Politikk, religion og samfunn Høyre og sentrumspartienes klamme hånd strammer til...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.609
    Torget vurderinger
    24
    Jeg synes også at jonas Gahr-Støre er en klar, konkret, og direkte politiker.
    Veldig klar. "Nei! Øh, jo, øh...ditt spørsmål var upresist, ta opptaket på nytt."

En klassiker. Kvaler glatt inn "hemningsløs juging" - åpen klasse. "I did NOT have sex with Hamas.... ehh... that cigar... ehh.." En mester i arbeid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer til å bli mye sånn moro når partier som ikke har vært i posisjon på veldig lenge (eller i FrPs tilfelle aldri) oppdager at opposisjon er noe veldig annerledes enn posisjon, der ikke bare 2 bokstaver som skiller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det kom frem tidligere i uka, at Høyre ville komme med små drypp av skittkasting i forbindelse med valgkampen. Nå kommer de, og det er motbydelig lesning. Jeg aner at panikken begynner å bre seg i den blå-blå leiren; Frp kjører bl.a. frem at de er for legalisering av poker! Som om det ikke er viktigere saker å ta fatt i her til lands, enn legalisering av poker??!! Tror virkelig ledelsen i Frp at vi ( det norske folk ), er så forstokka naive at vi stemmer på et parti p.g.a. enkeltsaker - ved et stortingsvalg?? Er det noe som får meg til å miste tro og tillit til politikere, så er det denne type utspill.
    Det er en viktig sak. Forbudet mot poker er fullstendig åndssvakt og er en god illustrasjon på det formynderiet som sosialistene bedriver i beste bedehusstil.

For meg er poker en mye mye viktigere sak enn en eller annen broplassering, oljeplatform, kvikksølvubåt eller millard eller ti til et eller annet veldedig formål. Den saken forteller svært mye om hvilket syn politikeren har på sine undersåtter. I hvilken grad skal de gripe inn og detaljstyre folks liv og kriminalisere harmløs spill og moro.

Jeg kunne godt stemt Frp på denne saken... hadde det ikke vært fordi de ellers var en gjeng med bajaser og bygdetullinger, og fordi det i år er mer presserende saker som datalagringsdirektivet og kampen mot innføringen stasinorge.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Årets valg blir et verdivalg, tror jeg. .
    Ja det er et spørsmål om man er villig til å gi politkerne blankofullmakter til å innføre et stasinorge, å totalovervåke og lagre all kommunikasjon oss i mellom, om vi skal tillate private aktører uten lov og dom å drive privat overvåkning av samme kommunikasjon, om mennesker skal få ha innflytelse over egne liv eller om man skal følge diktater og dekreter og underkaste seg detaljstyring fra ivrige politikere som gjør sitt aller ytterste i å umyndiggjøre og stakkarsliggjøre hele befolkningen.

Dette er de viktige verdisakene dette valget handler om.

En og annen budgettmilliard er knakende likegyldig, det kan alltid rettes opp i neste budgett.

Dette handler om vår fremtid som frie mennesker, eller som duknakkede ynkelige småmennesker underkastet sosialisme og presteskap. En befolkning som har gitt fra seg råderett over eget liv fordi politikerne ønsker demokratisk kontroll med oss.

Politikere som ønsker å gjøre meg til en kriminell fordi jeg liker å spille poker for noen hundrelapper med mine venner fortjener å bli bundet fast til en stolpe og skambanket så hardt at de ville behøvd 6 måneders opphold på et Røde Kors rehabiliteringssenter i ettertid.

Sist redigert av en moderator:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Vi lever i en tid da de styrende makthaverene kommer til å ha full kontroll på oss uansett, hvem som styrer betyr ingenting. Man trenger ikke direktiver eller blankofullmakter, all info ligger "der" uansett. Man kan være mot direktiver som politiker men det er ikke dermed sagt at man er imot kontroll av folket. Å tro noe annet er nesten litt naivt. Det er derfor man blir politiker.

V

vredensgnag

Gjest
    Ja, Frp har i alle år fisket stemmer vha enkeltsaker, i et sammensurium av saker uten indre logikk eller systematikk. Så det at de nå vil ha legalisert poker er en god illustrasjon - vi kan se på et som et bilde på hva det vil si å la det partiet være med i regjeringskabalen.

Og H fikk panikk etter Ernas meget dårlige fremtoning i partilederdebatten - de har gjennomført egne meningsmålinger, og likte ikke hva de fikk av tilbakemelding. Så nå kjører de frem skittkastingsmaskinen. Forøvrig, jeg syns at en person som ønsker å bekle posten statsminister, som er 16-timersdag, med lite fritid i helgene, bør ha kondisjon og fysikk til oppgaven, noe jeg syns at Erna ikke har. Å høre henne puste og pese inn i mikrofoner gjør meg bekymret for hvordan det skal gå med henne når hardkjøret begynner (og den bekymringen er det også en del i H som har).

Det er vel tirsdag vi får neste debatt mellom Stoltenberg og Solberg ...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Forøvrig, jeg syns at en person som ønsker å bekle posten statsminister, som er 16-timersdag, med lite fritid i helgene, bør ha kondisjon og fysikk til oppgaven, noe jeg syns at Erna ikke har. Å høre henne puste og pese inn i mikrofoner gjør meg bekymret for hvordan det skal gå med henne når hardkjøret begynner (og den bekymringen er det også en del i H som har).

Det er vel tirsdag vi får neste debatt mellom Stoltenberg og Solberg ...
    Lurer på om noen tørr drar denne i en TV debatt........:)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Det er visse ting i den blå fasaden som begynner å sprekke. Hareide virker mer offensiv enn på lenge og Skei-Grande kan også gjøre livet surt for H/FrP. Spennende tid vi går imøte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forøvrig, jeg syns at en person som ønsker å bekle posten statsminister, som er 16-timersdag, med lite fritid i helgene, bør ha kondisjon og fysikk til oppgaven, noe jeg syns at Erna ikke har. Å høre henne puste og pese inn i mikrofoner gjør meg bekymret for hvordan det skal gå med henne når hardkjøret begynner (og den bekymringen er det også en del i H som har).
    Jeg kommer nok aldri til å stemme på henne, men det er av politiske årsaker. Ikke fordi hun er tykk... Snakker om lavmål nå man skal velge hvem som skal styre oss. Jeg hadde gjerne stemt på Stephen Hawking om han hadde vært kandidat.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    Underholdene med bidragsytere som peprer forum med innlegg som oser av overdreven tiltro til egne meninger.
    Enda mer underholdene når de ufrivillig bæsjer på hælen......

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kommer nok aldri til å stemme på henne, men det er av politiske årsaker. Ikke fordi hun er tykk... Snakker om lavmål nå man skal velge hvem som skal styre oss. Jeg hadde gjerne stemt på Stephen Hawking om han hadde vært kandidat.
    Det hadde ikke jeg - og det er uinteressant om hun er tykk. Churchill var tykk, Helmut Kohl var en gigant i den sammenheng. Men hun er i ekstremt dårlig form, og det er ikke bra. Vi krysser fingrene og håper det går bra!

K

kveita

Gjest
    Har lest en del innlegg i denne tråden, og ser at d fremdeles er håp for menneskeheten. Jeg er snart 60 og har betalt skatt i over 40 år. Da jeg begynte på skolen i 62 hadde vi nye mattebøker,lesebøker etc. Fast ansatt vaktmester og faste pedeller. Svømmebasseng fikk vi i 1970, bussruter var velutbygd og asfalten lå tykk og nylagt på veien. Perioden etter krigen var stort sett styrt av AP. Som guttunge hadde jeg d bra. Folketannrøkta fungerte, ja stort sett alt av offentlige tjenester var gratis, ingen andeler til lege, medisiner etc.

Bensinprisen ble justert en gang i året av det norske storting, d var fraktutjevning på gods slik at folk i grisgrendte strøk også kunne drive med næring, og at varene ikke var tre ganger dyrere enn i Oslo.

Noe skjedde da vi ble oljesjeiker, høyrevinden ble sterkere, egoet ble større dess rikere vi ble, hvis nå d er tilfellet???? Blårussmentaliteten ligner veldig på Thatchers England, håper vi tar til vett og knuser den voksende misnøyen som skyldes økt higen etter enda mere velstand og som gjør oss fortsatt i stand til å ta vare på den del av befolkningen som ikke passer inn i A4 mønsteret til høyrekreftene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noe skjedde da vi ble oljesjeiker, høyrevinden ble sterkere, egoet ble større dess rikere vi ble, hvis nå d er tilfellet? Blårussmentaliteten ligner veldig på Thatchers England, håper vi tar til vett og knuser den voksende misnøyen som skyldes økt higen etter enda mere velstand og som gjør oss fortsatt i stand til å ta vare på den del av befolkningen som ikke passer inn i A4 mønsteret til høyrekreftene.
    Eller du kan si at Norge gikk fra å være et irrelevant lutfattig moraldiktatorisk østblokkland til det moderne velferdssamfunnet vi har nå. Velstand er faktisk et gode, selv om mange ser ut til å ha en politisk vilje til å sabotere dette etter beste evne... spesielt hos andre. Du kan si mye rart om "høyrekreftene", men de ligger milevis foran de røde når det kommer til å tillate individualitet og motstand mot å tvinge folk inn i kommunistiske tvangstrøyer til statens beste under overoppsyn av Partiet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noe skjedde da vi ble oljesjeiker, høyrevinden ble sterkere, egoet ble større dess rikere vi ble, hvis nå d er tilfellet? Blårussmentaliteten ligner veldig på Thatchers England, håper vi tar til vett og knuser den voksende misnøyen som skyldes økt higen etter enda mere velstand og som gjør oss fortsatt i stand til å ta vare på den del av befolkningen som ikke passer inn i A4 mønsteret til høyrekreftene.
    Eller du kan si at Norge gikk fra å være et irrelevant lutfattig moraldiktatorisk østblokkland til det moderne velferdssamfunnet vi har nå. Velstand er faktisk et gode, selv om mange ser ut til å ha en politisk vilje til å sabotere dette etter beste evne... spesielt hos andre. Du kan si mye rart om "høyrekreftene", men de ligger milevis foran de røde når det kommer til å tillate individualitet og motstand mot å tvinge folk inn i kommunistiske tvangstrøyer til statens beste under overoppsyn av Partiet.
    Ein kan også seie at mesteparten av velferdsstaten vart ofra til fordel for auka privat forbruk. Sjølv om vi er privat svært velståande, er det offentlege Noreg framleis eit ganske fattig land.
    Når ein sivilsasjon går under, legg han gjerne noko etter seg. Det vi legg merke til av dei som var før oss, er katedralar og infrastruktur. Etter oss kjem nok berre kjøpesentra til å vere synlege....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ein kan også seie at mesteparten av velferdsstaten vart ofra til fordel for auka privat forbruk. Sjølv om vi er privat svært velståande, er det offentlege Noreg framleis eit ganske fattig land.
    Når ein sivilsasjon går under, legg han gjerne noko etter seg. Det vi legg merke til av dei som var før oss, er katedralar og infrastruktur. Etter oss kjem nok berre kjøpesentra til å vere synlege....
    Man kan si det.. men det er jo helt feil likevel. Velstanden har aldri vært større i Norge enn den er i dag, og man har aldri noensinne hatt større utbetalinger fra det offentlige til gilde formål.

Det skanter nok litt på veier og slik... eller rettere sagt de blir lagt der man håper 3 mennesker skal fortsette å bo i stedet for der det bor 100.000 av dem... men det er np en annen sak.

At folk er nostalgiske etter 50- og 60-tallets levestandard skylles nok kollektiv demens. Man kan alltid melde seg inn i Amishsamfunnet eller flytte til en øde nedgrodd fjellgard om man vil senke sin levestandard til slike nivåer igjen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.459
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vel....Den norske staten gikk med et overskudd på 300 Milliarder i fjor....Hvis denne sivilisasjonen ikke etterlater seg infrastruktur, er det ikke fordi pengene ikke var der. Det har nok heller dreid seg om politisk vilje til å bruke pengene på andre ting.

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Man kan si det.. men det er jo helt feil likevel. Velstanden har aldri vært større i Norge enn den er i dag, og man har aldri noensinne hatt større utbetalinger fra det offentlige til gilde formål.

Det skanter nok litt på veier og slik... eller rettere sagt de blir lagt der man håper 3 mennesker skal fortsette å bo i stedet for der det bor 100.000 av dem... men det er np en annen sak.

At folk er nostalgiske etter 50- og 60-tallets levestandard skylles nok kollektiv demens. Man kan alltid melde seg inn i Amishsamfunnet eller flytte til en øde nedgrodd fjellgard om man vil senke sin levestandard til slike nivåer igjen.
    Når det gjeld kronesummar, har du heilt rett. Donald kosta også mindre då eg var ung. Når det gjeld prosentdelen av ressursane (t.d. rekna i bnp), trur eg du må oppdatere deg litt.
    Og når det gjeld polariseringa....tykkjer du at dei 3 utkantbuarane (og alle andre i utkanten) skal flytte til bydn, presse bustadprisane yttelegare, stimulere til endå meir rushtrafikk, og livnære seg som homoseksuelle herrefrisørar?
    Nei gut, flytt til utkanten og bidra til generelt auka ressursutnytting.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vel....Den norske staten gikk med et overskudd på 300 Milliarder i fjor....Hvis denne sivilisasjonen ikke etterlater seg infrastruktur, er det ikke fordi pengene ikke var der. Det har nok heller dreid seg om politisk vilje til å bruke pengene på andre ting.

mvh
    Ja .. stort sett hele det overskuddet går uavkortet til å betale for pensjonene til den samme generasjonen som har gjort vedtakene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.732
    Sted
    Torget vurderinger
    0

mvh
    Det er nok religiøse grunnar. Styringsregel-religionen.
    Vi kjem nok ikkje til å leggje etter oss korkje katedralar, pyramidar eller monument. Berre vissa om kor mykje pengar vi hadde på bok då det gjekk ad undas....

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.292
    Sted
    Tromsø

mvh
    Ja .. stort sett hele det overskuddet går uavkortet til å betale for pensjonene til den samme generasjonen som har gjort vedtakene.
    Ja, man føler seg jaggu lurt når man er født i 1963 og har hatt ytelsespensjon frem til nå. Det er ikke vanskelig å forstå at den tidligere ordningen ikke kunne fortsette, men det å velte hele regningen over på de som er født etter 01.01.1963(og de i overgangsordningen) blir rett og slett for dårlig.

Ikke farlig å lage til en ordning når man er vel vitende om at dette ikke vil berøre egen pensjon.

K

kveita

Gjest

Når det gjeld kronesummar, har du heilt rett. Donald kosta også mindre då eg var ung. Når det gjeld prosentdelen av ressursane (t.d. rekna i bnp), trur eg du må oppdatere deg litt.
    Og når det gjeld polariseringa....tykkjer du at dei 3 utkantbuarane (og alle andre i utkanten) skal flytte til bydn, presse bustadprisane yttelegare, stimulere til endå meir rushtrafikk, og livnære seg som homoseksuelle herrefrisørar?
    Nei gut, flytt til utkanten og bidra til generelt auka ressursutnytting.
    Jeg har en nabo som bygde hus i Tromsø i1975. Gjennomsnittsinntekten lå på ca 50000 dengang. Huset med tomt kostet nøkkelferdig 130000 kr. Idag hadde samme huset kostet 5000000 kr, gjennomsnittsinntekten i 2012 var på 400000. Er vi rike?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har en nabo som bygde hus i Tromsø i1975. Gjennomsnittsinntekten lå på ca 50000 dengang. Huset med tomt kostet nøkkelferdig 130000 kr. Idag hadde samme huset kostet 5000000 kr, gjennomsnittsinntekten i 2012 var på 400000. Er vi rike?
    Bolig er blitt mye mye dyrere. Men i dag ville man ikke en gang fått lov til å bygge et likt hus, og hadde man gjort det ville det hatt en standard som ingen kjøpere av en ny bolig ville akseptert i dag, og langt mindre betalt 5M for.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.179
    Sted
    Holmestrand
    Det kom frem tidligere i uka, at Høyre ville komme med små drypp av skittkasting i forbindelse med valgkampen. Nå kommer de, og det er motbydelig lesning. Jeg aner at panikken begynner å bre seg i den blå-blå leiren; Frp kjører bl.a. frem at de er for legalisering av poker! Som om det ikke er viktigere saker å ta fatt i her til lands, enn legalisering av poker??!! Tror virkelig ledelsen i Frp at vi ( det norske folk ), er så forstokka naive at vi stemmer på et parti p.g.a. enkeltsaker - ved et stortingsvalg?? Er det noe som får meg til å miste tro og tillit til politikere, så er det denne type utspill.

Frp spiller hele veien på nasjonalistisk og/eller egoistisk tankegods; jeg kan f.eks. godt tenke meg til lavere avgifter på motorkjøretøy, ut fra at da kan kanskje også jeg, ha råd til å kjøpe meg en LITT bedre, litt større bil - men jeg stemmer ikke Frp av den grunn. Jeg erkjenner at pengene som tilkommer fellesskapet, gjennom skatter og avgifter, må være på et visst nivå - men jeg diskuterer gjerne måten vi skattlegges på. Jeg er for en flat skatt på inntekt og utbytte, slik at de som tjener mest, prosentuelt også betaler mest. Jeg misunner svært få - og ingen p.g.a. rikdom, men det er ikke rettferdig at en vanlig lønnsmottaker betaler 40 - 45% i skatt på sin vanlige lønnsinntekt, mens Stordalen, Røkke, Gjelsten & co, nesten ikke har "normal" inntekt og heller ikke betaler særlig "normal" skatt. I tillegg har denne gruppa av Norges mest velstående, temmelig fri tilgang på firmahytter, -biler, -båter, -fly, -reiser, middager etc. etc. Dette er "frynsegoder" som med fordel kunne vært fordelsbeskattet. Alle SAS-ansatte har mulighet til billige biletter, også et frynsegode. Så ja, en skattereform av det kraftigere slaget, tror jeg at nasjonen er overmoden for. Men jeg stemmer ikke Frp av den grunn heller.

Årets valg blir et verdivalg, tror jeg. Man er enten for de grunnpillarene i det norske samfunn, som vi ser i dag - forhåpentligvis med en smule justeringer, effektiviseringer og forbedringer, eller for et mer egoistisk, nasjonalistisk og "et Norge for de vellykka og pengesterke". Den eneste grunnen til at jeg av og til håper at de blå-blå må vinne valget, er for at tilhengerne av Høyre og Frp, skal få se og oppleve at det ikke er noen lykkelig løsning. Samtidig frykter jeg for langtidsvirkningene av en slik "medisin". På den andre siden, har den rød-grønne regjeringen med stort sett samme persongalleri som for 6 - 8 år siden, sittet for lenge. Slitasjen av å sitte i posisjon over en såpass lang periode, er merkbar - og tida til statsråder som Giske, Berg-Hansen og noen til, er for lengst over. Jeg kan ikke for det, men jeg synes Jens Stoltenberg har vokst med rollen som statsminister. Mannen har det garantert ikke like enkelt hver dag, men han er en knakende dyktig politiker. Jeg synes også at jonas Gahr-Støre er en klar, konkret, og direkte politiker. Jeg er overbevist om at han vil få skikk på norsk helsevesen, og jeg ser fram til at han deretter, gyver løs på fylkeskommuner og kommuner - da i en anna minister-rolle.

Jeg ser fram til hvilke leder-egenskaper Erna skal legge for dagen, for å oppnå enighet med Frp...de to partiene, er jo basic uenig i heilt grunnleggende spørsmål. Kanskje bortsett fra legalisering av poker...
    Stemmer på deg WilhemW!

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    KrF går inn for dyrere bensin og diesel, men vil gjøre det billigere å kjøpe nye biler. Frp advarer mot å gjøre nye biler for billige.

KrF vil ha dyrere bensin og diesel - Aftenposten

FRP er ikke å kjenne igjen.

Tidligere var de mot høye avgifter og skatter, nå vil de beholde disse svært høye avgifter og skatter.

En bil som koster 100.000,- fra fabrikk koster 400.000,- kr i utsalg.

Sånn ca 100.000,- til produsent, 100.000,- til importør og selger, og 200.000,- til staten Norge.
    I tillegg kommer registreringsavgift på nybil, som også kan være meget høy.

Kan mere bli for billig - for FRP - ?

Som helse, forsikringer, boliger, medisiner, skolegang, bolig, mat, klær, osv, osv,?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.179
    Sted
    Holmestrand
    Det er en viktig sak. Forbudet mot poker er fullstendig åndssvakt og er en god illustrasjon på det formynderiet som sosialistene bedriver i beste bedehusstil.

For meg er poker en mye mye viktigere sak enn en eller annen broplassering, oljeplatform, kvikksølvubåt eller millard eller ti til et eller annet veldedig formål. Den saken forteller svært mye om hvilket syn politikeren har på sine undersåtter. I hvilken grad skal de gripe inn og detaljstyre folks liv og kriminalisere harmløs spill og moro.

Jeg kunne godt stemt Frp på denne saken... hadde det ikke vært fordi de ellers var en gjeng med bajaser og bygdetullinger, og fordi det i år er mer presserende saker som datalagringsdirektivet og kampen mot innføringen stasinorge.
    Det er vel ikke bare sosialister som mener at gambling er noe som trenger streng kontroll?
    Å snakke om forbud mot poker (det er gentlig ikke snakk om poker, men en hel industri) som om det skulle være et brudd på menneskerettighetene er i beste fall naivt. .
    Uttrykket "spille seg fra gård og grunn" er like relevant i dag som det alltid har vært. Gamblingindustrien baserer seg kynisk på å lure pengene fra enkle sjeler som tror de skal vinne tilbake de 1000 de tapte i går, og etterpå skal de bli rike ved det samme spillebordet.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Han er i prinsippet enig i å vri avgiftstrykket fra kjøp til forbruk, men advarer samtidig mot å gjøre nye biler for billige.
    - Vi må nok holde litt igjen på avgiftskuttene slik at ikke bruktbilbransjen går konkurs og de som nettopp har kjøpt ny bil får altfor store verdifall, sier Hoksrud.

Uttalt av Bård Hoksrud.

Javelja, her er det bruktbilbransjen og de som kjøpte nye biler til gamle avgifter som skal skjermes....

Mener gjelder ikke dette for alle - som bønder, fiskere, selvstendige snekkere, osv, osv?

Har ikke de melkeutstyr, forhøstere, slåmaskiner, potetopptagere, juksamaskiner, spill, sager, avrettingsmaskiner, etc, etc, som de har kjøpt til priser som de må forsvare i ettertid med sin inntjening?

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Bolig er blitt mye mye dyrere. Men i dag ville man ikke en gang fått lov til å bygge et likt hus, og hadde man gjort det ville det hatt en standard som ingen kjøpere av en ny bolig ville akseptert i dag, og langt mindre betalt 5M for.
    I dag får man valget mellom en politikerdesignet bolig til over 3 millioner - gjerne mye mere, eller å ligge på gata.
    Eventuelt i beste ånd - bo i kommunal omsorgsbolig bygd for 10 - 70 år siden og som ikke har hatt noen form for oppgraderinger eller vedlikehold siden boligen var ny.

En annen variant er å motta kr 500,- fra det lokale sosialkontor for å kjøpe seg ett telt å bo i.

Se dèt lar seg gjøre.

C

Cyber

Gjest
    Han er i prinsippet enig i å vri avgiftstrykket fra kjøp til forbruk, men advarer samtidig mot å gjøre nye biler for billige.
    - Vi må nok holde litt igjen på avgiftskuttene slik at ikke bruktbilbransjen går konkurs og de som nettopp har kjøpt ny bil får altfor store verdifall, sier Hoksrud.

Uttalt av Bård Hoksrud.

Javelja, her er det bruktbilbransjen og de som kjøpte nye biler til gamle avgifter som skal skjermes....

Mener gjelder ikke dette for alle - som bønder, fiskere, selvstendige snekkere, osv, osv?

Har ikke de melkeutstyr, forhøstere, slåmaskiner, potetopptagere, juksamaskiner, spill, sager, avrettingsmaskiner, etc, etc, som de har kjøpt til priser som de må forsvare i ettertid med sin inntjening?
    Det er ganske lett å vifte med store ord og lovnader når man ikke har mulighet til å komme i en posisjon der man faktisk må gjennomføre noe og være litt ansvarlig på samme tid.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.135
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Frp spiller hele veien på nasjonalistisk og/eller egoistisk tankegods; jeg kan f.eks. godt tenke meg til lavere avgifter på motorkjøretøy, ut fra at da kan kanskje også jeg, ha råd til å kjøpe meg en LITT bedre, litt større bil - men jeg stemmer ikke Frp av den grunn. Jeg erkjenner at pengene som tilkommer fellesskapet, gjennom skatter og avgifter, må være på et visst nivå - men jeg diskuterer gjerne måten vi skattlegges på. Jeg er for en flat skatt på inntekt og utbytte, slik at de som tjener mest, prosentuelt også betaler mest. Jeg misunner svært få - og ingen p.g.a. rikdom, men det er ikke rettferdig at en vanlig lønnsmottaker betaler 40 - 45% i skatt på sin vanlige lønnsinntekt, mens Stordalen, Røkke, Gjelsten & co, nesten ikke har "normal" inntekt og heller ikke betaler særlig "normal" skatt. I tillegg har denne gruppa av Norges mest velstående, temmelig fri tilgang på firmahytter, -biler, -båter, -fly, -reiser, middager etc. etc. Dette er "frynsegoder" som med fordel kunne vært fordelsbeskattet. Alle SAS-ansatte har mulighet til billige biletter, også et frynsegode. Så ja, en skattereform av det kraftigere slaget, tror jeg at nasjonen er overmoden for. Men jeg stemmer ikke Frp av den grunn heller.

Årets valg blir et verdivalg, tror jeg. Man er enten for de grunnpillarene i det norske samfunn, som vi ser i dag - forhåpentligvis med en smule justeringer, effektiviseringer og forbedringer, eller for et mer egoistisk, nasjonalistisk og "et Norge for de vellykka og pengesterke". Den eneste grunnen til at jeg av og til håper at de blå-blå må vinne valget, er for at tilhengerne av Høyre og Frp, skal få se og oppleve at det ikke er noen lykkelig løsning. Samtidig frykter jeg for langtidsvirkningene av en slik "medisin". På den andre siden, har den rød-grønne regjeringen med stort sett samme persongalleri som for 6 - 8 år siden, sittet for lenge. Slitasjen av å sitte i posisjon over en såpass lang periode, er merkbar - og tida til statsråder som Giske, Berg-Hansen og noen til, er for lengst over. Jeg kan ikke for det, men jeg synes Jens Stoltenberg har vokst med rollen som statsminister. Mannen har det garantert ikke like enkelt hver dag, men han er en knakende dyktig politiker. Jeg synes også at jonas Gahr-Støre er en klar, konkret, og direkte politiker. Jeg er overbevist om at han vil få skikk på norsk helsevesen, og jeg ser fram til at han deretter, gyver løs på fylkeskommuner og kommuner - da i en anna minister-rolle.

Jeg ser fram til hvilke leder-egenskaper Erna skal legge for dagen, for å oppnå enighet med Frp...de to partiene, er jo basic uenig i heilt grunnleggende spørsmål. Kanskje bortsett fra legalisering av poker...
    Stemmer på deg WilhemW!
    Ja dette er et innlegg omtrent som jeg kunne ha skrevet det selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel ikke bare sosialister som mener at gambling er noe som trenger streng kontroll?
    Neida, man skal ikke glemme de kristenkonservative og de som insisterer på at staten skal ha all makt. Samt de som bare liker å plage andre og har en pervers glede av å se sine fredelige medmennesker trakassert på det groveste.

Å snakke om forbud mot poker (det er gentlig ikke snakk om poker, men en hel industri) som om det skulle være et brudd på menneskerettighetene er i beste fall naivt. .
    Uttrykket "spille seg fra gård og grunn" er like relevant i dag som det alltid har vært. Gamblingindustrien baserer seg kynisk på å lure pengene fra enkle sjeler som tror de skal vinne tilbake de 1000 de tapte i går, og etterpå skal de bli rike ved det samme spillebordet.
    Resultatet av dette velmenende formynderiet er at man kriminaliserer vanlige mennesker som kun møtes sosialt over et slag kort. Man gjør deg og meg til forbrytere med andre ord, med alle de konsekvenser det får. Det er ikke så veldig lenge siden man så eksempler i pressen på væpnede stormtropper som hadde razzia hos vennegjenger som hadde arrangert et pokerlag.

Politikere som godtar og oppfordrer til slikt fortjener ingen tillit overhodet, og skulle som sagt hatt stokkepryl i straff. Seriøst.

Som et lite apropos kan man ta i betraktning at det er betydelig mye lettere å spille seg fra gård og grunn på børsen enn å delta i en pokerturnering.

SV skal i så fall ha gullfisk i boken for sin konsekvens, siden de ønsker å legge ned og forby den også.

V

vredensgnag

Gjest
    Personlig ser jeg ingen ulemper i at Lysbakken med stor sannsynlighet står uten plass på tinget etter valget. SV brukte tid, lagde betydelig ståhei og viste merkelig dømmekraft da de skulle velge ny partileder -- at de betaler prisen for å ha valgt en med betydelig frikobling fra virkeligheten er bare naturlig.

Som nevnt tidligere, og offentliggjort i dag, fikk H et slag på nesen i seneste meningsmålinger, etter Ernas opptreden mandag og tirsdag tidligere i uken. I tillegg kan det godt være at folk er i ferd med å gjennomskue høyresiden nå - man behøver ikke være kommentator på venstresiden for å se at prosjektet ser merkelig ut. Men en kommentator på venstresiden skriver klokt i dagens Dagbladet, og da kan man alltids få med seg det. Fikenbladet må forøvrig være stort.

Bak Ernas fikenblad

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn