Høyttaler, direktivitet, refleksjoner, rom og akustikkbehandling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.621
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker forhandler har helt rett i at Arendal Sub 1 ikke er den beste subwooferen til musikk
    Dette kjøper jeg ikke sånn uten videre. Med god integrering (som MiniDSP + Dirac kan gi) og korrekt dimensjonering (som dette ser ut til å være) er veldig mye gjort.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Takker for gode innspill så langt😀 Jeg har en del å gå på nå med igangsetting av integrering. Så kan det plutselig være det dukker opp et spørsmål eller fler og/eller litt målekurver.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ting tar tid, rom er så og si fullført og nye høyttalere på plass😀 Etter mange runder med meg selv falt valget på Kef R 3 meta. Det ble et kompromiss på egenskaper, utseende og enklere funksjonalitet på å kombinere stereo og hjemmekino når ønskelig. Holdt på å ende opp med Neumann KH 150 ut fra svært gode målinger bla på forvregning og spl. Kef høyttalerene vant i mitt hode ut fra testen til Erin’s audiocorner mtp reflektert lyd og vertikal direktivitet. Høyttalere er så vidt koblet opp og virker veldig lovende «ut fra esken»😀

    Så til utfordringen, som jeg ikke hadde fått med en aktiv høyttaler😅 Forsterker……. Med sensitivitet på 87 db, min Ohm på 3.2 og EPDR på 1.9 Ohm ønsker jeg mer headroom enn det NAD C268 kan gi. 2*80 watt og IHF dynamisk effekt (stereo mode, at 1kHz 1% THD) 8 Ohm/120W, 4 Ohm/200W, 2 Ohm/250W.

    Jeg kommer til kort her på det tekniske @Asbjørn , og har sett du har den tekniske innsikten og vel så det. Hva har jeg å vinne på å gå fra NADC268 (hypex ucd) til f eks NADC298 med purifymoduler? Jeg ser NAD ikke oppgir kontinuerlig effekt, på 2 Ohm, på sin forsterker med purify, kun dynamisk effekt. Har dette noen betydning, mtp at f. Eks diy kit med NC400 oppgir kontinuerlig effekt på 8/4/2 ohm. Ser ut til at NAD gir 25 amp current maksimum. Med monoblokker blir der noen og tyve amp current maksimum per høyttaler. Har dette noen praktisk betydning med SPL opp til 85db, eller er det mer et tenkt problem?
    Det kommer også an på en del andre ting, som hvor stort rommet er, hvor høyt du spiller, og hvilke musikktyper du foretrekker. Generelt bryr ikke klasse D-forsterkere seg så mye om fasevinkler, og Hypex (og Purifi) sine er spesielt lite nøye på slikt. Begrensningen blir strøm i minimum impedanse, som gjerne skjer der fundamentet i rytmisk musikk ligger, et sted i mellombassen.

    Hvis aktuell SPL er ca 85 dB tror jeg ikke det blir noe problem. Grovregnet: Høyttalerne dine gir 87 dB SPL 1 m foran dem med 1 W inn. Du har to, så +3 dB (antar ukorrelert signal, som er konservativt, siden bassen er tilnærmet mono og +6 dB kanskje mer realistisk). Altså minst 90 dB SPL ved 1 W om lyttetrianglet er 1 m hver vei. Det er antagelig større, si 2 m, og i fritt rom faller SPL med 6 dB for hver dobling, så si 84 dB. Men du er ikke i fritt rom, gulv og vegger vil reflektere noe, kanskje et par dB. Så du vil få ca 86 dB SPL i lytteposisjon med 1 W på hver høyttaler. 1 W i 3.2 Ohm tilsvarer et spenningssving på 1,79 V og et strømtrekk på 0,56 A, begge RMS.

    Men det er gjennomsnittlig, og velprodusert musikk har en crest factor på 15-20 dB, alt etter musikkform. Si 17 dB, typisk for elektrisk jazz, blues og lignende. Da er du på 1 W x 10^(17/10) = 50 W i toppene, eller 86+17 = 103 dB SPL. Spenningssvinget er da 12,6 V og strømtrekket 3,95 A. Du har fortsatt 2 dB headroom før de nominelle 80 W og et osean av headroom før de dynamiske 200+ W (hvordan det enn er definert).

    Om jeg forstår deg rett er 80-watts forsterkeren ganske bra match for høyttalerne. Ved å bytte til NCore eller Purifi tror jeg du først og fremst vil få lavere støygulv enn med UcD, type høre susingen fra diskanten først med øret 5 cm fra i stedet for 30 cm. Den praktiske betydningen i lytteposisjon er noe begrenset.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Takk for at du tok deg tid til så grundig svar @Asbjørn 👍 Det settes pris på🙂

    Da skjønner jeg EDPR heller er gjeldende for andre typer forsterkerkonstruksjoner. Jeg har inntrykk av at det fort blir dyrt og tungt om klasse AB f eks skal henge med ned til EDPR på 1.9 Ohm. En del konstruksjoner med opp mot dobling på 4 Ohm og så står det ikke beskrevet noe om 2 Ohm. Eller at den vil kunne gå i protect. Hadde jeg hatt midlene til det hadde det vært morro å prøvd en McIntosh sak, men NAD298 med purify er mye nærmere innen rekkevidde.

    Stemmer godt med 2 m lyttetriangel. Var ikke klar over at strømtrekket er såpas lavt. Jeg trenger ikke løpe å kjøpe en kraftigere forsterker sånn umiddelbart, skjønner jeg. Selv om jeg er litt gira på en purifi løsning. Veldig god oversikt over watt og ampre kravet ift db og musikk. For meg er det kostbare høyttalere jeg har gått for, og ønsker jo å ha dynamikken tilgjengelig.

    Jeg har lekt meg litt i chat GPT for litt spørsmål og kom da svar på 3-6 db i headroom som tilstrekkelig i et hifioppsett. Jeg skjønner det er noen x faktorer her ift hvordan peak ampre og dynamisk effekt er definert og kravet i musikken som spilles når deg gjelder dynamikk. Jeg har noe absorpsjon i rommet som nok «stjeler» noe effekt. Jeg får prøve meg mer fram med integrasjon i systemet og se om lysten på purify fortsatt er tilstede.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ble anbefalt deling på 60Hz av forhandler mtp at kvaliteten på bass fra sub ikke står i stil med bassen fra Kef R3 over 60 Hz. Ut fra målinger som finnes av Kef R3 meta, så er det nok bra med deling på 100Hz. Skal få testet det dere har beskrevet i innleggene over. Kan jo bare lage flere presets og finne ut hvilken jeg liker best selv.

    Tanken er å kjøre de som stereo sub med tidskorrigering og gain/volum i MiniDsp, deretter kjøre en dirac kalibrering på Mac med MiniDsp Flex som lyd ut. Noen grunn til heller å kjøre summering til mono på subwoofere og kun forholde seg til MiniDsp Flex? Tror ikke jeg kan kjøre dirac live på Mac med den konfigureringen.
    Jeg har Arendal 1723 s2. Jeg deler ved 50 Hz, hvilket er perfekt sammen med mine Egglestonworks, som går ned til 39 Hz.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk for at du tok deg tid til så grundig svar @Asbjørn 👍 Det settes pris på🙂

    Da skjønner jeg EDPR heller er gjeldende for andre typer forsterkerkonstruksjoner. Jeg har inntrykk av at det fort blir dyrt og tungt om klasse AB f eks skal henge med ned til EDPR på 1.9 Ohm. En del konstruksjoner med opp mot dobling på 4 Ohm og så står det ikke beskrevet noe om 2 Ohm. Eller at den vil kunne gå i protect. Hadde jeg hatt midlene til det hadde det vært morro å prøvd en McIntosh sak, men NAD298 med purify er mye nærmere innen rekkevidde.

    Stemmer godt med 2 m lyttetriangel. Var ikke klar over at strømtrekket er såpas lavt. Jeg trenger ikke løpe å kjøpe en kraftigere forsterker sånn umiddelbart, skjønner jeg. Selv om jeg er litt gira på en purifi løsning. Veldig god oversikt over watt og ampre kravet ift db og musikk. For meg er det kostbare høyttalere jeg har gått for, og ønsker jo å ha dynamikken tilgjengelig.

    Jeg har lekt meg litt i chat GPT for litt spørsmål og kom da svar på 3-6 db i headroom som tilstrekkelig i et hifioppsett. Jeg skjønner det er noen x faktorer her ift hvordan peak ampre og dynamisk effekt er definert og kravet i musikken som spilles når deg gjelder dynamikk. Jeg har noe absorpsjon i rommet som nok «stjeler» noe effekt. Jeg får prøve meg mer fram med integrasjon i systemet og se om lysten på purify fortsatt er tilstede.
    Bare hyggelig. Her er et tilsvarende regnestykke for mine seks-veis høyttalere + stereo sub. Høyere følsomhet og noe høyere lydtrykk, men for normale lydtrykk er det ikke så mye effekt som skal til, her ca 110 W tilsammen pr side inkludert sub og 3 dB headroom.

    1689964655764.png


    Derimot øker effektbehovet nokså brutalt med lydtrykk. Desibel effekt er 10 log10(P2/P1), så om du vil spille 10 dB høyere behøver du 10x mer effekt. I ditt tilfelle, ved 95 dB SPL gjennomsnitt i stedet for 85 dB vil du behøve 500 W i stedet for 50 W, alt annet likt. Da kan høyttalerne allerede ha knelt under den effekten, så det er ikke opplagt at scenariet er realistisk.

    Men det er heller ingen annen nedside på å ha «for store» forsterkere enn kostnaden, så jeg har nå ca 600 W pr side på høyttalerne i regnestykket over. Det gir ca 10 dB headroom og er åpenbart mer enn nok.
     

    Audiore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.12.2015
    Innlegg
    65
    Antall liker
    9
    Bare hyggelig. Her er et tilsvarende regnestykke for mine seks-veis høyttalere + stereo sub. Høyere følsomhet og noe høyere lydtrykk, men for normale lydtrykk er det ikke så mye effekt som skal til, her ca 110 W tilsammen pr side inkludert sub og 3 dB headroom.

    Vis vedlegget 936915

    Derimot øker effektbehovet nokså brutalt med lydtrykk. Desibel effekt er 10 log10(P2/P1), så om du vil spille 10 dB høyere behøver du 10x mer effekt. I ditt tilfelle, ved 95 dB SPL gjennomsnitt i stedet for 85 dB vil du behøve 500 W i stedet for 50 W, alt annet likt. Da kan høyttalerne allerede ha knelt under den effekten, så det er ikke opplagt at scenariet er realistisk.

    Men det er heller ingen annen nedside på å ha «for store» forsterkere enn kostnaden, så jeg har nå ca 600 W pr side på høyttalerne i regnestykket over. Det gir ca 10 dB headroom og er åpenbart mer enn nok.
    Artig å se det regnestykket, selv om jeg nok må innrømme ikke å ha kunnskap på alle parameterne. Mener å forstå hovedtrekkene. Jeg kommer nok aldri til å spille med 95 db spl i gjennomsnitt. Jeg opplever det mest behagelig når jeg på db meter på iPhone har topper på 80 db spl, og inntil 85 db spl innimellom. Da burde jeg slippe 10 gangeren, så lenge ikke absorpsjonen jeg prøver ut stjeler fot mye. Jeg tenker det blir ny og kraftigere forsterker på et tidspunkt for bedre headroom og støyforhold. Greit å kunne dra på litt ved ønske om det. Når det er sagt viser målingene til «Erin’s audio corner», at både forvrengning og kompresjon gjør seg gjeldende ved høyere lydtrykk.

    Fått målt subwoofere i kveld og har, som jeg vet fra tidligere en kansellering på 60-70hz på venstre subwoofer. Dette med subwoofere på utsiden av ht. Plassert på innsiden er det fortsatt slik, men dårligere frekvensrespons (bla kanselleringen). Om jeg har forstått grafen på distortion riktig, så er jeg under 1% på øret 2.30 fra frontvegg og så vidt over ved 25 Hz (52 i stedet for 50 på grafen, 50 tilsvarer vel 1%?) på 2.20 fra frontvegg. Noe bedre frekvensrespons, vannfall og spectrogram. Tror det er vanskelig å flytte seg ut av problemet. Det betyr enten å sitte tettere på frontvegg, eller å sitte lengre ut i rommet, men da blir det lengre avstand til ht og forsterkning fra veggen bak ht. Skal prøve å få tid til å løse IT problemer og få i gang MiniDspFlex ila helgen, mellom annet som må gjøres. Både deling på 60 og 100Hz ser mulig ut, med ulike kompromiss. Kanselleringen på venstre side, skulle jeg gjerne likt å visst årsaken til.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.621
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Husk at du vil ha mye mer krutt å gå på hvis du deler Kef-ene ved omkring 100 hz. Mesteparten av effekten går til bass, så dine 80 W vil fordeles på langt mindre effekthungrige frekvenser. Det vil også gi mindre forvrenging på Kef-ene.

    Det sagt, jeg deler sjøl et par Dynaudio Contour 20i på 80 Hz mot sub og har likevel 400 W tilgjengelig fordi jeg har lyst.

    Last gjerne opp hele REW-fila hvis du vil ha tilbakemeldinger på målingene.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Dette kjøper jeg ikke sånn uten videre. Med god integrering (som MiniDSP + Dirac kan gi) og korrekt dimensjonering (som dette ser ut til å være) er veldig mye gjort.
    Helt enig. Alt det snakket om musikksub osv. Litt sant hvis man skal dele over 120Hz men ellers er det mest snakk om uforvrengt kapasitet i dypbassen og å få til en god integrering noe som er enklest med aktiv deling og 4-ordens filtre i de aller fleste tilfeller. Med mindre man har STORE fronter betyr det typisk deling ved minst ved 80Hz. På kinoloftet, hvor det er mye dunder og brak, deler jeg alle subbene (foreløpig) ved 100Hz selv om jeg har fronter som kan håndtere det meste, men ikke like bra som store subber. I stua hvor det er mer musikk og ikke samme nivåer i bunn deler jeg fire 18-tommere ved 60Hz. Men som alltid er det unntak som kommer an på både ditt og datt ..
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.816
    Antall liker
    21.750
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prosent du går ut i fra? 1% som er grensen eller er det høyere på sub målt i lytteposisjon?
    Av målingen ser du ved hvilken frekvens forvrengningen begynner å øke. Del før den gjør det.
    Et forsøk på jevnere dypbass i rommet. Man hører jo ikke stereo ved de bølgelengdene uansett.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.816
    Antall liker
    21.750
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mono fungerer fint opp dit ja, men jeg deler ved 45 Hz som nevnt tidligere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.506
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå testes når jeg kommer hjem igjen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.535
    Antall liker
    35.441
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk også kanselleringen fra frontvegg. For de fleste gulvstående høyttalere med elementene på forsiden er det en skarp dip i frekvensgang ved 80-90 Hz, der lydbølger fra elementet brer seg rundt kabinettet, reflekteres fra veggen, og kommer tilbake i motfase med direktelyden pga løpetidsforskjellen. Det kan ikke fikses med eq, siden det vil påvirke direktelyd og reflektert lyd helt likt. En måte å motvirke det på med separat sub er å dele asymmetrisk, hvor hovedhøyttalerne er høypasset ved f eks 80 Hz og sub’ene lavpasset ved f eks 100 Hz for å få overlapp gjennom problemområdet, og så prøve seg litt frem med polaritet og plassering av sub(ene).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.506
    Antall liker
    35.370
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kjører selv 110 på høyttalere og 130 på sub.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn