Høyttalere Høyttalere med mørk/varm lydsignatur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    385
    Antall liker
    293
    Hva med disse? For billige? 3k for nye, årets høyttalerkjøp??? I morra tror jeg at jeg løper og kjøper de hvite:p

    K2 Hi-Fi Choice.jpg
    K2 Lyric.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    21.293
    Antall liker
    16.323
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    20
    Sålenge du ikke får testet høyttalere hjemme først vil du aldri vite hva som er hva, lyst eller mørkt. At folk skriver om sine preferanser er ikke gitt at de er like de du søker. Så dette blir litt å spørre om "hvor mange runder er det rundt Bislett-banen"..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
     

    ptb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    8.141
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    12
    Sålenge du ikke får testet høyttalere hjemme først vil du aldri vite hva som er hva, lyst eller mørkt. At folk skriver om sine preferanser er ikke gitt at de er like de du søker. Så dette blir litt å spørre om "hvor mange runder er det rundt Bislett-banen"..
    De fleste vil nok klart si seg enig i dette mht å finne en "optimal" løsning i det aktuelle rommet - opp mot det øvrige utstyret det skal samspille med.

    Men gitt premissene i startinnlegget, så har jeg lest det dit at trådstarter ønsker innspill om høyttalere som har en spesifikk grunnkarakteristikk. Trolig for å danne seg en form for "short-list".

    At enkelte her da klarer å anbefale høyttalere som ikke har de karakteristikker trådstarter etterspør - fordi de synes de fungerer godt i sitt lytterom og i forhold til sine egne preferanser, blir jo helt feil:)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
    De subjektive opplevelsen jeg har av disse, samt målingene jeg har sett av f.eks PMC Twenty5.24 indikerer at dette er nøyaktig den typen høyttalere trådstarter forespør. De er definitift ikke lystklingende dersom de stilles opp med lite eller ingen toe-in slik de skal. De har for mye nivå oppover i området som typisk lager "luft", dvs over området som gir siblanter, dersom de benyttes on-axis, men hvorfor gjøre det?

    For å få opplevelsen trådstarter indikerer så ville jeg sett på en høyttaler med litt ekstra nivå nedover, en god dipp i øvre mellomtone og litt ekstra "luft" oppover i diskantområdet. I tillegg er det en fordel om høyttaleren er lettplassert lydmessig med tanke på dårlig rom og ikke minst pen. PMCene er nettopp det. Det er rett og slett vanskelig å få disse til ikke å låte bra, sikkert mye på grunn av transmisjonlinjebassen og fordi man aldri får siblanter med de høyttalerne.

    Se på 30 graders lateral responsen her (dvs uten toe-in) - dette er da ikke en lystklingende frekvensrespons i det hele tatt: https://pmc-speakers.com/sites/default/files/attachments/twenty5-24 review HiFi Critic Sept 17.pdf
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hifi World testet og målte 25.26 og 25.24. 25.26 hadde ett løft på 10db i diskantområde, 25.24 hadde 7db heving. Om trådstarter etterspør en mørktklingende høyttaler så er ikke dette jeg ville anbefalt.

    Om noen har subjektive oppfatninger om at disse er mørke så er det rom/elektronikk matching som er ansvarlig, IKKE selve høyttaleren.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    12.528
    Antall liker
    5.992
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
    Det varierer nok, litt som med SF må man velge modell med forsiktighet hvis det er mykthet og mørkt lydbilde som gjelder.
    Jeg har et par PMC Fact8, og de låter slett ikke mørkt, snarere tvert imot.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    760
    Sted
    Akershus
    Hifi World testet og målte 25.26 og 25.24. 25.26 hadde ett løft på 10db i diskantområde, 25.24 hadde 7db heving. Om trådstarter etterspør en mørktklingende høyttaler så er ikke dette jeg ville anbefalt.

    Om noen har subjektive oppfatninger om at disse er mørke så er det rom/elektronikk matching som er ansvarlig, IKKE selve høyttaleren.
    Jeg finner ikke Hifi world målingene, men er de annerledes enn de jeg linket til for 30 grader off-axis? Man kan ikke se på en hevning isolert sett. Disse høyttalerne har jo en god dipp i øvre mellomtone, så hevningen er hovedsaklig i forhold til dipen der. Bassområdet ligger over nivået på diskanten f.eks. Og du kan ikke bare se på en heving i "diskant" som en generell greie, man er nødt til å se på frekvensene og hva de betyr for lydbildet. Hevingen på Twenty5-serien er først og fremst i området som gir "luft" mens de er snille i området som skjærer i øra. Man kan ikke få ekstra "luft" OG snill øvre mellomtone som trådstarter etterspør uten at dette samtidig medfører en økning oppover i frekvens over området som gir siblans og skarphet.

    PMC Fact serien ER mer lystklingende enn Twenty5.24, bare så det er sagt.

    Twenty5.24 låter ikke "mørkt" forresten, snarere åpent, men de har en musikalsk og tilgivende signatur som gjør at dødsmetall og ihjelkomprimert EDM fungerer så vel som klassisk.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    1.646
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om det er nødvendig å kommentere den frekvensresponsen der.
    Det er uansett off topic.
    Poenget mitt var bare at jeg syntes det var langt over streken å anbefale PMC til noen som ønsker seg en "mørk" høyttaler.

    Problem oppstår når noen stiller ett objektivt spørsmål, og alle hiver seg på og svarer subjektivt, og gjerne anbefaler det dem har selv.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    12.528
    Antall liker
    5.992
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
    Hmm, interessant... Harbeth SHL5+ og forsåvidt andre Harbeths er på lista mi over høyttalere jeg kunne tenke meg å prøve. Hvordan opplevde du SHL5 opp mot det jeg beskriver?
    Hei igjen.
    Harbeth SHL5 er nydelige høyttalere, med en behagelig lydkarakter som samtidig er forunderlig frisk og livlig.
    Mine var med meg gjennom flytting og flere rom. I en stor stue i et gammelt trehus, med 320 takhøyde og tømmervegger fungerte de ypperlig. Etter flytting stod de i en TV-stue på 18kvm med 240 takhøyde og gipsvegger. Der var de fine på lavt volum men det kunne fort bli for mye bass, og de kunne bli stresset i presens-området når jeg spilte høyt.
    Siden ble de flyttet til ny kjellerstue, med betonggolv og murvegg. Der spilte de fint på lavt og middels volum, låt fabelaktig på det meste, men litt anstrengt presens øvre mellomtone på komplekse lydbilder ved høyt volum.
    Harbeth har gjort noen modifikasjoner på SHL5+, disse har jeg ikke hørt, men de skal være enda bedre enn SHL5.
    Mitt hifi-kriterium nr.1 er stort symfoniorkester på realistisk volum, og der er egentlig ingenting godt nok. I tillegg har jeg et vanskelig rom der diskanten lett kan bli for hard.
    Men altså, Charlo Ursa Major ble foretrukket erstatter, med mørkere klangkarakter og større kapasitet. Større lydbilde og tyngde på alt, men så er de også mye større og veldig mye tyngre.
    Det kan nevnes at jeg før det sendte fra meg et par Monopulse 82A, basert på liknende opplevelse av klangbalanse.
    Jeg har også Quad ESL63 med Gradient sub, det klinger godt, men de er for skjøre og klarer ikke spille høyt nok.
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Men gitt premissene i startinnlegget, så har jeg lest det dit at trådstarter ønsker innspill om høyttalere som har en spesifikk grunnkarakteristikk. Trolig for å danne seg en form for "short-list".

    At enkelte her da klarer å anbefale høyttalere som ikke har de karakteristikker trådstarter etterspør - fordi de synes de fungerer godt i sitt lytterom og i forhold til sine egne preferanser, blir jo helt feil:)
    Det er helt korrekt. Opplever at jeg har fått mange interessante innspill her. Det betyr derimot ikke at jeg tar alle råd for god fisk, uten å undersøke selv. Men det er greit å ha noe å begynne med. Vil vel heller kalle det en long-list :D
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hehe, men er det ikke flott med italiensk håndverk? Jeg er forøvrig heller ikke singel. Chario Ursa Major er 140cm høye, dvs lavere enn interiøransvarlig....
    Haha. Men fremdeles for høye for interiøransvarlig :D
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hva med disse? For billige? 3k for nye, årets høyttalerkjøp??? I morra tror jeg at jeg løper og kjøper de hvite:p

    Vis vedlegget 571741 Vis vedlegget 571742
    Epos har jeg jo gode erfaringer med fra før :) Tror nok jeg går for noe lengre opp i prisklassene nå. Blir skeptisk til «Dislike: Nothing at the price»... Men likte utseendet på de hvite!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.134
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Med fare for å virke litt for mye fanboy og fartsblind: Etter å ha kvernet gjennom en god del forskjellige høyttalere og høyttalerprinsipper har jeg funnet roen med Buchardt S400. Jeg opplever dem akkurat som du ettersøker: Ikke for pågående i mellomtonen og diskant. Det er ingen giftige ingredienser der. Så kan man si at de kanskje ikke er utpreget fyldige i lyden, men det er nå en her som bruker de sammen i et Hegel-anlegg. Waveguiden gjør at de fungerer greit i et "livlig" rom uten at det blir for mye "mas" i nettopp øvre mellomtone/nedre diskant. Kjøpte selv en Doxa 70 Sig da jeg følte det ville være en god match, men desverre tok transporten den, og jeg har ikke hørt denne komboen. Spiller derfor på noen kjipere proamper - men det gjør ingenting. Som sagt: S400 har ingen form for "giftighet" i seg.

    Hele greia er og baserer seg på: Kjøp og hør. Er du ikke fornøyd, så returnerer du fritt innen 30 dager så fremt produktet er uskadet. Prøv det med de andre forslagene her... ;)

    Har lagt inn linker til en del "tester" i vennetråden:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/94200-buchardt-audios-venner.html
     
    Sist redigert:

    Henrik.326

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Innlegg
    46
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Det nærmeste jeg har kommet foreløpig er Pylon Jasper 25 som jeg hørte her om dagen, og jeg mistenker at Pylon generelt har mer eller mindre av denne signaturen i sine høyttalere. Dernest er mine Epos ES14 ganske nærme, men de mangler en del i bunn og helt i topp. Jeg ønsker meg et «stort» lydbilde med mye dybde/3-dimensjonalitet.

    Det jeg er ute etter er merker som lener seg denne veien, lydmessig, og gjerne også spesifikke høyttalere. Helst sub-30k, brukt.
    Har du hørt Diamond serien til Pylon? Jeg har ikke hørt Jasper, men opplevde Diamond som varmere og fyldigere enn den dyrere Emerald 25. Veldig fornøyd med mine Diamond 28 i hardt rom som stort sett er gipsvegger, laminatgulv og vinduer uten gardiner. Spiller helt supert sammen med Naim, høy morrofaktor.
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Har du hørt Diamond serien til Pylon? Jeg har ikke hørt Jasper, men opplevde Diamond som varmere og fyldigere enn den dyrere Emerald 25. Veldig fornøyd med mine Diamond 28 i hardt rom som stort sett er gipsvegger, laminatgulv og vinduer uten gardiner. Spiller helt supert sammen med Naim, høy morrofaktor.
    Bra forslag, og allerede på listen. Har bestilt meg en dag med Pylon-lytting hos Mala på tirsdag :) Da blir Diamond også sjekket ut.
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Med fare for å virke litt for mye fanboy og fartsblind: Etter å ha kvernet gjennom en god del forskjellige høyttalere og høyttalerprinsipper har jeg funnet roen med Buchardt S400. Jeg opplever dem akkurat som du ettersøker: Ikke for pågående i mellomtonen og diskant. Det er ingen giftige ingredienser der. Så kan man si at de kanskje ikke er utpreget fyldige i lyden, men det er nå en her som bruker de sammen i et Hegel-anlegg. Waveguiden gjør at de fungerer greit i et "livlig" rom uten at det blir for mye "mas" i nettopp øvre mellomtone/nedre diskant. Kjøpte selv en Doxa 70 Sig da jeg følte det ville være en god match, men desverre tok transporten den, og jeg har ikke hørt denne komboen. Spiller derfor på noen kjipere proamper - men det gjør ingenting. Som sagt: S400 har ingen form for "giftighet" i seg.

    Hele greia er og baserer seg på: Kjøp og hør. Er du ikke fornøyd, så returnerer du fritt innen 30 dager så fremt produktet er uskadet. Prøv det med de andre forslagene her... ;)

    Har lagt inn linker til en del "tester" i vennetråden:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/94200-buchardt-audios-venner.html
    Ikke så dumt forslag, faktisk. Jeg er egentlig en stativhøyttalermann, men hadde nå lyst til å prøve gulvhøyttalere. Etter å ha balet litt med Kudosene mine, fristes jeg av tanken på stativversjoner igjen. Og jeg liker forretningsmodellen til disse :)
    Synd du ikke bor nærmere :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    3.134
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mads Buchardt har vært "hands on" på mail, så jeg vil faktisk anbefale å ta kontakt og bestille et par. Hvis du kan plassere dem nokså nær frontvegg eller veldig langt ut fra frontvegg - go for it!

    Genelecs regel er grei å følge:
    Genelec.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus.
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    17.069
    Antall liker
    20.496
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    62
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
    Auditor har hørt,sett,prøvd,målt alt som finnes av kombinasjoner i denne verden. Det må du da ha fått med deg nå? ;).
    Hadde ikke kjøpt så mye som en skolisse på han sin anbefaling!

    O
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    5.309
    Antall liker
    1.451
    Atle,

    Jeg foreslå lenger opp Audiophysic Virgo. Det låt så knall dengang at jeg ble helt satt ut. Men man vet aldri hvordan det låter i eget rom. Det skjer alltid mye rombestemte greier oppå til 3-400 Hz.

    Lydkorreksjon har vært nevnt. God hardware er helt nødvendig for å skvise ut nerven i musikken. Men når man plasserer høyttalerne i eget rom så låter det annerledes. Nerven drukner i bassresonnanser, en underernært nedre mellomtone og betoninger i presensområdet. Men det kan løses. Hvis det er for drøyt å foreslå Dirac eller Audiolense (som er mitt produkt) så foreslår jeg Dirac. Da kan du voice lyden til å bli slik du øsker. Dirac kan du få i MiniDSP produkter og diverse surroundreceivere - eller aller helst i en PC. Eller du kan kline til og kjøpe en Trinnov. Gjør ca samme jobben, koster mye mer, men får veldig gode vurderinger for tiden (ikke dermed sagt at jeg går med på at Audiolense ikke gjør det minst like bra). Men jeg er altså overbevist om at du vil få den lyden du er på jakt ette hvis då kjøper hardware utfra god spec og tuner lyden med DSP av det slaget der du kan tegne ønsket frekvensrespons.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    2.950
    Antall liker
    1.557
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om trådstarter har satt noe prisnivå, men jeg vil peke på Dynaudio som et merke som ikke må overses. Ikke dagens modeller, men de med noen år på baken. Der finner du høyttalere med en varm, homogen og fyldig klang i alle prisklasser. Har selv et par DM3/7 på tv-stua og de er egentlig fantastisk fine å høre på til nesten ingen penger. Har pælmet ut langt dyrere høyttalere som ikke er i nærheten av å gi en helhetlig musikkglede som disse.
     

    TerryGib

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    994
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Bergen
    Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
    Hmm, interessant... Harbeth SHL5+ og forsåvidt andre Harbeths er på lista mi over høyttalere jeg kunne tenke meg å prøve. Hvordan opplevde du SHL5 opp mot det jeg beskriver?
    Hei igjen.
    Harbeth SHL5 er nydelige høyttalere, med en behagelig lydkarakter som samtidig er forunderlig frisk og livlig.
    Mine var med meg gjennom flytting og flere rom. I en stor stue i et gammelt trehus, med 320 takhøyde og tømmervegger fungerte de ypperlig. Etter flytting stod de i en TV-stue på 18kvm med 240 takhøyde og gipsvegger. Der var de fine på lavt volum men det kunne fort bli for mye bass, og de kunne bli stresset i presens-området når jeg spilte høyt.
    Siden ble de flyttet til ny kjellerstue, med betonggolv og murvegg. Der spilte de fint på lavt og middels volum, låt fabelaktig på det meste, men litt anstrengt presens øvre mellomtone på komplekse lydbilder ved høyt volum.
    Harbeth har gjort noen modifikasjoner på SHL5+, disse har jeg ikke hørt, men de skal være enda bedre enn SHL5.
    Mitt hifi-kriterium nr.1 er stort symfoniorkester på realistisk volum, og der er egentlig ingenting godt nok. I tillegg har jeg et vanskelig rom der diskanten lett kan bli for hard.
    Men altså, Charlo Ursa Major ble foretrukket erstatter, med mørkere klangkarakter og større kapasitet. Større lydbilde og tyngde på alt, men så er de også mye større og veldig mye tyngre.
    Det kan nevnes at jeg før det sendte fra meg et par Monopulse 82A, basert på liknende opplevelse av klangbalanse.
    Jeg har også Quad ESL63 med Gradient sub, det klinger godt, men de er for skjøre og klarer ikke spille høyt nok.
    /\ Fabelaktig beskrivelse av SHL5 som har vært hovedhøyttaler i rundt 5 år - en evighet i dagens hifi verden.
    Men alt har en ende og mye tyder på at Harbethene blir permittert til fordel for Tannoy Cheviot.
    De innehar mye av det trådstarter etterspør:
    - høyttalere som har en mørk eller varm klang. Med det mener jeg høyttalere som har en svært luftig diskant som ikke oppleves påtrengende, relativt lite trøkk i øvre mellomtone, men desto mer i vokalområdet og en fyldig bunn.

    EB0C8412-91CB-46C4-BF16-D53BDDA87530.jpg
     

    Atlerovik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    532
    Antall liker
    506
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Etter et døgn med disse i hus og mye lytting i dag, tror jeg rett og slett jeg fant det jeg var ute etter i Harbeth Super SHL5+. Mye varme og kjærlighet i lufta her hos meg nå :D

    Takk for gode innspill!
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Ser Sonus Faber har vært omtalt en del ganger i denne tråden. Har aldri eid SF selv, bare såvidt hørt litt i ymse sammenhenger, men ikke nok til å få et godt inntrykk. De gangene jeg har lest tester/omtaler er det "ofte" kommentert at de passer bedre til f.eks akustisk musikk enn til rock. Er dette gamle fordommer, og at SF også spiller rock så det gnistrer?
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    3
    Ser Sonus Faber har vært omtalt en del ganger i denne tråden. Har aldri eid SF selv, bare såvidt hørt litt i ymse sammenhenger, men ikke nok til å få et godt inntrykk. De gangene jeg har lest tester/omtaler er det "ofte" kommentert at de passer bedre til f.eks akustisk musikk enn til rock. Er dette gamle fordommer, og at SF også spiller rock så det gnistrer?
    Rart at ingen har kommentarer til dette, eller var spørsmålet så dumt at det ikke fortjener svar?
     

    MusicBear

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Innlegg
    4.951
    Antall liker
    1.946
    Ser Sonus Faber har vært omtalt en del ganger i denne tråden. Har aldri eid SF selv, bare såvidt hørt litt i ymse sammenhenger, men ikke nok til å få et godt inntrykk. De gangene jeg har lest tester/omtaler er det "ofte" kommentert at de passer bedre til f.eks akustisk musikk enn til rock. Er dette gamle fordommer, og at SF også spiller rock så det gnistrer?
    Rart at ingen har kommentarer til dette, eller var spørsmålet så dumt at det ikke fortjener svar?
    Tja, er vel kanskje fordi få tør innrømme at det egentlig ikke er noen forskjell i musikkstiler - men kan kanskje (for enkelte) føles som det er det.

    SF er vel først og fremst veldig riktige lyd, i form av liten farging eller liten utelukkelse av detaljer, herav også ganske så øre-vennlige. Bassen, avhenger derimot av høyttalerens iboende egenskaper til å gjengi dette, jo større jo mer mulighet for ivaretakelse av de lavere frekvenser - kan virke som mange glemmer det enkle faktum. Koster mer energi å gå opp en bratt bakke enn på flatmark, sånn er det bare.

    Akustisk musikk er lett og kjenne igjen - som igjen betyr at en god høyttaler gjør nettopp dette - lar instrumentet bli gjenkjent. Rock, er mer sammensatt, kanskje ikke så fintfølende som akustisk musikk, kan være noen der mer lytter etter kvantitet - enn kvalitet. Opp til den enkelte dette, hvordan det tolkes.

    Du sier du har opplevd SF uten at de har gitt deg inntrykk - inntrykk i form av hva? Svært lite stikker seg ut på disse i noen retning, noe som gir meg inntrykk, for andre kan det kanskje mangle noe i hva de er vant til fra før av, forventer seg eller annet. Svært mange reagerer med liten begeistring når de hører gode høyttalere for første gang, fordi det ikke stikker seg ut eller mangler noen ting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn