Høyres svik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    Og hvis folk hadde vært så mye i mot DLD er det litt rart at AP og Høyre får 55,1% av velgerne på en meningsmåling
    Si det, du. Kanskje ikke folket har så mye imot DLD som det kan virke som på diverse fora? Ifølge den logikken du fremstiller her så har den tause majoriteten lite imot dette direktivet, og det tror jeg faktisk du kan ha helt rett i. Så svaret på ditt spørsmål blir at disse 55,1 prosentene faktisk ikke har så mye imot DLD, og det finnes sikkert flere av velgerne som stemmer på de partiene som er imot DLD som heller ikke har noe imot direktivet. Jeg har ikke noe klart bilde av hva du personlig mener om DLD, men skulle du være tilhenger så er du nok i godt (les: stort) selskap.

Gjestemedlem skrev:
    Erna Solberg er en større landssviker enn Arne Treholt.
    Wuhuuuu! Det er derfor vi elsker deg, Deph. Dine store ord kan gjøre dagen lys for meg noen ganger. Jeg er glad for at det ikke finnes noen hengsler i Casa Gjestemedlem. At dørene dine er skiftet ut med perleforheng gjør innleggene dine mer underholdende enn de fleste andres, sålenge du ikke tråkker meg på tærne... ;D Siden det hovedsaklig går ut over andre er du min venn.

Et tips til alle andre (som helst ikke har barn): Del av rommene med forheng av typen syttitall istedenfor dører. Da trengs ikke hengsler til å montere dørene på, og ingen kan beskylde dere for å gå av de berømte hengslene. Så enkelt kan det gjøres.

Ps: Jeg har vel liten tro på at Erna vil bli satt i samme bås som Treholt i noen overskuelig fremtid, men det er en morsom tanke.

M

Morpheus

Gjest
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:
    Og hvis folk hadde vært så mye i mot DLD er det litt rart at AP og Høyre får 55,1% av velgerne på en meningsmåling
    Si det, du. Kanskje ikke folket har så mye imot DLD som det kan virke som på diverse fora? Ifølge den logikken du fremstiller her så har den tause majoriteten lite imot dette direktivet, og det tror jeg faktisk du kan ha helt rett i. Så svaret på ditt spørsmål blir at disse 55,1 prosentene faktisk ikke har så mye imot DLD, og det finnes sikkert flere av velgerne som stemmer på de partiene som er imot DLD som heller ikke har noe imot direktivet. Jeg har ikke noe klart bilde av hva du personlig mener om DLD, men skulle du være tilhenger så er du nok i godt (les: stort) selskap.

Gjestemedlem skrev:
    Wuhuuuu! Det er derfor vi elsker deg, Deph. Dine store ord kan gjøre dagen lys for meg noen ganger. Jeg er glad for at det ikke finnes noen hengsler i Casa Gjestemedlem. At dørene dine er skiftet ut med perleforheng gjør innleggene dine mer underholdende enn de fleste andres, sålenge du ikke tråkker meg på tærne... ;D Siden det hovedsaklig går ut over andre er du min venn.

Et tips til alle andre (som helst ikke har barn): Del av rommene med forheng av typen syttitall istedenfor dører. Da trengs ikke hengsler til å montere dørene på, og ingen kan beskylde dere for å gå av de berømte hengslene. Så enkelt kan det gjøres.

Ps: Jeg har vel liten tro på at Erna vil bli satt i samme bås som Treholt i noen overskuelig fremtid, men det er en morsom tanke.
    Litt OT, men hvorfor har du Baluba ofte en hang til å gå inn i en kommentator rolle, og ofte dreie fokuset vekk fra sak og over på person??!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Morpheus skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:

Litt OT, men hvorfor har du Baluba ofte en hang til å gå inn i en kommentator rolle, og ofte dreie fokuset vekk fra sak og over på person??!
    Fordi jeg synes det er morsomt. Hvorfor liker du å kommentere andres måter å delta på?
    Og jeg tillater meg det fordi jeg anser Deph for å være en venn, selv om andre kanskje har fått en annen oppfatning.

(Ikke at jeg bryr meg)

S

Smorte24

Gjest
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:
    Wuhuuuu! Det er derfor vi elsker deg, Deph. Dine store ord kan gjøre dagen lys for meg noen ganger. Jeg er glad for at det ikke finnes noen hengsler i Casa Gjestemedlem. At dørene dine er skiftet ut med perleforheng gjør innleggene dine mer underholdende enn de fleste andres, sålenge du ikke tråkker meg på tærne...  ;D  Siden det hovedsaklig går ut over andre er du min venn.

Jeg har ikke tatt noen standpunkt enda, jeg aventer for å se hva de bruker DLD til, er det slik som Gjestemedlem sier er jeg imot, men bruker de den for å få holde Norge fortsatt et trygt land å bo i, da er jeg for.

DLD ble vel innført i 2006, alle eksemplene til Gjestemedlem er ikke fra europa, så kanskje det ikke er så ille likevel. Ja, jeg vet at mange land fikk utsettelse på 36 mnd før de måtte innføre DLD.

Men det jeg reagerer på er at det er KUN Høyre som blir slaktet i denne tråden, det er liksom greit at AP gjør slike ting, om det gjelder DLD eller stortingspensjoner som får for mye pensjon.

Ser for meg 2 ranere som raner en bensinstasjon, den ene er høyre velger og den andre er ap velger, er det riktig at han som stemmer ap skal få gå fri selv om han var like delaktig i ranet.

For meg blir det feil,  ved å lese en del innlegg fra enkelte personer her på forumet, så får det 
    meg til å tenke på propeganda ministeren til Saddam, tror det var komi Ali han ble kalt etterhvert.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:

Jeg har ikke tatt noen standpunkt enda, jeg aventer for å se hva de bruker DLD til, er det slikt som Gjestemedlem sier er jeg imot, men bruker de den for å få holde Norge fortsatt et trygt land å bo, da er jeg for.

DLD ble vel innført i 2006, alle eksemplene til Gjestemedlem er ikke fra europa, så kanskje det ikke er ille likevel. Ja, jeg vet at mange land fikk utsettelse på 36 mnd før de måtte innføre DLD.

Men det jeg reagerer på er at det er KUN Høyre som blir slaktet i denne tråden, det er liksom greit at AP gjør slike ting, om det gjelder DLD eller stortingspensjoner som får for mye pensjon.
    I prinsippet er jeg enig i det med H vs AP.

N

Nifelheim

Gjest
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:

Jeg har ikke tatt noen standpunkt enda, jeg aventer for å se hva de bruker DLD til, er det slikt som Gjestemedlem sier er jeg imot, men bruker de den for å få holde Norge fortsatt et trygt land å bo, da er jeg for.

DLD ble vel innført i 2006, alle eksemplene til Gjestemedlem er ikke fra europa, så kanskje det ikke er ille likevel. Ja, jeg vet at mange land fikk utsettelse på 36 mnd før de måtte innføre DLD.

Høyre har gått til valg som beskytter av individet. De har skrevet det i prinsipprogrammet sitt. Når de så gjør det stikk motsatte av dette, så reageres det på.
    Arbeiderpartiet har ikke gått til valg som beskytter av individet. Arbeiderpartiet har også en tradisjon for partipisk. Høyre bryter sine prinsipper for å tekkes brussel. Det var en skikkelig politisk manøver fra Erna, Sanner & co da de fikk overbevist generalforsmalingen om å ikke stemme om DLD, noe som ville ført til et bindende nei hvis saken kom opp, istedenfor fikk Erna igjennom at partiledelsen skulle avgjøre.

Arbeiderpartiet, som er svært EU-vennlig, fremmer et forslag som er avhengig av Høyre sine stemmer, og at Høyre bryter partiprogrammet sitt. Når Høyre da bryter sine prinsipper og banker gjennom forslaget så fortjener Høyre all den tyn den kan få. Å skylde på at noen andre var med er aldri en god unnskyldning.

Arbeiderpartiet gjør ikke noe nytt fra dems side eller noe som strider mot hva de står for. Høyre gjør. Ergo fortjener Høyre all den tyn de får. Høyre kunne vært tro mot seg selv, sine velger og landets borgere, men valgte å ikke være fordi Erna vil være venn med Brussel, og overvåke det norske folk med unnskyldningen terrorbekjempelse.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:

Høyre har gått til valg som beskytter av individet. De har skrevet det i prinsipprogrammet sitt. Når de så gjør det stikk motsatte av dette, så reageres det på.
    Arbeiderpartiet har ikke gått til valg som beskytter av individet. Arbeiderpartiet har også en tradisjon for partipisk. Høyre bryter sine prinsipper for å tekkes brussel. Det var en skikkelig politisk manøver fra Erna, Sanner & co da de fikk overbevist generalforsmalingen om å ikke stemme om DLD, noe som ville ført til et bindende nei hvis saken kom opp, istedenfor fikk Erna igjennom at partiledelsen skulle avgjøre.

Arbeiderpartiet, som er svært EU-vennlig, fremmer et forslag som er avhengig av Høyre sine stemmer, og at Høyre bryter partiprogrammet sitt. Når Høyre da bryter sine prinsipper og banker gjennom forslaget så fortjener Høyre all den tyn den kan få. Å skylde på at noen andre var med er aldri en god unnskyldning.

Arbeiderpartiet gjør ikke noe nytt fra dems side eller noe som strider mot hva de står for. Høyre gjør. Ergo fortjener Høyre all den tyn de får. Høyre kunne vært tro mot seg selv, sine velger og landets borgere, men valgte å ikke være fordi Erna vil være venn med Brussel, og overvåke det norske folk med unnskyldningen terrorbekjempelse.
    Jeg synes du ser på H litt vel blåøyd nå. For det første har de sammen med AP frontet EU-tilhengerne siden starten på syttitallet. De har ikke vært tvetydige i noen av de to EU-avstemmingene vi har hatt til nå. Og i tillegg har H lang tradisjon med å bryte sine egne prinsipper. Dessverre ble ikke Kristin Clemets innstilling til verdikonservativt prinsipp-program i sin tid vedtatt, for det hadde vært et grunnlag for et verdikonservativt og liberalt parti det hadde vært verd å stemme på. Problemet er bare at med det dokumentet i ryggen hadde de vært enda mer ivrige i sine prinsippbrudd.

I likhet med AP er H et administrasjonsparti. Eneste forskjell i så måte er at de har fått mindre tillit til å utføre den jobben fra velgerne. Men hadde de fått sitte ved makten like ofte og lenge som AP ville de vært temmelig like på den måten, men med enkelte politiske forskjeller som skillelinjer. De er statsbærende, og har derfor en nødvendighetens dynamikk. Den gjør at prinsipper brytes uten problemer for å til enhver tid passe forhold og behov. Å innbille seg et H som en prinsippfast klippe er som å drømme om riddere i blanke rustninger. Det er den type illusjoner som gjør meg litt likegyldig til partipolitiske debatter på internettfora. Velgere av H og AP lider sterkt under at illusjoner brytes, slik at de velger å gå lengre til høyre eller venstre i sin desillusjon.

Det er negativt for meg at ethvert parti ønsker å lede oss inn i denne suppen som DLD er, men positivt at partiene toner tydelige faner i forhold til EU. Når H og AP nå trekker sin EU-lojalitet for langt bør ikke overraske noen ut fra ideologisk plattform og kjent praksis hos noen av de to partiene. Jeg er enig med Smorte fordi det blir for mye illusjoner å kreve mer av H enn AP, og ikke minst er det historieløst. Tidligere har de riktignok ikke skuffet ideologisk i en så viktig og tydelig sak som denne, de har nøyd seg med småsaker. Men små og store saker er det ingen forskjell på for meg, for i denne debatten går de ut på det samme - et svik mot forventet ideologisk standpunkt. Men ideologiene var døde lenge før muren falt.

Det var spesielt i årene etter andre verdenskrig at APs sikkerhetspolitikk fikk noen utslag, og de satt med makten fram til første halvdel av sekstitallet uavbrutt. Ville H valgt en annen sikkerhetspolitikk? I en ære preget av polarisering mellom øst og vest, og med det kapitalistiske fyrtårnet USA som ledestjerne? Kjøss meg der sola aldri skinner, for å si det på proletarspråk. Selvfølgelig har ikke H samme innflydelse i fagbevegelsen som muliggjorde å bruke Folkets Hus som base for sikkerhetsoffiserer landet rundt, men kommunistene i Odda ville blitt like mye overvåket med en H-regjering i 1955. Og sannsynligvis ville borgerlige sosialdemokrater på Folkets Hus vært villige lakeier da også, for kommunister har alltid vært den verste fienden til de ansvarlige LO-pampene.

Med dette mener jeg ikke at de som har stemt på H og AP opp gjennom årene har gjort noe de ikke burde. Langt ifra. Begge partiene har og har hatt vettuge folk som har gjort sitt beste for samfunnet. At noen bryter med dem på grunn av DLD er helt naturlig. Det kan alltid dykke opp en sak som er uforenelig nok med ens overbevisning til å skifte politisk beite. Selv om SV fristilte sine folkevalgte i EU-saken (de har nok ikke like sterk partipisk som AP og H) var det endel som forlot partiet på grunn av EU-politikken. Ikke mange, med de fantes. DLD har kostet H en liten håndfull oppegående personer, men ikke mange nok til at det har den minste betydning.

Vår kjære Spirre er blant de som i denne saken har forlatt H, men jeg tror ikke han har levd i den villfarelsen at H på en eller annen måte er mer etisk og moralsk forpliktet i sin identitet til å kjempe mot DLD enn det AP er. Han har nok sett de politiske kompromissene på for nært hold til å være så full av illusjoner at han ser på Erna som Satan av den grunn. Han har nok bare funnet ut at her var nok blitt til nok, og at dette var det endelige kompromisset som fikk han til å ta sin hatt og gå. Jeg har dessverre litt for slitne snåsa-evner så sent på natten til at jeg skal uttale meg for skråsikkert om hans indre tanker om dette, men tror ikke han var så full av illusjoner at han aldri trodde noe slik kunne skje i H. Stakkars Erna har ikke innført noen ny kultur i H med prinsippbrudd, hun har bare fortsatt med samme natur som partiet alltid har hatt. På trettitallet ønsket de ikke å provosere tyskerne med Nobel-pris til en jøde. Ikke fordi de var antisemittiske, men fordi de var "ansvarlige". Det var nok mange som følte det samme for partileder Andresen i 1936 som det i dag føles for Fru Erna.

Vi må stikke fingeren i jorden når vi forventer sterke ideologiske konsekvenshandlinger fra våre to statsbærende partier. De har begge tradisjon med det motsatte fordi det er deres natur som ansvarlige partier. I min anarkistiske mørke side er det egenskaper som gjør dem uaktuelle for mitt engasjement, men jeg skjønner godt hvorfor de gjør det de gjør. Jeg forstår mekanismene, og har lært meg å leve med dem uten å bli for opprørt hver gang noe slik skjer. Vi kan ikke forlange mer konsekvent frihetsideologiske avgjørelser fra Erna enn fra Jens i virkelighetens verden.

Fortsett å protestere, men slutt med sytingen om at man forventer så mye mer av noen enn av andre. H gjør en grei jobb i å være seg selv, og meningsmålingene viser at folket ikke synes det er så fælt. Velgerne ønsker ikke ideologiske partier, de ønsker en samlet politikk som de innbiller seg passer til deres behov. Det vet H, og agerer deretter. Partipisk er en uting for oss som ønsker oss friere politiske landskap, men det er helt nødvendig noen ganger for et parti som har som ambisjoner om å styre landet med stø hånd. Derfor frikjenner jeg Erna for ekstra skyldighet enn Jens. De to partiene må nødvendigvis ha partipisk. Å ikke ha det er en luksus som er mindre partier forunt. Den eneste aktør vi kan stille ekstra strenge krav til når det gjelder konsekvens er faktisk oss selv. Det er noe Spirre har tatt konsekvensen av. Siden få andre gjør det indikerer det at H har gjort det riktige for partiet, men kanskje ikke for folket.

Så kutt ut denne lettere naive tanken om at det kan stilles sterkere ideologiske krav til det ene enn det andre av de to store. At det tredje store har klart å markere seg på samme måte på lokalplan viser bare at den egenskapen kommer med størrelse og innflydelse. Jeg gidder i alle fall ikke forholde meg til den holdningen på en seriøs måte. Jeg bare rister litt på hodet over at folk som stort sett viser seg oppegående faller for å la seg dupere av egne politiske illusjoner.

Men, og det er et viktig men: Det er bedre å være desillusjonert enn å være illusjonsløs. ;)

Jøsses, baluba gjør noe annet enn å kommentere andres uttalelser. Tipper det var et par illusjoner som brast nå også. :p

S

Smorte24

Gjest
    Nifelheim skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:
    baluba skrev:
    Smorte24 skrev:

Gjestemedlem skrev:
    Wuhuuuu! Det er derfor vi elsker deg, Deph. Dine store ord kan gjøre dagen lys for meg noen ganger. Jeg er glad for at det ikke finnes noen hengsler i Casa Gjestemedlem. At dørene dine er skiftet ut med perleforheng gjør innleggene dine mer underholdende enn de fleste andres, sålenge du ikke tråkker meg på tærne...  ;D  Siden det hovedsaklig går ut over andre er du min venn.

AP har i alle år løpt rundt på eldre og sykehjem,  tatt de svake i hånda og lovet de en bedre hverdag, har enda tilgode å se at dette har skjedd etter 1980.

Hvis du er enig i at Erna skal til riksrett så må du jo også være enig i at Jens skal det, kan du også linke meg et bevis på at det står i valgprogrammet til AP fra 2005 at de vil innføre DLD?

Jeg ser at en har nevnt Quisling i denne tråden, hans partiprogram var å innføre nazismen og bekjempe kommunismen, etter din og noen andres mening burde mannen ha fått en rød rose istedenfor for å bli henrettet.

Ellers vil jeg si at det var en meget bra post Baluba.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.502
    Smorte24 skrev:
    AP har i alle år løpt rundt på eldre og sykehjem, tatt de svake i hånda og lovet de en bedre hverdag, har enda tilgode å se at dette har skjedd etter 1980.
    Slutt å bruke de eldres situasjon mot et parti. De eldre og syke har aldri hatt det så godt som nå. Å løpe rundt på sykehjemmene før et valg er noe alle partier gjør.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Du verden.
    Og så midt på natta, BAlluba...

S

Smorte24

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:
    AP har i alle år løpt rundt på eldre og sykehjem, tatt de svake i hånda og lovet de en bedre hverdag, har enda tilgode å se at dette har skjedd etter 1980.
    Slutt å bruke de eldres situasjon mot et parti. De eldre og syke har aldri hatt det så godt som nå. Å løpe rundt på sykehjemmene før et valg er noe alle partier gjør.

Ja, religion og politikk er ikke langt fra hverandre, folk gjør seg blinde på begge deler.

S

Smorte24

Gjest
    Regjeringen vil kutte 183 millioner for de eldre.

http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks/c2/siste/?progId=423801

Regjeringen er vel ikke Høyre.

Og grunnen til at Erna sa ja til DLD er vel at hun tror at hun vil bli den neste statsministeren i Norge, da er det viktig for henne å ha et godt forhold til eu.

Det er bare en teori jeg har, sikkert helt på tryne, men bikkja var enig da vi gikk tur i skogen og jeg la frem teorien min for han.

S

Smorte24

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:
    AP har i alle år løpt rundt på eldre og sykehjem,  tatt de svake i hånda og lovet de en bedre hverdag, har enda tilgode å se at dette har skjedd etter 1980.

En ting til med at Siv driter seg ut på tv, når vi nå vet at regjeringen kutter 183 millioner til de eldre, er det da Siv eller regjeringen sin feil at de eldre ikke har enkelt rom?

Det er regjeringen som gir pengene, altså regjeringen sin feil.

Og en ting til, Siv har aldri sittet i regjering så da har vel ikke hun dummet seg ut enda, AP derimot har vel sittet i regjering mange av de siste 30 årene.

Om det blir bedre med Siv tror jeg ikke, i de siste 30 årene har vel EU og utlandet vært det viktigste for våre regjeringer.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Smorte24 skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Smorte24 skrev:

En ting til med at Siv driter seg ut på tv, når vi nå vet at regjeringen kutter 183 millioner til de eldre, er det da Siv eller regjeringen sin feil at de eldre ikke har enkelt rom?

Det er regjeringen som gir pengene, altså regjeringen sin feil.

Og en ting til, Siv har aldri sittet i regjering så da har vel ikke hun dummet seg ut enda, AP derimot har vel sittet i regjering mange av de siste 30 årene.

Om det blir bedre med Siv tror jeg ikke, i de siste 30 årene har vel EU og utlandet vært det viktigste for våre regjeringer.
    Vanskelig å si, men det kan neppe bli verre enn det er nå. På tide å bytte ut landssvikerregjeringen.
    Som det er nå har kriminelle ørkengnomer det bedre i norge enn nordmenn.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    Vanskelig å si, men det kan neppe bli verre enn det er nå. På tide å bytte ut landssvikerregjeringen.
    Som det er nå har kriminelle ørkengnomer det bedre i norge enn nordmenn.
    Igjen stempler du store deler av befolkningen som landssvikere. Du er ikke drøy, du er langt forbi drøy. Du vrøvler slik bare ekstremister er i stand til her. Ingen i det etablerte politiske landskapet er landssvikere. Det er tåpelig og umodent å gripe til slike begreper for å beskrive de som er uenige med deg. Forsøk å argumentere som en voksen person i fremtiden. Grove overdrivelser og injurier er ikke voksen argumentasjon. Den bare gjør at alle som er uenige med deg politisk avskriver deg som en tullebukk og lukker ører og øyne når du ytrer deg om noe.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Alle pariter er visst svikere og forrædere etter tur her.
    Man får de politikerne man fortjener, visstnok...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Det har du nok rett i. Hitling og demonisering er en HFS-spesialitet, selv om alle deltakerne her er mer oppgående enn alle Dagbladets debattdeltakere til sammen. De toskene forventer jeg ikke noe mer av. Og merkelig nok blir jeg litt overrasket hver gang det skjer her. Kanskje fordi jeg forventer så mye mer av oppegående debattanter. Til nå tror jeg det bare er KrF og Rødt som har sluppet unna påstanden om landssvik. Hvis det stemplet skal avgjøre valg av parti så vil det bli et merkelig valg, valget mellom pest og kolera.

Beklager at det gikk ut over deg, Tor Nado. Jeg forsøker å holde meg i skinnet hver gang jeg leser slike ekstreme utsagn, og dessverre var det deg det gikk utover denne gangen. ;) Nå er et trygt å hevde samme latterlighet i en periode til før jeg orker å ta det opp igjen. Det tar nemlig litt tid mellom hver gang jeg lar meg irritere så mye.

Btw: Landsforrædere hadde dødsstraff som øvre strafferamme fram til 1979, og er med andre ord den mest alvorlige kriminelle handling som kan foretas i Norge. Eneste landsforræder som har blitt dømt etter 1979 fikk lovens strengeste straff. Det forteller litt om hvor absurd påstanden er. Det er ingen forbrytelser å være uenig med meg politisk, ei heller noen andre.

S

Smorte24

Gjest
    BT skrev:
    Det setter ihvertfall Baluba i fyr og flammer ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    BT skrev:
    Det har du nok rett i. Hitling og demonisering er en HFS-spesialitet, selv om alle deltakerne her er mer oppgående enn alle Dagbladets debattdeltakere til sammen. De toskene forventer jeg ikke noe mer av. Og merkelig nok blir jeg litt overrasket hver gang det skjer her. Kanskje fordi jeg forventer så mye mer av oppegående debattanter. Til nå tror jeg det bare er KrF og Rødt som har sluppet unna påstanden om landssvik. Hvis det stemplet skal avgjøre valg av parti så vil det bli et merkelig valg, valget mellom pest og kolera.

Beklager at det gikk ut over deg, Tor Nado. Jeg forsøker å holde meg i skinnet hver gang jeg leser slike ekstreme utsagn, og dessverre var det deg det gikk utover denne gangen. ;) Nå er et trygt å hevde samme latterlighet i en periode til før jeg orker å ta det opp igjen. Det tar nemlig litt tid mellom hver gang jeg lar meg irritere så mye.

Btw: Landsforrædere hadde dødsstraff som øvre strafferamme fram til 1979, og er med andre ord den mest alvorlige kriminelle handling som kan foretas i Norge. Eneste landsforræder som har blitt dømt etter 1979 fikk lovens strengeste straff. Det forteller litt om hvor absurd påstanden er. Det er ingen forbrytelser å være uenig med meg politisk, ei heller noen andre.
    Jeg er nok redd for at dere tolker utsagnene litt for bokstavelig. Det er vel ingen som mener at de omtalte i tråden har brutt seg mot de delene av loven som teknisk kvalifiserer til straff for landssvik.

Men det er godt mulig, og faktisk på sin plass å bruke uttrykket i overført forstand. Som en moralsk betegnelse på deres gjerninger og de konsekvensene de får. Her er det ingen overdrivelse å bruke uttrykket landssvik om innføringen av det mest omfattende overvåkningsdirektiv av sivilbefolkningen siden stasitidens Østtyskland. Og det hele at på til etter pålegg fra makter utenfor landets grenser, og på tross av folkets ønsker.

DLD er forkledd som et redskap for å bekjempe kriminalitet og terrorisme, men dette er ikke direktivets sanne natur, og det har null effekt på slike saker uansett. Det er et redskap for sensur og kontroll over Internet. Det handler om rettighetsindustriens maktkamp om å skaffe seg total kontroll over sivilbefolkningen i vesten for å loppe dem kommersielt og straffeforfølge alle som truer deres forretningsmodeller og kulturhegemoni. Det har også den uhyggelige bieffekten å være et fantastisk redskap for politisk og religiøs overvåkning og forfølgelse av befolkningen om man skulle velge å ta denne muligheten i bruk.

Jeg ser også betegnelsen landssvik brukt om politikere som frivillig lar landet koloniseres av arabere og nordafrikanere. Det er en betrakting jeg ikke uten videre deler. Men jeg har forståelse for bruken av begrepet når dette er et synspunkt som folk har. Logikken er helt forståelig.

Så vær ikke så prippen i omgangen med fargerik terminologi og uttrykk, for det ligger ofte mer tanke bak slike utsagn enn man først skulle tro, og selv om man selv ville foretrukket en mer diplomatisk tone og språkbruk.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    overdrivelse javel, men like fullt er det kriminelle rasshøl som har det bedre enn norske eldre.
    betyr kanskje ikke så mye for dagblalesere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    overdrivelse javel, men like fullt er det kriminelle rasshøl som har det bedre enn norske eldre.
    betyr kanskje ikke så mye for dagbla lesere.
    Det er ingen nødvendig sammenheng mellom å behandle kriminelle mennesker inhumant og de eldres levekår på generell basis. Faktisk ingen overhodet. Så slike sammenligninger passer bedre fra hjernedøde eferpister etter litt for mye sterkøl etter en tapt fotballkamp.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    å behandle kriminelle mennesker inhumant
    nei det skulle tatt seg ut.

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    Det er ingen nødvendig sammenheng mellom å behandle kriminelle mennesker inhumant og de eldres levekår på generell basis. Faktisk ingen overhodet. Så slike sammenligninger passer bedre fra hjernedøde eferpister etter litt for mye sterkøl etter en tapt fotballkamp.
    Behandlingen har ikke så mye å si, men derimot antallet betyr veldig mye, budsjettene sprekker litt her og der, da hjelper det ikke med Heydi lett repp.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:

Behandlingen har ikke så mye å si, men derimot antallet betyr veldig mye, budsjettene sprekker litt her og der, da hjelper det ikke med Heydi lett repp.

Det finnes vel knapt noen ting for en mer samfunnsøkonomisk uansvarlig enn å ha folk sittende i fengsel lenger enn nødvendig. Å få folk tilbake i arbeid og økonomisk aktivitet slik at de genererer skattemidler som kan brukes på eldre og andre gode formål er mye mer tjenlige enn denne paniske hylingen om at alt skal straffes så mye strengere og at fengslene skal fylles til randen av nye nordmenn, slik at noen hjerneløse konservative politikere skal vise at de er tøffe i trynet og "harde" mot de kriminelle.

S

Smorte24

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:

Det finnes vel knapt noen ting for en mer samfunnsøkonomisk uansvarlig enn å ha folk sittende i fengsel lenger enn nødvendig. Å få folk tilbake i arbeid og økonomisk aktivitet slik at de genererer skattemidler som kan brukes på eldre og andre gode formål er mye mer tjenlige enn denne paniske hylingen om at alt skal straffes så mye strengere og at fengslene skal fylles til randen av nye nordmenn, slik at noen hjerneløse konservative politikere skal vise at de er tøffe i trynet og "harde" mot de kriminelle.
    Men nå regner du med at de er lovlydige etter endt soning, dessverre så tror jeg ikke det er realiteten.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:

Men nå regner du med at de er lovlydige etter endt soning, dessverre så tror jeg ikke det er realiteten.
    Jeg tror ikke du skal nøye deg med å tro i dette tilfellet. Tilbakefallsprosenten er heftig. Vinning vold og narko ligger tett opp mot 60 %.

https://tips.kripos.no/Upload/KRIPOS%20Tips/P%C3%A5_vei_mot_et_tryggere_Norge.pdf

G

Gjestemedlem

Gjest
    oddgeir skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Smorte24 skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:

Jeg tror ikke du skal nøye deg med å tro i dette tilfellet. Tilbakefallsprosenten er heftig. Vinning vold og narko ligger tett opp mot 60 %.

https://tips.kripos.no/Upload/KRIPOS%20Tips/P%C3%A5_vei_mot_et_tryggere_Norge.pdf
    Når det gjelder vold bør man være streng. Det handler om å beskytte andre mennesker.

Når det gjelder rusmilder så er det et uhyrlig sløseri med samfunnsmidler å kaste bort penger på binde opp politifolk og kaste folk i fengsel kun fordi de foretrekker alternative rusmidler. Her vil gevinsten av en liberalisering være enorm. Penger som gjerne kan komme andre gode formål til nytte. I dag sløser vi bort enorme summer fordi endel politikere lever med hodet nedgravet i konservativ dogmatikk eller rødfeministisk fjolleri.

Når det gjelder økonomiske forbrytelser så er det stort sett bedre om straffen er av økonomisk karakter. 6 år som feiegutt i en svømmehall og inndragning av eiendeler og milder vil nok svi mer for en hvitsnippforbryter enn 2 år på en celle.

Selv med en tilbakefallsprosent vil det være mye mer samfunnsøkonomisk riktig å satse på å få folk tilbake til normalt liv i samfunnet enn å betale for å ha dem sperret inne med kost, logi og vakthold etc.

Konservativt småfascistisk strafferomatikk koster landet milliarder som kunne vært bedre brukt til andre formål. Det er en dårlig løsning på det meste.

Som et eksempel på dette groteske sløseriet kan vi se på en sak som nylig var i media. En festival med elektronisk musikk der hoderer med korrupte overtidssugende politinisser ramler rundt og arresterer og trakasserer fredelige feststemte mennesker på verste gestapovis kun fordi de er i godt humør og lett ruset. Hva har ikke slike naziraid som dette kostet samfunnet? Fullstendig forkastelig sløseri av offentlige midler. Her burde politiet sørget for ro, sikkerhet og orden så lenge folk oppførte seg pent og hadde det kjekt, og ikke vært dem som laget bråk og genererte kriminalitet med slik hodeløs adferd som dette. Her burde de ansvarlige for denne fadesen blitt degradert for uforstand i tjenesten og satt til å pusse lyskryss med slitte tannbørster de neste 5 årene.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    Gjestemedlem skrev:
    Talibantendenser i Bergen

I Bergen skal uniformerte stormtropper rave rundt og trakaserer fredelige mennesker på utesteder, tøffe seg, lage dårlig stemning og ta promilletester på dem for å finne ut om det har drukket en øl for mye. :-\

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Politi-p-byen-skal-roe-gemyttene-2527233.html

Fascistsvermeriet brer om seg.

Ja du blir virkelig utsatt for uhyrligheter.

Gi Deff noen khatrusa somaliere derimot, da blir han blid........

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, jeg er nok litt prippen. Spesielt når jeg er litt pissed off etter en trøblete dag.

Somaliere på khat er en ting, men det man virkelig skal se opp for er somaliere på alkohol eller speed. De er adskillig verre. Khat brukes mest i sosial sammenheng der mennene samles. Det er mer eller mindre bare i Norge at khat er ansett for å være et narkotikum. Riktignok blir de utholdende og våkne av rusen, men hvis den ikke blandes med alkohol eller hasj fremstår den som mer glassklar istedenfor aggressiv. Den trigger andre reseptorer enn de som stimulerer produksjon av adrenalin. Jeg vet det ikke av egen erfaring, men har både norske og afrikanske bekjente som har brukt eller testet det. Det er viktig å ikke drikke alk eller røyke hasj ifølge de jeg har snakket med. En interessant og annerledes rus har jeg blitt fortalt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Khat er sikkert et sosialt problem som dem som ikke bruker dagene til annet enn uvirksomt kaffeslaberas med sine venner. Som rusmiddel er det vel å sammenligne med kaffe eller en litt kraftig purreløk. Det er en grønnsak og burde hatt samme legale status som andre grønnsaker (som det har f.eks. i England). Tøvete tantesofiementalitet å bruke statlige ressurser på å lage forbud mot grønnsaker.

Men det er klart av hvis talibanpurken skal braute seg rundt på utesteder for å trakassere vanlige folk som tar seg en øl, så blir vel folk vel nødt til å finne seg alternativer etterhvert de også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Man skal altså ikke gjøre noe for å redusere nattlig voldsbruk?

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Man skal altså ikke gjøre noe for å redusere nattlig voldsbruk?
    Selvsagt skal de det. Men uniformerte troppeforflytninger rundt på utestedene skaper kun uhygge og dårlig stemning. De skal selvsagt gripe inn hvis noen blir voldelige, men da kan vaktene tilkalle dem på vanlig vis hvis det skulle være nødvendig. Det er ikke inne på utestedene det er bråk og problemer, det kommer først når folk havner ut på gaten. Gjerne samtidig fordi noen maktsyke politikere har funnet ut at alle skal kastes ut samtidig litt sent på kvelden en gang.

Hvis det blir slik at folk ikke får lov til å være brisen på et utested og blir kastet ut i frykt for at talibanpurk, juvente og skjenkekontrollens natige ormer skal frata dem bevillingen så skaper man problemer. Da blir det mer bråk ute på gaten men sinte og skuffede folk som har fått sin kveld ødelagt av formynderfjols som behandler dem som barn. Men nordmenn er jo verdenskjent for å finne seg i i å bli behandlet som umyndige barn. Kanskje SV og Krf har inngått en hemmelig avtale med Tine der de stapper østrogen i skolemelken til barna fra 7-15? :p

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    I min språkforståelse er det forskjell på å være brisen og overstadig beruset, og på å bli nektet servering og å bli kastet ut.

I Stocholm sank tilfellene av mishandling med 29 % da de gjorde det samme.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    I min språkforståelse er det forskjell på å være brisen og overstadig beruset, og på å bli nektet servering og å bli kastet ut.

I Stocholm sank tilfellene av mishandling med 29 % da de gjorde det samme.
    "Mishandling" av hvem, hvor? Hvor mye mishandlig vil ikke skje hvis folk blir tvunget til å sitte hjemme i stuene eller måtte oppholde seg på gatene fordi nye talibaninspirerte regimer inntar bylivet? Uniformerte politrazziaer på steder der folk bare vil kose seg og drikke noen øl hører ikke hjemme i Norge. At Stockholm er blitt mer og mer inspirert av midtøstens konservative moral de siste årene får tale for seg selv. Ingen grunn til å importere slikt til oss.

Den beste måten å få et fredelig byliv på er at fleste mulig folk er inne på barer, klubber og puber så lenge som mulig. Det bør være døgnåpne tilbud. Da kan folk være der og kose seg til de er klar for å gå hjem. Ikke bli pelmet ut på gaten fordi klokken er blitt to og Tante Sofie har funnet ut at det er leggetid, eller fordi de har tatt en øl for mye og blitt litt for brisen. På stedene er det vakter som holder orden.

Vi behøver ikke et konservativt talibanregime med uniformerte tropper som raver rundt for å trakasere folk på byen kun fordi de er syndige nok til å drikke alkohol.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tor Nado skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    fordi de er syndige nok til å drikke alkohol.
    eller kle seg etter eget forgodtbefinnende.
    Ja, anstendig og sømmelig påkledning er jo også blitt politiets nye mantra for sivilbefolkningen... vel gjelder jo bare for kvinner selvsagt. De skal jo ikke kunne friste menn til å forgripe seg på dem.

Best å forby slikt. Får sikkert ned kriminalstatistikken litt da slik at våre konservative venner får litt hyggelig statistikk i bytte for tapet av grunnleggende verdier og rettigheter.

Kanskje noen kan lage et regelverk for sømmelig påkledning av kvinner? Lurer på hvorfor ingen har tenkt på det. Vi får foreslå det for regelverket til politiets stormtropper for alkoholbuler.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Tor Nado skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    fordi de er syndige nok til å drikke alkohol.
    eller kle seg etter eget forgodtbefinnende.
    Ja, anstendig og sømmelig påkledning er jo også blitt politiets nye mantra for sivilbefolkningen... vel gjelder jo bare for kvinner selvsagt. De skal jo ikke kunne friste menn til å forgripe seg på dem.

Best å forby slikt. Får sikkert ned kriminalstatistikken litt da slik at våre konservative venner får litt hyggelig statistikk i bytte for tapet av grunnleggende verdier og rettigheter.

Kanskje noen kan lage et regelverk for sømmelig påkledning av kvinner? Lurer på hvorfor ingen har tenkt på det. Vi får foreslå det for regelverket til politiets stormtropper for alkoholbuler.
    Hvorfor finne opp burkaen på nytt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn