gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lenge mellom hver oppdatering herfra, men det spilles og nytes musikk i hula regelmessig. Siste oppdatering på den fronten er @H.R sin smått geniale digitale preamp «Neuron». Den lar meg sette opp kildene jeg bruker med de navn jeg vil, velge mellom kilder, justere volum og mute. Styres med hjulet (Microsoft surface wheel).

    Jeg har også eksperimentert med Audiolense riaa i kombinasjon med SUT. Riaa korreksjon genereres som en integrert del av korreksjonsfilen i Audiolense og man bypasser dermed hele behovet for en dedikert riaa forsterkning. Dette er den desidert stilleste kombo jeg har prøvd i mitt system. Når det i tillegg låter som ei kule med finesse og dynamikk fullt på høyde med mine andre riaa trinn, er dette for min del årets hifi oppdagelse.

    Ellers har det blitt litt fritidsaktiviteter også. Så langt er høydepunktet padletur på nedtappet vann der vi i fjor padlet med ca 3m høyere vannstand. Normal vannlinje kommer ganske godt frem på bildet. Camping på bunn kan man si😅
    3697E0B4-BFD5-474B-B72E-6212268C9A7F.jpeg

    Det har også blitt handlet inn en liten båt som vi har liggende i vika rett nedenfor huset. Så kan man dra opp litt mat fra matfatet som jo ligger rett utenfor her. Blir morro å se hva vi kan klare å dra opp.
    06693F07-4607-4EE0-8520-5D0011072CDE.jpeg
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Switcher den filter i AL-convolveren?
    Nei, desverre. Har formidlet ønske til Bx om å åpne opp for muligheten som H.R trenger for å kunne gjøre dette. Så lenge jeg bruker roon som digitalkilde, kjører denne egen prosess i AL-convolver slik at den kjøres i tillegg til prosess for de kildene som routes via inngangene i lydkortet (det har du sikkert kontroll på allerede) I praksis ser man da to konvolver ikoner, en for hver av disse prosessene. Kan jo kjøre to forskjellige filtre for disse to prosessene, men skulle gjerne hatt mulighet for å kunne kjøre flere.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Ja, da må du vel switche til et filter uten riaa når du skal spille tape?

    Er denne remoten spesielt tilpasset lydkortet du og HR bruker, eller kan det muligens brukes med mitt fra Merging?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ja, da må du vel switche til et filter uten riaa når du skal spille tape?

    Er denne remoten spesielt tilpasset lydkortet du og HR bruker, eller kan det muligens brukes med mitt fra Merging?
    Det stemmer. Riaa filter må byttes når jeg spiller tape. Håper det kan fikses på sikt.

    Når det gjelder tilpasningsmuligheter, så er denne laget for å styre Motu kortene vi bruker. @H.R snakket om å lage til andre typer lydkort, men om det er aktuelt svarer han nok best på selv :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel en RP enhet som konverterer microsoft Surface Dial input mot MOTU sine "web app" funksjoner?
    Bruker dere volumkontrollen i Motu'en?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel en RP enhet som konverterer microsoft Surface Dial input mot MOTU sine "web app" funksjoner?
    Bruker dere volumkontrollen i Motu'en?
    Aner ikke hva RP enhet er, det er H.R som kan dette. Jeg bare beta-tester, men til ditt andre og tredje spm tror jeg at jeg kan svare ja.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er helt klart at vi RME folka må snakke pent med H.R. Det ser ut som dette er i ferd med å bli en meget fin løsning. La oss håpe BX er løsningsorientert.
    Dere skal ha takk for arbeidet dere gjør og viser veien fremover.
    Som fremgår andre steder har jeg også gått fullt og helt inn for RIAA korreksjon i AL med den nå smått beryktede flatbankeren. Enkelt sagt, min Manley Steelhead er tatt ut av bruk.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    @habicht: Har du testet enhanced vs.normal RIAA korreksjon? Jeg synes enhanced gir en aldri så liten "loudness effekt" der jeg synes topp og bunn mister noe av den naturlige klangen og høres presset ut. Kanskje det kan gi en kul effekt i noen systemer, men her funker det ikke helt. Kjører følgende RIAA korreksjon i AL:
    1625165003508.png
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen
    Har frem til nå kun brukt enhanced. Må innrømme at det har vært my nytt i det siste og helt klart behov for mer systematisk fremgangsmåte. Skal absolutt prøve ut normal. Fare for at det blir september før vi er så langt
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Auk. Ser frem til å høre hva du eller andre erfarer og om dette kan være systemavhengig. Har ikke spurt @Bx hva enhanced gjør vs. standard kurver, men han kan kanskje utdype hvis han er pålogget?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hadde besøk av et par kritiske ører her i går for å inspisere digital preamp samt å gi en uhildet vurdering av AL riaa + Music First Step Up'en.Man blir ofte litt blind når man sysler med disse greiene, men jeg er utrolig godt fornøyd med denne komboen. Lenco/4point/VdH Colibri var riggen som fikk kose seg i rampelyset i kveld. @Vermin kan kanskje si noe om hva han syntes om lyden fra vinylriggen med SUT og AL riaa korreksjon, men ut fra tilbakemeldingene i går kveld er jeg ikke helt på bærtur.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ville tro at du er langt i fra på bærtur.
    Selv hadde jeg noen gode ører på besøk til min beskjedne shooting out og konklusjonen var klokkeklar. Blir interresant å lese tilbakemeldinger fra dine gjester
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ja takk for visitten gutty! Var på tide kjente jeg, selv om vi bare har en svipptur mellom oss blir det altfor sjelden, men slik blir det vel når det skal sjongleres unger, båter, biler og kyr i den daglige rutinen :)
    Uansett veldig artig og høre at hele systemet har endret litt karakter siden sist, med mer kraft og fylde og nærmere mine idealer enn noengang.

    Prøver og holde tunga beint i munnen da det forklares om filter, al, konvolver osv og tror jeg klarer meg sånn noenlunde i og sortere og plassere dette. :LOL:
    Da er det jo gøy og høre at alle disse bokstavene faktisk funker, Riaa korreksjon sammen med Music First step up var dritbra! Colibri er jo en såkallt «hot» pickup men som kan låte helt i toppklasse gitt riktige forutsetninger. Det er det iallefall tydelig at den hadde her, her var kropp og varme som passet på at det fortsatt låt stort og mektig uten og gå på bekostning av stålbassen og superdynamikken som ligger i denne pickupen. At matchen mellom 4Point/Colibri/MF/AL er en suksess er det ingen tvil om overhodet.
    Du er herved beordret opp på rødvin og øl med stepup under armen over ferien :devilish:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Noen ord her også.

    Takker først og fremst for en meget hyggelig sammenkomst i en flott bolig som ligger meget heldig plassert, hehe:) Fikk en spasertur på morgenen og fikk oppleve en perle av et sted. Et perfekt sted for "ro i sinnet"..... hvis det skulle trenges.

    Lyden får +++++ og en liten - for den siste oktaven nedover. Eier påpekte tydelig at den hadde lav prioritering.

    Lyden oppleves utrolig transparent og klangrik, og jeg måtte tilbake til H.R sitt besøk der det var litt fokus på PC samarbeide med lydkort og lignende.

    Bruker du JRiver ennå, eller er du over på Roon ?

    Deilig med besøk som gir hodebry av denne sorten.

    Ser det åpnes for gjentagelse og jeg er ikke sen om å be, og det å kjøre noen få mil for å utvide horisonten ser jeg på som godt anvend tid.
    Ser det er andre som sliter mer med å utfordre fordommene sine, dem om det;)

    Tor
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Definitivt et system som står høyt på ønskelisten.
    Vi får se hvilke bilturer fremtiden bringer.
    Et spørsmål ifm den preamp løsningen, fungere den kun på Motu lydkort?
    Den virker som det mange av oss AL folka med flere kilder i gang trenger.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Definitivt et system som står høyt på ønskelisten.
    Vi får se hvilke bilturer fremtiden bringer.
    Et spørsmål ifm den preamp løsningen, fungere den kun på Motu lydkort?
    Den virker som det mange av oss AL folka med flere kilder i gang trenger.
    Ja. Men har lydkortet et eget api så burde det være mulig å kontrollere andre kort og programmer. Det å sende parametere er ikke så vanskelig mot feks Roon. De har både Java og c# biblioteket. Jeg bruker c# da det er fet jeg er vant til. Kan lydkortet for eksempel ta json kommandoer så kunne det vært interessant å lage mot flere kort for økt fleksibilitet.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja. Men har lydkortet et eget api så burde det være mulig å kontrollere andre kort og programmer. Det å sende parametere er ikke så vanskelig mot feks Roon. De har både Java og c# biblioteket. Jeg bruker c# da det er fet jeg er vant til. Kan lydkortet for eksempel ta json kommandoer så kunne det vært interessant å lage mot flere kort for økt fleksibilitet
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå snakker du stammespråk som jeg ikke behersker🤯men ikke så farlig. Vi er et lite knippe AL brukere som bruker RME som jeg er sikker på at hadde vært interesserte i å ta denne diskusjonen videre. Det virker uansett slik at gitt visse forutsetninger kan den tilpasses andre kort.
    Vi återkommer.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rme har feks eget api. Scroller du ned på siden så ser man at man kan sende curl rett inn i kortet og man kan enkelt teste dette ved å sende fra et Shell.
    da er det ikke mange linjer kode for å styre volum fra feks surface dial. Litt flere linjer kode for å styre hele kortet.

     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nå snakker du stammespråk som jeg ikke behersker🤯men ikke så farlig. Vi er et lite knippe AL brukere som bruker RME som jeg er sikker på at hadde vært interesserte i å ta denne diskusjonen videre. Det virker uansett slik at gitt visse forutsetninger kan den tilpasses andre kort.
    Vi återkommer.
    ikke så farlig. Alle gode produkter har et api. Det er rett og slett en måte å ta informasjon utenfra og inn. Man sier til et program for eksempel mute, så sendes en kommando og gjør dette. Api er den måten man får programmer til å snakke sammen. For oss som er en snever gruppe mennesker er ikke utviklere særlig interessert i at ting snakker sammen, med unntak at alle ønsker å være Roon ready. Men når man driver med digital deling og har en platespiller så holder det ikke helt med løsningen om å kjøre platespilleren inn i Roon som en radio. Joa det går, men det er 7 sekunders forsinkelse på alt.
    De fleste sitter med hver sin standard og tviholder på at dette er lurt. Men kommer vi til pro audio er det anderledes. Fleksibilitet og integrasjon er et krav og ting kan settes sammen etter behov og ikke etter et snevert utvalg. Det må vi dessverre ta til takke med selv om jeg finner det underlig. Man skulle tro at dersom man kan sy ting sammen og brukes lettere ville det medføre flere integrasjoner og dermed mer penger i kassen.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Noen ord her også.

    Takker først og fremst for en meget hyggelig sammenkomst i en flott bolig som ligger meget heldig plassert, hehe:) Fikk en spasertur på morgenen og fikk oppleve en perle av et sted. Et perfekt sted for "ro i sinnet"..... hvis det skulle trenges.

    Lyden får +++++ og en liten - for den siste oktaven nedover. Eier påpekte tydelig at den hadde lav prioritering.

    Lyden oppleves utrolig transparent og klangrik, og jeg måtte tilbake til H.R sitt besøk der det var litt fokus på PC samarbeide med lydkort og lignende.

    Bruker du JRiver ennå, eller er du over på Roon ?

    Deilig med besøk som gir hodebry av denne sorten.

    Ser det åpnes for gjentagelse og jeg er ikke sen om å be, og det å kjøre noen få mil for å utvide horisonten ser jeg på som godt anvend tid.
    Ser det er andre som sliter mer med å utfordre fordommene sine, dem om det;)

    Tor
    Hei og takk for hyggelig besøk. Veldig kjekt at lyden falt i smak Den nederste bassen har ikke prioritet av flere grunner. Hovedgrunnen er at skulle jeg hatt samme bass-kvalitet som jeg nå har helt ned, måtte jeg gått for SLOBS. Angrer litt på at jeg ikke gikk for SLOBS før driverprisene til GPA gikk bananas. Vel, jeg har greit output til ca 25 Hz med -3dB på ca 20 med litt eq’ing i Audiolense. Det foregår ikke så mye helt der nede under 30 Hz i musikk likevel så det er ikke noe jeg tenker noe på til daglig.

    Jeg kvittet meg med Jriver så fort convolveren ble tilgjengelig. Bruker ROON rett til convolver og det funker knirkefritt. Ble aldri fortrolig med Jriver. Alt for mye dilldall fof å få lyd, og jeg slet dessuten med buffer problemer. H.R har hjulpet meg mye med å få optimalisert pc og integrasjon mot lydkort. Den digitale preampener også hans verk som nevnt tidligere.

    Dere er hjertelig velkomne på gjenvisitt ved anledning. Er ikke vanskelig å be hvis andre også skulle ha lyst på en demo.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hei og takk for hyggelig besøk. Veldig kjekt at lyden falt i smak Den nederste bassen har ikke prioritet av flere grunner. Hovedgrunnen er at skulle jeg hatt samme bass-kvalitet som jeg nå har helt ned, måtte jeg gått for SLOBS. Angrer litt på at jeg ikke gikk for SLOBS før driverprisene til GPA gikk bananas. Vel, jeg har greit output til ca 25 Hz med -3dB på ca 20 med litt eq’ing i Audiolense. Det foregår ikke så mye helt der nede under 30 Hz i musikk likevel så det er ikke noe jeg tenker noe på til daglig.

    Jeg kvittet meg med Jriver så fort convolveren ble tilgjengelig. Bruker ROON rett til convolver og det funker knirkefritt. Ble aldri fortrolig med Jriver. Alt for mye dilldall fof å få lyd, og jeg slet dessuten med buffer problemer. H.R har hjulpet meg mye med å få optimalisert pc og integrasjon mot lydkort. Den digitale preampener også hans verk som nevnt tidligere.

    Dere er hjertelig velkomne på gjenvisitt ved anledning. Er ikke vanskelig å be hvis andre også skulle ha lyst på en demo.
    Håper ikke det er meg du hinter, Tor. Jeg har ingen fordommer. Jeg uttaler meg bare ifra mine egne lytte erfaringer som folk flest. Har gut_man fått til horn er jeg bare glad jeg. 😃
    Har 3 unger, skole og firma som tar tiden min, ellers hadde jeg kastet meg i bilen for en lytt hos gut.

    Du har tydeligvis et godt gehør gut, så er du i Tønsberg området er jeg glad for kritisk lytting med tilbakemeldinger. Det som gir resultater! 😊

    Gikk litt over streken i går med å skrive diy ræl. Selvsagt kan en få det bra, men poenget var at veldig mange får det ikke til, og ofte blir det kostbart uansett om en ønsker det ultimate.
    De er de som mener Kina diy er optimalt og alt annet er bare bortkastet penger som provoserte til kommentaren.

    Håper ikke dette blir oppfattet som negativt. Tenkte på deg Tor hos gut_man når dette bilde dukket opp på forum idag. Er det en beskrivelse av brutaliteten? 😊
    5DED7541-6A7E-44FD-84B6-060DFAC1D423.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Håper ikke det er meg du hinter, Tor. Jeg har ingen fordommer. Jeg uttaler meg bare ifra mine egne lytte erfaringer som folk flest. Har gut_man fått til horn er jeg bare glad jeg. 😃
    Har 3 unger, skole og firma som tar tiden min, ellers hadde jeg kastet meg i bilen for en lytt hos gut.

    Du har tydeligvis et godt gehør gut, så er du i Tønsberg området er jeg glad for kritisk lytting med tilbakemeldinger. Det som gir resultater! 😊

    Gikk litt over streken i går med å skrive diy ræl. Selvsagt kan en få det bra, men poenget var at veldig mange får det ikke til, og ofte blir det kostbart uansett om en ønsker det ultimate.

    Håper ikke dette blir oppfattet som negativt. Tenkte på deg Tor hos gut_man når dette bilde dukket opp på forum idag. Er det en beskrivelse av brutaliteten? 😊
    Vis vedlegget 747062
    Det bildet passer ikke med opplevelsen hos gut_man. Der ble det spilt kun behagelig høyt. Kanskje litt mer på et trommekutt, men fortsatt behagelig.

    Musikken var i fokus der, og det trengtes ikke fyres opp for fult for at magien skulle komme.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Håper vi kan finne et tidspunkt for besøk, gutman. Har lyst til å høre på riggen din. Høsten er lang…
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Håper ikke det er meg du hinter, Tor. Jeg har ingen fordommer. Jeg uttaler meg bare ifra mine egne lytte erfaringer som folk flest. Har gut_man fått til horn er jeg bare glad jeg. 😃
    Har 3 unger, skole og firma som tar tiden min, ellers hadde jeg kastet meg i bilen for en lytt hos gut.

    Du har tydeligvis et godt gehør gut, så er du i Tønsberg området er jeg glad for kritisk lytting med tilbakemeldinger. Det som gir resultater! 😊

    Gikk litt over streken i går med å skrive diy ræl. Selvsagt kan en få det bra, men poenget var at veldig mange får det ikke til, og ofte blir det kostbart uansett om en ønsker det ultimate.
    De er de som mener Kina diy er optimalt og alt annet er bare bortkastet penger som provoserte til kommentaren.

    Håper ikke dette blir oppfattet som negativt. Tenkte på deg Tor hos gut_man når dette bilde dukket opp på forum idag. Er det en beskrivelse av brutaliteten? 😊
    Vis vedlegget 747062
    Gikk vel en kule varmt i den tråden ja:LOL: No hard feelings, vi hornfolk er rimelig tykkhudede og blir ikke så lett krenket. Tar gjerne turen innom dersom jeg ramler innom Tønsberg. Blir ikke Horten tur på meg i år. Er på jobbreise. Ellers kunne det fort blitt en anledning til å stikke innom for en lytt. Gir lyd ved neste anledning.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Håper vi kan finne et tidspunkt for besøk, gutman. Har lyst til å høre på riggen din. Høsten er lang…
    Det må da snart la seg gjøre @Bx Vi har gjort et par forsøk som har blitt torpedert av Covid. Sender deg noen forslag på pm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gikk vel en kule varmt i den tråden ja:LOL: No hard feelings, vi hornfolk er rimelig tykkhudede og blir ikke så lett krenket. Tar gjerne turen innom dersom jeg ramler innom Tønsberg. Blir ikke Horten tur på meg i år. Er på jobbreise. Ellers kunne det fort blitt en anledning til å stikke innom for en lytt. Gir lyd ved neste anledning.
    Godt å høre! 👍
    Kombinasjon av hifisentralen, forum, hifi-religioner, ytringsfrihet og stor dominanse av menn så syntes jeg det går rolig for seg. 😅 Vi har alle felles mål, det er jo litt gøy å diskutere veiene ditt. Legger heller ikke følelser i kommentatorene, men er kanskje litt for ufiltrert til tider.
    Gi et pip om du er i området. 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn