ti elektronikken som pusher høyttalerne? I mitt tilfelle vil det i så fall være en relativ strømsterk forsterker.

    Har du lige nu ikke et anlæg /højttalere der spiller godt ved lav volumen?

    Jeg mener jo at et godt anlæg/ Højttalere spiler godt ved lav volumen og høj volumen

    Ps : Jeg har ikke læst hele tråden :)
    I mine ører spiller det vel best med litt volum-pådrag. Nå har vel forsåvidt alle høyttalerne mine hatt dette fellestrekket. Min antagelse var vel at det fantes høyttalere som spesifikt hadde evnen til å involvere lytteren uten å dra volumet for høyt opp på skalaen. Men det kan jo hende at jeg tar feil, og at så ikke er tilfelle. Jeg kan forresten se om jeg kan få tatt noen db-målinger for å konkretisere hva som er høyt vs lavt nivå for meg.[/QUOTE

    En del anlæg har en hvis evne til at tilde imod det lyse når man skruer godt op. Det høres især ved mindre højttalere . Men jeg synes dog at de fleste sammensætninger spiller godt ved lav volumen .
    Jeg har dog løst dette på min helt egen måde. Selv om mine højttalere er forholdsvis store :)
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    895
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    kan på det sterkeste anbefale tannoy prestige til lavtspilling, jeg kjører mine sandringham se på tomgang siden jeg pr nå bor i leilighet og må ta hensyn. spiller fantastisk på lavt volum med mbl forsterker. Syns litt synd på anlegget da det sjelden får anledning til å skrike skikkelig ut. ( litt tåpelig sammenligning, volum rattet på mbl ligger for det meste på 5/6 og går til 99. spiller lavt høyt nok for meg i det daglige)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    En annen ting er dette med vegg-plassering vs fri-plassering av høyttalerne. Jeg har alltid hatt mine ca. 70 cm ut fra bakvegg. Da får man jo det luftige, frigjorte lydbildet som jeg synes er så vanedannende. Med høyttalerne derimot plassert tett opp mot bakvegg tenker jeg at bassen får mye mer drahjelp fra bakveggen, og at det derfor ikke er like nødvendig å dra like mye opp på volumskalaen for å få til et lydbilde med substans også nedover i frekvens. For å få til et lydbilde med mye rom og luft kreves det jo også at man spiller ganske høyt for å fylle rommet med lyd. Og fri-plassering av høyttalerne krever jo også høyere volum for å få bassen til å spille siden den ikke får drahjelp fra bakveggen. Hvis man derimot ofrer rom og luftighet i lydbildet, vil man vel kanskje kunne tjene dette inn på et mer homogent lydbilde som ivaretar bassen også ved lavere volum?

    Lurer på om litt av svarer også kan ligge her. Altså med høyttalere som er mer tiltenkt vegg-plassering, som kanskje ikke har rom og luft i lydbildet som sin fordel, men som gir mer substans ved lavere lyttenivåer.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Ketil: Du vet at hvis du tar samme anlegget fra f.eks. en kjeller i ett trehus, der rommet er 3,5*5,5 meter og det er 2.20 takhøyde. Også setter du samme anlegget i f.eks. ei betongblokk, der rommet er 4*4.5 og kanskje en liten l-form i tillegg, og takhøyden er 2.70. Da har du fått ett HELT annet stereoanlegg plutselig :) Så ville først og fremst prøvd anlegget og høyttalerne du har, og hør hvordan det blir. Kan jo hende det blir innertier?


    Men hvis ikke, så sitter jeg hver eneste kveld å spiller musikk veldig lavt volum etter kl 22. Bor i blokk og sure naboer så må spille såpass lavt at dem ikke hører noen verdens ting "om natta". Dette er snakk om lavt pratevolum. Og har diskutert med noen hifivenner siste tiden at det spiller utrolig bra på lavt volum. Krystallklar lyd, superbehagelig å høre på, og mengder med bass. Mange ganger vanskelig å skru av musikken å komme seg til sengs hehe.

    Spiller med Klipsch Palladium p37f, med 2 Klipsch-subber på veldig lavt volum (kun for å fylle ut i nedre register) med høy deling. Deler helt oppe på 120hz.

    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ketil: Du vet at hvis du tar samme anlegget fra f.eks. en kjeller i ett trehus, der rommet er 3,5*5,5 meter og det er 2.20 takhøyde. Også setter du samme anlegget i f.eks. ei betongblokk, der rommet er 4*4.5 og kanskje en liten l-form i tillegg, og takhøyden er 2.70. Da har du fått ett HELT annet stereoanlegg plutselig :) Så ville først og fremst prøvd anlegget og høyttalerne du har, og hør hvordan det blir. Kan jo hende det blir innertier?


    Men hvis ikke, så sitter jeg hver eneste kveld å spiller musikk veldig lavt volum etter kl 22. Bor i blokk og sure naboer så må spille såpass lavt at dem ikke hører noen verdens ting "om natta". Dette er snakk om lavt pratevolum. Og har diskutert med noen hifivenner siste tiden at det spiller utrolig bra på lavt volum. Krystallklar lyd, superbehagelig å høre på, og mengder med bass. Mange ganger vanskelig å skru av musikken å komme seg til sengs hehe.

    Spiller med Klipsch Palladium p37f, med 2 Klipsch-subber på veldig lavt volum (kun for å fylle ut i nedre register) med høy deling. Deler helt oppe på 120hz.

    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
    Det lureste er nok utprøving i nytt rom først ja. Nå vil nok også høyttalerne måtte stå nærmere veggen enn hva som er tilfelle i dagens kjellerstue. Akkurat det og det faktum at det er et helt annet rom, antar jeg vil gi et ganske annet lydbilde. Først når jeg får hørt sluttresultatet da, kan jeg nok si noe mer om i hvilken grad andre høyttalere vil være bedre egnet. Kanskje også som du sier kan et par små sub´er på lavt volum være noe som kan gi et bedre fundament.
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Ketil: Du vet at hvis du tar samme anlegget fra f.eks. en kjeller i ett trehus, der rommet er 3,5*5,5 meter og det er 2.20 takhøyde. Også setter du samme anlegget i f.eks. ei betongblokk, der rommet er 4*4.5 og kanskje en liten l-form i tillegg, og takhøyden er 2.70. Da har du fått ett HELT annet stereoanlegg plutselig :) Så ville først og fremst prøvd anlegget og høyttalerne du har, og hør hvordan det blir. Kan jo hende det blir innertier?


    Men hvis ikke, så sitter jeg hver eneste kveld å spiller musikk veldig lavt volum etter kl 22. Bor i blokk og sure naboer så må spille såpass lavt at dem ikke hører noen verdens ting "om natta". Dette er snakk om lavt pratevolum. Og har diskutert med noen hifivenner siste tiden at det spiller utrolig bra på lavt volum. Krystallklar lyd, superbehagelig å høre på, og mengder med bass. Mange ganger vanskelig å skru av musikken å komme seg til sengs hehe.

    Spiller med Klipsch Palladium p37f, med 2 Klipsch-subber på veldig lavt volum (kun for å fylle ut i nedre register) med høy deling. Deler helt oppe på 120hz.

    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
    Det lureste er nok utprøving i nytt rom først ja. Nå vil nok også høyttalerne måtte stå nærmere veggen enn hva som er tilfelle i dagens kjellerstue. Akkurat det og det faktum at det er et helt annet rom, antar jeg vil gi et ganske annet lydbilde. Først når jeg får hørt sluttresultatet da, kan jeg nok si noe mer om i hvilken grad andre høyttalere vil være bedre egnet. Kanskje også som du sier kan et par små sub´er på lavt volum være noe som kan gi et bedre fundament.

    Ja jeg har forsterker der jeg kan stille nivået på subbene, samt slå dem av/på med ett trykk. Prøver ofte å slå dem av men er en HELT annen lyd når dem er på. Roligere mer behagelig lydbilde på en måte, med mye mer fundament i bunnen. Skaff deg ett par spilleglade 8" eller 10" så tror jeg du får det du trenger :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ketil: Du vet at hvis du tar samme anlegget fra f.eks. en kjeller i ett trehus, der rommet er 3,5*5,5 meter og det er 2.20 takhøyde. Også setter du samme anlegget i f.eks. ei betongblokk, der rommet er 4*4.5 og kanskje en liten l-form i tillegg, og takhøyden er 2.70. Da har du fått ett HELT annet stereoanlegg plutselig :) Så ville først og fremst prøvd anlegget og høyttalerne du har, og hør hvordan det blir. Kan jo hende det blir innertier?


    Men hvis ikke, så sitter jeg hver eneste kveld å spiller musikk veldig lavt volum etter kl 22. Bor i blokk og sure naboer så må spille såpass lavt at dem ikke hører noen verdens ting "om natta". Dette er snakk om lavt pratevolum. Og har diskutert med noen hifivenner siste tiden at det spiller utrolig bra på lavt volum. Krystallklar lyd, superbehagelig å høre på, og mengder med bass. Mange ganger vanskelig å skru av musikken å komme seg til sengs hehe.

    Spiller med Klipsch Palladium p37f, med 2 Klipsch-subber på veldig lavt volum (kun for å fylle ut i nedre register) med høy deling. Deler helt oppe på 120hz.

    -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
    Det lureste er nok utprøving i nytt rom først ja. Nå vil nok også høyttalerne måtte stå nærmere veggen enn hva som er tilfelle i dagens kjellerstue. Akkurat det og det faktum at det er et helt annet rom, antar jeg vil gi et ganske annet lydbilde. Først når jeg får hørt sluttresultatet da, kan jeg nok si noe mer om i hvilken grad andre høyttalere vil være bedre egnet. Kanskje også som du sier kan et par små sub´er på lavt volum være noe som kan gi et bedre fundament.

    Ja jeg har forsterker der jeg kan stille nivået på subbene, samt slå dem av/på med ett trykk. Prøver ofte å slå dem av men er en HELT annen lyd når dem er på. Roligere mer behagelig lydbilde på en måte, med mye mer fundament i bunnen. Skaff deg ett par spilleglade 8" eller 10" så tror jeg du får det du trenger :)
    Jeg har sub i begge mine "småanlegg" - og synes jeg har fått det til å fungere aldeles utmerket. Før jeg kjøpte min første sub, så jeg for meg at jeg skule skru den av når det "ikke var behov for den". Bare én liten hake: Jeg slo den aldri av. Samme med sub nr. 2 i mitt anlegg nr. 3: den blir aldri slått av.

    REL er den "klassiske" anbefalingen for sub til musikk, men jeg har hatt god erfaring med B&W, ProAc og Amphion i samspill med forskjellige små ProAc-høyttalere. Derimot fikk jeg aldri sub til å spille bra sammen med et par større ProAc D25 høyttalere jeg hadde. Men sub til små høyttalere - er helt topp etter min smak. Og dette gir en ekstra touch når man spiller på lavt volum - uten at man forstyrrer naboene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ang rom og luft, mesteparten av denne illusjonen handler om det visuelle. Dybdeperspektivet er i ekstrem grad knyttet opp til hva du ser, ikke hva du hører.
    Høyttalere som er flush-montert (inn i veggen) er gjerne det beste da man slipper unna mye SBIR.

    Mer om dette her; Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference


    Ellers tror jeg ikke man skal ta for mange av sorgene på forskudd. Nå vet jeg ikke hvordan det blir seende ut og hvordan du ender opp med å plassere et evnt anlegg, men hvis det eksisterer mulighet for det kan jo det være en ypperlig high-end løsning å skifte ut nåværende anlegg med JBL Synthesis SCL-serien ;)
    Dette er egentlig konevennlige M2-baserte høyttalere med bredere spredning;



    Svindyre greier, men jeg ønsker meg sånne til jul.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjøper heller ikke den visuelle forklaringen coolio. Når lerretet mitt er nede er høyttalerne i prinsippet flush, opplever ikke tap av dybde.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser jeg du gjentar i det uendelige. Men hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Det er iallefall ikke via objektive data, for de forteller en helt annen historie.

    For en måleidiot som meg ser det ut til at dette er oppskrytte greier. Dyre i forhold til ytelse er PMC også.
    Jeg er redd du "snakker" for døve ører,vær gang noen motbeviser auditor så blir det bare stille. Så går det noen dager så er han tilbake med samme pisset igjen.

    O
    Man er sin egen virkelighet nærmest, og jo mindre tid og forståelse brukt på andres virkelighet er kanskje mer tid brukt på å selge sin egen?
    Jeg har jo vanskelig for å tro at man kan være så opptatt av ett merke og én løsning på alle problemer dersom man har enorm erfaring med alle andre løsninger også, men det kan jo hende at PMC er så bra som det hevdes for alt jeg vet. Har ikke hørt merket.. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn