Høyttalere Høyttalere som spiller bra på lavt volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg lasta ned en sånn db-måler nå også, på noe av mitt høyeste volum ligger jeg rundt 80db, men det orker jeg ikke å høre på lenge om gangen, maks en eller to sanger.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jbl 250 ti og B&W 801d spiller fyldig og fint på lavt volum
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Sikkert mange høyttalere som kunne nevnes. Vel så viktig er en bra forsterker med kraftig strømforsyning.
    Hvorfor er kraftig forsterker viktig ved lavt volum? Oppriktig spørsmål.
    Av erfaring har en kraftigere strømsterk forsterker mer kontroll over høyttalerene. Detaljer, dyp bass osv kommer bedre fram. Dette skiller særlig på lavt volum.
    Her er det sikkert noen som er uenig, men dette er min erfaring.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg stemmer på Sonos. Sonos må være bra, for det kjøper jo alle.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Nøtterøy
    Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
    Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg ser for meg at en liten gulvstående høyttaler vil være det som passer best inn. I lengden tror jeg at mer plasskrevende konstruksjoner vil bli for dominerende og sannsynligheten for at jeg bytter dem ut etter en stund er da nærliggende å tro. Forsåvidt passer mine nåværende høyttalere fint inn i kategorien liten gulvstående, og jeg opplever at de leverer glimrende lyd, men da altså kanskje først med volumet litt skrudd opp. Nå kan det jo godt hende at dette bare er litt tilpasning, og at jeg må venne meg til å lytte på litt lavere volum uavhengig av høyttalerne som er koblet opp. Og i et annet rom med en annen akustikk kan det jo hende at lydopplevelsen vil bli en annen.

    Men det kunne jo være spennende å prøve ut litt andre typer høyttalerkonstruksjoner som f.eks. noen små Maggier eller Klipsch Cornwall. Lurer på om Tannoy Cheviot kunne være noe. Ellers virker QLN Prestige 3 veldig spennende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ketil: Ligger ute en PMC Twenty5-23 og Twenty5-26 nå. Sjekk ut dem!!:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ketil: Blant annet. Ved å ikke maskere noe som helst gjennom HELE frekvensområdet.. Disse linjene gjør sitt til at et vanskelig rom ikke finnes. Frekvensgangen oppleves dønn rett, men det er felksibiliteten og den komplett grenseløse ærligheten som er så deilig med PMCer. Høyttalerne er BÅNN ærlige, og gir ut AKKURAT det du forer dem med. uten å på noen måte låte kjedelig. De gjør det de skal. Formidler det musikere og teknikere vil formidle. Og det UANSETT musikkform. Imo verdens letteste høyttalere å få til, såfremt forsterkeriet er bra nok. Noe du absolutt ikke vil få problemer med. Faktisk tror jeg du bytter ut Monitor Audio rimelig svint etter å ha lånt øre til en Twenty-5i -, Fact eller Fact Signature-modell. Og det sier rimelig mye, så gode som de PL200ene dine er..
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
    Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.
    Jeg har en ARC REF5, Audia flight FL 100 og Egglestoneworks the Camilla. Jeg synes ikke det lyder godt på lavt volume. Det er som om, højttalerne skal have noget strøm for at vågne op.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ketil: Morten veit hva han gjør...verre er det ikke..Det gjør også jeg, i all beskjedenhet.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ketil: Morten veit hva han gjør...verre er det ikke..
    Det kan godt hende. Jeg vurderte PMC Twenty5.26 da jeg kjøpte mine nåværende høyttalere. Nå er det vel en oppgradert versjon på vei av disse, men med den svake kronen nå er det vel fare for at prisen stiger opp mot 6-sifret nivå og det er de vel neppe verd.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke bare høyttalerne som er avgjørende her. Jeg har svært begrenset erfaring med rør. Men da jeg hadde ARC LS26 og REF 210, spilte fantastisk på lavt volum. Masse dynamikk. Dette var på mine tidligere VA Mahler. På mere volum ble det litt mere tamt.
    Har samme erfaring som deg når det gjelder ARC. Hadde D-120, VT-100 mk l og mk lll. Spilte som en drøm på lavt volum. Mengder med dynamikk. Dyp fin bass.
    Jeg har en ARC REF5, Audia flight FL 100 og Egglestoneworks the Camilla. Jeg synes ikke det lyder godt på lavt volume. Det er som om, højttalerne skal have noget strøm for at vågne op.
    I utgangspunktet er jeg enig med deg. De fleste oppsett jeg har hatt var slik. Akkurat i dette oppsettet jeg hadde, var erfaringen nesten motsatt( også her spilte oppsette best med litt volum, men overraskende bra på lavt volum). Ville bare påpeke at det ikke bare kommer an på høyttaleren.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.158
    Antall liker
    2.107
    Skal man trekke en slutning etter alle de forskjellige gode rådene som her har kommet, så må det bli at man satser på den hi-fi'en man synes var best/foretrakk fra starten av - og simpelthen er litt mer forsiktig med gasspedalen...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ketil: Blant annet. Ved å ikke maskere noe som helst gjennom HELE frekvensområdet.. Disse linjene gjør sitt til at et vanskelig rom ikke finnes. Frekvensgangen oppleves dønn rett, men det er felksibiliteten og den komplett grenseløse ærligheten som er så deilig med PMCer. Høyttalerne er BÅNN ærlige, og gir ut AKKURAT det du forer dem med. uten å på noen måte låte kjedelig. De gjør det de skal. Formidler det musikere og teknikere vil formidle.
    Dette ser jeg du gjentar i det uendelige. Men hvordan har du kommet frem til den konklusjonen? Det er iallefall ikke via objektive data, for de forteller en helt annen historie.

    Pmcfig3.jpg

    https://www.stereophile.com/content/pmc-ib-1s-loudspeaker-measurements

    1209PMCfig4.jpg

    https://www.stereophile.com/content/pmc-db1iii-loudspeaker-measurements

    fr_on1530.gif

    https://www.soundstagenetwork.com/i...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153

    For en måleidiot som meg ser det ut til at dette er oppskrytte greier. Dyre i forhold til ytelse er PMC også.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere som låter bra på lavt volum er forøvrig en interessant problemstilling. Jeg har mest tro på at frekvensresponsen er viktigst, men ser selvsagt poenget med større membranareal og effektivitet også.

    Revel fra Harman er et fint studie når det kommer til slike ting ettersom de aldri slipper en ny høyttaler på markedet før modellen slår samtlige av de nærmeste konkurrentene i flere dobbel-blind tester under kontrollerte forsøk. Slike lyttetester utføres nok ikke under ekstreme lydtrykk, så hvis man antar at det er utført under normale forhold, si 75 dB, så er det litt interessant å se på hva de har kommet fram til av fornuftig tuning for disse lydtrykkene.
    AudioScienceReview har testet Revel M16 i sin nye, fantastiske Klippel-maskin, så det er et godt utgangspunkt med tanke på kriteriet for at Revel skal slippe høyttaleren på markedet. Høyttaleren låt ekstremt bra i tester sine ører og målte slik;

    Revel M16 Standmount Bookshelf High-end Speaker CEA-20324 Spinorama Audio Measurements.jpg




    JBL er også under Harman-paraplyen og har den samme tilgangen til forskningen, test-fasilitetene og kompetansen som de har hos Revel. ASR testet nylig den nye JBL HDI 1600, som også låt ekstremt bra i tester sine ører. Den målte slik;

    JBL HDI-1600 Speaker CEA-2034 Spinorama Audio Measurements.jpg



    Det interessante her handler egentlig om hva som er likt mellom disse to vidt forskjellige høyttalerne. Hvis vi sammenligner de kjapt og brutalt;

    ON-AXIS;
    visualization (1).jpg


    Lyttevindu;
    visualization (2).jpg


    Første-refleksjoner spl;
    visualization (3).jpg


    Direktivitet;
    visualization (4).jpg


    Og sist, det viktigste, forventet in-room respons;
    visualization (5).jpg



    Ifølge Floyd Toole vil nøytrale høyttalere med god off-axis respons ende opp i nærheten av en rom-respons (målt i lytteposisjon) som ligner det som senere ble kjent som "Harman-kurven". Den ser slik ut;

    unnamed.jpg



    Min hypotese er derfor at denne spesifikke tuningen av HDI 1600 og M16 er ekstremt nøye kalkulert basert på blinde lyttetester og kunnskap fra 50 år med forskning. Som små stativ-høyttalere uten dypbass og enorm kapasitet tror jeg at de har vurdert et forventet spl-nivå for folk flest og kompensert for det med litt ekstra guff i stigningen fra 300 hz til 100 hz (ca 4,5 dB).
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, det er snart flere forslag og alternativer enn stjerner på himmelen på en klar natt:rolleyes:.

    Som du var inne på, Ketil, så er det mest fornuftige å vente med alt til du bor i den nye kåken. Da vil du kjenne rommet og ståa bedre.

    Men i en slik kontekst, med nabo på alle kanter, så ville jeg ha sett nærmere på Kii og D&D. Disse spiller ikke bassen bakover og har DSP. Dette gir enorme fordeler under slike forhold. Ved behov bruker du ekstra sub til å tune inn bassen. Ryddig, plassbesparende og relativt kort og sikker vei til suksess.

    Vil du fortsatt forholde deg til løse komponenter, så er min erfaring lettdrevne ht, gjerne med anstendig membranareal/fulltoner og rør (ja, jeg hatt masse av annet opp gjennom årene også).

    Lykke til :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg kan få lov til å synse, så vil jeg bare si at kardioide ikke har noe som helst å si under Schroeder, og iallefall ikke for naboer. Rommet resonnerer over lang tid og bryr seg ikke om noen form for svak direktivitet (-4,6 dB i Kii sitt tilfelle) under Schroeder (ca 200hz).

    Dsp derimot ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høyttalere som låter bra på lavt volum er forøvrig en interessant problemstilling. Jeg har mest tro på at frekvensresponsen er viktigst, men ser selvsagt poenget med større membranareal og effektivitet også.

    Revel fra Harman er et fint studie når det kommer til slike ting ettersom de aldri slipper en ny høyttaler på markedet før modellen slår samtlige av de nærmeste konkurrentene i flere dobbel-blind tester under kontrollerte forsøk. Slike lyttetester utføres nok ikke under ekstreme lydtrykk, så hvis man antar at det er utført under normale forhold, si 75 dB, så er det litt interessant å se på hva de har kommet fram til av fornuftig tuning for disse lydtrykkene.
    AudioScienceReview har testet Revel M16 i sin nye, fantastiske Klippel-maskin, så det er et godt utgangspunkt med tanke på kriteriet for at Revel skal slippe høyttaleren på markedet. Høyttaleren låt ekstremt bra i tester sine ører og målte slik;

    Vis vedlegget 580926



    JBL er også under Harman-paraplyen og har den samme tilgangen til forskningen, test-fasilitetene og kompetansen som de har hos Revel. ASR testet nylig den nye JBL HDI 1600, som også låt ekstremt bra i tester sine ører. Den målte slik;

    Vis vedlegget 580927


    Det interessante her handler egentlig om hva som er likt mellom disse to vidt forskjellige høyttalerne. Hvis vi sammenligner de kjapt og brutalt;

    ON-AXIS;
    Vis vedlegget 580928

    Lyttevindu;
    Vis vedlegget 580929

    Første-refleksjoner spl;
    Vis vedlegget 580930

    Direktivitet;
    Vis vedlegget 580931

    Og sist, det viktigste, forventet in-room respons;
    Vis vedlegget 580932


    Ifølge Floyd Toole vil nøytrale høyttalere med god off-axis respons ende opp i nærheten av en rom-respons (målt i lytteposisjon) som ligner det som senere ble kjent som "Harman-kurven". Den ser slik ut;

    Vis vedlegget 580933


    Min hypotese er derfor at denne spesifikke tuningen av HDI 1600 og M16 er ekstremt nøye kalkulert basert på blinde lyttetester og kunnskap fra 50 år med forskning. Som små stativ-høyttalere uten dypbass og enorm kapasitet tror jeg at de har vurdert et forventet spl-nivå for folk flest og kompensert for det med litt ekstra guff i stigningen fra 300 hz til 100 hz (ca 4,5 dB).
    Alt hva du har LEST.. ;)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Hehehe, det er snart flere forslag og alternativer enn stjerner på himmelen på en klar natt:rolleyes:.

    Som du var inne på, Ketil, så er det mest fornuftige å vente med alt til du bor i den nye kåken. Da vil du kjenne rommet og ståa bedre.

    Men i en slik kontekst, med nabo på alle kanter, så ville jeg ha sett nærmere på Kii og D&D. Disse spiller ikke bassen bakover og har DSP. Dette gir enorme fordeler under slike forhold. Ved behov bruker du ekstra sub til å tune inn bassen. Ryddig, plassbesparende og relativt kort og sikker vei til suksess.

    Vil du fortsatt forholde deg til løse komponenter, så er min erfaring lettdrevne ht, gjerne med anstendig membranareal/fulltoner og rør (ja, jeg hatt masse av annet opp gjennom årene også).

    Lykke til :)
    Takk, og ut fra et rent fornuftsmessig perspektiv er kanskje aktive høyttalere det som kunne fungert best. Men samtidig føles det litt trist å gi slipp på det jeg opplever som hobby-elementet ved å drive med Hifi. Nemlig å bytte komponenter og oppleve musikken «på nytt». Men det er vel kanskje også ikke så dumt å først sette opp anlegget i nytt rom og ta erfaringene derfra.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg spiller stort sett rimelig lavt i forhold til andre som har vært her. Tror noe jeg setter pris på med mitt oppsett er 1.5 veis HT. Slik det er forklart meg, er det 2 like elementer. Men hvor den ene er begrenset opp til 200 eller 300 Hz. (Husker ikke i fart). Det bidrar til litt mer i det området og nedover. Og den andre driver er en «fulltone»
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Jeg for min del opplever den dypeste bassen i anlegget mitt mer fremtredende på lavt volum.

    Veldig mange mer normale anlegg jeg har hørt har gjerne motsatt egenskap. Tror mye membranareal kan ha en medvirkende faktor her
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Få deg en nyere Luxman-forsterker. Den har loudness-funksjon med korrigering jf Fletcher Munson-kurven, og grøter ikke til lyden slik billigforsterkere som oftest gjør.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Loudnessfunksjonen er nettopp for å kompensere for ørenes avvik ved lave volum. Høytalere som låter bra ved lave volum har antagelig langt fra rett frekvensgang, men en innbygd loudnesseffekt....
    Har ganske liten hevning nedover i forhold til mye annet. Låter fyldig og fint på lavt volum og knallhardt og tørt på høyt volum.:)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Er egentlig ikke så keen på å bytte ut forsterkerne. BHK forforsterkeren synes jeg var en forbedring i forhold til DAC rett i effekt, og akkurat det har jeg ikke hørt fra andre forforsterkere. Samtidig passer de veldig bra sammen med DAC og strømrenser rent visuelt.

    Dette med høyttalere med stort membranareal har jeg tenkt litt på, f.eks. i form av Tannoy Turnberry eller Cheviot. Men samtidig blir de litt brede rent fysisk og vil kanskje ta litt mye plass. Ellers kan det jo hende at DSP funksjonen på Roon Nucleus kan være til nytte.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ketil: Lavt volum er en relativ sak. Men for å få til det skal høyttaleren være av en ærlig, umaskert, raffinert og tydelig type. Ikke galt, altså, om det er en som egentlig er konstruert for studio. Mer konkret tips: En PMC:cool:
    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
    Der er du igjen med NAT,du burde jo bli utestengt!
    Kanskje Auditor og NAT er den samme? ;)..
    Morten er jo en hyggelig type :)

    O
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg heller nok til at det er sammenheng mellom stort membranareal, høy følsomhet og god gainstruktur når det kommer til å spille bra på lave volum.

    Stiller et åpent spørsmål om forvrenging er med i bildet her? At forvrengningen ofte er det som er med på å gjøre bassen fyldigere og at ved lave volum som forvrengningen er borte blir bassen mindre fremtredende? Mye membranareal vil spille mer likt ved høyt og lavt volum. Vet ikke...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg heller nok til at det er sammenheng mellom stort membranareal, høy følsomhet og god gainstruktur når det kommer til å spille bra på lave volum.
    Gainstruktur, meget godt poeng! Lite som er mer irriterende på lavt volum enn hvit støy...
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.385
    Torget vurderinger
    0
    Jeg heller nok til at det er sammenheng mellom stort membranareal, høy følsomhet og god gainstruktur når det kommer til å spille bra på lave volum.
    Gainstruktur, meget godt poeng! Lite som er mer irriterende på lavt volum enn hvit støy...
    Og så må enkelte typer forsterkere opp i litt «turtall» før de leverer dynamikken de skal.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes forsåvidt svart-hvitt, AOC og kanskje et par andre traff spikern på hodet. Tonekontroll, eq eller loudnessknapp. Enkelt og greit.
    Du er jo en fin forsøkskanin med alle de 26 subwooferne dine. Ble det bedre på lavt volum med massevis av subber med tilnærmet lik frekvensrespons? If not så dreper vi elegant en fin og kostbar myte på en nydelig søndags aften :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn