Høyttalere Høyttalere med mørk/varm lydsignatur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
    Hmm, interessant... Harbeth SHL5+ og forsåvidt andre Harbeths er på lista mi over høyttalere jeg kunne tenke meg å prøve. Hvordan opplevde du SHL5 opp mot det jeg beskriver?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: Venere er Sonus Faber, men de har ikke helt den varmen f.eks Cremona-linja har. På den annen side: ARC beholder nok derav til at Venere KAN funke, selv med Pro-Ject Classic. Ad Cremona: Se etter en monitorutgave- den funker helt GULL med Doxa også. Av de nye, se gjerne på Sonetto 1..:cool: Det verste du gjør med en god monitor er å la størrelsen lure deg. Jeg har selv brukt Doxa på SF i nesten ti år, med knallresultat. Det skal sies at forforsterker da var en Doxa 012 og platespilleren/CD fra Rega. Deilig system:cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Prøvd å vinkle høyttalerne anderledes og med teppe og gardiner?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg er i markedet for nye høyttalere om dagen. Siden jeg har et rom som er noe for livlig, uten særlige muligheter til å dempe, i tillegg til småskadet hørsel med innslag av tinnitus etter alt for mange timer bak trommer og miksepult, er jeg ute etter høyttalere som har en mørk eller varm klang. Med det mener jeg høyttalere som har en svært luftig diskant som ikke oppleves påtrengende, relativt lite trøkk i øvre mellomtone, men desto mer i vokalområdet og en fyldig bunn.

    Det nærmeste jeg har kommet foreløpig er Pylon Jasper 25 som jeg hørte her om dagen, og jeg mistenker at Pylon generelt har mer eller mindre av denne signaturen i sine høyttalere. Dernest er mine Epos ES14 ganske nærme, men de mangler en del i bunn og helt i topp. Jeg ønsker meg et «stort» lydbilde med mye dybde/3-dimensjonalitet.

    Det jeg er ute etter er merker som lener seg denne veien, lydmessig, og gjerne også spesifikke høyttalere. Helst sub-30k, brukt.
    Nu er det jo svært at anbefale en højttaler da vi alle jo har hver vores præferencer :)

    Tjek evt nogle af Adams produkter eller ATC
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Av tidligere SF kjenner jeg til originale Cremona, som hadde karakter tilsvarende trådstarters beskrivelse. Lillebror Liuto likeså, om enn ikke like.
    Akkurat de 2 modellene (og kun de to) jeg vil fremheve som potensielle SF´s - iht trådstarters indikerte karakteristikker og prisområde.
    Har btw Liuto selv - og VA Mozart Grand, som andre her også har nevnt som potensielle alternativer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tannoy Cheviot fyller rommet på en annen måte. Det føles som om man sitter i lyden, ikke at man "ser" på et område med lyd. Lyden er rundere og uten slitsom diskant. Om dette er lydsignatur, eller egenskapene til høytalerkonstruksjonen, det skal jeg ikke si sikkert.
    Her oppsummerer du akkurat det jeg er ute etter! Fine å se på var de også.
    Kan slutte meg til det som sies her, jeg har Tannoy Arden som er samme greia, bare litt større enn Cheviot. KJøpte disse selv fordi jeg ville ha noe som ikke ga lyttetretthet, gjerne var mer fyldige enn slanke i lyden, og som rett og slett bare spilte musikk på mine premisser. Som betyr at jeg vil velge plater utfra musikals innhold, og ikke lydkvalitet. Funker veldig bra til både musikk og ikke minst film, som også er noe jeg bruker anlegget til. Det eneste er at de ikke spiller den aller dypeste bassen ned mot 20 Hz, da må man ha subwoofere i tillegg.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tannoy Cheviot fyller rommet på en annen måte. Det føles som om man sitter i lyden, ikke at man "ser" på et område med lyd. Lyden er rundere og uten slitsom diskant. Om dette er lydsignatur, eller egenskapene til høytalerkonstruksjonen, det skal jeg ikke si sikkert.
    Her oppsummerer du akkurat det jeg er ute etter! Fine å se på var de også.
    Kan slutte meg til det som sies her, jeg har Tannoy Arden som er samme greia, bare litt større enn Cheviot. KJøpte disse selv fordi jeg ville ha noe som ikke ga lyttetretthet, gjerne var mer fyldige enn slanke i lyden, og som rett og slett bare spilte musikk på mine premisser. Som betyr at jeg vil velge plater utfra musikals innhold, og ikke lydkvalitet. Funker veldig bra til både musikk og ikke minst film, som også er noe jeg bruker anlegget til. Det eneste er at de ikke spiller den aller dypeste bassen ned mot 20 Hz, da må man ha subwoofere i tillegg.
    Samme her, med Legacy Cheviot.
     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Har selv Chario Ursa Major og de treffer svært godt på det du etterspør. Ta kontakt på PM hvis du ønsker å høre selv. Bor på Nesodden. NB! Mine er i utgangspunktet ikke til salgs😉
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har selv Chario Ursa Major og de treffer svært godt på det du etterspør. Ta kontakt på PM hvis du ønsker å høre selv. Bor på Nesodden. NB! Mine er i utgangspunktet ikke til salgs??????
    Takk for veldig hyggelig tilbud! Det jeg ser at bilder på nettet sier meg at de ville blitt stoppet i døra av interiøransvarlig, dessverre. Hvor høye er de?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Atonal: Den hadde jeg forstått hvis Atleroviks anlegg hadde bestått av reint Naim-utstyr. Riktig størrelsesklasse, dog...Det er nok langt mer å hente i en god monitor eller LITA, LETTPLASSERT søyle der. Som de jeg nevnte her oppe.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Her oppsummerer du akkurat det jeg er ute etter! Fine å se på var de også.
    Takker, synes de er ganske smashing selv også.
    Er såpass fornøyd med Cheviot at jeg tror det skal mye til å velge noe annet enn Tannoy i fremtiden.

    Som noen nevner så spiller de ikke den aller dypeste bassen, men jeg hører hverken på elektronika eller kirkeorgel, så det fungerer veldig bra for meg. Og Prestige-serien går også en del dypere en Legacy-serien.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Her oppsummerer du akkurat det jeg er ute etter! Fine å se på var de også.
    Takker, synes de er ganske smashing selv også.
    Er såpass fornøyd med Cheviot at jeg tror det skal mye til å velge noe annet enn Tannoy i fremtiden.

    Som noen nevner så spiller de ikke den aller dypeste bassen, men jeg hører hverken på elektronika eller kirkeorgel, så det fungerer veldig bra for meg. Og Prestige-serien går også en del dypere en Legacy-serien.
    Må de stå på gulvet? Du bor vel ikke i nærheten av Oslo? :)
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for veldig nyttig innspill! Burmeserne er nok dessverre utenfor min økonomiske rekkevidde. Hvilke eldre Sonus Faber er det snakk om?
    Det var SF Concerto jeg hadde. Flere inntrykk nedenfor:

    • Dynaudio Focus 140 - mye rett i mitt rom.
    • B&O BeoVox 60(?) - lite oppløst, lite bass, anonym mellomtone.
    • B&O BeoLab 8000 - bedre, men fortsatt alt for tynt og lite oppløst.
    • Burmester 961 - mitt førstevalg i normale rom, frekvensgang (jevnt nok og går brukbart dypt), samt dynamikk. her; alt for mye energi oppover - både øvre mellomtone og diskant, hovedsakelig pga refleksjoner fra vegger og tak. kvalitetsmessig bra, men ingen god match med rommet.
    • Sonus Faber Venere 2.5 - dårligere enn 961 på alle punkter, og med samme problem mtp spredning av høyere frekvenser og opplevd skarphet (i dette rommet).
    • Eldre Dynavoice(?), et skudd i blinde - lignet B&O i dette rommet, kvalitetsmessig ikke bra nok og ikke nok trøkk nedover.
    • Sonus Faber Concerto (med romkorreksjon og matchende sub, aktiv deling på rundt 55 hz) - romkorreksjon ftw! ukorrigert opplevde jeg Dynaudio Focus som bedre på egentlig alle punkter. husk at begge disse parene trenger mye krefter.
    • Burmester B25 - tett på 961 i kvalitet og oppløsning, men mer krutt (pudding?) nedover og mer kontrollert spredning oppover. endelig pondus og fylde, en fryd i dette rommet alle volum. dukker innimellom opp på brukten for +/-30k brukt. tungdrevne etter "moderne" standarder. følsomme i forhold til eldre SF og Dynaudio.

    Flere bidrag til mykere, roligere lyd med mindre hiss: Bytte fra Nordost WL til Black Magic Revelation høyttalerkabler, Lakris --> LMC strømkabel på forsterker og 2x Nordost qv2.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Må de stå på gulvet? Du bor vel ikke i nærheten av Oslo? :)
    De må vel ikke, har sett noen som har bygd lave stativer. Men de er i utgangspunktet gulvstående. Stativ-alternativet er Tannoy Eton. Har ikke hørt den, men antar at det er mye av det samme.
    Bor i Oslo, men er i all hovedsak bortreist i februar. Langfri fra jobb + snø på fjellet = ut av byen :)

    Stereofil har garantert både Cheviot og Eton inne for en lytt. Cheviot har vel nesten stått fast i det ene demorommet siste året, eller så.
     

    Screamingeagle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    49
    Sted
    Nesodden
    Hehe, men er det ikke flott med italiensk håndverk? Jeg er forøvrig heller ikke singel. Chario Ursa Major er 140cm høye, dvs lavere enn interiøransvarlig....
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Sonus Faber er et merke som trygt kan trekkes frem. Kommer du over feks brukte Olympica 2 eller 3 får du en fantastisk behagelig lyd uten skarpe kanter. Var tidligere ikke spesielt glad i jazz, men med disse høyttalerne blir det bare mer og mer av den sorten pluss akustisk musikk. Klarer ikke skarp mellomtone\ diskant. Disse høyttalerne har en fin glød eller lett varme i lyden, samtidig som dem bare vokser dess bedre elektronikk man kobler på.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hva med disse? For billige? 3k for nye, årets høyttalerkjøp??? I morra tror jeg at jeg løper og kjøper de hvite:p

    K2 Hi-Fi Choice.jpg
    K2 Lyric.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sålenge du ikke får testet høyttalere hjemme først vil du aldri vite hva som er hva, lyst eller mørkt. At folk skriver om sine preferanser er ikke gitt at de er like de du søker. Så dette blir litt å spørre om "hvor mange runder er det rundt Bislett-banen"..
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sålenge du ikke får testet høyttalere hjemme først vil du aldri vite hva som er hva, lyst eller mørkt. At folk skriver om sine preferanser er ikke gitt at de er like de du søker. Så dette blir litt å spørre om "hvor mange runder er det rundt Bislett-banen"..
    De fleste vil nok klart si seg enig i dette mht å finne en "optimal" løsning i det aktuelle rommet - opp mot det øvrige utstyret det skal samspille med.

    Men gitt premissene i startinnlegget, så har jeg lest det dit at trådstarter ønsker innspill om høyttalere som har en spesifikk grunnkarakteristikk. Trolig for å danne seg en form for "short-list".

    At enkelte her da klarer å anbefale høyttalere som ikke har de karakteristikker trådstarter etterspør - fordi de synes de fungerer godt i sitt lytterom og i forhold til sine egne preferanser, blir jo helt feil:)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
    De subjektive opplevelsen jeg har av disse, samt målingene jeg har sett av f.eks PMC Twenty5.24 indikerer at dette er nøyaktig den typen høyttalere trådstarter forespør. De er definitift ikke lystklingende dersom de stilles opp med lite eller ingen toe-in slik de skal. De har for mye nivå oppover i området som typisk lager "luft", dvs over området som gir siblanter, dersom de benyttes on-axis, men hvorfor gjøre det?

    For å få opplevelsen trådstarter indikerer så ville jeg sett på en høyttaler med litt ekstra nivå nedover, en god dipp i øvre mellomtone og litt ekstra "luft" oppover i diskantområdet. I tillegg er det en fordel om høyttaleren er lettplassert lydmessig med tanke på dårlig rom og ikke minst pen. PMCene er nettopp det. Det er rett og slett vanskelig å få disse til ikke å låte bra, sikkert mye på grunn av transmisjonlinjebassen og fordi man aldri får siblanter med de høyttalerne.

    Se på 30 graders lateral responsen her (dvs uten toe-in) - dette er da ikke en lystklingende frekvensrespons i det hele tatt: https://pmc-speakers.com/sites/default/files/attachments/twenty5-24 review HiFi Critic Sept 17.pdf
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hifi World testet og målte 25.26 og 25.24. 25.26 hadde ett løft på 10db i diskantområde, 25.24 hadde 7db heving. Om trådstarter etterspør en mørktklingende høyttaler så er ikke dette jeg ville anbefalt.

    Om noen har subjektive oppfatninger om at disse er mørke så er det rom/elektronikk matching som er ansvarlig, IKKE selve høyttaleren.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Aolsson, Atlerovik: Ikke veldig varme, noen av dem. Heller mer nøytrale. Men jeg har null problem med å anbefale PMC der. Faktisk kan PMCen være en enda bedre match. Fordi de bare gjør det de skal. Står over alt, spiller alt er langt fra så romkritiske som SF. En PMC viser deg derimot eksakt hva du har, uten maskering av noen som helst art. Den er ekstremt balansert i signaturen, viser elektronikken din og er imo verdens mest lettmatchede merke innen høyttalere. Bare forsterkerne og kildene er gode nok vil PMC garantert gjøre systemjobben . De gir ut det du forer dem med, hverken mer eller mindre. Personlig hadde nok jeg valgt PMC her- et par DB1 Gold eller Twenty5-23. Hvis de kobles opp mot mørktklingende utstyr vil de nemlig- grunnet sin studioarv- vise det, akkurat som det er. Og flere fluer/kompromisser kverkes i samme smekk. Jeg er akkurat like glad i Sonus Faber, men italienerne er langt mer krevende å få til å spille bra. Noe mine Fabere selvfølgelig gjør her hos meg.
    Har du målt eller sett målinger av disse høyttalerne? PMC er gode høyttalere, men de er vel noen av de minst mørktklingende høyttalerne på markedet.
    Det varierer nok, litt som med SF må man velge modell med forsiktighet hvis det er mykthet og mørkt lydbilde som gjelder.
    Jeg har et par PMC Fact8, og de låter slett ikke mørkt, snarere tvert imot.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Hifi World testet og målte 25.26 og 25.24. 25.26 hadde ett løft på 10db i diskantområde, 25.24 hadde 7db heving. Om trådstarter etterspør en mørktklingende høyttaler så er ikke dette jeg ville anbefalt.

    Om noen har subjektive oppfatninger om at disse er mørke så er det rom/elektronikk matching som er ansvarlig, IKKE selve høyttaleren.
    Jeg finner ikke Hifi world målingene, men er de annerledes enn de jeg linket til for 30 grader off-axis? Man kan ikke se på en hevning isolert sett. Disse høyttalerne har jo en god dipp i øvre mellomtone, så hevningen er hovedsaklig i forhold til dipen der. Bassområdet ligger over nivået på diskanten f.eks. Og du kan ikke bare se på en heving i "diskant" som en generell greie, man er nødt til å se på frekvensene og hva de betyr for lydbildet. Hevingen på Twenty5-serien er først og fremst i området som gir "luft" mens de er snille i området som skjærer i øra. Man kan ikke få ekstra "luft" OG snill øvre mellomtone som trådstarter etterspør uten at dette samtidig medfører en økning oppover i frekvens over området som gir siblans og skarphet.

    PMC Fact serien ER mer lystklingende enn Twenty5.24, bare så det er sagt.

    Twenty5.24 låter ikke "mørkt" forresten, snarere åpent, men de har en musikalsk og tilgivende signatur som gjør at dødsmetall og ihjelkomprimert EDM fungerer så vel som klassisk.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om det er nødvendig å kommentere den frekvensresponsen der.
    Det er uansett off topic.
    Poenget mitt var bare at jeg syntes det var langt over streken å anbefale PMC til noen som ønsker seg en "mørk" høyttaler.

    Problem oppstår når noen stiller ett objektivt spørsmål, og alle hiver seg på og svarer subjektivt, og gjerne anbefaler det dem har selv.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
    Hmm, interessant... Harbeth SHL5+ og forsåvidt andre Harbeths er på lista mi over høyttalere jeg kunne tenke meg å prøve. Hvordan opplevde du SHL5 opp mot det jeg beskriver?
    Hei igjen.
    Harbeth SHL5 er nydelige høyttalere, med en behagelig lydkarakter som samtidig er forunderlig frisk og livlig.
    Mine var med meg gjennom flytting og flere rom. I en stor stue i et gammelt trehus, med 320 takhøyde og tømmervegger fungerte de ypperlig. Etter flytting stod de i en TV-stue på 18kvm med 240 takhøyde og gipsvegger. Der var de fine på lavt volum men det kunne fort bli for mye bass, og de kunne bli stresset i presens-området når jeg spilte høyt.
    Siden ble de flyttet til ny kjellerstue, med betonggolv og murvegg. Der spilte de fint på lavt og middels volum, låt fabelaktig på det meste, men litt anstrengt presens øvre mellomtone på komplekse lydbilder ved høyt volum.
    Harbeth har gjort noen modifikasjoner på SHL5+, disse har jeg ikke hørt, men de skal være enda bedre enn SHL5.
    Mitt hifi-kriterium nr.1 er stort symfoniorkester på realistisk volum, og der er egentlig ingenting godt nok. I tillegg har jeg et vanskelig rom der diskanten lett kan bli for hard.
    Men altså, Charlo Ursa Major ble foretrukket erstatter, med mørkere klangkarakter og større kapasitet. Større lydbilde og tyngde på alt, men så er de også mye større og veldig mye tyngre.
    Det kan nevnes at jeg før det sendte fra meg et par Monopulse 82A, basert på liknende opplevelse av klangbalanse.
    Jeg har også Quad ESL63 med Gradient sub, det klinger godt, men de er for skjøre og klarer ikke spille høyt nok.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Men gitt premissene i startinnlegget, så har jeg lest det dit at trådstarter ønsker innspill om høyttalere som har en spesifikk grunnkarakteristikk. Trolig for å danne seg en form for "short-list".

    At enkelte her da klarer å anbefale høyttalere som ikke har de karakteristikker trådstarter etterspør - fordi de synes de fungerer godt i sitt lytterom og i forhold til sine egne preferanser, blir jo helt feil:)
    Det er helt korrekt. Opplever at jeg har fått mange interessante innspill her. Det betyr derimot ikke at jeg tar alle råd for god fisk, uten å undersøke selv. Men det er greit å ha noe å begynne med. Vil vel heller kalle det en long-list :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hehe, men er det ikke flott med italiensk håndverk? Jeg er forøvrig heller ikke singel. Chario Ursa Major er 140cm høye, dvs lavere enn interiøransvarlig....
    Haha. Men fremdeles for høye for interiøransvarlig :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hva med disse? For billige? 3k for nye, årets høyttalerkjøp??? I morra tror jeg at jeg løper og kjøper de hvite:p

    Vis vedlegget 571741 Vis vedlegget 571742
    Epos har jeg jo gode erfaringer med fra før :) Tror nok jeg går for noe lengre opp i prisklassene nå. Blir skeptisk til «Dislike: Nothing at the price»... Men likte utseendet på de hvite!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Med fare for å virke litt for mye fanboy og fartsblind: Etter å ha kvernet gjennom en god del forskjellige høyttalere og høyttalerprinsipper har jeg funnet roen med Buchardt S400. Jeg opplever dem akkurat som du ettersøker: Ikke for pågående i mellomtonen og diskant. Det er ingen giftige ingredienser der. Så kan man si at de kanskje ikke er utpreget fyldige i lyden, men det er nå en her som bruker de sammen i et Hegel-anlegg. Waveguiden gjør at de fungerer greit i et "livlig" rom uten at det blir for mye "mas" i nettopp øvre mellomtone/nedre diskant. Kjøpte selv en Doxa 70 Sig da jeg følte det ville være en god match, men desverre tok transporten den, og jeg har ikke hørt denne komboen. Spiller derfor på noen kjipere proamper - men det gjør ingenting. Som sagt: S400 har ingen form for "giftighet" i seg.

    Hele greia er og baserer seg på: Kjøp og hør. Er du ikke fornøyd, så returnerer du fritt innen 30 dager så fremt produktet er uskadet. Prøv det med de andre forslagene her... ;)

    Har lagt inn linker til en del "tester" i vennetråden:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/94200-buchardt-audios-venner.html
     
    Sist redigert:

    Henrik.326

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2018
    Innlegg
    46
    Antall liker
    15
    Sted
    Kongsberg
    Det nærmeste jeg har kommet foreløpig er Pylon Jasper 25 som jeg hørte her om dagen, og jeg mistenker at Pylon generelt har mer eller mindre av denne signaturen i sine høyttalere. Dernest er mine Epos ES14 ganske nærme, men de mangler en del i bunn og helt i topp. Jeg ønsker meg et «stort» lydbilde med mye dybde/3-dimensjonalitet.

    Det jeg er ute etter er merker som lener seg denne veien, lydmessig, og gjerne også spesifikke høyttalere. Helst sub-30k, brukt.
    Har du hørt Diamond serien til Pylon? Jeg har ikke hørt Jasper, men opplevde Diamond som varmere og fyldigere enn den dyrere Emerald 25. Veldig fornøyd med mine Diamond 28 i hardt rom som stort sett er gipsvegger, laminatgulv og vinduer uten gardiner. Spiller helt supert sammen med Naim, høy morrofaktor.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Har du hørt Diamond serien til Pylon? Jeg har ikke hørt Jasper, men opplevde Diamond som varmere og fyldigere enn den dyrere Emerald 25. Veldig fornøyd med mine Diamond 28 i hardt rom som stort sett er gipsvegger, laminatgulv og vinduer uten gardiner. Spiller helt supert sammen med Naim, høy morrofaktor.
    Bra forslag, og allerede på listen. Har bestilt meg en dag med Pylon-lytting hos Mala på tirsdag :) Da blir Diamond også sjekket ut.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Med fare for å virke litt for mye fanboy og fartsblind: Etter å ha kvernet gjennom en god del forskjellige høyttalere og høyttalerprinsipper har jeg funnet roen med Buchardt S400. Jeg opplever dem akkurat som du ettersøker: Ikke for pågående i mellomtonen og diskant. Det er ingen giftige ingredienser der. Så kan man si at de kanskje ikke er utpreget fyldige i lyden, men det er nå en her som bruker de sammen i et Hegel-anlegg. Waveguiden gjør at de fungerer greit i et "livlig" rom uten at det blir for mye "mas" i nettopp øvre mellomtone/nedre diskant. Kjøpte selv en Doxa 70 Sig da jeg følte det ville være en god match, men desverre tok transporten den, og jeg har ikke hørt denne komboen. Spiller derfor på noen kjipere proamper - men det gjør ingenting. Som sagt: S400 har ingen form for "giftighet" i seg.

    Hele greia er og baserer seg på: Kjøp og hør. Er du ikke fornøyd, så returnerer du fritt innen 30 dager så fremt produktet er uskadet. Prøv det med de andre forslagene her... ;)

    Har lagt inn linker til en del "tester" i vennetråden:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/94200-buchardt-audios-venner.html
    Ikke så dumt forslag, faktisk. Jeg er egentlig en stativhøyttalermann, men hadde nå lyst til å prøve gulvhøyttalere. Etter å ha balet litt med Kudosene mine, fristes jeg av tanken på stativversjoner igjen. Og jeg liker forretningsmodellen til disse :)
    Synd du ikke bor nærmere :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Mads Buchardt har vært "hands on" på mail, så jeg vil faktisk anbefale å ta kontakt og bestille et par. Hvis du kan plassere dem nokså nær frontvegg eller veldig langt ut fra frontvegg - go for it!

    Genelecs regel er grei å følge:
    Genelec.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn