Høytalerkabler - nok en ny tråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.955
    Antall liker
    6.981
    Sted
    Kongsberg
    Vanligste problemet med kabler er dårlig kontakt enten i pluggen eller termineringen.
    For å unngå problemer må termineringen være skikkelig utført med tilpasset strekkavlastning og så må selve pluggen være av god kvalitet. Jeg synes man som minimum bør ha gullforgylt. Gull mot gull gir en sikker forbindelse og det er ikke uten grunn at det brukes i svært mange sammenhenger.

    Jeg synes disse kablene på Thomann så både billig bra ut, og de bruker gullforgylte plugger fra anerkjente Neutrik.

    Siden vi er på hifisentralen kan vi jo slå et slag for de kablene som selges her også? Litt dyre kanskje, men helt sikkert topp kvalitet og fine å se på.

    Kablene fra amazon fungerer muligens bra de også, men jeg har litt mer tro på kvaliteten fra anerkjente produsenter som har drevet med dette i tiår.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Apropos dette med «pseudobalansert» med skjerm til jord i bare ene enden: Ville det vært en idé å koble skjermen til jordingspunktet som er beregnet på platespillerkabler? Altså at skjermen tvinnes i ene enden og lages til en separat leder som kobles til chassisjord, mens bare signal- og returlederne kobles til RCA-inngangen?

    Med noe sånt, for eksempel:

    1672378127325.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En idé er det sagtens, men for meg ser det bare ut til å bli en komplisert og dårlig løsning. Den ene signallederen er kombinert signalretur og jordforbindelse, mens skjermen bare er skjerm. Tverrsnittet i skjermen brukes ikke til noe, mens tverrsnittet i signalreturen får alle jordstrømmer. Jeg ser ikke helt hvaslags elektomagnetisk støyende miljø som skal til for å gjøre det til en optimal løsnng.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    En idé er det sagtens, men for meg ser det bare ut til å bli en komplisert og dårlig løsning. Den ene signallederen er kombinert signalretur og jordforbindelse, mens skjermen bare er skjerm. Tverrsnittet i skjermen brukes ikke til noe, mens tverrsnittet i signalreturen får alle jordstrømmer. Jeg ser ikke helt hvaslags elektomagnetisk støyende miljø som skal til for å gjøre det til en optimal løsnng.
    Ok, så bare koble skjermen til signalretur, da, men bare i ene enden?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så bare koble skjermen til signalretur, da, men bare i ene enden?
    Ser ikke helt poenget med det heller. Jeg ville brukt alt tilgjengelig tverrsnitt som skjerm/retur/jordforbindelse. Jordstøy mellom apparatene vil gjerne være et større problem enn innstrålt elektromagnetisk støy utenfra. Seriemotstanden i skjerm/retur/jordforbindelse bestemmer nivået på støyen vs det egentlige signalet. Ved å koble pseudobalansert kaster du bort mye tverrsnitt uten å bruke det til noe. Med RCA i begge ender ville jeg brukt alt tilgjengelig tverrsnitt for returen.

    Pseudobalansert kan fungere hvis du har en ubalansert utgang (RCA) og vil koble den til en balansert (XLR) inngang uten å skape unødvendige jordsløyfer, men selv da kan det være bedre å sette en liten trafo-overgang der (balun - balanced/unbalanced).

    1672394934097.png

    1672394796519.png


    En ubalansert RCA-kabel er en enkel og primitiv sak. Ikke gjør det til noe komplisert.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ser ikke helt poenget med det heller. Jeg ville brukt alt tilgjengelig tverrsnitt som skjerm/retur/jordforbindelse. Jordstøy mellom apparatene vil gjerne være et større problem enn innstrålt elektromagnetisk støy utenfra. Seriemotstanden i skjerm/retur/jordforbindelse bestemmer nivået på støyen vs det egentlige signalet. Ved å koble pseudobalansert kaster du bort mye tverrsnitt uten å bruke det til noe. Med RCA i begge ender ville jeg brukt alt tilgjengelig tverrsnitt for returen.

    Pseudobalansert kan fungere hvis du har en ubalansert utgang (RCA) og vil koble den til en balansert (XLR) inngang uten å skape unødvendige jordsløyfer, men selv da kan det være bedre å sette en liten trafo-overgang der (balun - balanced/unbalanced).

    Vis vedlegget 880553
    Vis vedlegget 880549

    En ubalansert RCA-kabel er en enkel og primitiv sak. Ikke gjør det til noe komplisert.
    Takk for opplysende svar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn