Politikk, religion og samfunn Høyre og sentrumspartienes klamme hånd strammer til...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Er noen som muligens har fått agina smerter ( ikke vagina smerter ) i den Rødgrønne tråden hvor jeg har kritisert de RødGrønne.

Nå mener jeg ikke alternativet Høyre, KRF, Venstre nødvendigvis er bedre.

Høyre vil øke egenandeler ved sykdom

Høyre vil vurdere høyere helse-egenandeler - Aftenposten

- Økte egenandeler gir et klasseskille vi ikke vil ha -adressa.no

Gamle forslag kommer frem - Bondevik regjeringen økt egenandelen kraftig etter 2001 valget, måtte gå ned på satsen som nærmet seg 3.000,- kr da for tak 1.

Er ikke i tvil om at mange flere slike "gode" forslag vil komme fra denne side.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis det skulle bli regjeringsskifte, tror jeg det er sunt for demokratiet og den norske folkesjela. Godt mulig at det er på tide at FrP slipper til, og får vise hva dem duger til. Driter dem på draget, så får vi normenn en øvelse i å kaste regjering - en øvelse jeg mener vi bør bli bedre i.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.355
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det skulle bli regjeringsskifte, tror jeg det er sunt for demokratiet og den norske folkesjela. Godt mulig at det er på tide at FrP slipper til, og får vise hva dem duger til. Driter dem på draget, så får vi normenn en øvelse i å kaste regjering - en øvelse jeg mener vi bør bli bedre i.

FRP KOMMER til å drite på draget. Jeg kan umulig se at de kan får gjennomslag for sin innvandringspolitikk sammen med det svært innvandringsvennlige Høyre. Etter FRP's støynivå i denne saken gjennom 40år kommer alt annet enn en massiv nedgang i innvandringen til å bety katastrofe for FRP i neste valg dersom de sitter i regjering. Blir spennende dette...

N

nb

Gjest
    "Vi nordmenn" kaster ikke en regjering, det er det eventuelt Stortinget som gjør. Og i Norge eksisterer det ingen mekansime for å oppløse den lovgivende forsamling, altså Stortinget, ved å skrive ut nyvalg.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest

FRP KOMMER til å drite på draget. Jeg kan umulig se at de kan får gjennomslag for sin innvandringspolitikk sammen med det svært innvandringsvennlige Høyre. Etter FRP's støynivå i denne saken gjennom 40år kommer alt annet enn en massiv nedgang i innvandringen til å bety katastrofe for FRP i neste valg dersom de sitter i regjering. Blir spennende dette...
    Dette tror jeg også vil skje/ikke skje... Jeg tror veldig mange av FrP sine velgere tror at det vil bli gjennomført en haug med FrP saker selv om de er i regjering med et sterkt Høyre, det kan de bare glemme. Hvis en slik regjering varer i en hel periode så tror jeg at det samme vil skje med Frp som det som har skjedd med SV i regjering med AP;...de blir små etterhvert..Noen passer best i opposisjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Per Borten om å bære staur. Alle statsministre i koalisjonsregjeringer har vel erfart noe lignende. Som Borten, så Stoltenberg, så Solberg.

Men artig nok tror jeg den mest gjenstridig sprikende børen ville vært FrP alene. De er misfornøyd, men der stopper også praktisk talt all enighet i det partiet. Så lenge de er i opposisjon har de kunnet unne seg den luksusen å spille solo i mange sammenhenger. I en viss grad tror jeg de vil kunne fortsette med det i en regjeringskoalisjon med henvisning til at et samarbeid mellom flere partier alltid vil innebære kompromisser. Alene ville keiseren vært aldeles naken.

Sist redigert av en moderator:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    Økning av egenandel er positivt da den bidrar til å minke andelen hypokondere og sutrekopper som overbelaster helsevesenet. Blir det innført karensdager i tillegg, begynner det å smake fugl.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Godtar gladelig høyere egenandeler dersom det BEVISELIG korter inn helsekøene vesentlig, og/eller gir andre relevante forbedringer i systemet. Det sytes fælt vedr. dette, men hvor mye utgjør det for den jevne nordmann, tross alt? Dersom en ikke prioriterer helse så vet jeg ikke helt hva som kan være viktigere..
    Selvfølgelig finnes det noen stakkars få som har rimelig stusselig økonomi, men har en ikke råd til å investere 3.000,- i sin egen kropp pr. år så er noe galt fatt.

• Liker
    Reaksjoner: cox

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Godtar gladelig høyere egenandeler dersom det BEVISELIG korter inn helsekøene vesentlig, og/eller gir andre relevante forbedringer i systemet. Det sytes fælt vedr. dette, men hvor mye utgjør det for den jevne nordmann, tross alt? Dersom en ikke prioriterer helse så vet jeg ikke helt hva som kan være viktigere..
    Selvfølgelig finnes det noen stakkars få som har rimelig stusselig økonomi, men har en ikke råd til å investere 3.000,- i sin egen kropp pr. år så er noe galt fatt.
    Så du vil ha egenandel på 3000,- for konsultasjon hos lege. Greit nok om det gjør noe med helsekøene og at konsultasjonen resulterer i noe...

Forrige vår slet jeg men en lei hoste. Etter mye om og men gikk jeg til legen - noen hundrelapper her og der til konsultasjon og medisiner endte raskt opp i mer enn 2000,-. Ble jeg noe bedre - nei. Kunne jeg reklamer - nei ( i teorien ja om jeg ville bruke år på det). Som nabo'n sa, som er psykolog-lege, når det blir sommer og varmt blir du frisk - hun fikk rett, ikke de som bare ville selge meg tid og medisiner - de burde vel og vite det ?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Er ikke alle som bare har penger poppende opp ved behov.
    Info: Guttungen tryna på sykkel forleden. Huj og hast til sykehuset, litt brudd og en del sår. Samme sykehus, samme aften, 3 egenandeler, totalt ca 700,-. Nå ville tilfeldighetene det slik at han måtte en tur innom narkose, og dermed innleggelse, hvilket skal føre til at egenandelene tilbakebetales, faktisk. Blir spennende å se om det skjer.
    Nå er det slik at undertegnede makter å reise 700,- relativt problemfritt en vanlig hverdag, men det er ikke alle som har det helt sånn, vet du. Jeg finner det for øvrig litt kjipt å dra bankkortet gjentatte ganger i løpet av en times tid på et offentlig sykehus, må jeg innrømme. Ta gjerne en mikroøkning i skatten for å slippe akkurat det der. I svulstige taler har vi tross alt "gratis" helsetjeneste i Norge.

Honkey

• Liker
    Reaksjoner: kns

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Akkurat dette øret er jeg steindøv på. Beløpene har ALLE råd til. Ærlig talt. Alle MÅ til Syden (eller andre dyre ferier flere ganger pr. år), alle MÅ ha til røyken, brennevinet, pappvinen, merkeklærne osv. osv. osv. Sorry.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så du vil ha egenandel på 3000,- for konsultasjon hos lege. Greit nok om det gjør noe med helsekøene og at konsultasjonen resulterer i noe...

Forrige vår slet jeg men en lei hoste. Etter mye om og men gikk jeg til legen - noen hundrelapper her og der til konsultasjon og medisiner endte raskt opp i mer enn 2000,-. Ble jeg noe bedre - nei. Kunne jeg reklamer - nei ( i teorien ja om jeg ville bruke år på det). Som nabo'n sa, som er psykolog-lege, når det blir sommer og varmt blir du frisk - hun fikk rett, ikke de som bare ville selge meg tid og medisiner - de burde vel og vite det ?

3000 årlig, ikke per gang. Liten forskjell der...

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.135
    Nå vet ikke jeg hvor gammel "guttungen" din er Honkey, men barn under 16 år er fritatt for å betale egenandel.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    ..og dersom vi droppar offentleg helsestell og innfører amerikanske tilstandar, vert det verkeleg moro...
    Kor stor prosentdel sutrekoppar har vi i dag, og kor mykje av dette er akseptabelt?
    At du foreslår å kappe hender når det holder å klippe negler er nå din sak.
    Poenget mitt, som du sikkert fikk med deg, er at økte egenandeler, karensdager, etc. får folk som bare er "litt" syke til å tenke seg om før de befolker venteværelset.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Akkurat dette øret er jeg steindøv på. Beløpene har ALLE råd til. Ærlig talt. Alle MÅ til Syden (eller andre dyre ferier flere ganger pr. år), alle MÅ ha til røyken, brennevinet, pappvinen, merkeklærne osv. osv. osv. Sorry.
    Har sagt det før, og sier det igjen: Sluket behøver en realitetsorientering. De fleste har råd. Du og jeg har det. Jeg kjenner faktisk de som ALDRI drar til syden, som arver klær, aldri drar på klassetur, aldri kjøper vin etc, etc. Og fortsatt sliter med strømregninga. Vær så døv du gidder, men problemer er at du tar feil, uansett.

Honkey

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Jeg ønsker også høyere egenandeler og karensdager, gjerne også graderte sykdommer/lidelser, d.v.s. at noen sykdommer ikke blir regnet som sykdommer lengre. Dette er en effektiv måte å kutte køene på så kan disse syterene sitte der uten penger og ha småvondt mens jeg rykker langt frem i køen, og det er jo bra sånn i tilfelle det skulle skje meg noe. For det er jo det dette dreier seg om; megselv.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Har sagt det før, og sier det igjen: Sluket behøver en realitetsorientering. De fleste har råd. Du og jeg har det. Jeg kjenner faktisk de som ALDRI drar til syden, som arver klær, aldri drar på klassetur, aldri kjøper vin etc, etc. Og fortsatt sliter med strømregninga. Vær så døv du gidder, men problemer er at du tar feil, uansett.

Honkey
    Honk, dette er BS. Er man SÅ dårlig stilt at man ikke har midler til 3.000,- i egenandeler i løpet av et helt år så er man antakelig berettiget til sosialhjelp uansett.
    Jeg har ikke spesielt mye penger, drar ikke på voldsomme ferier (siste regulære to uker var i 1997) og er ekstremt måteholden med klær, sko og masse andre "selvfølgeligheter" Men uten helse så blir det hele meningsløst uansett, følgelig prioriteres denne.

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    840
    Lett forutsigelig at hver gang man prøver å pumpe litt vann ut av velferdshavet kommer beskyldninger om egoisme.
    Er ikke sikker på at det er Sluket som har størst behov for en realitetsorientering. Det er lett å si at det er noen som ikke kan betale høyere egenandel (eller hva det nå skulle være) så da må bare det offentlige trå til. Samtidig gjør det så godt for egen fortreffelighetsfølelse å kunne peke på egoistene som vil stramme inn.
    At pengene må komme fra et sted, er jo en ubetydelig bagatell.....

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Et land å sammenligne seg med er Canada. Helsevesenet der går for å være bedre enn i Norge, og kanskje er den største forskjellen at Canadierne ikke har egenandeler overhode. Jeg er en del i Canada, og kjenner mange canadiere. De fleste jeg har snakket med oppfatter dette som selve fundamentet i et godt samfunn å bo i for alle, uansett lønn og status forøvrig. 50% av innbyggerne i Canada er førstegenerasjons innvandrere, og det sier seg selv at i et land der så mange må starte på bar bakke er fri legehjelp mer nødvendig enn i Norge der vi har færre innvandrere. En kan jo tenke seg en situasjon der en person uten midler blir syk av en sykdom som kunne kureres om han bare hadde hatt midlene. Uten midler blir denne personen fort en belastning på et annet budsjett i stedet for å bidra til fellesskapet. Her ligger det samfunnsøkonomiske aspektet som et tilsvar til dem som mener at pengene må hentes et sted fra. Mange Canadiere trekker frem USA som et eksempel, der de med skrekk og gru ser på at at mennesker som kunne ha bidratt faller utenfor grunnet økonomi. Dette er trolig årsaken til at canadierne ikke diskuterer egenandeler. Da har jeg ikke nevnt menneskeverdet oppi det hele.

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Ingen som har beskyldt noen for egoisme, vi er forbi der, det er vår forakt for svakhet som ikke har noen grenser lengre.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Lett forutsigelig at hver gang man prøver å pumpe litt vann ut av velferdshavet kommer beskyldninger om egoisme.
    Er ikke sikker på at det er Sluket som har størst behov for en realitetsorientering. Det er lett å si at det er noen som ikke kan betale høyere egenandel (eller hva det nå skulle være) så da må bare det offentlige trå til. Samtidig gjør det så godt for egen fortreffelighetsfølelse å kunne peke på egoistene som vil stramme inn.
    At pengene må komme fra et sted, er jo en ubetydelig bagatell.....
    Men her misforstår du vel litt. Det er langt fra en ubetydelig bagatell at vi har over 300 000 på uføretrygd i et tilsynelatende vellykket samfunn. Samfunnsøkonomisk er det en kjempefordel dersom disse kunne bidra i stedet for å leve på sponsormidler fra deg og meg. Problemet med å bare tenke innstrammingstanker, er at du og jeg fortsatt kommer til å fikse det, mens de som allerede har det vanskelig nok, bare får det enda verre.
    Jeg synes Jim.I.Hendriksen sier det helt fortreffelig rett overfor her, det kan se ut som om vi ikke ønsker å gi plass til de som ikke holder huet over vannet uten hjelp. Det sagt, så finnes det udiskutabelt bedre måter å bruke pengene på, enn å dytte dem inn i gapet på folk, de fleste (men igjen, ikke alle) vil bare ha fordeler av å få krav som hjelper dem på vei tilbake til et økt funksjonsnivå.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

Honkey
    Honk, dette er BS. Er man SÅ dårlig stilt at man ikke har midler til 3.000,- i egenandeler i løpet av et helt år så er man antakelig berettiget til sosialhjelp uansett.
    Jeg har ikke spesielt mye penger, drar ikke på voldsomme ferier (siste regulære to uker var i 1997) og er ekstremt måteholden med klær, sko og masse andre "selvfølgeligheter" Men uten helse så blir det hele meningsløst uansett, følgelig prioriteres denne.
    Det er ikke BS, jeg skulle ønske det var, men jeg har sett litt for mye av samfunnets skyggesider til å gå med på det. Ta en tur på sosialen å forsøk få ut noen spenn, så skal du se hvor forbannet enkelt det er å be om almisser. Og ellers, er det fair å forlange at livskvaliteten skal helt ned på null før det er lov å hevde at egenandeler kan være probelmatisk? Skal man tvinges til å slutte med Cola eller øl før man har rett til å si at økonomien er for dårlig? Generøs innstilling fra oss som elsker å nyte!
    Den beste investeringen i egen helse er nye joggesko, for øvrig, og det koster ikke stort mer enn tre-fire egenandeler for et par med god kvalitet.

Honkey

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.137
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er greit med egenandeler bla for å få en viss kontroll med overforbruk (en nyttig leveregel er at en gratis tjeneste ALLTID vil bli misbrukt). Samtidig synes jeg også det er greit at folk som er skikkelige fattige (og så har vi mye luksusfattigdom i Norge, fattigdom er i noen grad et relativt begrep) ikke blir satt i en skikkelig økonomsik klemme ved sykdom. Det løser vi enklest på andre måter enn ved å fjerne egenandelene for alle, feks ved ulike refusjonsordninger. Om de er gode nok i dag, kan folk som har bedre greie på det enn meg diskutere.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    24
    Man kan pr. definisjon ikke få NOK helse - og dersom egenandelen er tilstrekkelig lav (som i dag) eller endog faller helt bort, da skulle man nok fått se et renn uten like, med alskens plager og "kosmetiske" behov. DA kunne vi fått en virkelig eksplosjon i helsekostnadene våre. Nei, erato er inne på det, det burde være enklere å lage en særordning for de som virkelig er så dårlig stilte at de ikke tåler en drøy hundre lapp i måneden i snittøkning på legetjenestene sine. Og det er jo ikke alle som bruker opp beløpet før de når taket heller da. Det året jeg ble kreftoperert og fikk cellegift fylte jeg heller ikke opp "kvoten" for egenandeler. Det setter det litt i perspektiv synes jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Et land å sammenligne seg med er Canada. Helsevesenet der går for å være bedre enn i Norge, og kanskje er den største forskjellen at Canadierne ikke har egenandeler overhode. Jeg er en del i Canada, og kjenner mange canadiere. De fleste jeg har snakket med oppfatter dette som selve fundamentet i et godt samfunn å bo i for alle, uansett lønn og status forøvrig. 50% av innbyggerne i Canada er førstegenerasjons innvandrere, og det sier seg selv at i et land der så mange må starte på bar bakke er fri legehjelp mer nødvendig enn i Norge der vi har færre innvandrere. En kan jo tenke seg en situasjon der en person uten midler blir syk av en sykdom som kunne kureres om han bare hadde hatt midlene. Uten midler blir denne personen fort en belastning på et annet budsjett i stedet for å bidra til fellesskapet. Her ligger det samfunnsøkonomiske aspektet som et tilsvar til dem som mener at pengene må hentes et sted fra. Mange Canadiere trekker frem USA som et eksempel, der de med skrekk og gru ser på at at mennesker som kunne ha bidratt faller utenfor grunnet økonomi. Dette er trolig årsaken til at canadierne ikke diskuterer egenandeler. Da har jeg ikke nevnt menneskeverdet oppi det hele.
    Folk får et merkelig forhold til alt som er helt gratis. Nordmenn mister skam og magemål hver gang de møter noe som er gratis, og grabber til seg så mye de klarer om de behøver det eller ikke. Men med engang man innfører en liten betaling, samme hvor liten så begrenser man denne effekten i betydelig grad.

3000kr året er ikke mer enn 250kr måneden, og det er maksimum man må betale, og hvis ikke folk er villig til å bruke såpass på egen helse så kan de vel til pokker heller ringe Snåsamannen i stedet for å forvente at noen andre skal betale for dem.

Har man ikke 250kr i måneden til fri disposisjon så er man soleklar kandidat til sosialhjelp.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Det er litt farlig å generalisere Gjestemedlem. Om en har fri tilgang på en vare eller en tjeneste så er det ikke sikkert at vi starter festen for det. Kanskje med det samme, men de fleste går fort lei. Jeg synes at ordningen vi har i dag er god og egnet, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal endre radikalt på den.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er litt farlig å generalisere Gjestemedlem. Om en har fri tilgang på en vare eller en tjeneste så er det ikke sikkert at vi starter festen for det. Kanskje med det samme, men de fleste går fort lei. Jeg synes at ordningen vi har i dag er god og egnet, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal endre radikalt på den.
    Dagens ordning fungerer fint. Det offentlige betaler så og si hele regningen, og man betaler selv en symbolsk sum i egenandel.

Det som foreslås endret er vel en differensiert egenandel. Litt forskjellige satser om det handler om nødvendig legehjelp enn kosmetiske inngrep for mindre ubehag. Jeg har ikke noen veldig sterke meninger om dette, men stiller meg tvilende til om dette er best måte å gjøre det på. Det er etter min mening bedre å bruke litt lenger ventetid for pasienter med mindre prekære plager.

Så jeg er ingen tilhenger av Høyres foreslåtte endringer her, men jeg vil beholde en viss egenandel på helsetjenester.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Sønnen min oppnådde frikortgrensen nå. Han har ikke vært hos lege/på sykehus i år, men det er medisinbruken som koster. Litt smalt å tro, som Deph, at det kun er legebesøket som koster penger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sønnen min oppnådde frikortgrensen nå. Han har ikke vært hos lege/på sykehus i år, men det er medisinbruken som koster. Litt smalt å tro, som Deph, at det kun er legebesøket som koster penger.
    Det er også derfor det er en frikortordning på medisiner, slik at de med store utgifter får dekket dette av staten, mens de med mindre eller kortvarige problemer må betale mer selv. I tillegg har vi blåreseptordningen som også tilgodeser kronikere.

Det er ikke noen dårlig ordning der.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Alle egenandeler til lege og medisiner inngår i frikortandelen. Medisiner/hjelpemidler på blå resept har også egenandel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Alle egenandeler til lege og medisiner inngår i frikortandelen.
    Ok, da når jo folk taket enda kjappere og staten overtar regningen. Desto mindre grunn til å være misfornøyd.

Medisiner/hjelpemidler på blå resept har også egenandel.
    Jo, men mye mindre. Det er stor forskjell på hva man må betale om man får samme medisin på blå eller hvit resept.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Alle egenandeler til lege og medisiner inngår i frikortandelen.
    Ok, da når jo folk taket enda kjappere og staten overtar regningen. Desto mindre grunn til å være misfornøyd.

.
    Jeg tror ikke folk går oftere til lege/bruker mer medisiner etter at de har fått frikort. Hos oss så er iallefall forbruket av medisiner og hjelpemiddeler stabilt gjennom hele året.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror ikke folk går oftere til lege/bruker mer medisiner etter at de har fått frikort. Hos oss så er iallefall forbruket av medisiner og hjelpemiddeler stabilt gjennom hele året.
    Det har du nok rett i. Jeg aldri sett noen undersøkelser som indikerer noe annet i alle fall.

Men jeg tror nok også at hvis alt var gratis fra første stund ville mange bruke legen sin som en sosial samtalepartner for normale svingninger i humør og fysikk, og at dette ville føre til et dårligere tilbud til dem som behøver ressursene mer.

Alt i alt synes jeg at dagens ordning med litt egenandel og deretter frikort er god. Nøyaktig hva som er den optimale grensen for frikort vil jeg ikke mene noe bestemt om.

S

Slubbert

Gjest
    Vi lever i et hypokondersamfunn der folk får tutet ørene fulle om alt som er farlig av media og myndigheter og folk sykemeldes i rekordtall med udiagnostiserbare/fiktive lidelser som el-overfølsomhet og mobilallergi. Kostnadene dette medfører for den enkelte vil nok lett overgå en egenandel på tre laken om den trenden ikke snus, og de som baserer sitt politiske virke på stakkarsliggjøring og umyndiggjøring har ingen intensjoner om å snu den. Klientstaten er jo deres mål.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Sist jeg var hos legen med akutte ryggsmerter fikk jeg resept på Ibux Forte og beskjed om å ta et par feriedager hvis jeg ikke var tilsluttet en IA-bedrift. Sykemelding for et par dager var uaktuelt. Det er faktisk ikke bare "å sykemelde seg"

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.135
    Sist jeg var hos legen med akutte ryggsmerter fikk jeg resept på Ibux Forte og beskjed om å ta et par feriedager hvis jeg ikke var tilsluttet en IA-bedrift. Sykemelding for et par dager var uaktuelt. Det er faktisk ikke bare "å sykemelde seg"
    Alle arbeidstakere har vel rett til tre dagers fravær med full lønn /egenmelding ved sykdom. Man trenger da slett ikke bruke feriedager ved korttidsfravær. Er du ansatt i en IA-bedrift, kan du benytte egenmelding for sykdomsfravær som varer opptil 8 dager.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690
    Alle arbeidstakere har vel rett til tre dagers fravær med full lønn /egenmelding ved sykdom. Man trenger da slett ikke bruke feriedager ved korttidsfravær. Er du ansatt i en IA-bedrift, kan du benytte egenmelding for sykdomsfravær som varer opptil 8 dager.
    Vet det, men jeg vet ikke helt hva legen surret med. Muligens hun mente feriedager utover tre dager. Hennes diagnose var forøvrig isjas, noe som slett ikke går over på tre dager.
    Sykemelding? Åhnei.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.690

En liten hilsen til Erna, Jens, Siv og alle de andre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn