gwikse`s system - en reise inn i diy verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Ble desverre ikke noe pakke fra elfa i går. Sjekket ordren og de får ikke alt på lager før den 04.03.10 så jeg må nok smøre meg med litt tolmodighet før jeg kan bytte internkablingen i mono trinnene. Har noen andre planer også så da får vi begynne med det...

    Fant ett bilde av høytaleren jeg ikke har lagt ut (tror jeg)
    Såg ikke så værst ut den der..... ;D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Jeg er veldig fornøyd med settet jeg har fått hvertfall. :)

    De er ikke like lekre som sine storebrødre mtp finish (på treverk), men er ikke langt unna. Tror nok Avanti har endel flere lag med lakk.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Ettermiddagen i dag har blitt brukt til å gjøre ren kontakter med isopropanol q-tips, mikrofiberklut og kaffefilter. Avsluttet med å gå over kabler og plugger med eco3.

    Har vel konkludert med at dette trengtes. Må gjøre det oftere også om restene på q-tipsene skulle være en indikasjon.

    Fant også ut at bananpluggene på heimdall kablene mine var litt for slanke for både forsterker og høytaler så jeg ofret noen billige bananplugger fra clas ohlson for å få av ekspanderen, som deretter ble puttet inn på innsiden i pluggene på kablene. De sitter nå skikkelig i forsterker og høytaler, og DET gjorde stor forskjell. Fysisk kontakt er ett must ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Ettermiddagen i dag har blitt brukt til å gjøre ren kontakter med isopropanol q-tips, mikrofiberklut og kaffefilter. Avsluttet med å gå over kabler og plugger med eco3.

    Har vel konkludert med at dette trengtes. Må gjøre det oftere også om restene på q-tipsene skulle være en indikasjon.

    Fant også ut at bananpluggene på heimdall kablene mine var litt for slanke for både forsterker og høytaler så jeg ofret noen billige bananplugger fra clas ohlson for å få av ekspanderen, som deretter ble puttet inn på innsiden i pluggene på kablene. De sitter nå skikkelig i forsterker og høytaler, og DET gjorde stor forskjell. Fysisk kontakt er ett must ;D
    Hvorfor bøyde du de ikke bare til, de pluggene til Nordost?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    bjornh skrev:
    gwikse skrev:
    Ettermiddagen i dag har blitt brukt til å gjøre ren kontakter med isopropanol q-tips, mikrofiberklut og kaffefilter. Avsluttet med å gå over kabler og plugger med eco3.

    Har vel konkludert med at dette trengtes. Må gjøre det oftere også om restene på q-tipsene skulle være en indikasjon.

    Fant også ut at bananpluggene på heimdall kablene mine var litt for slanke for både forsterker og høytaler så jeg ofret noen billige bananplugger fra clas ohlson for å få av ekspanderen, som deretter ble puttet inn på innsiden i pluggene på kablene. De sitter nå skikkelig i forsterker og høytaler, og DET gjorde stor forskjell. Fysisk kontakt er ett must ;D
    Hvorfor bøyde du de ikke bare til, de pluggene til Nordost?
    Har gjort det før, men de ser ikke ut til å holde lenge på formen. Vet ikke om det er så bra for pluggene å bli stresset inn og ut slik heller så jeg forsterket de nå bare med noe jeg hadde liggende så jeg ikke må bytte de pga tretthet med det første. Kablene er også demo kabler fra OHFC så de har sikkert blitt tatt ut og satt inn XXXX ant ganger før jeg fikk de.

    Edit:
    Dagen i dag har jeg flettet kabler. Håper på å få pinner mm. en av de neste dagene.
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Litt mer om meg.

    Jeg har alltid vært glad i musikk. Spiller gitar, piano og synger selv. Men kun i heimen med søster og bror som også er glad i musikk.

    Jobbet for ca 10 år siden først på Rolfs på jernbanetorget og deretter jobbet jeg i noen år på Oslo HiFi Center.
    Etterhvert ble lyd mer viktig enn musikk, og med daglig demonstrasjon av high end med egne plater ble resultatet først at musikken ble kun spilt på jobb og deretter at det ikke ble morro lenger (av forskjellige grunner).

    Musikken ble pakket ned, jeg begynte å jobbe med en av mine andre hobbyer; data.

    I en lengre periode var min musikk utstasjonert hos min bror (som fremdeles hadde high-end) og jeg hadde lytterunder hos han.
    Da det også var endel diy prosjekter i heimen hans hadde jeg nøkkel og tilbrakte endel tid både med snekkerbelte og med Wadia fjernkontroll i hånden.
    Når diy prosjektene var over og nye beboere kom inn, og egen hifi kom inn i eget hus, ble det en naturlig slutt på de lytterundene.

    Nå begynte musikken å komme frem fra skapet igjen og det ble etterhvert ett sett små Audiophysic Brilon II med Densen B-150 og B-420 i heimen.
    Jeg har alltid vært glad i monitorer da de ofte er lett å plassere og er ofte mindre avhengig av rom enn større høytalere er, men de mangler endel fysikk. Etterhvert ble jeg bitt av byttetrangen igjen og en mer fysisk Audiophysic Virgo V kom i hus.

    Desverre ble jeg svaksynt i april 08 og det å finne frem i musikken (cd) er ikke lengre mulig på samme måte som før. Ergo må jeg ha en mer enkel avspilling av musikken som nå ligger ukomprimert på PC (med 30" skjerm og prosjektor finner jeg lettere frem). For øyeblikket er det en og samme sentral som switcher det meste her, både bilde og lyd med en og samme fjernkontroll som også starter og stopper musikken fra PC`n. Dette hjelper endel på å spille musikk, se nyheter med mer. Oppgraderinger videre må også ta høyde for dette.

    DIY er også noe jeg liker å fikle med. Det er ikke alt jeg får til pga synet men jeg får til mye med de hjelpemidlene jeg har og tolmodighet....

    Anyways det var litt om meg :)

    Skulle egentlig lagt det inn i første post, men men.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.638
    Antall liker
    32.560
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Ble desverre ikke noe pakke fra elfa i går. Sjekket ordren og de får ikke alt på lager før den 04.03.10 så jeg må nok smøre meg med litt tolmodighet før jeg kan bytte internkablingen i mono trinnene. Har noen andre planer også så da får vi begynne med det...

    Fant ett bilde av høytaleren jeg ikke har lagt ut (tror jeg)
    Flotte kreasjoner ;)
    Spiller flott også ;D

    gismo
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    15.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    Spennende med DIY forsterkerene. Hvordan spiller de i forhold til Densen forsterkeren? Misunner deg litt dine Virgo 5 da jeg kun har Virgo 3 selv:) Drømmen nå er nok Avanti, men 3'ne duger leeenge.

    OU812
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Er morro med diy ja ;D

    Ice modulene spiller med mer kontroll og blir dermed også mer dynamiske forskjeller i bunn, men mindre oppløst i mellomtone og diskantområdet. Var mer luftig i toppen med Densen. Men Densen B-150 hadde hatt godt av litt stålkontroll i bunn. Velger å tro at jeg kan finne mer av åpenheten i toppen med god pre-amp og tweaking av ice modulene. Det virker på meg som om det er mye å hente på begge diy løsningene jeg har. Desverre slår hypex forsterkeren seg av titt og ofte når den må dra Virgoene så den er nok ikke egnet i mitt system. Det vil si, jeg tror det er noe galt med den jeg har (er ikke jeg som har bygget den). Så jeg må prøve å finne ut av det.

    Nå skal det sies at jeg og bror min vel var de første som fikk en Adyton Cordis 1.8 til å slå seg av (faktisk med Audiophysic Virgo III). Kunne ikke røre forsterkeren på en god stund (bacon and eggs anyone? ...). Stusser fremdeles på hvorfor i hule heiteste kjøleribbene er liggende og ikke stående på den... Kjørte den hardt though ;D

    Vet ikke om jeg drømmer så mye om avanti egentlig. Har mer lyst til å kjøre mine med to Rhea II og heftigere elektronikk (om jeg skulle brukt såpass med penger).
     

    Vedlegg

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Skink_123 skrev:
    ;D

    Fikk pakke fra elfa i dag. Har bestilt feil igjen. Finner ikke ut av disse JST kontaktene. Har tenkt litt på å få laget direkte banantilslutning i sølv på printet for høytalerkablene, men time will show hva det blir til. Må lufte det med de som eventuelt skal lage kontaktene.

    På Virgo er det vibrasjonsdemping på terminalene som fungerer meget bra, så vibrasjoner skal ikke bli noe problem med direkte kontakt mellom htt-kabler og forsterker printet. Er vanskelig å teste slike ting uten å prøve though ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Da har jeg koblet fra strøm til unødvendige deler av recieveren (effekt-trinn, radio, sone2 osv). Om ikke annet så sparer jeg strøm :)

    Matrix`n kommer trolig i morgen ;D
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Det loddes over en lav sko skjønner jeg?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Har ikke loddet noe. Er greit med en smule teknisk innsikt og kontakter ut fra psu`n ;)

    Edit:
    Legger til all musikk i spillelisten og markerer av for random avspilling. Så trykker det bare next på remote helt til det dukker opp noe som passer med humøret. :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    15.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Nå skal det sies at jeg og bror min vel var de første som fikk en Adyton Cordis 1.8 til å slå seg av (faktisk med Audiophysic Virgo III).
    Respekt ;D
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    ou812rh skrev:
    gwikse skrev:
    Nå skal det sies at jeg og bror min vel var de første som fikk en Adyton Cordis 1.8 til å slå seg av (faktisk med Audiophysic Virgo III).
    Respekt ;D
    Du vet når det spiller så engasjerende og rent at du med ett smil om munnen ser på den som sitter ved siden av deg og ser leppene bevege seg men ikke hører noen lyd.... vel slik er det å ha Adyton + wadia + audiophysic i stua ;D

    Problemet oppstår bare når lyden etter endel timer med stadige platebytter og høyere volum for hver gang føttene ikke klarer å la være å trampe med, plutselig opplever at lydbildet fullstendig kollapser innover seg selv som en stjerne som plutselig blir til ett sort hull på størrelse med en ert for så å høre ett klikk og så komplett stillhet.
    Det spiller forøvrig så engasjerende at du ikke klarer å trykke på next på fjernkontrollen; du må høre hvert enkelt spor og får den røde tråden artisten har slitt med å få frem servert på en slik måte at du gruer deg til hver enkelt plate er slutt. Det var "litt" blandede følelser da dette inntraff, da dette var en prototype som Geir Tømmervik hadde bedt bror min teste. Var litt "skadefryd" og nerdete stolthet inne i bildet også :D

    Var litt morsomt å gå bort til forsterkeren og allerede 15cm unna kjenne hva som var problemet :green:
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Da har jeg koblet fra strøm til unødvendige deler av recieveren (effekt-trinn, radio, sone2 osv). Om ikke annet så sparer jeg strøm :)

    Matrix`n kommer trolig i morgen ;D
    Hvor kjøpte du denne da?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Skink_123 skrev:
    gwikse skrev:
    bjornh skrev:
    gwikse skrev:
    Da har jeg koblet fra strøm til unødvendige deler av recieveren (effekt-trinn, radio, sone2 osv). Om ikke annet så sparer jeg strøm :)

    Matrix`n kommer trolig i morgen ;D
    Hvor kjøpte du denne da?
    http://cgi.ebay.com/Matrix-mini-i-2...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item518bad1053
    Hvordan er forskjellen på balansert og ubalansert ut?
    Litt vanskelig å sammenligne iom at jeg bare har ubalansert Tyr ;)

    Kjører for øyeblikket ut til PC - optisk møkkakabel - Matrix
    fra matrix går det ut til
    1. ubanalsert Tyr - Ice monoblokkene - Heimdall - Virgo V
    2. balansert Blue jeans cable - Prosonus Firebox
    3. Beyerdynamic DT770

    Burn in med Rock Radio1

    Lyder overraskende bra. Litt hardt i toppen forløpig men det er nok delvis pga digitalkabelen og har kommet seg fra i går. Oppløsning er meget bra så deler av det jeg savnet er på vei tilbake. :)

    Edit:
    Hardheten er borte ved skikkelig kilde. Foobar2000 og asio avspilling via firebox - optix - matrix ga en herlig live-følelse på Alice in chains unplugged i går kveld :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Skink_123 skrev:
    gwikse skrev:
    bjornh skrev:
    gwikse skrev:
    Da har jeg koblet fra strøm til unødvendige deler av recieveren (effekt-trinn, radio, sone2 osv). Om ikke annet så sparer jeg strøm :)

    Matrix`n kommer trolig i morgen ;D
    Hvor kjøpte du denne da?
    http://cgi.ebay.com/Matrix-mini-i-2...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item518bad1053
    Hvordan er forskjellen på balansert og ubalansert ut?
    Litt vanskelig å sammenligne iom at jeg bare har ubalansert Tyr ;)

    Kjører for øyeblikket ut til PC - optisk møkkakabel - Matrix
    fra matrix går det ut til
    1. ubanalsert Tyr - Ice monoblokkene - Heimdall - Virgo V
    2. balansert Blue jeans cable - Prosonus Firebox
    3. Beyerdynamic DT770

    Burn in med Rock Radio1

    Lyder overraskende bra. Litt hardt i toppen forløpig men det er nok delvis pga digitalkabelen og har kommet seg fra i går. Oppløsning er meget bra så deler av det jeg savnet er på vei tilbake. :)

    Edit:
    Hardheten er borte ved skikkelig kilde. Foobar2000 og asio avspilling via firebox - optix - matrix ga en herlig live-følelse på Alice in chains unplugged i går kveld :)
    moro!

    Har selv ubalansert tyr så følger med på utvikling! Hvilken strømkabel kjører du på DACen?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Kjører en Nordost El-dorado 2m på den atm.

    Edit:
    Til helgen blir det avklart om det blir nye diy kabler av rent flettet sølv eller om det blir noe annet rart...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Den fungerer også som forforsterker. Den har to forskjellige modus. En ren DACmodus med fast utgangsnivå og ingen lyd på hodetelefonutgangen og en dac/pre/head amp modus med justerbart nivå ut og hodetelefonutgangen aktiv.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    gWikse`s system

    Aha, men hvordan er forforsterker egenskapene?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Så langt (etter 24timer konstant avspilling) er jeg imponert.

    Skriver litt erfaringer og generell beskrivelse når den (og jeg) har fått noen timer på baken (bokstavelig talt).
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Sånn da har jeg kommet så langt at jeg føler for å skrive litt om denne saken.

    Jeg anbefaler først av alt å lese gjennom denne tråden på head-fi.org dersom denne er aktuell for noen av dere som leser her.

    Specs ol finnes i tråden jeg nevnte og søker du i den tråden finner du mest sannsynlig svar på det du lurer på.

    Generell beskrivelse av enheten:

    1. God dac, finnes dog andre enheter som er mer fremtidsretttet med tanke på usb-tilkobling (kun støtte for 16bit/48Khz). Det gjelder kun usb tilslutningen. Da usb er i generasjonsskifte valgte jeg å ikke bry meg om denne lille tingen da den støtter 24bit/192 på de andre inngangene og jeg har lite tro på å bruke USB til lyd da det er såpass mye enheter som ikke akkurat er gunstig å dele med hifi`n (les: bruk galvanisk skille mellom PC og hifi, eller kjør optisk som ikke kan lede strøm).

    Edit: ved bruk av laptop som kilde er det ofte mindre støy på usb-bussen.

    2. Enkel og grei å koble rett i ett effekt-trinn med mulighet til å justere volum felles med justering av volum til hodetelefonene. Desverre kobles ikke utgangen til effekt-trinnet ut ved å sette i hodetelefonene. Mangler dog fjernkontroll så det i kombinasjon med at der ikke er analoge innganger gjør at den ikke er en fullverdig pre-amp.

    3. Hodetelefon forsterkeren er meget god. Enkelt og greit. Kvalitetslyd for studenten eller andre med "lavt" budsjett.

    Lyden er overraskende oppløst og oversiktlig. Dynamikk, rom og bass er alle overraskende bra. Fikk litt sjokk over at perspektivet mitt kunne bli så bra med noe som jeg hadde tiltenkt som en midlertidig funksjonalitetsboks mens jeg venter på bedre tider rent økonomisk og plassmessig.

    Den er ingen permanent løsning for mitt vedkommende, men jeg kan leve godt og ha mye musikkglede fra denne.

    Om jeg fremdeles hadde vært i bransjen ville jeg trygt kunne anbefalt denne løsningen med en god integrert (10-20k) eller rett i ett effekt-trinn dersom det ikke er så viktig med analog tilslutning og fjernkontroll.

    Vil også si at den burde lett være ett godt alternativ til tuner for de som ikke vektlegger digital-lyd så mye, men ønsker en løsning som kan levere lyd til ett mer påkostet system med fokus på analog avspilling. Er greit å kunne sette på en spilleliste i sammenheng med fest eller besøk av den "ikke-hifi-galning-typen" ( :D ). Og en hodetelefonforsterker med god lyd for de gangene en må få med seg noe uten å vekke naboene pga "for god dynamikk" til å kunne ha lyd i de senere timer (de som har dette "problemet" med for god dynamikk vet hva jeg mener).

    Den kom på ca 3000,- inkludert frakt og moms. Mao veldig god value for money.

    Edit:
    Satte på denne, en fin opplevelse med lyset dimmet ned mot slutten av dagen.

    spotify:album:14wXAj2FlTt9UNoA0qdRlX
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    Moro lesing! Hvor god syntes du den var på red book?
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Har ikke testet den ut så mye på USB. Det var ikke plug&play i windows7 mtp info på skjermen. Men det finnes helt sikkert i kontrollpanelet ett eller annet sted. Men da jeg ikke klarer å lese hva som står i display pga dårlig syn så har jeg ikke prøvd å finne frem til disse instillingene enda. Den står for langt unna og er ikke tilkoblet usb når den står i annlegget. Vil ha den koblet til pc på skrivebordet ved siden av skjermen etterhvert, men forløpig er den uunnværlig i stereo-racket ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Har ikke testet den ut så mye på USB. Det var ikke plug&play i windows7 mtp info på skjermen. Men det finnes helt sikkert i kontrollpanelet ett eller annet sted. Men da jeg ikke klarer å lese hva som står i display pga dårlig syn så har jeg ikke prøvd å finne frem til disse instillingene enda. Den står for langt unna og er ikke tilkoblet usb når den står i annlegget. Vil ha den koblet til pc på skrivebordet ved siden av skjermen etterhvert, men forløpig er den uunnværlig i stereo-racket ;)
    Så vidt jeg har skjønt må en inn i kontrollpanel på "Lyd" og velge eksternt USB lydkort, og så starte avspillingsprogrammet på nytt!

    Da skal det komme lyd ut av dacen fra pcen
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Skink_123 skrev:
    gwikse skrev:
    Har ikke testet den ut så mye på USB. Det var ikke plug&play i windows7 mtp info på skjermen. Men det finnes helt sikkert i kontrollpanelet ett eller annet sted. Men da jeg ikke klarer å lese hva som står i display pga dårlig syn så har jeg ikke prøvd å finne frem til disse instillingene enda. Den står for langt unna og er ikke tilkoblet usb når den står i annlegget. Vil ha den koblet til pc på skrivebordet ved siden av skjermen etterhvert, men forløpig er den uunnværlig i stereo-racket ;)
    Så vidt jeg har skjønt må en inn i kontrollpanel på "Lyd" og velge eksternt USB lydkort, og så starte avspillingsprogrammet på nytt!

    Da skal det komme lyd ut av dacen fra pcen
    Jeg har lyd ut, men det er ingen visning av info i display uten å stille inn egne innstillinger i avspillingsprogrammet samt i sideshow som jeg ikke har kjørende. Lyd fikk jeg ved å høyreklikke på volum og velge dac fra listen av avspillingsenheter.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.496
    Antall liker
    15.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Nå skal det sies at jeg og bror min vel var de første som fikk en Adyton Cordis 1.8 til å slå seg av (faktisk med Audiophysic Virgo III).
    Etter det jeg kan skjønne så har du hørt endel på Virgo III. Hva vil du si er den største forskjellen på III og V? Jeg har kun hørt V i forbifarten for å si det sånn. De virket lovende og hadde kanskje litt mer rock'n'roll over seg - mener da i positiv retning. Hadde også nydlig oppløst diskant, men det synes jeg III har også.

    OU812
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    ou812rh skrev:
    gwikse skrev:
    Nå skal det sies at jeg og bror min vel var de første som fikk en Adyton Cordis 1.8 til å slå seg av (faktisk med Audiophysic Virgo III).
    Etter det jeg kan skjønne så har du hørt endel på Virgo III. Hva vil du si er den største forskjellen på III og V? Jeg har kun hørt V i forbifarten for å si det sånn. De virket lovende og hadde kanskje litt mer rock'n'roll over seg - mener da i positiv retning. Hadde også nydlig oppløst diskant, men det synes jeg III har også.

    OU812
    Jeg har ikke hørt VirgoIII og Virgo V på samme oppsettet, men noen ting som slår meg er at Virgo V virker lettere å få til å spille rock`n`roll som du sier. Altså mer energisk. Bassen virker mer definert og sammenhengende. Overgangen opp i mellomtonen virker på meg som mer riktig med herrestemmer spesielt. Opplevde 3`n som litt lite "korrekt" sammenlignet med andre kvalitetshøytalere samt hørt på langt dyrere oppsett (bruker ofte en plate jeg har vært tilstede under innspilling og nedmiksing på som test, selv om den er elendig mikset...). Oppover i spekteret er V litt mer uanstrengt kanskje, hvertfall nå som de har fått den nye diskanten (noe mine ikke har).

    Virgo 3 krever i mine ører en veldig god effektforsterker som f.eks det du sitter med for å komme ut av "spill mest mulig imponerende så kunden kjøper den og bruker mest mulig penger på å få den til å spille godt på sikt" kategorien imo. Virgo V er kanskje vanskeligere å selge men jeg opplever at de kan spille musikk og dra mest mulig ut av hva du enn forer de med. Lydsignaturen på komponentene kommer fremdeles klart frem, men litt mindre in your face.

    Detaljene i musikken er der, men de står ikke foran vokal og instumenter. De er der heller for å gi en opplevelse av tilstedeværelse.

    Nei huff, nå må jeg passe meg, jeg har som sagt ikke hørt dette i samme rom med lik elektronikk.

    Gode høytalere begge to ;)
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Matrix er fremdeles ikke skikkelig kjørt inn. Ifølge tråden på head fi kan dette ta tid. Jeg har kjørt signal på spdif lenge, men har ikke kjørt noe særlig på usb. Har koblet den til ved pc`n og kjører en burn-in plate via Foobar2000 og Asio4all v2 ut til matrix via usb med Beyerene koblet til. Lagde en lang coax som jeg har koblet fra surround recieveren og inn på matrix for tv-lyd.

    Er ikke mye jeg får med meg av andre lyder når jeg har beyerene på (bor i Oslo). Blir stadig overrasket over hvor mye støy som er i bakgrunnen selv i villastrøk.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    gWikse`s system

    gwikse skrev:
    Matrix er fremdeles ikke skikkelig kjørt inn. Ifølge tråden på head fi kan dette ta tid. Jeg har kjørt signal på spdif lenge, men har ikke kjørt noe særlig på usb. Har koblet den til ved pc`n og kjører en burn-in plate via Foobar2000 og Asio4all v2 ut til matrix via usb med Beyerene koblet til. Lagde en lang coax som jeg har koblet fra surround recieveren og inn på matrix for tv-lyd.

    Er ikke mye jeg får med meg av andre lyder når jeg har beyerene på (bor i Oslo). Blir stadig overrasket over hvor mye støy som er i bakgrunnen selv i villastrøk.
    Støy er der overalt : )
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    gWikse`s system

    Møblerer og maler leiligheten nå. Ser for meg at det vil lyde bedre her etterpå. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn