gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jaja, da har jeg bestilt meg en hifiberry dac+ pro også.
    Den kan da levere analog lyd til Lovely Cube HPA på desktop, og samtidig levere i2s via teleportere til hovedsystemet.
    Tror jeg har tabbet meg ut med den Sabre Dacen, tvilsomt om den vil funger slik det er nå.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jaja, da har jeg bestilt meg en hifiberry dac+ pro også.
    Den kan da levere analog lyd til Lovely Cube HPA på desktop, og samtidig levere i2s via teleportere til hovedsystemet.
    Tror jeg har tabbet meg ut med den Sabre Dacen, tvilsomt om den vil funger slik det er nå.
    Tror ikke du har noe å frykte. Dersom den benytter en standard RPI versjon. Noe jeg tror den gjør. I verste fall kan du sette volumio til å bruke "generic i2s dac" og ikke benytte hardware volum kontroll. Du vil fremdeles kunne justere volum, men det blir på bekostning av lydkvaliteten. Som en midlertidig løsning regner jeg med at det fungerer bra. Men jeg går ut ifra at de som har laget denne dac`en har sørget for god kompabilitet med volumio iom at de har brukt volumio i videoene på siden.

    HiFiberry DAC`en jeg har kjøpt har jeg først og fremst kjøpt for å kunne tappe høykvalitets i2s linjer. Ess chippen bryr seg lite om dette da den kan kjøres Async anyways. Det ser jo også ut som DAC kortet som sitter på toppen av RPI`en har en klokkekrystall som er av god kvalitet. Det er den ESS chippen bruker for å upsample i2s signalet (og jeg vil dermed tro den kjører async).

    For bruk sammen med PCM1794 (TPA COD) eller WM8741 (TPA OPUS) så stilles det høyere krav til klokkekretsen, og det er grunnen til at jeg er såpass opptatt av det for min egen del da jeg også har ett par TPA COD kort som skal benyttes i enda ett DAC prosjekt (som en slags stepping stone mot DDDdac).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det er fredag kveld.

    fredagkveld.jpg


    Lenge leve gode naboer :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Daki lurte på om hun fikk lov til å ta pakken som kom med fed-ex i dag...

    DSC_0682.jpg


    Beklager lille venn den er til meg.

    DSC_0683.jpg


    DSC_0685.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fikk samme pakke. Kamerat kom for å hjelpe til med innstallasjon ( er selv rimelig data amøbe), og underveis var vi (han) så dum å gå for den anbefalte oppdateringen av firefox, og etter det kom vi oss ikke på nett. Plent umulig å få åpnet firefox.

    Junior er data spesialist og fikser dette når han kommer om en måneds tid. Det skal bli spennende å høre om det blir ett løft opp fra waveIo usb-i2s.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Fikk samme pakke. Kamerat kom for å hjelpe til med innstallasjon ( er selv rimelig data amøbe), og underveis var vi (han) så dum å gå for den anbefalte oppdateringen av firefox, og etter det kom vi oss ikke på nett. Plent umulig å få åpnet firefox.

    Junior er data spesialist og fikser dette når han kommer om en måneds tid. Det skal bli spennende å høre om det blir ett løft opp fra waveIo usb-i2s.
    Huff da. Jaja, det blir vel orden på det når nerdene slipper til ;)

    Skal du plassere den i kabinettet til dac`en din eller tenker du å kjøre I2S via lvds (teleportere ell)?
    Hvilket power supply bruker du?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Så tilbake til tanker om audio strømmeren. Det kunne jo vært spennende å prøve med TPA Placid HD (med off board heatsinks).

    Jeg la ut ett spørsmål til TPA gutta på deres forum ang dette, så gjenstår det å se om vi får noe vettugt svar.
    Hello guys.

    Lately I have been using raspberry pi as a network streamer. I prefer the sound compared to using amanero usb from a computer with JRMC. But that is another story.

    I am thinking of upgrading from a lcdps powering the rpi to a placid hd using large off board heatsinks.
    The current consumption on my rpi is far below the 2A that is recommended by the PI guys. From what I understand this is due to the fact that I dont use any USB devices wich is the main power consumer on these miniputers.

    I finished building my friends dual mono dac using placid hd to power the two DAC boards that use about 450mA
    Using some homemade alu profiles these dont go above 50c, so no problem at all. And that is not even a proper heatsink...

    From what I understand from the info on the rpi site I found that my config should require a little more, but not that much more than that. It should be well below 1A, more like 500-600mA

    Product Recommended PSU current capacity Maximum total USB peripheral current draw Typical bare-board active current consumption
    Raspberry Pi Model A 700mA 500mA 200mA
    Raspberry Pi Model B 1.2A 500mA 500mA
    Raspberry Pi Model A+ 700mA 500mA 180mA
    Raspberry Pi Model B+ 1.8A 600mA/1.2A (switchable) 330mA
    Raspberry Pi 2 Model B 1.8A 600mA/1.2A (switchable)
    Raspberry Pi 3 Model B 2.5A 1.2A ~400mA
    My question is: would it be possible to use the placid hd v2.1 with lets say up to 1A when using a large heatsink?
    High current Placid HD using large off pcb heatsinks?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Fikk samme pakke. Kamerat kom for å hjelpe til med innstallasjon ( er selv rimelig data amøbe), og underveis var vi (han) så dum å gå for den anbefalte oppdateringen av firefox, og etter det kom vi oss ikke på nett. Plent umulig å få åpnet firefox.

    Junior er data spesialist og fikser dette når han kommer om en måneds tid. Det skal bli spennende å høre om det blir ett løft opp fra waveIo usb-i2s.
    Huff da. Jaja, det blir vel orden på det når nerdene slipper til ;)

    Skal du plassere den i kabinettet til dac`en din eller tenker du å kjøre I2S via lvds (teleportere ell)?
    Hvilket power supply bruker du?


    Odroid skal inn i dac der waveIo nå står. Planen er å koble til ekstern hd, streaming er ikke vurdert enda.

    Psu blir den samme som har vært brukt til waveIo. En lclc, uten noen annen form for regulering enn matchingen mellom choker og lytter.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Liten test i dag. Installerte Linux og Roon brigde på en gammel desktop jeg hadde liggene. Koblet på Henry Audio usb dacen og det ser ut til å fungere.

    Skjermbilde 2016-05-07 11.21.24.png


    Skjermbilde 2016-05-07 11.29.09.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om planen er å bruke usb dac med Roon så duger en gammel PC for å teste litt. ( 64 bit cpu for linux)

    Skjermbilde 2016-05-07 11.44.45.png
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Fikk samme pakke. Kamerat kom for å hjelpe til med innstallasjon ( er selv rimelig data amøbe), og underveis var vi (han) så dum å gå for den anbefalte oppdateringen av firefox, og etter det kom vi oss ikke på nett. Plent umulig å få åpnet firefox.

    Junior er data spesialist og fikser dette når han kommer om en måneds tid. Det skal bli spennende å høre om det blir ett løft opp fra waveIo usb-i2s.
    Huff da. Jaja, det blir vel orden på det når nerdene slipper til ;)

    Skal du plassere den i kabinettet til dac`en din eller tenker du å kjøre I2S via lvds (teleportere ell)?
    Hvilket power supply bruker du?


    Odroid skal inn i dac der waveIo nå står. Planen er å koble til ekstern hd, streaming er ikke vurdert enda.

    Psu blir den samme som har vært brukt til waveIo. En lclc, uten noen annen form for regulering enn matchingen mellom choker og lytter.
    Det er jo en svært god løsning det. Håper 5V`en er noenlunde stabil. Tror disse mini-puterene er litt ømfintlig for variasjon i V. Ellers er jo den typen power langt bedre enn hva jeg så langt har benyttet. Kommer neppe til å prøve det selv tror jeg. Er litt utenfor min komfortsone ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    IOM at jeg la inn bestilling på en Hifiberry løsning. Så kommer dette med casing, og psu inn i bildet. Frem med Sketchup og leke litt (atter en gang).

    micropc placid psu.jpg


    micropc placid psu baksiden.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om planen er å bruke usb dac med Roon så duger en gammel PC for å teste litt. ( 64 bit cpu for linux)

    QUOTE]

    Så bra :) Da har du kvalitetslyd igjen da eller?
    Har ikke orket å koble den på anlegget men det er vel tvilsom om den spiller bedre en samme dacen med Lumin på lokale filer. Ellers så er det vanligvis best lyd fra vinyl her...
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Har ikke bestemt meg enda. Er endel som benytter høyere AC på trafoene enn det som strengt tatt er nødvendig for å bedre lyden noe. Jeg tror nok jeg ender opp med en 9V eller en 10V alt ettersom hva som er tilgjengelig fra Toroidy.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Da gjenstår det å se om placid er i stand til å levere nok A for dette oppsettet. Ellers kan jeg jo alltids bruke LCDPS med belleson ell.

    Sendte modellen til modushop for prisoverslag. Regner dog med at det blir bedre å bestille profilene og topp/bunn fra modushop og bestille fronter og bakplate fra FPE (pulverlakkert sort med hvit in fill på bakplaten).
    Utseende vil i mitt tilfelle da være likt som DAC. Da disse kassene er 1U utgaven av 2U chassis som min DAC er bygd inn i (med FPE front i pulverlakkert sort).

    micropc placid psu5.jpg


    Mini XLR plugg for DC mellom de to kassene. Jeg kommer nok til å bare benytte en kabel uten kontakter, men men.
    Kassene kan da stå ved siden av hverandre med kort kabel mellom de to, eller oppå hverandre med PSU chassis snudd opp-ned for å ha like kort kabel mellom de to. Dette gjør også at topp og bunnlokk kan tas av for tilgang til alle printene.

    micropc placid psu4.jpg


    Min DAC + denne løsningen vil da kunne stå ved siden av hverandre i racket.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Usikker på hvor mye psuen gjør for en streamer. Må teste om/hvor mye jeg hører forskjell på en Iphone psu og AQVOX før jeg vurderer noe ala din. Hva er ca kost på en slik DIY psu?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Usikker på hvor mye psuen gjør for en streamer. Må teste om/hvor mye jeg hører forskjell på en Iphone psu og AQVOX før jeg vurderer noe ala din. Hva er ca kost på en slik DIY psu?
    I tilfeller hvor det er en plug in dac eller en digital transport som genererer ett klokkesignal så vil det ha fordeler å benytte ett godt powersupply.
    Med RPI er det dog volt regulatorer som også er av dårlig kvalitet sett med audiofil tankegang. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å bytte disse. Men kommer nok til å gjøre det på ett eller annet tidspunkt. Spesielt med RPI2 og 3 er dette vesentlig da de benytter switchmode regulatorer. Min RPI1 gjør ikke det og jeg har levd lenge og vel med den, men vil tro det er litt å hente med RPI2 og RPI3.

    Det vil dog kreve godt syn og gode loddeskills å utføre, så jeg kommer til å reverse-engineer en over the counter RPI2 og benytte den som utgangspunkt for en "Audio PI" om det er flere som ønsker å gå til det skrittet. Fordelen med å bytte komponenter på en RPI kontra å starte fra scratch er jo at RPI2 og 3 har ett stort DIY community med forskjellige builds, og ting og tang som er kompatibelt med de. Dermed er det imo en god måte å gå frem for å få kompabiliteten fra RPI med da med audiofile komponenter der det er av betydning (f. eks med volt regulatorer).

    Power supply jeg bygger nå består av:

    Modushop Galaxy GX247 230-170 varenummer 1NGXA247N

    Galaxy GX247 230 x 170 x 40 mm pannello frontale 10mm NERO

    Schurter IEC med bryter og sikring

    http://no.mouser.com/ProductDetail/Schurter/DD129321111/?qs=PdaBPmf3BcgbhbacK9%2bqlA==

    +

    http://no.mouser.com/ProductDetail/Schurter/43011403/?qs=fxxZwZgTYwA8B4fs8Del4g==

    Twisted Pear Audio Placid HD V2.1

    Placid HD

    Heatsink for Placid:

    https://www.elfadistrelec.no/no/kjo...r_Buyable=1&page=18&origPageSize=50&simi=98.0

    eller

    Twisted Pear Audio LCDPS (normal LM317 regulator).

    1,5A skal ikke by på store problemer med denne dersom den benytter chassis som heatsink.

    Low Current Dual Power Supply (LCDPS) - A Dual Regulated CRC Supply

    Eventuelt kontakter etc, dersom du ikke bare benytter en ledning med en 2,1mm plugg i enden som skal inn til micropc`n.

    Edit: PGA feil i modellen blir det ikke plass til Corcom filteret. Jeg har benyttet feil høyde på sideprofilene. Schurter IEC har en versjon med filter bygget inn. Det er ikke av like god kvalitet som corcom filteret, men det er anbefalt som standard med TPA kittene. *Note to self: measure twise, "cut once".
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Fikk samme pakke. Kamerat kom for å hjelpe til med innstallasjon ( er selv rimelig data amøbe), og underveis var vi (han) så dum å gå for den anbefalte oppdateringen av firefox, og etter det kom vi oss ikke på nett. Plent umulig å få åpnet firefox.

    Junior er data spesialist og fikser dette når han kommer om en måneds tid. Det skal bli spennende å høre om det blir ett løft opp fra waveIo usb-i2s.
    Huff da. Jaja, det blir vel orden på det når nerdene slipper til ;)

    Skal du plassere den i kabinettet til dac`en din eller tenker du å kjøre I2S via lvds (teleportere ell)?
    Hvilket power supply bruker du?


    Odroid skal inn i dac der waveIo nå står. Planen er å koble til ekstern hd, streaming er ikke vurdert enda.

    Psu blir den samme som har vært brukt til waveIo. En lclc, uten noen annen form for regulering enn matchingen mellom choker og lytter.
    Fant en link som kan være av nytte mtp problemet etter oppgradering av firefox:

    Review: ODROID-C2, compared to Raspberry Pi 3 and Orange Pi Plus | Jeff Geerling

    [h=2]Using the C2[/h] Since it defaults to Ubuntu MATE, the desktop environment is pleasant (more so than Raspbian's default GUI), and it even comes with both Chromium and FireFox installed, so you can choose from one of the two most popular and well-supported browsers. However, after I ran sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade (which took quite a while the first time) to make sure all packages were up to date), neither Chromium nor FireFox would launch; they would launch and then quit after a few seconds. So I re-imaged the card (which took a couple hours) and tried again.
    Chromium took about 4 minutes to launch the first time (it seemed like nothing was happening, but one CPU core was spiked at 100% the whole time), and FireFox took about 8 seconds the first time. After that, both took 4-5 seconds to launch, and nothing seemed slow or inconsistent when using them.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Det står litt stille her for tiden. Venter fremdeles på komponenter og tilbringer litt tid ute med hund og ball i det fine været som endelig har meldt seg :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    En tidlig morgen. Med kaffe og ny avspillingsmetode i form av en Cubox-i4pro med Armbian linux og roon bridge for total kompabilitet med RAAT (roon advanced audio transport). ATM kun via optisk ut, men RPI2 med i2s HAT er på vei.

    Jeg fulgte guiden her for installasjon. Det fungerte greit så snart jeg fant ut at "0" ikke er det samme som "O". :p

    https://community.roonlabs.com/t/ro...r-s-guide-to-raspberry-pi-and-cubox-i/10138/2

    np130516.jpg


    Edit: for de med behov for USB tilknytning til DAC vil nok Cubox-I være bedre enn RPI da USB og Nettverk ikke deler ressurser på Cubox-I. Vet at det er en softwarefix for RPI USB i volumio, men tror ikke dette er implementert i Roon bridge linux. De med litt linux skills kan nok finne ut av det. Neste trinn blir jo nå å se om jeg kan benytte samme installasjonsprosess med volumio i bunn istedet for Armbian / Raspbian og dermed benytte det enkle web interfacet for bl.a. å sette opp audio delen som vises til roon (inkludert USB fixen for RPI).
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Så... noen timer og sanger senere...

    Dette lyder svært bra. Markant oppgradering av lyden sammenlignet mot Picoreplayer på hifiberry digi. Og da kun med optisk ut.... (på begge).

    Kobler opp Amanero USB kortet senere i dag, så vil det vise seg om det er enda ett løft lydmessig. RAAT er genialt og async digital audio lever dermed videre her i gården. Totalt sort bakgrunn, med presisjon i lydbildet. Høytalerene er borte og artistene og deres instumenter står og holder intimkonsert i min lille stue (noe som i seg selv er utrolig mtp mitt lytterom). Blir nok til at jeg tester med desktop DAC/HPA (B2, Legato 3.1 og Amanero USB) med Beyer T1 før jeg begynner med I2S inn til DAC i hovedannlegget. Jeg bruker jo tross alt Amanero USB for PC lyd. Har ett amanero kort til, så... time will show. HIFIberry DAC+ pro og RPI2 er rett rundt hjørnet så vil ikke fikle for mye med oppsettet før jeg har testet med de også.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Har da såvidt testet med amanero, og det lyder bedre enn optisk. Men, er noe usikker på om det blir permanent. Jeg har mer tro på å holde det på i2s ut fra PI til i2s inn på dac. Istedet for å ta hele runden via USB. Men men, videre testing kommer når PI2 faller ned i postkassen (i dag eller i morgen vil jeg tro).

    Jeg har fått testet ut litt forskjellig de siste dagene, med åpne strømmeformat (UPNP, Airplay etc) til diverse løsninger og mer dedikerte protokoller som ROON raat (nå som jeg endelig fikk opp Roon-bridge på en enhet som støtter det).

    Forskjellige OS er også prøvd ut, med mer eller mindre gode resultater. Endel mer testing / optimalisering blir nødvendig. Spesielt mtp piCoreplayer som jeg egentlig hadde avskrevet, men vil teste det ut skikkelig så jeg vet hva det går ut på. Upnp er jo en kjent sak, og har sine begrensninger. Jeg liker ikke det lille jeg har hørt til nå. Airplay likeså, det er greit, men ikke veldig engasjerende.

    La også inn en mediaserver på NAS for å holde styr på filene. Kunne egentlig ha ventet med dette da det er en ny NAS på gang, men fikleren i meg klarte ikke la det ligge. Frem til nå har filstruktur og tags vært overlatt til JRMC uten upnp/dlna, som har ført til at Sonos ikke har ett eneste albumcover blandt mine WAW filer :p Jaja, Sonos er på vei ut anyways, men men. Minimserver er en såpass enkel ting å legge til, og tar ikke opp hverken plass eller ressurser, så da er det imo en klar vinner for å holde styr på tags etc. Strengt tatt trenger jeg ikke den funksjonen med ROON, men det er jo kjekt at andre løsninger også kan testes uten at det oppleves som å gå tilbake til mp3`ens barndom med lister med filer.
    I sammenheng med dette konfigurerte jeg RPI OS`et og Cubox OS`et til Upnp, og hentet frem en app fra linn; linn kinsky og kazoo. Kinsky funker på PC, kazoo på telefon. Av en eller annen grunn (spør ikke meg hvorfor...). Men begge finner biblioteket uten problemer, med alle cover etc med fra JRMC. Alle 4 digitale end-points blir også funnet og spilt til uten problemer. Men lyden er litt så som så syns jeg. Jaja, får se hvordan det blir når ROON raat er på plass på alt.
    Hovedgrunnen til at jeg vil ha raat på alt er at det gjør det mulig å legge alle enhetene i en gruppe og spille av til alle samtidig. Det er litt timing som må stilles inn manuelt, og volum må baseres på ett gitt nivå på min hoveddac (med seperat volum). Men bortsett fra det så fungerer det greit (kun testet på 2 rom så langt). Men det gjenstår å se hvordan det fungerer over litt tid med andre brukere enn meg.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Gratulerer til posten som har atter en gang klart å sende en pakke fra Oslo til Lørenskog til Hamar til lillehammer (lastet opp for utkjøring) - skal leveres i Oslo.... hmmm dette kan ta sin tid....
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.814
    Antall liker
    14.764
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer til posten som har atter en gang klart å sende en pakke fra Oslo til Lørenskog til Hamar til lillehammer (lastet opp for utkjøring) - skal leveres i Oslo.... hmmm dette kan ta sin tid....
    Postens veier er uransakelige :p
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Jaja, blir morro å se når/om det når frem til slutt.

    DIY NAS Software Roundup - Brian's Blog

    Kjører Freenas med ZFS på denne (den har ECC minne).

    DSC_0643.jpg


    Men jeg tror jeg må sette opp en egen NAS for musikk da mange NAS-plugins ser ut til å være rettet mot linux og ikke FreeBSD. Hmm, kan kanskje kjøre en linux NAS distro i en container... hmmmm.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjørte lenge FreeNAS, men siden bl.a. Spotify-plugin til LMS ikke funka under BSD, så bytta jeg platform til CentOS når hovedkortet på NAS-serveren døde. Dette funker veldig greit, men ikke like plug and play som FreeNAS.

    Johan-Kr
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Har tenkt på det samme, dvs kjøre alle musikk relatert servicer på NASen. Kanskje OpenMediaVault - The open network attached storage solution el. på en gammel server jeg har, alternativt bytte hovedkort til noe mer moderne. Denne er basert på Debian og ikke BSD
    Jau, men det valget jeg tenker på nå er om jeg skal fortsette å bruke ZFS (som krever serverhardware for å fungere skikkelig pga ECC minne) eller om jeg skal gå over til mer normal hardware. Da med forrige generasjon stasjonær som har 10 SATA porter og LGA1150 (I7-4790K, 16GB normalt minne) og legge inn unraid med 2x120GB SSD disker som cache. Jeg bruker en annen maskin på den måten atm, men den har ikke like mange SATA porter og er av eldre type (socket 775 m Q9550s (65W) og 8GB minne). Om jeg bytter vil den nye maskinen også kunne kjøre virtualisering med hardwarestøtte. Spørsålet jeg stiller meg atm er om jeg trenger ZFS filsystem eller ikke (sluker jo strøm den serveren)... Jaja, time will tell.

    Edit: det er jo litt pga nyskjerrighet på hvordan unraid vil funke med den maskinen jeg nevnte. Kanskje jeg kan kjøre virtuell HTPC på den? (det går ikke på den jeg har unraid på nå...) ;)
     
    Sist redigert:

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    PART_1480415540302.jpg


    Høytalerene mine er på utlån. Gleder meg til å høre hvordan dette lyder :)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    20161129_125209.jpg


    SA1130 malt og klar til å få sandkassen tømt og klargjort for andre ting (hvitt frontstoff kommer, det svarte er revet av) ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Nymalt lite krypinn, med midlertidig system.

    AP virgo er på utlån, System Audio 1130 er høytaler nok til å nyte musikk uten å dominere boligen ;)

     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Avslutter kvelden med dette albumet.

    GO7PYlM.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn