Dette er feil tråd å ta dette opp i, for den handler vel spesifikt om DLD. Men det er klart, vi kan godt kalle det en H-tråd, siden SVs tråd har en lignende tittel.
Slik jeg har oppfattet det så har H ganske plettfritt ry i forhold til det med innvandring og asylsøkere. Det finnes flere AP-politikere som har hatt minst like sterke utspill som Stangs. Faktisk tror jeg dere vil finne ut at det finnes flere fra AP enn fra H som har begynt å stille kritiske spørsmål. Høyres opprinnelige liberale innstilling har avstedkommet mange innvandrersympatiske utspill fra forskjellige hold, og Kristin Clemet er vel en av de sterkeste forsvarerne av både innvandring og innvandrere i Norge. Kanskje den aller sterkeste, i alle fall utenfor SV. På det området kan hun kanskje beskyldes for å være en SV-er, selv om det ville være absurd. Humanisme og omsorg er ikke noe SV har patent på, ei heller resten av venstresiden.
Er egentlig Stang så kontroversiell her? Det kan se ut som generalisering, men vi vet jo lite om hvilke bisetninger han har brukt. I det hele tatt ser jeg ikke noe som ikke kunne kommet fra f.eks. Rune Gerhardsen, som har hatt minst like sterke utspill. Begrepet snillisme kom vel faktisk fra ham, hvis jeg ikke husker feil. Det var vel slik at han der i Hagen stjal/lånte uttrykket av Gerhardsen, og gjorde til sitt eget. Litt som Robbie Williams der, en "elegant tyv". Derfor bør tilhengere av i alle fall AP være litt forsiktige når de kritiserer Stang for disse meningene han har fremført her.
Men det virker som om enkelte her tror at asylsøkere er i vekst. Det er jo helt feil. Tvert imot er nedgangen så kraftig at asylmottak-bransjen opplever en krise. Omtrent 1/3 av de som har jobbet på mottak har mistet jobben de siste to årene. Asylmottak legges ned i mangel på klienter. I fjor og i år har tallene vært jevne, men nedgangen fra tidligere år er markant. Første halvdel av 2010 kom det hele 44 prosent færre enn samme periode i 2009. Kvartalstallene går litt opp og ned, men i 2010 og 2011 har det kommet omtrent 5000 færre enn i 2009. Det er ikke fullt en tredjedel nedgang, men mer enn en fjerdedel. De nye foretar ikke mer familiegjenforening enn det norske statsborgere som er andre generasjons innvandrere gjør. Vi vet jo at hovedvekten av familiegjenforening er det pakistanere i Oslo-området som står for, og de kan vi ikke forlange mer av enn vi forlanger av oss selv. De har tross alt vært her i 30-40 år, så den båten har seilt for lenge siden.
Men tilbake til Høyre. Dette er ikke rette tråden å ta det opp i, for hva eller hvem er det Høyre svikter? Spør du han der i Hagen så er det Norge og nordmenn Høyre har sviktet, med en asyl og innvandringspolitikk som har vært minst like liberal og human som den rødgrønne regjeringens. Det er et av de mest sympatiske trekkene til Høyre at de ikke ser forskjell på folk på grunn av etnisitet. De har til nå vært ikke-diskriminerende, og jeg tror ikke det kommer til å forandre seg. Husk at de satt med makten da dagens innvandringspolitikk ble utformet, på åttitallet. Det var da "strømmen" begynte å ta seg opp, etter at AP hadde innført innvandringsstopp i 1979. Høyre fortjener ikke sviker-stemplet i denne saken, selv om Stang ønsker å diskutere deler av temaet. Man kan si at han har vært uheldig med å være mer enn diffus i sin bruk av begreper, men det gjør det også vanskelig å se helt hva han mener. Men jeg tror ikke han står for noen innstramminger på noen helst måte, kanskje mer en bevisstgjøring. Og siden samme type utspill har kommet fra AP også, så skjønner jeg ikke hvordan vi kan påstå at dette går på troverdigheten som humanistisk parti løs.
DLD er en helt annen sak.
BT: Vold i enhver fysisk form går under straffeloven. Et offer kan ikke nekte at det blir anlagt sak sålenge politiet sitter med beviser. Mange kvinner som har angret på å gå til politiet har opplevd det. Det er vanlig at ektepar bor sammen som vanlig etter at mannen er dømt for vold, for episoden var enkeltstående, men når den først var kommet til systemet så var det ikke mulig å stoppe den. Opphold på krisesentre med blått øye, eventuelt voldtektbeviser samlet inn av legevakten, er nok for politiet å anlegge sak. Kanskje en del av ansvaret også ligger på politiets unnfallenhet?