gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Møblerer og maler leiligheten nå. Ser for meg at det vil lyde bedre her etterpå. :)
    Spørs på fargen ;D

    Men de riktige møblene skal en ikke kimse av.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Jeg tenkte jeg skulle brekke hvitfargen i rommet med litt av den røde.... (det prøvde far min, jeg voknet brått da jeg kom inn på kjøkkenet morgenen etter og det var rosa vegger....).

    Neida, det er møblene som skal bli litt mindre dominerende. Føler for å la htt sette lista i rommet og maler det meste annet i nøytrale farger som ikke opptar oppmerksomhet (hvitt er det naturlige valget grunnet lite rom).

    Legger ved noen bilder.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Jeg tenkte jeg skulle brekke hvitfargen i rommet med litt av den røde....(hvitt er det naturlige valget grunnet lite rom).
    Se der ja! Jomfrune har fått hedersplass, nice :) Hvit/hvittoner egner seg fint som hovedfarge i rom, men kan fort virke kaldt. Smart å brekke fargen på en vegg eller to, og da gjerne en varm farge. Dette er ydmyke meninger fra en som daglig jobber litt med farger :)

    OU812
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Ser du bruker samme dings til å vatre opp alt i huset som meg ;D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Praktisk den lille vateren ;D

    Nå skal jeg se film. Deretter blir det Formel 1 fra Melbourne i ettermiddag.
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Etter å ha slappet av med noen filmer har jeg kommet meg litt videre med rommet, men det går noe tregt med meg om dagen...

    Har tenkt litt på å lage en skjult sub, for å spare plass da leiligheten er 27 kvadrat i grunnflate. Rommet under sofa er pr i dag lite utnyttet.

    Ang fargevalg så er hvitt først og fremst valgt da det får rommet til å virke større, men rødfargen på veggen innerst i rommet syns jeg er pen så jeg kommer ikke til å male den om selv om å male den hvit trolig hadde gjort at rommet virket større. Noe farge og særpreg må en ha syns jeg.

    Høytalerene vil få hedersplass i rommet videre også. Brukte endel tid på å måle opp og plassere de skikkelig. Frontene er nå 1m fra bakvegg og den venstre høytaleren står 70cm fra sideveggen. Jeg liker å sitte nerme høytalerene så stolens rygg er 2.7m fra midt mellom høytalerene som står 3m fra hverandre. Plasseringen er markert på gulvet med tusj så det blir enkelt å sette de tilbake når jeg er ferdig.

    Filserver er plassert i en mellomgang hos husvert som da også får bruke den. Den er satt opp for å kunne ha inntil 28 harddisker hvorav 8 er i hotswap mot nåværende raid kontroller som kjører raid 5 med 4 500GB til husvert og Raid5 med 2x1TB og 2x1,5TB som jeg utvider diskenes kapasitet etterhvert som de eventuelt ryker. Husvertens array blir nok flyttet over på hk`s raid kontroller og dermed supplerer jeg mine disker slik at det blir 4x1 til ett array og 4x1,5 til ett annet.

    Jeg er også veldig opptatt av at det skal være stille hos meg så maskinen jeg bruker er støydempet til det ekstreme. PC er støydempet i sitt kabinett og igjen plassert inne i ett skap med støydemping. Luft slipper inn nede foran kabinettet og slipper ut oppe bak. Maskinen står også på en oppdelt madrass for å dempe vibrasjonsstøy. Det skal godt gjøres å høre den, men jeg merker desverre fremdeles at den står på, kan desverre ikke sette den i mellomgangen sammen med serveren da jeg må ha DVI dual link til skjermen og hullet i veggen er for lite til å føre mye kabler gjennom.

    Nå kommer det litt bilder av diverse.
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Datamaskinbråk er det værste, bra du demper den!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Da har ting begynt å komme på plass etter ferien.
    Mørke dager ute fører til fine dager inne :D
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Si meg, er det kjøleribber på innsiden av et kabinett?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Jupp, og kabinettet er i stål bare sånn for å sikre seg at den også kan brukes som ovn ::) samt spiller med som bare ...... Det var åpning i kabinettet under kjøleribbene, men jeg syns de var for små så jeg har kuttet bort området under så luften kan stige naturlig.

    Er mye som skal byttes på denne. Blandt annet skal kabinettet utbedres eller byttes til ett i aluminium med bedre kjøling.

    Men begynte med å erstatte høytalerlissene og skal bytte ut 4558 op-ampen med en Audio-gd Discrete OPA Sun http://www.audio-gd.com/Pro/diy/OPA/OPA-SUN1.jpg

    Så får vi se hva som blir det neste.

    Effekt-trinnene mine blir lagt ut for salg når jeg har testet op-amp byttet. Jeg liker lyden jeg har fått fra denne ampen sammen med Matrix DAC`en (i DAC modus, uten pre og head-amp delen aktivert).

    Edit: er flere chipper i forsterkeren som vel ikke akkurat hjelper på lydkvaliteten. Jeg ser for meg at TDA7439 chippen også bør erstattes på ett hvis med en diskrete løsning. Men om dette blir nå eller på ett senere tidspunkt når ampen "samler støv" vet jeg ikke.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    Hvor stor blir effekten på det nye prosjektet?. Dual mono konstruksjon eller? Spenndende :)

    OU812
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Utgangspunktet er en integrert forsterker fra Proart på 2x250W @ 8Ohm (2x350W @ 4). Noe jeg regner med er klasse AB. Er dual mono ja. :)

    Så langt er internkabling byttet ut og op-amp og bedring av chassis står som sagt for tur.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Kult, husk å ikke åpne det dual monofilamentet på Tyr interconnecten når du omterminerer!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Venter fremdeles på deler. Tar meg nok en tur til Zachariasen Jernvare etter skruer i messing eller alu mens jeg venter. Har også en liten jobb å gjøre med ht terminaler og kabler til print på Ice blokkene. Irriterende at jeg enda ikke har fått kopplingstråden (0,5mm forsølvet kobber) fra elfa. Skal brukes internt til signal.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Har du tenkt å lodde på en strømkabel?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Nei. Er signalkabling og høytalerkabling jeg holder på med nå. Strømkablene er crimpet og skrudd.

    Edit: varenummer 55-503-29 hos elfa er det jeg skal teste ut som signalkabling internt i forsterker
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Helgens lytting har vært herlig. Musikken har vært i sentrum. Piano sonatene har rullet ut i rommet (og litt til) og naboen lurte på hvem som satt ved flygelet og spilte så vakkert.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Helgens lytting har vært herlig. Musikken har vært i sentrum. Piano sonatene har rullet ut i rommet (og litt til) og naboen lurte på hvem som satt ved flygelet og spilte så vakkert.
    Så herlig, du fortalte vel hvilke pianofantaster som var innom deg den kvelden med sitt eget flygel ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Kommet litt videre.

    Slo fra meg å bytte kontakter på Tyr.

    Fletter kabler i Svalander style for balansert drift.

    Har bestilt print til å lage Pass Labs clone Class-A XCCS Balanced Single-Stage Single-Ended Mosfet Preamplifier.

    Vurderer også Opto potensiometer løsning. http://www.pns-tech.com/ Balansert løsning med 5 innganger (en bypass) og fjernkontroll vil komme på ca 5k eks mva
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Best å la den være uendret!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Ja. Blir trolig solgt eller byttet med en balansert utgave.

    Jeg har blitt veldig glad i svart bakgrunn. Noe jeg får fra Ice blokkene når de kjøres balansert. Jeg hører på mye klassisk og annen musikk med lengre pauser mellom tonene. Stille bakgrunn er undervurdert.

    Jeg har bestemt meg for å ha en egen "kose" del i systemet ved hjelp av en rør-buffer som kjører ubalansert mellom dac og pre, mens normal lytting skjer med balansert drift uten rør.
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Valget står nå mellom Opto potensiometer og en Tentlabs løsning som er noe rimeligere men mer utprøvd av flere.

    En fordel i mitt system med Tentlabs løsningen vil være at det ikke blir nødvendig med noe felles chassis ell slik at det kan kjøres i en mer "elegant" (imo) dual mono design.

    Nå sitter jeg med google sketchup, pcb programvare og google søkemotor for å finne dimensjoner på delene så jeg kan lage en skikkelig modell av ampen før jeg eventuelt begår noen tabber pga for dårlig visualisering av kretsen i hodet mitt...

    Det går fremover og jo mer jeg jobber i sketchup desto mer gleder jeg meg.
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Venter nå på bomull isolasjon så er det bare å sette i gang med byggesettet.

    Ble en annen løsning enn det jeg hadde tenkt da jeg kom over dette byggesettet brukt. Har bestilt deler selv men jeg kjenner en som kan bruke den som blir til overs.
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    Så det blir ingen Pass Lab clone eller bygger du enda en? Spennende å følge med og se ferdig produkt :)

    OU812
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Jeg bygger enda en trolig med litt mer eksklusive komponenter. Basert på de samme printene. Den jeg bygger vil også kjøre med seperate PSU for hver kanal.

    Men volum og input blir ikke bestilt med det første da pre nr. 2 trolig ikke blir brukt som annet enn en ubalansert til balansert gain kontroller for en som bruker samme effekt-trinn som meg på samme høytalere men med en receiver som pre-amp (som kun har ubalansert ut). Ice modulene er glad i balansert signal.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.322
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    Det her ser bra ut gwikse :) Fornøyd, eller kjempe fornøyd bør jeg vel kanskje spørre?

    OU812
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Så langt er jeg veldig fornøyd. Overrasket over hvor stor forskjell det er på ett par regulatorer i DAC`en.

    Gleder meg til å få ferdigstilt preampen også nå. Strømforsyning blir ekstern btw.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Fikk desverre levert feil endel deler. Har ikke hørt noe siden jeg avtalte bytte og sendte tilbake delene som var feil. PCB til pre-amp nr2 lar vente på seg av en eller annen grunn (ligger vel i tollen elns).

    Metall for å bytte ut panel av stål har ankommet. Ekstremt flott finish som ikke får fingeravtrykk (alunox).

    Wima MKS02 0,1uF kondensatorer skal kjøres i paralell med caps i signalvei i dac. Ikke sikker på om jeg skal bytte 100uF 10V caps som står der selv om jeg ikke vet hva de er opprinnelig (kun størrelsen).
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Kjedelig med feilleveranse da!
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Jau. Delene har også vært en runde gjennom tollen så jeg håper de riktige delene blir merket tydelig med at de allerede har vært en runde gjennom, men ..... time will tell.

    Har bestemt meg for å bruke en DACT CT3-5-4 elns på utgangen fra pre-amp så jeg kan koble direkte fra attenuator og rett på utgang og dermed få en god passiv pre paralellt med Bozoz trinnet.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Ett stort skritt i riktig retning nå.

    Byttet ut unødvendige caps mellom første sett op-amper og headphone-amp med sølv-jumpere (åpnet opp lyden betydelig på headphone utgangen) og satt noen film caps i paralell med andre caps i signalveien.

    Imponert over hvor mye godlyd det bor i denne lille dac/head-ampen

    Billige tweaks var det også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn