Høyttalere Høyttalere - fra hvilke produsenter får man faktisk kvalitet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det diskuteres i en annen tråd (B&W)i hvilken grad man får det man betaler for, implisitt at man fra en del kjente produsenter opplever at anmeldelser ikke står i stil med verken opplevd lydkvalitet, eller kvalitet på komponenter osv.
    Kjente merkenavn kan utnyttes til markedsmakt, produksjonen kan være billig både når det kommer til komponentkvalitet og til håndverk, finish og materialkvaliteter. Likevel kan man lese svært positive omtaler og produktene kan være priset veldig høyt.

    For 20 år siden kjøpte jeg et helt nytt par B&W N803, de kostet 40000,- Jeg synes den gangen det var en høy sum og høyttalerne krevde i tillegg skikkelig kvalitetsforsterkere for å yte sitt beste. Med topp elektronikk låt den meget bra. I dag koster B&W 803 232000,- det er en annen høyttaler, men det er nesten 6 ganger høyere pris. Er det en såpass mye bedre høyttaler i dag? Er det overhodet sammenlignbart? 40000,- i år 2000 er ca 61500 i 2021 btw.

    For å vinkle dette så positivt som mulig; hvilke produsenter mener du forsvarer prisen på høyttalerne sine i dag mht kunnskap/forståelse, håndverk, materialkvalitet og øvrig komponentkvalitet som delefilter og elementer? Får man det igjen lydmessig om høyttalerne er håndlaget ift mer kommersiell (masse-) produksjon?

    En produsent som, for meg, peker seg ut til å gi kolossalt mye lyd for pengene er Krix. De er ikke all verdens når det kommer til finish, men om man kan leve med det noe «ufikse» utseende, får man i alle fall ekstremt mye lyd for få kroner her er min påstand.

    Og om noen har eksempler på produsenter der kvalitet/pris overhodet ikke henger på greip synes jeg godt det kan nevnes, men da bør man begrunne dette veldig godt før man slenger det ut.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Mine B&W 801 Matrix SIII betalte jeg 58 000kr for i sin tid i dagens pengeverdi. Men B&W er ikke de verste. Ser at høytalere med elementer og finish som ligner fælt på gulvstående Dali til noen få tusenlapper for 20-30 år siden, koster 100 000kr +.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Bare for å ha sagt det; jeg tenker ikke at høyttalerne må være billige for å kunne være verdt hver krone.
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    Jeg er veldig glad i KEF. Der får du mye for pengene i mine ører. MEN de faller fort og hardt i verdi kontra en del andre merker.
    Vienna Acoustic føler jeg har ca samme priser på bruktmarkedet nå, som for 8-10 år siden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.506
    Antall liker
    102.779
    Torget vurderinger
    23
    Faktisk litt enig, har jo hørt de hos deg og det slo meg at de både spilte bra, utstrålte byggekvalitet, hadde gode komponenter og attpåtil en pris som var til å leve med. Nesten utrolig i og med min feite kickback på hvert solgte par! :LOL: :LOL: :LOL:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere over 50k virker veldig dyrt for meg. Kjøpte er brukt par Audio Physic Virgo II for 20k hos OHC for 20 år siden, nypris var da 48k. Det er ytterst sjelden jeg ser høyttaler med så pene og riktige måledata i Stereophile nå, selv om høytalere koster 100k til 1mill. Prisene på de dyreste høyttalerne er etter min mening 5-10 ganger for høye
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Som mr. Brightside, gode erfaringer med Kef, vil også ta med Canton som av og til fåes til innbruddspriser. Spiller nå på Kef r3 alt mens jeg drømmer om de Kef reference 1 som ligger på Finn til 60k brukte med stativer. Wharfedale Linton var også mye for pengene..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Tja, synes prisoppgang har vært frisk fra jeg kjøpte mine for 50k... Gode høyttalere, men... ;)
    Ellers tror jeg du selv kjenner noen høyttalere som har en ekstremt god pris/kvalitetskoeffisient.... Jeg skal ikke nevne navn, men de begynner på Golden og slutter på Ear! :D
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tja, synes prisoppgang har vært frisk fra jeg kjøpte mine for 50k... Gode høyttalere, men... ;)
    Hvor blir det av nye Ø- høyttalere forresten? Ifølge omtalen til Rognlien, var det både varianter med 10’’ og 15’’- basser på gang.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvor blir det av nye Ø- høyttalere forresten? Ifølge omtalen til Rognlien, var det både varianter med 10’’ og 15’’- basser på gang.
    Sett prototype med 15... Den var svær... :). Spennende å se om de kommer i produksjon. Og til hvilken pris. Skal den legges i prisleie på 150+ er det mye bra å velge i.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Tja, synes prisoppgang har vært frisk fra jeg kjøpte mine for 50k... Gode høyttalere, men... ;)
    Sikker på at det var veiledende pris og ikke referansekundepris? Ganske sikker på at prisen har vært stabil🤔

    Jeg vurderte seriøst å bygge høyttalere selv med noenlunde like komponenter og fant ut at jeg knapt klarte å konkurrere på pris hvis jeg skulle ha samme finish. Hvis man forventer billigere enn det blir det vanskelig å overleve som konstruktør gitt😊

    Lyden får man mene det man vil om, men jeg står for at komponentpris og kabinett står seg godt i jungelen i forhold til det meste. De blir også omtalt som prisgunstiske i internasjonale tester der prisen er godt over 100K

    Uteende, branding og eierglede holder jeg utenfor😊
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Faktisk litt enig, har jo hørt de hos deg og det slo meg at de både spilte bra, utstrålte byggekvalitet, hadde gode komponenter og attpåtil en pris som var til å leve med. Nesten utrolig i og med min feite kickback på hvert solgte par! :LOL: :LOL: :LOL:
    Jasså ja, så det er du som drar prisen opp😡
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    709
    Antall liker
    1.569
    Torget vurderinger
    3
    Jeg for min del er superfornøyd med mine Spendor A7!!!
    Og veiledende pris på dem er bare villedende!!!!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.506
    Antall liker
    102.779
    Torget vurderinger
    23
    Skal kanskje ikke spøke med sånt - det var en eller annen flåkjeft her inne som beskyldte meg for å ha økonomisk utbytte av salg av et par brukte høyttalere som jeg anbefalte ene og alene fordi jeg synes de var gode og til prisen egentlig ganske fornuftig. Trenger kanskje ikke påpeke at vedkommende straks føyk ut av "brennevin til jul" lista her 🤬
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Skal kanskje ikke spøke med sånt - det var en eller annen flåkjeft her inne som beskyldte meg for å ha økonomisk utbytte av salg av et par brukte høyttalere som jeg anbefalte ene og alene fordi jeg synes de var gode og til prisen egentlig ganske fornuftig. Trenger kanskje ikke påpeke at vedkommende straks føyk ut av "brennevin til jul" lista her 🤬
    Rart det der, at noen stadig går rundt og tenker at sier du noe positivt her i verden, så må det være noe god økonomi i det for en eller annen. Hva f... feiler det sånne folk...? I utgangspunktet tenker jeg da på munnhellet "på seg selv kjenner man andre", og dermed kan jeg i det minste si at folk som kommer opp med den typen tanker, er folk jeg holder en høflig avstand til.

    Jeg er FOR spredning av god musikk gjennom god hifi, det behøver ikke være vanskeligere enn det! :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Alle er veldig snille i denne tråden foreløpig…jeg hadde meg en runde på østlandet for ikke så lenge siden og hørte på litt forskjellige høyttalere. En jeg likte godt lydmessig, var en Wilson Alexia. Den jeg hørte på var brukt og ikke siste versjon, men ifølge selger var det ikke avsindig stor forskjell på disse. Den nye koster hele 859000,- for billigste finish…du kan betale 150000,- ekstra så får du en finere finish…da er vi oppe i over 1 mill for et par høyttalere som er veldig gode, men som for meg blir helt uforståelig likevel.
    Wilson har kanskje en status og en merkevare som gjør at noen er villige til å kjøpe disse høyttalerne, men da er min påstand at lyd er sekundært mht årsak til kjøp.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Rart det der, at noen stadig går rundt og tenker at sier du noe positivt her i verden, så må det være noe god økonomi i det for en eller annen. Hva f... feiler det sånne folk...? I utgangspunktet tenker jeg da på munnhellet "på seg selv kjenner man andre", og dermed kan jeg i det minste si at folk som kommer opp med den typen tanker, er folk jeg holder en høflig avstand til.

    Jeg er FOR spredning av god musikk gjennom god hifi, det behøver ikke være vanskeligere enn det! :)
    Noen…? Jeg vil si det er så mange som innehar de holdningene at det nærmest er et samfunnstrekk - at omtrent alt man foretar seg, antas å ha et økonomisk motiv.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Flere merker som har et ok forhold mellom pris og kvalitet. PMC har jeg god erfaring med, men Händel horn er nok den jeg mener gir mest bang for the Buck.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.506
    Antall liker
    102.779
    Torget vurderinger
    23
    Har egentlig ikke så mye erfaring med dette men hørte for en tid tilbake et par Piega Coax - ikke av de største - og til pengene så mener jeg at forholdet ytelse/pris var ganske så fornuftig. Låt faktisk fælt så fint og byggekvaliteten var ikke noe å skamme seg over heller.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    KEF, ProAc, og Piega er vel det som har imponert meg mest på pris/ytelse av de ytterst få besøkene jeg har gjort i hifisjapper de siste 10-15 år.
    Har også hatt et par modeller fra BergisAudio i mitt eie ila de siste 5 åra. Godt pris/ytelse forhold der også, men ganske variabel og sær finnish.
    Siste modellen derfra er bestilt, men er noe forsinket.
    Håper de låter bra.

    Magnepan og Ø Audio Icon står på lista av det jeg har lyst å få lytte til.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    På min liste over kvalitet for pengene står kun ett høyttalerpar, XTZ Divine Alpha .... Har hatt en god del av det rimeligere fra XTZ og det er dårlige greier, helt forferdelig egentlig .... Men det klyser seg sammen med det meste under 100k fra Dali, B&W osv .... Jeg eier forøvrig et par XTZ Divine 100.33 og 100.49, dette var jo egentlig ikke noe voldsomt dyre høyttalere, den største ble vel først solgt for 36k og endte på 52k til slutt, de små aner jeg ikke hva ble solgt for ved "launch", men de kosta vel 25k + stativene (5k). Jeg kan si med hånda på hjerte at jeg aldri kommer til å selge noen av de to parene.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.462
    Sted
    Holmestrand
    PMC, Proac, Tannoy, Fyne f eks.
    Ø er bra
    Men mye av det koster alt for mye.
    Hørte et heftig anlegg hos Mala.
    Høytalere fra Marten, koster rundt 1 mill tror jeg. Hørtes selvsagt veldig bra ut, men det jo for kompisene til Putin, og andre med tilsvarende saldo. 😎
     
    Sist redigert:

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    På min liste over kvalitet for pengene står kun ett høyttalerpar, XTZ Divine Alpha .... Jeg eier forøvrig et par XTZ Divine 100.33 og 100.49, dette var jo egentlig ikke noe voldsomt dyre høyttalere, den største ble vel først solgt for 36k og endte på 52k til slutt, de små aner jeg ikke hva ble solgt for ved "launch", men de kosta vel 25k + stativene (5k). Jeg kan si med hånda på hjerte at jeg aldri kommer til å selge noen av de to parene.
    Greit nok det, men hvordan er det med tilgjengelighet på disse idag?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    Dette med denne voldsomme prisøkningen, det kan det vel være at prisene speiler økt kjøpekraft? De sikter vel seg inn på en kundegruppe som er godt stilt økonomisk. Ser man ikke dette med "folke"-vogna og skoda? +Mer peng for mindre produksjon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Hele konseptet er at det er lettere å selge 10 svinedyre høyttalere til noen oligarker enn 1000 enheter til øvre middelklasse, eller 10 000 til allmuen
     
    Sist redigert:
    M

    MarkusH

    Gjest
    Greit nok det, men hvordan er det med tilgjengelighet på disse idag?
    Bare å glemme. Tror ikke surround tar inn Divine lenger i det hele tatt ....
    Begynner å bli litt vrient å få tak i brukt også, mine to par er kjøpt brukt begge to :)
    Marten blir vel det neste logiske valget. ;)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Synes egentlig fryktelig mye på høyttalerfronten er ganske kjedelig og veldig likt og tradisjonelt. og overpriset. Av "hifi" høyttalere som jeg synes virker mer spennende på en eller måte men som jeg ikke har hørt: Cabasse La Sphere, Beolab 90, Magnepan 30.7, JBL Everest, Klipschorn.
    Men hadde nok klart meg med et par Genelec 1238A, Kii3+bassene eller D&D 8c også. Og er spent på å høre Manta fra @SigbergAudio, de er også i kategorien "veldig spennende" uten alt jåleriet etter min mening med flere kule egenskaper som gjør dem spesielt attraktive! Kunne klart meg med Kef Blade også tipper jeg!
    Men må høre på Manta og se om de lever opp til forventningene i mellombassen ;)
    Og av "gammelt" som alltid har vært høyt opp på lista mi: B&W 801N/D m/15-tommer. Og enda råere: JBL 4435 :)
    Men sist men ikke minst, mine egne Tannoy Westminster er vanskelig å bytte ut med noe annet;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn