Håndoverfres - hvilken og hva slags tilbehør?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Etter å ha fått litt mersmak på DIY vurder jeg å gå til innkjøp av en håndoverfres, primært for å lage hull til elementer i MDF/Spon o.l.

    Vil en slik fungere til min relativt beskjedne bruk?

    30210.jpg

    Kjøp POF 1400 ACE - Håndoverfreser fra Robert Bosch - tretti.no

    Jeg husker å ha sett noen tråder der man lager til plexiglass o.l. som mal for å få pene sirkler, men hvordan pleier dere erfarne å gå frem nå hull til elementer skal freses ut?

    Bør man ha et spesielt bord å stå med?

    Noe annet jeg bør tenke på?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Den holder sikkert - kjenner ikke akkurat den, men sjekk at den ikke "hakker" når du presser den sammen og at bevegelsen ikke trenger for stor kraft. Sjekk at det er enkelt å skifte verktøystål - gjerne med en sånn knapp som låser spindelen slik at du slipper å bruke to fastnøkler til dette.
    Om den starter"mykt", er det en fordel - spesielt med store verktøy påkoblet.
    Slike "jigger" får du kjøpt overalt og ofte følger det med en sånn pinne som også gjør jobben.

    Det er alltid kjekt med et bord, men ei plate med hull i, holder ofte. Dette finner du ut av etterhvert.

    Du har tatt et kjempeskritt med en sånn luring.
    BB
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    så lenge du holder deg unna cotech tror jeg du er safe.
    husk at bosch'en bare tar 1/4" bits, så utvalget i bits blir litt redusert i forhold til dyrere saker.

    anngående sirkeljigger kan du lage det av det meste, siden det bare er å skru en valgfri plate fast i bunnen på fresen, frese gjennom, måle avstand fra enden av hullet til ønsket lengde og drille et nytt hull til en styrebolt.

    hvis bosh har egen sirkeljigg er det sikkert mye enklere enn å skulle drille nye hull og bytte plater hver eneste gang :cool:
    bare pass på at minimumsdiameteren på sirklene du kan kutte med den er liten nok før du kjøper den.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Bruker samme fresen selv, sammen med en slik: CRB7 SIRKELFRESEJIG

    Fungerer fint for meg og mitt behov ihvertfall.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    kjøp forresten arbeidsbord med gode festemuligheter om du kan!
    uten blir fresing av små plater en ekstremt knotete prosess som oftest involverer en masse banning og reposisjonering av tvinger underveis :p
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en sånn Bosch og den funker helt fint til lett bruk. Men jeg tar meg stadig vekk i at jeg heller skulle hatt fres for 12mm spindel. Overfres er jo brukende til så mangt og noen ganger hadde jeg ønsket feks. litt større radier på avrundingene enn det 8mm freser gir meg. Så til tross for litt mindre tilgjengelighet på freser i norske butikkhyller så hadde mitt valg nå blitt en 12mm.
     
    T

    Torget

    Gjest
    Jeg husker å ha sett noen tråder der man lager til plexiglass o.l. som mal for å få pene sirkler, men hvordan pleier dere erfarne å gå frem nå hull til elementer skal freses ut?
    Den sorte plasten/gummien nederst på fresen byttes ut med plexiglasset.
    Et vanlig (gjerne litt sløvt) bor kan brukes til å forsenke de samme monterings-skruene på nytt.


    Etter at du har laget åpning for fresen og boret et hull for ønsket radius, kan du bruke det samme boret på baffelen.
    La boret(minus drill) bli stående i baffelen, og tre plexiplaten på.

    (Radiusen blir naturlig nok fra senter av boret til ytterkanten av selve fresen)


    Det er en billig løsning som fungerer ganske bra.
     
    Sist redigert:

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Ser igrunn ikke helt behovet for at man må kjøpe en fres til minst 3-4 k, for å frese ut hull til høyttalerelementer. Får man ikke dette til med en rimeligere fres har det ingenting med utstyret å gjøre..
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Enig i det, men har man først oppdaget fresens fortreffelighet til kassebygging og ikke bare hulltaking så er det ingen vei tilbake. Da er det gull med godt verktøy.
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Fin tråd! jeg har lurt på det samme, og hvor enkelt er det å frese med de ulike maskinene?

    Er det enkelt å komme i gang for en med relativ god teknisk kunnnsnap?
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Når man først finner ut hva man kan gjøre med en god håndoverfres så blir den sannsynligvis brukt til litt mer enn å lage hull i høyttalere.
    Derfor er det greit å velge en med litt kraftigere motor og hastighetsjustering, pluss at hvis man skal montere den i et fresebord så er det veldig greit at man kan justere høyde uten å ligge under bordet.
    Har selv hatt mange freser opp igjennom åra men ingen har vært på høyde med den Felisatti fresen jeg har nå.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok en bit akryl/plexiglass, boret og forsenket noen huller på undersiden til skruer og et litt større hull for selve freseverktøyet, og skrur den fast på undersiden av fresen i stedet for den svarte plastplaten. Har også boret noen huller i akrylplaten for styrepinne (sentrumsplugg) for vanlige dimensjoner som 10" og 12". Selve styrepinnen er en sånn pinne med krage på midten som holder oppe hyller i enkelte IKEA-skap. Det funker for meg.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Har selv en slik Bosch fres. Fungerer utmerket til fresing i normale platetykkelser og andre lette oppgaver etter min erfaring. Men som flere har vært inne på tidligere, dersom du skal i gang med tyngre oppgaver på sikt er en kraftigere fres som tar 12 mm fresestål veien å gå. Det finnes forresten ulike grader av å lage hull til elementer også. Selv skulle jeg frese fire stk. 38 cm dia. hull i en 14 cm (!) tykk baffel av bjørk kryssfiner. Da endte jeg opp med en kraftigere sak, i mitt tilfelle en DeWalt DW625EK. Ulempen med en 12mm fres er i mine øyne at den er mindre egnet til små oppgaver.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Prøver å se det for meg Asbjørn, skal prøve i morgen tidlig når beholderen med hjernesaft er full igjen... ;)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har denne selv. jeg skulle frese ned ett 5" element i mine høytalere, men skjønte ikke hvordan jeg skulle kunne lage så små hull med den.

    Er helt fersk med håndoverfres skal sies.

    McLaren
     
    N

    nb

    Gjest
    Om man har litt prosjekter, en bolig som skal ordnes med etc bør man kjøpe profft verktøy først som sist - man ender som regel opp med det til slutt uansett, og med moderat privatbruk holder det bortimot evig.
     

    Robin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    173
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    +1 for å kjøpe en ordentlig fres, som også tar 12mm. Jeg går og venter på at den jeg har nå skal ta kvelden, da skal det kjøpes dyr og fin fres :)
    Men så har jeg også ganske konstant 4-5 andre prosjekter på gang i huset, og alt som kan freses blir frest. Det er moro! Vet man at det aldri vil bli noe annen bruk enn et par høyttalerhull iblant er det selvfølgelig bortkastet med noe særlig mer enn en cotech.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vel, jeg har en svært hus som jeg fikser på stadig, men har ikke så ofte tenkt at jeg trenger en fres, men det er nok mest egen uvitenhet enn at jeg ikke har trengt den.

    nb: Er litt enig med deg. Er det noe jeg har lært etter 2 år med konstant oppfiksing så er det at man bør kjøpe noe skikkelig med en gang. Begynte med sirkelsag på Biltema - ikke å anbefale.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg trodde ikke jeg trengte elhøvel, men når jeg først har den er den svært ofte i bruk. Hus fra 1933 og ikke alt er helt i vater og vinkel
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Skal man først kjøpe Bosch, så kan det lønne seg å investere i den blå serien deres av el-verktøy. Blå-Bosch er proffverktøy, og den grønne serien er hobbymaskiner. Koster litt mer, men innmaten er mer solid og tåler mer juling, siden den grønne serien gjerne har drev og tannhjul av plast, mens blåserien bruker metalldeler innvendig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal man først kjøpe Bosch, så kan det lønne seg å investere i den blå serien deres av el-verktøy. Blå-Bosch er proffverktøy, og den grønne serien er hobbymaskiner. Koster litt mer, men innmaten er mer solid og tåler mer juling, siden den grønne serien gjerne har drev og tannhjul av plast, mens blåserien bruker metalldeler innvendig.
    Har noen blå og noen grønne Bosch. Funker begge deler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Såklart begge funker. Men den dagen boret eller sagbladet låser og kiler seg skikkelig fast i emnet du jobber med, så vil du sannssynligvis være gladere hvis du har en blå-Bosch, siden metalldrevene innvendig ikke så lett går i stykker. Kun et velment råd, folk kjøper selvsagt hva de vil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Såklart begge funker. Men den dagen boret eller sagbladet låser og kiler seg skikkelig fast i emnet du jobber med, så vil du sannssynligvis være gladere hvis du har en blå-Bosch, siden metalldrevene innvendig ikke så lett går i stykker. Kun et velment råd, folk kjøper selvsagt hva de vil.
    Helt enig der, men det blir ikke så dyr fres på meg dessverre. Innkjøpslisten inkluderer også kapp/gjæringssag og en bordsag i tillegg så jeg kan ikke kjøre proff hele veien.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det koster, ingen tvil om det. Men det hender det er en del ganske gode kampanjer og pakketilbud hvis man følger med litt i proffbutikkene. En del av disse tilbudene er ganske bra, selv om det fortsatt er snakk om mye penger for oss privatpersoner som ikke bruker verktøyet hver dag. Bare nevner det, kan være litt å hente på disse kampanjene. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har også den største grønne Bosh fresen. Har gjennom 12-13 år slitt ut en Peerless fres (samme som Dewalt).

    Enig i at 12 mm spindel ville vært kjekt men det koster vel ditto mere
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ang. sirkeljigg:
    Jeg laget meg i sin tid en slik i plexi, med "trinnløs" justering av diameter opp til 12 -14", om jeg ikke husker feil.
    Skal se om jeg får lagt ut et bilde av den, senere i dag.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner. Legg gjerne ut bilde, Scrooge.

    Det jeg kan gjøre er jo å lage en plate der jeg feste fresen og så på linje ut fra fresehode lage hull tilpasset ulike diametere. Så er det vel å sette en skrue i senter og frese seg rundt?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En DIY-sirkelløsning er akkurat like god som en kjøpt om du gjør den riktig. Akrylplate er fin. Vent på bilde.

    Du trenger en fres, og som bidragsyterne skriver, er fint. Men det gjør også at maskinen blir kjempemyedyrere. Du har ingen problemer med kvarttoms chuck om du ikke skal frese svære profiler. Om du vil ha den muligheten, må du klatre oppover.

    Men til å ta hull, trimme kanter osv, osv holder en moderat utgave i lange baner. Når du blir en ræser med maskinen, vil du ønske mer - og da vet du også hva du vil ha. Det er ikke verktøyet som gjør deg god til å lage saker - men jeg må innrømme at det blir kvadruppelt så morro.

    Gustavsen AS er et flott firma som jeg anbefaler alle å lukte på. Sjefen sjøl har brukbar peiling og strør om seg med råd og har gode stål, begge deler i stor kontrast til det pjattet du blir møtt med i disse kjedebutikkene.

    Gå for en god entry-level om du ikke skal starte trappefabrikk. Lær deg å bruke den og kjøp den riktige om fem år.

    Og BTW - det er nok ikke diamant vi vanligvis snakker om, men hardmetall HM eller highspeed-stål HSS. Siste er skarpest men duger ikke i platematerialer - gå for HM.

    BB
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Skjønner. Legg gjerne ut bilde, Scrooge.

    Det jeg kan gjøre er jo å lage en plate der jeg feste fresen og så på linje ut fra fresehode lage hull tilpasset ulike diametere. Så er det vel å sette en skrue i senter og frese seg rundt?
    Ja, noe sånt!
    For min del har jeg laget en avlang slisse hvor senterskruen er montert / skrudd fast.
    Dermed kan jeg "trinnløst" variere de aktuelle diametrene. Litt knot er det nok før man finner eksakt diameter for det aktuelle hullet, men ikke verre enn at man godt kan leve med løsningen vil jeg tro.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Siste Gjør Det Selv har en stor overfres test. Skal se om jeg finner det.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skjønner. Legg gjerne ut bilde, Scrooge.

    Det jeg kan gjøre er jo å lage en plate der jeg feste fresen og så på linje ut fra fresehode lage hull tilpasset ulike diametere. Så er det vel å sette en skrue i senter og frese seg rundt?
    Ja, noe sånt!
    For min del har jeg laget en avlang slisse hvor senterskruen er montert / skrudd fast.
    Dermed kan jeg "trinnløst" variere de aktuelle diametrene. Litt knot er det nok før man finner eksakt diameter for det aktuelle hullet, men ikke verre enn at man godt kan leve med løsningen vil jeg tro.
    Tusen takk. Det så jo overkommelig ut å lage, som den glade amatør jeg er så lurte jeg bare på om ikke det er fare for at den sklir noe mens den brukes. Tenkte at å lage noen hull så vil den holde seg på samme sted.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Jeg brukte Elu freser på jobben et par års tid. De gikk 6-8 timer hver dag.
    Lett å bruke og lett å skifte fres.
    Jeg brukte gjennomsiktig avsug slik at jeg så hvor jeg var ved frihånd fresing.
    Freste forresten kun på frihånd. Noe som krever noen måneders trening.
    Om det skal bli bra da.
    Mener jeg betalte mellom 3500 og 5000 pr st for disse Elu fresene for sånn ca 17 år siden.
    Freser du mye er det absolutt verdt det. Kjøpte også dyrt fresestål som jeg leverte til sliping.
    Jeg hadde 4 freser, derav to var Elu.
    Her et bilde.
    Elu sharpened.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tusen takk. Det så jo overkommelig ut å lage, som den glade amatør jeg er så lurte jeg bare på om ikke det er fare for at den sklir noe mens den brukes. Tenkte at å lage noen hull så vil den holde seg på samme sted.
    Jada, det skal ikke være noe stort problem å lage tilsvarende. Tror jeg brukte 3mm plexi, eller lexan?
    Hva skliing angår, skal ikke det være noe problem.
    Det som ikke kommer så godt frem på bildet, er at jeg har brukt en 3mm skrue som låses fast i sporet vha mutter og skiver på begge sider. Dermed elimineres bevegelsen, samtidig som man finjustere fresediameteren ved behov.
    Plasten er såpass myk at mutter / skive på undersiden ikke skaper noe problem i alle fall ved litt større diametre.
    Man kan evnt forsenke i det 3mm store pilothullet man nødvendigvis må bore, for å gi plass til mutter og skive.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Bruker samme fresen selv, sammen med en slik: CRB7 SIRKELFRESEJIG

    Fungerer fint for meg og mitt behov ihvertfall.
    Kostet jo like mye som fresen, men så praktisk ut. 200 mm diameter er maksimalt? Så da har man til og med 8" elementer så roughly?
    Det skal vel tilsvare noe slikt ja. Den er ganske dyr og man kan lage selv, til om trent ingenting som fungerer like fint.
    For min del synes jeg den var verdt det, da det forenklet mye, samt kjempeenkelt når man skal frese ut små hull.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Bruker samme fresen selv, sammen med en slik: CRB7 SIRKELFRESEJIG

    Fungerer fint for meg og mitt behov ihvertfall.
    Kostet jo like mye som fresen, men så praktisk ut. 200 mm diameter er maksimalt? Så da har man til og med 8" elementer så roughly?
    Det skal vel tilsvare noe slikt ja. Den er ganske dyr og man kan lage selv, til om trent ingenting som fungerer like fint.
    For min del synes jeg den var verdt det, da det forenklet mye, samt kjempeenkelt når man skal frese ut små hull.
    Ja, hva er vel tusen kroner i dagens samfunn? :) Jeg får se hva det blir til med jigen. Mulig jeg tar en svensk løsning først.

    Hvor stort må dette plexiglasset være for å ha nok lengde til 12" elementer ca? (Hvor mye trenger man til å feste fresen?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn