Høyttalere Høyttalere og tinnitus

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Er også plaget og tror at Hornlyds analyse virker sannsynlig.
Hva slags behandling snakker vi om? Tipper at mye kan gjøres selv. Feks tenke minst mulig på lyden i ørene. Lyden er der, men det gjelder å glemme den, og ikke tenke på den. Når man oppdager den reagerer man gjerne med frykt. Dette tror jeg mange fint kan klare uten å betale i dyre dommer. Samtidig er det sikkert godt å prate med noen om det.
Du er nok inne på noe med bevissthet rundt tilstand, snakke med andre i samme situasjon mv. Siden tinnitus bare er et symptom på en underliggende årsak er utredning ganske viktig slik jeg ser det. Behandlingen avhenger av årsaken, om den i det hele tatt lar seg behandle. Sakser inn en lenke som jeg finner nyttig: https://www.hlf.no/aktuelt/2016/mestringstips-til-deg-med-tinnitus/
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.808
Antall liker
564
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg tror en utredning kan være bra i den forstand at man lærer om tilstanden mellom øret og hjernen, og sin egen situasjon. Nå har vel folk tinnitus i forskjellig grad, så det er litt farlig å generalisere, men Jeg tror det er veldig viktig å akseptere tilstanden, hvis dette er en tilstand som er permanent. Hvis du først har akseptert den er det lettere å jobbe med å «glemme» den.

Feks kan disse ti rådene fra HLF hjelpe, som du linker til. Men rådet om å alltid ha lyd i ørene, er jeg litt undrende til. Ørene trenger også hvile.

Jeg er også litt skeptisk til å hive seg inn i et behandlingsopplegg, hvor man hele tiden skal prøve nye ting og som fort kan koste endel penger.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Altså, har du Klipsch rf7 mk 1 eller 2 med feil forsterkere, så trur jeg jaggu du blir fort hørselskadd altså! Helt grusomt hvor mye de horna skriker!!

leggen
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Altså, har du Klipsch rf7 mk 1 eller 2 med feil forsterkere, så trur jeg jaggu du blir fort hørselskadd altså! Helt grusomt hvor mye de horna skriker!!

leggen
Feil forsterker, eller feil rom med dårlig akustikk.
 

KvennaMekaniske

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2016
Innlegg
108
Antall liker
65
Sted
Sandsvær
Jeg tror en utredning kan være bra i den forstand at man lærer om tilstanden mellom øret og hjernen, og sin egen situasjon. Nå har vel folk tinnitus i forskjellig grad, så det er litt farlig å generalisere, men Jeg tror det er veldig viktig å akseptere tilstanden, hvis dette er en tilstand som er permanent. Hvis du først har akseptert den er det lettere å jobbe med å «glemme» den.

Feks kan disse ti rådene fra HLF hjelpe, som du linker til. Men rådet om å alltid ha lyd i ørene, er jeg litt undrende til. Ørene trenger også hvile.

Jeg er også litt skeptisk til å hive seg inn i et behandlingsopplegg, hvor man hele tiden skal prøve nye ting og som fort kan koste endel penger.
Akkurat den jobben med å "glemme" tinnitusen kan det være nyttig å få hjelp til. Ikke alle (f.eks meg selv) er like flinke til "å jobbe med seg selv" helt på egenhånd. Noe som har hjulpet meg mye, er dette kurset på HLF Briskeby kompetansesenter i Lier: https://hlfbriskeby.no/tinnitus/ Dette er ganske omfattende. Når jeg gikk der for noen år siden, var det tre samlinger a tre dager med noen måneder mellom hver samling. Veldig nyttig. Jeg lærte om årsaker, behandlingsmuligheter, fyisologi, NAV, trening/øvelser og mange andre ting. Ikke minst ble jeg kjent med andre i samme situasjon, noe som er nyttig i seg selv. Jeg tror mange av de andre fortsatt holder kontakten via facebook. Etter det kurset har på ingen måte tinnitusen blitt borte, men den er mye mindre plagsom, rett og slett fordi jeg fokuserer mindre på den. Kurset blir dekket av NAV, og i mitt tilfelle tror jeg til og med at jeg fikk permisjon med lønn for å ta det. Anbefales!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Blodforsyningen til ørene våre er alfa og omega faktisk....

Se denne youtube videoen... og lytt med måte... ellers...


Ellers.

Inntak av f. eks Gurkemeie a.k.a Curcumin er med på å promotere kurering og gjengroing av mikro kappilaries, dvs blodårene som er bitte bitte små til øyne hjerne og ører.

Røyk og snus og annet jævelskap vil ødelegge dette og rett og slett langsomt drepe evnene til å høre og se...
Så for audiofile som ønsker å ha nytelse langt ipp i alderdom. Ikke røyk og ikke snus!!!

Så, jeg lurer på: TRådstarter. Snuser du eller røyker du og ... har du eventuellt astma?

MVH
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Regner med du har noen fagfellevurderte referanser til disse påstandene?

Og videoen er vel dokumentasjon på hvordan kvakksalvere utnytter folk med kroniske og/eller diffuse symptomer og lidelser?
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Regner med du har noen fagfellevurderte referanser til disse påstandene?

Og videoen er vel dokumentasjon på hvordan kvakksalvere utnytter folk med kroniske og/eller diffuse symptomer og lidelser?
En person som bruker en youtubevideo som dokumentasjon for en påstand, har ingen dokumentasjon.
-Gammelt jungelord
 
Topp Bunn