Høyttalere Høyttalere - fra hvilke produsenter får man faktisk kvalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.641
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig i grunntanken, alphamale. System er bra. System er gjennomtenkt.
    Linkwitz LX521.4 (jada, de kan kjøpes som ferdig system. RCA eller XLR inn) skulle jeg nok kunnet leve med, men det skulle ikke forundre meg om jeg hadde satt en DSP-greie inn foran ASPen deres.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.681
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For å få ok lyd må man tenke litt først.
    Problemet er bare at det du skal tenke på, ofte kommer feil i rekkefølge : Plan - System - tiltak - resultat osv....
    En vet oftes ikke hva som skal tenkes på før du står der med resultatet av planen og systemet. Og så er det plutselig i mellomtiden dukket opp en referanse du har kommet over som skal jages.
    Og da er det rett tilbake på første punkt igjen. Ikke lett dette😅
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    KEF R serie er etter læreboka for hvordan gode høyttalere skal yte. Mer kostbart enn budsjett men langt under high end priser og blant de aller aller beste målemessig , så får man lytte og høre om man liker det da.

    1649945235333.png




    Diss her er IKKE etter læreboka.
    1649945473002.png


    1649945598223.png
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Pylon mener jeg har et bra kvalitet/pris-forhold. Hadde et sett Topaz, som er en lavere modell, men de var flott bygget, hadde håndloddet delefilter med Jantzen-kondensatorer osv. Låt bra gjorde de også.

    (På Pylon-fabrikken produserer de forresten også norske Ø og kabinetter for Audio Physic.)
     
    Sist redigert av en moderator:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje vi skulle lage en tråd for de av oss som ikke kan - eller vil bruke et bilbudsjett på pickup eller en annen enkeltdel , men kanskje må klare seg med noen få(?) tusen på et helt anlegg?
    Mye av det vi snakker om her gjør jo hifi og godlyd helt utilgjengelig for f eks unge, studenter og andre verdig trengende.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    En viss dansk produsent av høyttalere benytter aluminium av flykvalitet i høyttalerens sokkel, dog uten angivelse av øvrige data gjeldende flymiljøet, men hvor kanskje noe a det fine er at selv om et par koster nesten det samme som et brukt småfly så trenger man faktisk ikke flysertifikat for å lytte til disse. Videre; interne kabler som er frosset ned til minus 238 grader Celsius (vet ikke hvorfor men evt. iboende skadedyr vil dø av denne nedfrysningen) - bare for å ta frem noen av dens egenskaper - må da være noe av det på markedet som best svarer til trådstarters overskrift i denne tråd 🔊 :ROFLMAO:

    Ellers, trådstarters spørsmål målt opp mot hva sakene koster/hva de inneholder/hvordan de gjengir musikk - Pylon Audio og XTZ
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje vi skulle lage en tråd for de av oss som ikke kan - eller vil bruke et bilbudsjett på pickup eller en annen enkeltdel , men kanskje må klare seg med noen få(?) tusen på et helt anlegg?
    Mye av det vi snakker om her gjør jo hifi og godlyd helt utilgjengelig for f eks unge, studenter og andre verdig trengende.
    Apropos – snakket med en hifi-selger for en stund siden om hvorvidt det innenfor et «moderat» budsjett var enklere å få til godlyd med digital kilde eller analog (vinyl). Jeg sa «si med et budsjett på 50 000». Selgeren var helt tydelig på at for 50 000 skulle han enkelt sette sammen en rigg som matchet og sågar overgikk en god digitalrigg. Etter hvert skjønte jeg jo at han kun tenkte på kilden. Jeg tenkte på hele systemet :LOL: Høyttalere og hele pakken. Litt forskjellig perspektiv he-he
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ingen som vil løfte fram JBL her? Jeg hadde på en måte følelsen av at de leverte ifht. pris siden jeg oppfatter dem som å ha en profesjonell og pragmatisk tilnærming til det de driver med. Gode drivere o.s.v. Men har ikke fått hørt på de selv enda.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    MonoPulse imponerer meg stort når det gjelder ytelse i forhold til pris. Designet er dog ikke for alle, men lyden... :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes ærlig talt prisgaloppen på hai-end er blidd helt, totalt sinnsvak de siste årene.

    Hvis en f.eks. går på Mala sine nettsider og velger høyttalere, og sorterer på pris, så må du på side 2 av lista, før du finner noe under 100 store. Hos OHC er det blandt gulvstående høyttalere 38 stykker over 100’ og 22 stykker under 100’.

    Det samme gjelder på elektronikk. Det er mange-gangeren på prisene man så for 10-15 år siden.

    Johan-Kr
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.059
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ingen som vil løfte fram JBL her? Jeg hadde på en måte følelsen av at de leverte ifht. pris siden jeg oppfatter dem som å ha en profesjonell og pragmatisk tilnærming til det de driver med. Gode drivere o.s.v. Men har ikke fått hørt på de selv enda.
    Det er ingenting i veien med kvaliteten til JBL.
    Men prisene for nye toppmodeller er jo hårreisende.

    Edit. Everest kostet vel ca. halvparten da de ble lansert.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.026
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Men bruktprisene på 4367 er betalbart for mange, selv om de og har steget. For håpe de ikke stiger enda mer etter Stereophiles rosende omtale i mai22 nummeret. (om man har lånekort på biblioteket kan det leses via pressreader)
    J. Atkinson: My experience in the 70's of high sensitivity designs with horn loaded drive units led me to believe that too many compromises are needed to achieve such high sensitivity. No such compromises were made with the JBL 4367 studio monitor - it offers textbook measured performance.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    De er ikke kommet på markedet enda. Både målemessig og lydmessig er kompromissene store. Direktivet, hvordan høyttalere faktisk måler i rommet, passive delfilrere som ikke er nærheten av aktivt gjør, mangel på god sammenheng, diffraksjonsproblemer, ofte middelmådige driver, lineær forvrengning ved litt pådrag eller høy IMD forvrengning er normen.

    Det er primært enten DIY eller små ukjente produsenter som leverer høy lydmessig kvalitet i dag.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg synes ærlig talt prisgaloppen på hai-end er blidd helt, totalt sinnsvak de siste årene.

    Hvis en f.eks. går på Mala sine nettsider og velger høyttalere, og sorterer på pris, så må du på side 2 av lista, før du finner noe under 100 store. Hos OHC er det blandt gulvstående høyttalere 38 stykker over 100’ og 22 stykker under 100’.

    Det samme gjelder på elektronikk. Det er mange-gangeren på prisene man så for 10-15 år siden.

    Johan-Kr
    Jeg er ikke automatisk enig med deg i at "alt var bedre før, ifht priser".. Hifi var dyrt før og. I 1985 kostet en Snell A ca 25000 Nkr i USA, muligens det dobbelte her til lands. Så må en tenke inflasjon over årens løp. En pre jeg har kostet 55000 i 1995. Hva ville den kostet i dag?

    Idag har vi en helt annen oversikt og kan sondere markedet mer. Nettet har gitt økt informasjon rundt hvilke produkter som finnes og til hvilke priser. At statement produkter er for de få finner jeg helt naturlig.

    Å handle brukt kan gi mye gode produkter til en hyggelig pris. Markedet i Norge er mettet og en kan plukke opp gårsdagens high end til en fjerdedel av prisen hvis en vet hva en vil ha.

    En del produsenter lager og sine produkter mer effektivt enn før, blant annet ved å få ting produsert i Kina. Verktøy for simulering og testing har og blitt bedre.

    Alt i alt, en del er for dyrt for meg,slik skal det være. Men at det er blitt vesentlig dyrere enn før, gjelder ikke automatisk alle hifi produkt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ingen som vil løfte fram JBL her? Jeg hadde på en måte følelsen av at de leverte ifht. pris siden jeg oppfatter dem som å ha en profesjonell og pragmatisk tilnærming til det de driver med. Gode drivere o.s.v. Men har ikke fått hørt på de selv enda.
    Hvis en kryper nedover på prisskalaen, så leverer JBL fantastisk mye for pengene med de aktive 300- og 700-seriene.

    Antakeligvis for at disse er mer rettet mot proffmarkedet, og proffmarkedet kjøper ikke til oppblåste priser.

    Johan-Kr
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Jeg synes Harbeth er best og mest for pengene innenfor high-end. No-nonsense og form følger funksjon med svært naturlig lydbilde. Men også den produsenten har begynt å bruke dyrere delefilterkomponenter og terminaler for å kunne øke prisene pga mer eksklusive produkter. Lyden var topp også før dette skjedde. Fortsatt gode kjøp på bruktmarkedet. Sammenlignet med mye annet high-end er fremdeles nykjøpene mye for pengene. Av rimeligere alternativer er jeg litt usikker, men mye bra og enkelt med tradisjonelt design og gode elementer fåes brukt til gode priser.

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er primært enten DIY eller små ukjente produsenter som leverer høy lydmessig kvalitet i dag.
    Småprodusentene har en ulempe, og det er at seriene blir forholdsvis små (*), og dermed må hver enkelt solgte enhet ha et vesentlig større påslag til utviklingskostnader.

    (*) Ihvertfall inntil produsenten er blitt bedre kjent og har oppnådd en viss massefart…
    .
    Johan-Kr
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.059
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Men bruktprisene på 4367 er betalbart for mange, selv om de og har steget. For håpe de ikke stiger enda mer etter Stereophiles rosende omtale i mai22 nummeret. (om man har lånekort på biblioteket kan det leses via pressreader)
    J. Atkinson: My experience in the 70's of high sensitivity designs with horn loaded drive units led me to believe that too many compromises are needed to achieve such high sensitivity. No such compromises were made with the JBL 4367 studio monitor - it offers textbook measured performance.
    Bruktprisene er heldigvis en helt annen sak. Jeg kjøpte selv nylig ett par med 4365 til en overkommelig pris. Og de blir nok stående i mange år.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ingenting i veien med kvaliteten til JBL.
    Men prisene for nye toppmodeller er jo hårreisende.

    Edit. Everest kostet vel ca. halvparten da de ble lansert.
    Ja, akkurat det med dyre toppmodeller er ikke de noe bedre på enn mange andre, helt enig der. Men tenker allikevel at de kanskje allikevel har mer legitim kunnskap i bunn enn mange andre produsenter som bare skrur opp prisene, uten å nødvendigvis ha like god kompetanse på det de gjør. Mitt inntrykk, men jeg kan ta feil. :)

    Men jeg syns også prisene på high-end har gått helt av hengslene og blitt rett og slett for dumt. Særlig også når man ser inni mange av boksene som selges, og hva det forlanges penger for.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis en kryper nedover på prisskalaen, så leverer JBL fantastisk mye for pengene med de aktive 300- og 700-seriene.

    Antakeligvis for at disse er mer rettet mot proffmarkedet, og proffmarkedet kjøper ikke til oppblåste priser.

    Johan-Kr
    Det var omtrent noe sånt jeg også tenkte, at siden de har et bein i proffverdenen så har de kanskje en mer realistisk tilnærming til høyttalerbygging, tuftet på sunne og jordnære prinsipper som faktisk er relevante for å lage en best mulig høyttaler til et prispunkt.

    Er mest interesset i de passive mindre hifi-høyttalerne deres selv, og ser at noen av de iallfall får gode tilbameldinger stort sett overalt.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Ja, akkurat det med dyre toppmodeller er ikke de noe bedre på enn mange andre, helt enig der. Men tenker allikevel at de kanskje allikevel har mer legitim kunnskap i bunn enn mange andre produsenter som bare skrur opp prisene, uten å nødvendigvis ha like god kompetanse på det de gjør. Mitt inntrykk, men jeg kan ta feil. :)

    Men jeg syns også prisene på high-end har gått helt av hengslene og blitt rett og slett for dumt. Særlig også når man ser inni mange av boksene som selges, og hva det forlanges penger for.
    B&O er vel et fint eksempel. re design en gammel klassiker og ta en mill for den....
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    962
    nåja, Beolab90 er en av de beste ferdighøyttalere og den har alt integrert.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, akkurat det med dyre toppmodeller er ikke de noe bedre på enn mange andre, helt enig der. Men tenker allikevel at de kanskje allikevel har mer legitim kunnskap i bunn enn mange andre produsenter som bare skrur opp prisene, uten å nødvendigvis ha like god kompetanse på det de gjør. Mitt inntrykk, men jeg kan ta feil. :)

    Men jeg syns også prisene på high-end har gått helt av hengslene og blitt rett og slett for dumt. Særlig også når man ser inni mange av boksene som selges, og hva det forlanges penger for.
    S9900 har økt med nesten 100% på under 10 år.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Over en million for noen høyttalere er alt for dyrt. Gamle vintage JBL og lignende lyder bedre etter pris hvis de da får en meget god forsterker.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Småprodusentene har en ulempe, og det er at seriene blir forholdsvis små (*), og dermed må hver enkelt solgte enhet ha et vesentlig større påslag til utviklingskostnader.

    (*) Ihvertfall inntil produsenten er blitt bedre kjent og har oppnådd en viss massefart…
    .
    Johan-Kr
    Ikke noe problem i litt høyere prisklasse. En liten aktør kan legge seg under med direktesalg.

    Det som derimot en liten produsent ikke klarer er å matche er lavprissegmentet. Det kreves masseproduksjon. Med det er heller ikke høy kvalitet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe problem i litt høyere prisklasse. En liten aktør kan legge seg under med direktesalg.

    Det som derimot en liten produsent ikke klarer er å matche er lavprissegmentet. Det kreves masseproduksjon. Med det er heller ikke høy kvalitet.
    Hvor går grensene her mht pris? Hva er lavpris i dag? Om man har 50’ å bruke på et par høyttalere, får man da best lyd hos en liten eller en stor produsent?
    Hvor høyt opp i pris må man før man begynner å betale for helt andre ting enn lydkvalitet?
    Hvor mye kan et par høyttalere koste, og fortsatt ha et godt pris/kvalitetsforhold?
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Fordelen med grisedyre høyttalere, er at de få måneder etter lansering begynner å dukke opp på brukten til halv pris. :D

    Men er ikke diskusjonen over i feil spor? Trådstarter etterlyser vel "value for money"? Mitt forslag med PMC er jo ikke direkte rimelige, men samtlige modeller leverer godt over sin vekt(pris)klasse. Det holder for meg.

    Jeg kjøpte i sin tid et par Magico V3. tror jeg ga under 100k for dem. Fantastiske høyttalere til den prisen, men nypris var nærmere 300k, så vidt jeg husker. Da hadde jeg stått over, selv om jeg i og for seg hadde råd.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke automatisk enig med deg i at "alt var bedre før, ifht priser".. Hifi var dyrt før og. I 1985 kostet en Snell A ca 25000 Nkr i USA, muligens det dobbelte her til lands. Så må en tenke inflasjon over årens løp. En pre jeg har kostet 55000 i 1995. Hva ville den kostet i dag?

    Alt i alt, en del er for dyrt for meg,slik skal det være. Men at det er blitt vesentlig dyrere enn før, gjelder ikke automatisk alle hifi produkt.
    Enig, men mange hevder dette. Tok et raskt tilfeldig søk på et par produkter som jeg vet har vært i salg en stund. Hegel H30 kostet 79.000,- i 2011 og 99.000,- i 2022, helt i tråd med generell prisvekst og inflasjon i markedet. Tilfeldig sjekk på Epicon serien til Dali som kom for en del år siden ga samme resultat. I tillegg påvirkes vi lett av kroneverdi på importprodukter, her har det tidvis vært noen hopp. Transportpriser har tatt av etter korona og Trumph, ikke produsenter eller importørers feil.
    De er jo ytterst forskjellige de der , kan begge ha rett?
    Interessant spørsmål du stiller. Har to oppsett selv med ytterst ulike rom hvor jeg har prøvd å kryssbytte høyttalerne som ikke er veldig forskjellig i størrelse og vekt. Synes begge presterer der de står, men de hadde fort vært stemplet som dårlige og gått videre på brukten brukt i feil rom. Ingen av mine har derfor rett, eller begge?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enig, men mange hevder dette. Tok et raskt tilfeldig søk på et par produkter som jeg vet har vært i salg en stund. Hegel H30 kostet 79.000,- i 2011 og 99.000,- i 2022, helt i tråd med generell prisvekst og inflasjon i markedet. Tilfeldig sjekk på Epicon serien til Dali som kom for en del år siden ga samme resultat. I tillegg påvirkes vi lett av kroneverdi på importprodukter, her har det tidvis vært noen hopp. Transportpriser har tatt av etter korona og Trumph, ikke produsenter eller importørers feil.

    Interessant spørsmål du stiller. Har to oppsett selv med ytterst ulike rom hvor jeg har prøvd å kryssbytte høyttalerne som ikke er veldig forskjellig i størrelse og vekt. Synes begge presterer der de står, men de hadde fort vært stemplet som dårlige og gått videre på brukten brukt i feil rom. Ingen av mine har derfor rett, eller begge?
    Jeg nevnte JBL S9900 tidligere. Ved test i L&B i 2010 hadde denne da en pris på 300’ Det tilsvarer 390’ i dag. Prisen i dag er dog fra 499’ til 599’ avhengig av finish. Produktet er det samme, ikke oppgradert i perioden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg synes det er flere faktorer som er viktig å løfte frem ift hva slags prisutvikling vi har hatt, og hvorfor.

    For det første har vi lønnsutviklingen som er langt større enn konsumprisindeksen. Boligpriser, hva vi betaler for en ny bil i dag osv, alle er faktorer som nok har mer å si for forbruksmønsteret enn konsumprisindeksen. I båtmarkedet har volummodellene på 25-30 fot til 500k-1 mill blitt til båter på over 30 fot med prislapp fra ca 3 millioner. Det er ikke ulikt den utviklingen vi ser på høyttalerfronten.

    Om man ønsket å produsere en høyttaler med drivere fra Seas for 20 år siden var det nærliggende å velge Prestigedrivere, selv i en relativt kostbar modell. De kunne kjøpes for rett under 200kr/stk (en god del mindre for diskantene). I dag virker ikke bare excel å være mer obligatorisk for "innstegsmodeller", men vi ser i tillegg at OEM-prisen for Prestige er mangedoblet. Ikke bare fordi prisene er økt, men fordi driverne er blitt et par hakk mer avanserte. Så sammen med at prisen på drivere er mangedoblet har vi altså i dag høyere krav til hva slags drivere høyttalerne skal inneholde. B&W nevnes tidlig i tråden, og sammenliknet vi driverne i 803 anno 2002 med 803 i dag er det veldig stor forskjell på alle driverne. De seneste driverne er betydelig dyrere å produsere og isolert sett yter også driverne betydelig bedre.

    En annen vesentlig faktor er at om vi ser på hva slags features og finish produktene har i dag, og hva de hadde for 20 år siden er det ganske store endringer. I 2002 var relativt enkle terminaler skrudd rett i bakplata helt greit. I dag skal det være en maskinert bakplate, gjerne med graveringer. I ganske kostbare høyttalere i 2002 var et "kloakkrør" en høyst akseptabel løsning på bassport. I dag skal det være noe annet. Trim-ringer på driverne skal i dag helst være maskinerte, børstede, fargekodede osv. Vi hadde ikke den type krav i 2002. Ta en kikk på detaljene på høyttalere med 20 års forskjell så kan man helt sikkert hevde at "jamen det der koster ikke så mye", men når dere summerer opp detaljene blir det ganske mye til sammen.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nevnte JBL S9900 tidligere. Ved test i L&B i 2010 hadde denne da en pris på 300’ Det tilsvarer 390’ i dag. Prisen i dag er dog fra 499’ til 599’ avhengig av finish. Produktet er det samme, ikke oppgradert i perioden.
    Kan det ha med dollar vs norsk krone å gjøre at det har slått ut sånn. Om ikke er vel JBL blitt et dårligere kjøp her på berget enn hva det var.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Jeg nevnte JBL S9900 tidligere. Ved test i L&B i 2010 hadde denne da en pris på 300’ Det tilsvarer 390’ i dag. Prisen i dag er dog fra 499’ til 599’ avhengig av finish. Produktet er det samme, ikke oppgradert i perioden.
    Og dollaren har gått fra +-6 kr til nesten 9
    Euro fra 7.50 til for litt siden over 10
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Klipsch er allerede nevnt, og dem større i Heritage serien vil øke dramatisk etterhvert som transport og logistikk går spinnvillt opp i været for tia....

    Og ja, det gjelder alle andre store høyttalere og...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er flere faktorer som er viktig å løfte frem ift hva slags prisutvikling vi har hatt, og hvorfor.

    For det første har vi lønnsutviklingen som er langt større enn konsumprisindeksen. Boligpriser, hva vi betaler for en ny bil i dag osv, alle er faktorer som nok har mer å si for forbruksmønsteret enn konsumprisindeksen. I båtmarkedet har volummodellene på 25-30 fot til 500k-1 mill blitt til båter på over 30 fot med prislapp fra ca 3 millioner. Det er ikke ulikt den utviklingen vi ser på høyttalerfronten.

    Om man ønsket å produsere en høyttaler med drivere fra Seas for 20 år siden var det nærliggende å velge Prestigedrivere, selv i en relativt kostbar modell. De kunne kjøpes for rett under 200kr/stk (en god del mindre for diskantene). I dag virker ikke bare excel å være mer obligatorisk for "innstegsmodeller", men vi ser i tillegg at OEM-prisen for Prestige er mangedoblet. Ikke bare fordi prisene er økt, men fordi driverne er blitt et par hakk mer avanserte. Så sammen med at prisen på drivere er mangedoblet har vi altså i dag høyere krav til hva slags drivere høyttalerne skal inneholde. B&W nevnes tidlig i tråden, og sammenliknet vi driverne i 803 anno 2002 med 803 i dag er det veldig stor forskjell på alle driverne. De seneste driverne er betydelig dyrere å produsere og isolert sett yter også driverne betydelig bedre.

    En annen vesentlig faktor er at om vi ser på hva slags features og finish produktene har i dag, og hva de hadde for 20 år siden er det ganske store endringer. I 2002 var relativt enkle terminaler skrudd rett i bakplata helt greit. I dag skal det være en maskinert bakplate, gjerne med graveringer. I ganske kostbare høyttalere i 2002 var et "kloakkrør" en høyst akseptabel løsning på bassport. I dag skal det være noe annet. Trim-ringer på driverne skal i dag helst være maskinerte, børstede, fargekodede osv. Vi hadde ikke den type krav i 2002. Ta en kikk på detaljene på høyttalere med 20 års forskjell så kan man helt sikkert hevde at "jamen det der koster ikke så mye", men når dere summerer opp detaljene blir det ganske mye til sammen.
    Enig i alt det der. Så det blir egentlig litt feil å sammenlikne en toppmodell i dag med en eldre toppmodell. De gode kjøpene er sikkert på hylle 2 og 3.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.914
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke automatisk enig med deg i at "alt var bedre før, ifht priser".. Hifi var dyrt før og. I 1985 kostet en Snell A ca 25000 Nkr i USA, muligens det dobbelte her til lands. Så må en tenke inflasjon over årens løp. En pre jeg har kostet 55000 i 1995. Hva ville den kostet i dag?
    Snell A er også en seriøst stor høyttaler, så noe tilsvarende opp på prisskalaen hadde i dag kostet et 6-sifret beløp - og det første sifferet hadde neppe vært et 1-tall…

    En preamp til 55000 i 95 hadde antakeligvis tippet 200 lapper med god margin.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn