Det kom frem tidligere i uka, at Høyre ville komme med små drypp av skittkasting i forbindelse med valgkampen. Nå kommer de, og det er motbydelig lesning. Jeg aner at panikken begynner å bre seg i den blå-blå leiren; Frp kjører bl.a. frem at de er for legalisering av poker! Som om det ikke er viktigere saker å ta fatt i her til lands, enn legalisering av poker??!! Tror virkelig ledelsen i Frp at vi ( det norske folk ), er så forstokka naive at vi stemmer på et parti p.g.a. enkeltsaker - ved et stortingsvalg?? Er det noe som får meg til å miste tro og tillit til politikere, så er det denne type utspill.
Frp spiller hele veien på nasjonalistisk og/eller egoistisk tankegods; jeg kan f.eks. godt tenke meg til lavere avgifter på motorkjøretøy, ut fra at da kan kanskje også jeg, ha råd til å kjøpe meg en LITT bedre, litt større bil - men jeg stemmer ikke Frp av den grunn. Jeg erkjenner at pengene som tilkommer fellesskapet, gjennom skatter og avgifter, må være på et visst nivå - men jeg diskuterer gjerne måten vi skattlegges på. Jeg er for en flat skatt på inntekt og utbytte, slik at de som tjener mest, prosentuelt også betaler mest. Jeg misunner svært få - og ingen p.g.a. rikdom, men det er ikke rettferdig at en vanlig lønnsmottaker betaler 40 - 45% i skatt på sin vanlige lønnsinntekt, mens Stordalen, Røkke, Gjelsten & co, nesten ikke har "normal" inntekt og heller ikke betaler særlig "normal" skatt. I tillegg har denne gruppa av Norges mest velstående, temmelig fri tilgang på firmahytter, -biler, -båter, -fly, -reiser, middager etc. etc. Dette er "frynsegoder" som med fordel kunne vært fordelsbeskattet. Alle SAS-ansatte har mulighet til billige biletter, også et frynsegode. Så ja, en skattereform av det kraftigere slaget, tror jeg at nasjonen er overmoden for. Men jeg stemmer ikke Frp av den grunn heller.
Årets valg blir et verdivalg, tror jeg. Man er enten for de grunnpillarene i det norske samfunn, som vi ser i dag - forhåpentligvis med en smule justeringer, effektiviseringer og forbedringer, eller for et mer egoistisk, nasjonalistisk og "et Norge for de vellykka og pengesterke". Den eneste grunnen til at jeg av og til håper at de blå-blå må vinne valget, er for at tilhengerne av Høyre og Frp, skal få se og oppleve at det ikke er noen lykkelig løsning. Samtidig frykter jeg for langtidsvirkningene av en slik "medisin". På den andre siden, har den rød-grønne regjeringen med stort sett samme persongalleri som for 6 - 8 år siden, sittet for lenge. Slitasjen av å sitte i posisjon over en såpass lang periode, er merkbar - og tida til statsråder som Giske, Berg-Hansen og noen til, er for lengst over. Jeg kan ikke for det, men jeg synes Jens Stoltenberg har vokst med rollen som statsminister. Mannen har det garantert ikke like enkelt hver dag, men han er en knakende dyktig politiker. Jeg synes også at jonas Gahr-Støre er en klar, konkret, og direkte politiker. Jeg er overbevist om at han vil få skikk på norsk helsevesen, og jeg ser fram til at han deretter, gyver løs på fylkeskommuner og kommuner - da i en anna minister-rolle.
Jeg ser fram til hvilke leder-egenskaper Erna skal legge for dagen, for å oppnå enighet med Frp...de to partiene, er jo basic uenig i heilt grunnleggende spørsmål. Kanskje bortsett fra legalisering av poker...