Har fått økt tinnitus siden innlegget mitt i 2019 (Er 56).
Har tenkt at i tillegg til at årene går så har jeg siste halvår fått meg Apple AirPods som jeg bruker mye. Det virker som at ørene blir litt slitne og trenger hvile. Også har jeg kraftig artrose i alle nakkehvirvlene og etter perioder med mye smerte så øker nok tinnitusen. Flere enn to glass rødvin gir kraftig tinnitus.
Så jeg er enig i forslagene som er gitt om å la ørene hvile og passe på at kropp og sinn ikke stresser er svært fornuftige. Også MÅ man være superstreng med å bruke proppper på konserter / droppe konserter og aldri bruke elektrisk verktøy uten hørselvern.
Var innom Steinway butikken i Oslo hvor nevøen skulle teste flygel. Jeg syntes det var litt ubehagelig når han spilte i dette området.
Jeg tenker at har man disse problemene bør man:
1) sjekke med lege om noe må / kan gjøres
2) ta hensyn, det er vel det viktigste
3) kartlegge grundig hvor skoen trykker med målinger og tilpasse anlegget deretter, da kan man få god lyd og behagelig lyd.
Det betyr bokstavelig talt, bruk dsp og vær heller ikke redd for å bruke balansekontrollen. Proffe lydfolk kalibrerer hodetelefoner etter egne ører. Og jobb med akkustikken.
Også er det interessant at ørevennlig rørforvrenging i noen settinger har vært positivt for meg.
Jeg tror også at systemer som låter bra på lavere volum og fyller rommet godt kan være bedre når man har problemer med hørselen for da får man bra utbytte når man spiller et knepp lavere enn normalt og forvrengningen er lav.
Men ingen ører er like.
Koser meg her nå