gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.493
    Antall liker
    84.340
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    ^Hvem er på scenen?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    ^Hvem er på scenen?
    Melody Gardot med hennes ensamble mener jeg å huske. Er ikke sikker på alle navnene på de i bandet eller om det var noen lånte musikere på denne konserten i Oslo konserthus 25.10.15
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Med picoreplayer så blir vel RPI en virtuel SB som virker med SB støtten i Roon?
    Sitatet er fra Roons web og slik jeg forstår det så gir Bridgen støtte til minipcer som ikke kan kjøre fullversjon av Roon sw. Du må jo ha en eller annen for for Linux før du kan installere bridgen.
    Jeg kommer til å bruke en eller annen versjon av Linux men vet ikke hvilken det blir.

    https://kb.roonlabs.com/RoonBridge
    Med picoreplayer er det en emulert SB ja. Har testet endel andre mer normale løsninger. Bl.a. DLNA i volumio etc. Men for mine ører i mitt system er det picoreplayer som gir best lyd atm. Det er da fra en hifiberry digi med coax til min DAC. Jeg vil faktisk si at det lyder bedre enn fra PC via Amanero USB-i2s til samme DAC.
    Jeg har ikke forsøkt å tappe i2s signalet fra hifiberry digi`n og føre det direkte til DAC enda, men vil tro det lyder hakket bedre enn det igjen. Fordelen med det kontra å kjøre uten Hifiberry digi kortet er jo at det kortet har bedre klokke enn RPI har direkte ut. Det gjenstår å se om Odroid kan generere ett bedre klokkesignal for direkte i2s enn hva RPI klarer. Jeg håper jo det, men snap on kortene med egen klokke koster jo ikke allverden.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke vurdert Odroid siden den ikke støttes av Roon bridges, men den kan jo brukes med picoreplayer. Men jeg går nok for RPI siden den er støttet fra Roon.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Har ikke vurdert Odroid siden den ikke støttes av Roon bridges, men den kan jo brukes med picoreplayer. Men jeg går nok for RPI siden den er støttet fra Roon.
    Jeg tror LMC bl.a. bruker Odroid med Roon (picoreplayer). Jeg tror neppe roon har tid til å legge ut spesifikk hardware-kompabilitetsliste der det egentlig er software (OS) som ligger på hardwaren som bestemmer om det er kompatibelt eller ikke. Men jeg har en odroid C2 på vei, så time will tell ;)

    Audiophile linux eller andre morsomheter må jo også testes ut. Linux utgaven av JRMC skal også inn på Odroid C2`n så det blir mye rart som skal testes fremover :)

    Edit: Står Cubox-i som kompatibel hardware (den dukker opp i roon her hos meg ihvertfall). Men ja, en mer dedikert bit-perfect output ville være en fordel. Usikker på om picoreplayer er det eller ikke, men her stoler jeg på ørene mine ;)
    Edit2: Odroid C2 er jo i utgangspunktet en kraftigere pi, så med mindre en skal benytte video output eller om den har bedre i2s output (den har i det minste egne pinner for i2s out), så er det vel ikke sikkert at det har noe for seg å benytte den fremfor PI.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Cubox bruker armv7hf som er støttet mens Odroid bruker ARM® Cortex som foreløpig ikke er støttet. Odroid er som du sier kraftigere en RPI3 men jeg tror jeg går for en RPI2 siden psuen jeg har er 1A.

    EDIT: Roon bridge er helt nytt og kom med versjon 1.2 for ca. 3 uker siden.

    Fra Roon bloggen om Roon 1.2:

    "The new Roon Bridge app for Windows, Mac OS X, Android, and Linux lets you stream to PCs around the house in the same way we stream to Roon Ready devices. Now all of your computers can join Roon Ready"
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Roon bridge må installeres på alle enhetene for at det skal fungere. MAO er det mye jobb dersom en skal kjøre dette innlemmet i alle enheter slik roon snakker om. SB enheter, airplay enheter er ikke støttet. Så da faller imo hele poenget med det bort (party mode bridged outputs). Og beklager å måtte si det men dedikerte PC`er rundt om i huset er ikke aktuelt. Ei heller å bytte ut masse RPI enheter. Jeg skulle ønske Roon heller hadde brukt tid på å få til avtale med Sonos, og lage en output buffer som kan gruppere sammen alle enheter som kommer opp som end points i systemet. Istedet for å fikle med slike halvveis løsninger som irl ikke vil ha noen funksjon dersom en har utstyr basert på airplay eller SB. Av multiromsløsninger som finnes i dag er det vel stort sett SB, Airplay og Sonos som regjerer. Folk har mye slikt utstyr, og burde kunne benytte det fullt ut også i Roon uten å hacke kode for å innlemme "roon bridge".

    Epic fail guys, please try again :p

    Edit: Det jeg gledelig betaler Roon for er konseptet rundt sømløs integrering av eget mediabibliotek og tidal. Artist info, album art etc. Jeg håper de ikke begir seg inn i retning av å lage sin egen versjon av Sonos eller lignende da det er nok av lukkede systemer allerede tilgjengelig imo.

    Edit2: Når det gjelder hardware for roon, så kjører jeg heller Odroid C2 med Linux og JRMC (med sin system lyd-output) dersom det blir mulig å kjøre via JRMC lyddelen slik det er med WDM driveren på windows. Da den er bedre lydmessig pr. dags dato enn det Roon direct til Amanero USB (ASIO). Jeg aner ikke hvordan RAAT er bygget opp, men de har snakket mye og mine ører hører annet enn det de påstår.
     
    Sist redigert:

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Med stor nok boks, blir det jo plass til en balansert forforsterker, riaa, blodtrimmet Lampucera-dac (f.eks.) og deres respektive strømforsyninger i tillegg til mikropc. Om mikropc da kan styre inngangsvelger og volumkontroll i tillegg til å ta seg av musikkstrømming, da blir i alle fall jeg glad :)
    Jeg er enig i at det kunne vært bra med en slik "alt i ett boks" men min erfaring er at det er langt vanskeligere enn å lage seperate løsninger. Jeg kommer ikke til å lage en slik løsning nå. For øyeblikket er det nettstrømmer med tilegnet PSU som er aktuelt. Om du skal sette i gang med en slik løsning, så er tipset mitt å benytte to kasser stacket oppå hverandre, med PSU og trafoer i en og digital / analog signal i den andre.

    Her tenker vi egentlig ganske likt, forskjellen er at du veit hva du driver med mens jeg har livlig fantasi ;)

    Det vesentligste for meg i denne sammenhengen, er få en oversikt over hvilke deler og dingser som trengs for å lage en god nettstrømmer med digital(-e) utgang(-er). Ser for meg Twisted Pear Opus som framtidig DAC-prosjekt i og med at den kan ta I2​S inn og har balansert ut.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du treger vel ikke å bytte ut RPIene? Du treger bare å installere bridge sw på en RPI som f.esk kjører Raspbian Jessie Lite.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Med stor nok boks, blir det jo plass til en balansert forforsterker, riaa, blodtrimmet Lampucera-dac (f.eks.) og deres respektive strømforsyninger i tillegg til mikropc. Om mikropc da kan styre inngangsvelger og volumkontroll i tillegg til å ta seg av musikkstrømming, da blir i alle fall jeg glad :)
    Jeg er enig i at det kunne vært bra med en slik "alt i ett boks" men min erfaring er at det er langt vanskeligere enn å lage seperate løsninger. Jeg kommer ikke til å lage en slik løsning nå. For øyeblikket er det nettstrømmer med tilegnet PSU som er aktuelt. Om du skal sette i gang med en slik løsning, så er tipset mitt å benytte to kasser stacket oppå hverandre, med PSU og trafoer i en og digital / analog signal i den andre.

    Her tenker vi egentlig ganske likt, forskjellen er at du veit hva du driver med mens jeg har livlig fantasi ;)

    Det vesentligste for meg i denne sammenhengen, er få en oversikt over hvilke deler og dingser som trengs for å lage en god nettstrømmer med digital(-e) utgang(-er). Ser for meg Twisted Pear Opus som framtidig DAC-prosjekt i og med at den kan ta I2​S inn og har balansert ut.

    dac-riaa-pre-micropc.jpg


    Hehe, jau. Mye morsomme konsepter. Og jeg liker å leke meg i 3d ;)
    Denne skulle dekke dine behov som du nevnte, og har da to seksjoner. En med Power supplies og kontroll enheten (AMB LCDUINO) og en med microPC (PI2), RIAA (TPA Retro), Attenuator (AMB Delta 1), input selector (AMB Delta 2) og Balansert linjetrinn (AMB Alpha 20).

    Øvre og nedre del skrudd sammen med avstandsstykker og kablene ført fra PSU og rett til der de trengs ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Du treger vel ikke å bytte ut RPIene? Du treger bare å installere bridge sw på en RPI som f.esk kjører Raspbian Jessie Lite.
    Såvidt jeg kan se så endrer ikke tilstanden på mine nettverksenheter seg når jeg har innstallert Bridge software på PC`n som roon ligger på, så da er vel sannsynligheten stor for at Bridge må ligge på alle klientene? Det er hvertfall alt jeg har fått til til nå. Kan jo alltids legge linux versjonen inn på en RPI til og se om det endrer status for Airplay og SB enhetene. Men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være tilfellet når Bridge software pr. idag kjører på serveren?

    roon bridge.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du må installere det på RPIen din.

    Installing Roon Bridge

    Roon provides excellent instructions11 for installing Roon Bridge. The Raspbian Lite installation outlined above meets all the required dependencies for Roon.

    In short, after logging in again it boils down to three small steps for mankind:

    Download the easy installer:
    curl -O http://download.roonlabs.com/builds/roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Make the installer script executable:
    chmod +x roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Run the installer script:
    sudo ./roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Just answer ‘y’ when it asks to install.

    The Roon Bridge service is now active and configured to auto-load at reboot. In Roon Remote (desktop, tablet or phone), the new Roon Bridge audio device(s) will be visible in Settings > Audio. You can enable and name your new zone(s) in the usual way.

    That’s all folks – enjoy the music

    Mer info her
    https://kb.roonlabs.com/RoonBridge
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Du må installere det på RPIen din.

    Installing Roon Bridge

    Roon provides excellent instructions11 for installing Roon Bridge. The Raspbian Lite installation outlined above meets all the required dependencies for Roon.

    In short, after logging in again it boils down to three small steps for mankind:

    Download the easy installer:
    curl -O http://download.roonlabs.com/builds/roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Make the installer script executable:
    chmod +x roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Run the installer script:
    sudo ./roonbridge-installer-linuxarmv7hf.sh
    Just answer ‘y’ when it asks to install.

    The Roon Bridge service is now active and configured to auto-load at reboot. In Roon Remote (desktop, tablet or phone), the new Roon Bridge audio device(s) will be visible in Settings > Audio. You can enable and name your new zone(s) in the usual way.

    That’s all folks – enjoy the music

    Mer info her
    https://kb.roonlabs.com/RoonBridge
    Ja vi er enig om at det er mulig (å installere på klientene (RPI og andre end points)). Men jeg hadde heller sett at denne Bridge softwaren var innlemmet og kjørte på Core enheten ved behov.

    Edit: Volumio på Cubox-i`en blir dermed byttet ut til fordel for denne typen install. Så får de som ønsker airplay input til systemet mitt sutre i vei :p
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    np060516.jpg


    Kaffe i hånden, kode på skjermen og Melody Gardot på øret.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jaja, da har jeg klart å unngå å kjøpe en eneste ARMv7 ser det ut til. Cubox I`n min er i.MX6 Quad, RPI1 model B er Broadcom BCM2835 eller ARM1176JZFS. Så da blir det enda en mini-puter på vei inn i form av en RPI2. PI`ene av nyere dato er plassert i andre hus i VPN nettverket, så det blir mer styr enn å ta en tur til by`n og kjøpe enda en ny Pi2.

    Fikk Odroid i dag. Kassen jeg hadde valgt er av billig utgaven med dertil billig kvalitet... men ellers ser det bra ut. Blir Linux og JRMC på denne så får vi se hvordan det fungerer vs en fullverdig PC med JRMC.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Du skal teste ut RAAT med RPI2?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Du skal teste ut RAAT med RPI2?
    Ja, var planen det. Jeg har testet det såvidt for noen uker siden før jeg flyttet RPI`n jeg testet på til en annen husstand. Men må jo teste over tid for å få ett mer totalt inntrykk. Min lokale data sjappe er tom for RPI2 desverre og jeg har lite tro på RPI3 med wifi/bt modul i nærheten av i2s signal... Men datasjappen har på lager i en annen by, så da får jeg den vel over helgen igjen.

    Edit: kunne sikkert loddet av wifi/bt, men synet er litt redusert for tiden så jeg tror ikke jeg prøver meg på smd lodding på denne skala`n nå.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvilket OS har du planer om å kjøre? (el hvilken distro siden det vel er Linux)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Hvilket OS har du planer om å kjøre? (el hvilken distro siden det vel er Linux)
    Jeg skal lese meg litt opp på det i løpet av helgen. Men tar sikte på det som kan best integreres for å benytte det hele som ett fullverdig roon-endpoint med i2s ut til DAC. Så vil det vise seg om i2s direkte ut fra RPI2 kan funke eller om det trengs en digital hat med egen klokkekrets (som igjen tappes for i2s). Hifiberry DAC+ pro er vistnok en god kilde for ett godt i2s signal med oppgradert klokkekrets.

    Edit2:
    • DAC+ Pro advanced features:
      • Gold-plated connectors: Gold-plated RCA connectors ensure optimal connection to your RCA cables.
      • Dual-domain clock circuit: The DAC+ Pro uses its own on-board ultra-low-jitter clock generator. To have the lowest jitter values, there are 2 different clocks on board: one for 44.1/88.2/176.4 kHz sample rates and another for 48/97/192kHz.
      • Hackable: The board can be modified to allow external power supply for the analog part of the board. Also you can connect external I2S DACs. These features need soldering on the board. This will void warranty, but real hardware hackers have no problems with this.

    HiFiberry_DAC_plus_04.jpg
    Edit: Usikker på Odroid linux JRMC, men starter med å lese meg gjennom JRMC sine linux sider.

    https://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=99370.0
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på om Volumio/Rune er et bra utgangspunkt for å så installere Roon bridge.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Lurer på om Volumio/Rune er et bra utgangspunkt for å så installere Roon bridge.
    Jeg har lett litt på forumet til Volumio uten å finne noe konkret (annet enn spørsmål om Roon integresjon i Aug 2015).

    https://volumio.org/forum/roon-labs-t3311.html

    Samt spørsmål på roon forumet som igjen bare blir referert tilbake til volumio forumet.


    https://community.roonlabs.com/t/roonbridge-on-volumio-raspberry-pi-image/10170

    Jeg kan se nermere på det når jeg får RPI2. Først legge inn volumio (som tross alt er linux basert) og deretter forsøke å legge til roon bridge. De micropc jeg har her nå støtter ikke roon bridge desverre, så jeg får ikke testet det på de.



     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Skal vist ikke være lett dette her:) Satser på jeg får min i løpet av neste uke.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Skal vist ikke være lett dette her:) Satser på jeg får min i løpet av neste uke.
    Hehe, nei. DIY er ikke / skal ikke være lett :p

    Om Roon bridge fungerer på volumio så blir det jo bra. Integrering og hvordan det vil bli i avspilling er jo spennende i såfall. Volumio med DLNA fungerer jo fra JRMC og airplay fungerer feilfritt uten å "slette" playlist som ligger på volumio. Playback på volumio blir pauset når det kommer airplay lyd inn, for så å fortsette når Airplay stopper opp. Om Roonbridge kan ta over hele sulamitten fra det imo dårlige grensesnittet til volumio så er jo det flott. Konfigureringen av hardwaren i volumio er jo greit å gjøre via web grensesnittet. Og dersom det er mulig å benytte roon til avspilling via hardware konfig gjort i volumio grensesnittet så har vi jo en vinner imo.

    Satser på at din blir bra for din bruk. Så jo ut som en god løsning. Valgte du kit eller ferdig?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Valgte ferdig spiller for å gjøre det enklest mulig siden det er min første RPI. Relativt dyr dac vs hifiberry, kom på ca €180 med frakt og så kommer mva og gebyrer i tillegg.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg skønner ikke halvparten av teknopraten deres, men håper i mitt stille sinn at jeg ubekymret kan strømme fra Tidal med en sånn mikropc-dings :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Du trenger Roon for å gjøre det vi snakker om her.

    Er det noen open source software som kan strømme tidal direkte fra en slik microPC? Ikke som jeg vet om... enda.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Enkleste er vel å bruke AirPlay?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Enkleste er vel å bruke AirPlay?
    Joda, dersom du har mulighet til det. Men standalone micropc OS med støtte for tidal avspilling?

    Jeg benyttet bubbleupnp for strømming av tidal fra mobilen til airplay mottageren (volumio på RPI). Funker, men ikke optimalt mtp lyd.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    De jeg har sett som støtter Tidal krever hw støtte, slik som Lumin, Linn Kazoo osv. Det lille jeg steamet før var med Lumin for lokale filer og Tidal over AirPlay fra Tidal appen. Er en av grunnene jeg går for Roon.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Er visst flere muligheter, men jeg skal se nærmere på Roon :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skønner ikke halvparten av teknopraten deres, men håper i mitt stille sinn at jeg ubekymret kan strømme fra Tidal med en sånn mikropc-dings :)
    Skal du bare strømme fra Tidal og ikke spille filer fra lokal server?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jaja, da har jeg bestilt meg en hifiberry dac+ pro også.
    Den kan da levere analog lyd til Lovely Cube HPA på desktop, og samtidig levere i2s via teleportere til hovedsystemet.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Ang odroid så er det vel Odroid C1+ som er veien å gå mtp roon. Da den har ARMv7. Men jo mer jeg ser på de forskjellige løsningene desto mer sikker blir jeg på at det er RPI som er veien å gå. Spesielt mtp kompabilitet. Dersom man ønsker å benytte I2S output eller shield DAC som hifiberry eller andre lignende løsninger, så er RPI2 imo det beste valget (ingen wifi/bt støy introdusert). Dersom en ønsker å benytte den til USB så er det kanskje best med RPI3 via wifi.

    Dersom en ser på nettverk/usb problematikken så er det jo nevnt i endel tråder rundt omkring at dersom en benytter wifi så omgår en den problemstillingen da wifi modulen kjører helt uavhengig fra usb. Jeg tror dog at wifi er en uting i denne sammenhengen, men for de som på død og liv skal kjøre via USB så vil jo det løse problemene med dropouts dersom OS ikke har en workaround slik volumio har.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Er det lov å håpe på at Roon kommer med støtte for andre ARM enheter?

    Det hadde vært morro å prøvd en BBB med TPA sin løsning (har vist bilde før, men gjentar det for referansens del).

    cronus-hermes-bbb.small.jpg
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg skønner ikke halvparten av teknopraten deres, men håper i mitt stille sinn at jeg ubekymret kan strømme fra Tidal med en sånn mikropc-dings :)
    Skal du bare strømme fra Tidal og ikke spille filer fra lokal server?
    Lokal server står på lista over ting jeg ikke har. I overskuelig framtid er det Tidal og vinyl. Jeg ønsker meg en strømmedings som kan styres fra telefon, nettbrett, eller pc. Pr nå er det usb-kabel fra pc til dac som gjelder. Langt fra optimalt, men det funker enn så lenge.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Med Airplay på RPIen kan du enkelt streame fra Apple PC (MAC), mobil og nettbrett, har du ikke Apple så må du ha noe sw som kan sende til en Airplay mottaker.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ang odroid så er det vel Odroid C1+ som er veien å gå mtp roon. Da den har ARMv7. Men jo mer jeg ser på de forskjellige løsningene desto mer sikker blir jeg på at det er RPI som er veien å gå. Spesielt mtp kompabilitet. Dersom man ønsker å benytte I2S output eller shield DAC som hifiberry eller andre lignende løsninger, så er RPI2 imo det beste valget (ingen wifi/bt støy introdusert). Dersom en ønsker å benytte den til USB så er det kanskje best med RPI3 via wifi.

    Dersom en ser på nettverk/usb problematikken så er det jo nevnt i endel tråder rundt omkring at dersom en benytter wifi så omgår en den problemstillingen da wifi modulen kjører helt uavhengig fra usb. Jeg tror dog at wifi er en uting i denne sammenhengen, men for de som på død og liv skal kjøre via USB så vil jo det løse problemene med dropouts dersom OS ikke har en workaround slik volumio har.
    Tror dessverre ikke den kan brukes da A5 er en 32 bits prosessor og det er krav om 64 for Roon bridge.

    EDIT: A7 er også en en 32 bits prosessor, så nå ble jeg usikker her...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jeg skønner ikke halvparten av teknopraten deres, men håper i mitt stille sinn at jeg ubekymret kan strømme fra Tidal med en sånn mikropc-dings :)
    Skal du bare strømme fra Tidal og ikke spille filer fra lokal server?
    Lokal server står på lista over ting jeg ikke har. I overskuelig framtid er det Tidal og vinyl. Jeg ønsker meg en strømmedings som kan styres fra telefon, nettbrett, eller pc. Pr nå er det usb-kabel fra pc til dac som gjelder. Langt fra optimalt, men det funker enn så lenge.
    Dersom du går til anskaffelse av en NAS så sjekk hvilke som er kompatible som roon core dersom roon kan være aktuelt for deg. Roon core er kjekt å kunne kjøre på NAS fremfor å måtte kjøre det på en PC. Liste over kompatible NAS oppdateres på roon forumet.

    Som Minutten nevner er det mulig å kjøre tidal via Airplay til en slik microPC med for eksempel Volumio OS. Dette er greit nok, men dersom du spiller mye musikk i lengre perioder så kan det bli varmt i lommen (om du har mobilen der) og batteritiden på mobilen/nettbrettet forsvinner fort med airplay avspilling.

    Med Airplay på RPIen kan du enkelt streame fra Apple PC (MAC), mobil og nettbrett, har du ikke Apple så må du ha noe sw som kan sende til en Airplay mottaker.
    BubbleUPNP funker tildels for android enheter, men du får ikke brukt tidal appen direkte. Det er en egen app. Jeg foretrekker tidal appen fremfor denne. Virker mer oversiktlig for meg. Men du får desverre ikke valgt airplay som utdata med mindre du benytter en MAC/IPAD/IPHONE.


    Edit: om du er litt teknologisk av deg og har en eldre stasjonær pc stående, så kan den benyttes som en NAS.

    https://lime-technology.com/network-attached-storage/

    Jeg benytter dette fremfor dedikerte NAS bokser da de fleste stasjonære PC`er fra de siste 5 år vil være kraftigere enn de fleste dedikerte NAS bokser. Ulempen er at du må vite hva du driver med og kunne sette opp hardware. Det er ikke støtte for roon core og kommer trolig aldri til å bli støtte for roon core. Dersom din stasjonære maskin støtter virualisering kan du alltids sette den opp som en dedikert NAS på en VM og en "HTPC" med linux / windows etc og roon core + f.eks plex media server på VM2 eller benytte application server for de programmene du ønsker å kjøre i en OS-container dersom du ikke ønsker å kjøre ett fullastet OS bare for ett par programmer.

    https://lime-technology.com/application-server/
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn