Gunzi’s leker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5


    Snapshot fra stua idag 26.feb. Hyggelig å få dele et glimt fra min lydverden når jeg har hatt så mye glede av å kikke på andre sine oppsett her inne.



    Litt indremedisin fra DPA E130L PP monoblokk. Bytting av trimmer som skraper litt. Reservedeler sendes pr post fra konstruktør.



    Her vises DPA sine egne viklede trafoer, alltid tyste både mekanisk og i signalveien. Brum er faktisk ukjent for meg så langt etter mange år og mange DPA amper. Har fått dosen fra andre saker jeg har og har hatt.



    Ryddig hardwire kjennetegner alle DPA monoblokker. Papirlappene er mine egne med målenotater.



    NOS rør fra Telefunken. DPA hadde i sin tid 110.000 rør på lager, mange kjøpt når det ungarske luftforsvaret gikk fra Warzawa Pakt til NATO.



    Enkel front med industrielt meter årgang 1983 fra Tesla. Ikke kinakopi, real vintage.
    Ampen er symetrisk med egen biasjustering for hver krets.



    DPA sin egen spec på ampen.



    Ganske enkel fremtoning under gitteret, luftig, og ikke så mye varmgang som med enkelte andre amper jeg har.



    E130L PP er ganske romstore når de kommer ut i lyset.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fine leker.
    Har du lagd talerne sjøl?
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Neida, standard Adyton Imagic 1.6, men oppgradert til silver signature med enda noen små triks i tillegg. Basstårnene er lagd av en dyktig fyr i Oslo, tilpasset Imagic.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Lekkert Gunzi. Er det 8 bokser fra en viss en i Ungarn jeg ser ? :)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er redd det er enda flere enn 8 bare her i stua HC. Det finnes jo enda flere leker spredd rundt omkring i flere anlegg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult oppsett i lovende rom...
    hvilke Tubeguru/DPA har du beholdt da?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er redd det er enda flere enn 8 bare her i stua HC. Det finnes jo enda flere leker spredd rundt omkring i flere anlegg.
    Da kan du få lov til å ta bilde av en og en.. Smykker dette som må vises frem :)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jo da LMC, en del DPA her. Jeg må ha 300B i huset , addicted som jeg er. Disse blokkene er interstage-type. Lynraske og gjennomsiktige, bedre enn de du hadde tilgang til for ganske lenge siden.

    GU81 blokkene varmer på vinteren, 70watt klasse A, men 550watt i varmeutvikling som bieffekt funker dårlig i stua på sommeren. De blomstrer som i en ny verden etter oppvarming på 4-5 timer. Aquired taste for de som vil oppleve noe stort på slutten av kvelden.

    Et par nye full symmetriske E130L i push-pull, kom hjem til jul og er under innspilling. Lovende med en dybde i lydbildet som jeg ikke forventet.

    En preamp basert på 6NP1 med separat strømforsyning. Lassemann er pusher og leverer stadig spennede rør med ulike sterke sider.

    En MC riaa, med balansert inngang, basert på topologien i en Neumann platekutter fra 60 tallet, der det hele er reversert. Også med separat strømforsyning. Funker som ren preamp m/volume, og med en linjeinngang i tillegg. Lite/ingen tilpassningsmuligheter for pickup, men treffer du på match er dette kraftfulle greier.

    Basstårna drives av et par Hypex DS8.0 med rikelige justeringsmuligheter. Ingen DSP så her må jeg stole på egne ører og dagsform når bass justeres.

    I tillegg står det et par Audio Insight fremme på gulvet, disse er så allsidige og gode at de ville egentlig fyllt forsterkerbehovet mitt hadde jeg ikke hatt denne rør-fetisjen.
     
    Sist redigert:

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Her er besøkstid både før og etter jul, Leikis - anytime.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Noen flere bilder av GU81 Interstage. Er på mitt andre par av disse nå, det første bor trygt hos et annet medlem her inne. Siste bildet med lys i pæra er fra første paret. Tror ikke det blir bygd flere slike. Konstruktøren klarer ikke handtere de på egen hand under bygging, med trafoer veier hver blokk 55kg.
    P1070576 copy.jpg

    P1240953 copy.jpg

    P1240958 copy.jpg

    2013-10-01 21.37.09 copy 2.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir en ikke fascinert og glad av å se på disse beista, som audiofil, har en ikke sett lyset.. :). Og en liten kasset viser dimensjon på tingene.. Vakkert gunzi. Mer!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Den kassetten der er en sånn minisak til diktafon! :D Megafett anlegg og rom BTW!
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Flott oppsett og magiske amper Gunzi!
    Selv har jeg to sett monoblokker med 6C33C rør og ett sett GM-70 samt en pre med ECC88 rør med alps volumpot og remote fra DPA/TG.
    Tar gjerne en tur, er jo ikke langt unna. /Lars
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Bare hyggelig med besøk Lars, tar det på PM.
    Ellers så virket jo E130L blokkene veldig små på det innledende bildet, der de akkurat fikk plass under racket jeg nettopp monterte opp etter godt og trygt kjøp fra et medlem her inne.
    De er faktisk ganske så røsslige de også når de kommer ut på dansegulvet. .
    image002 2 copy.jpg
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Det er et imponerende oppsett som Gunzi har. Jeg kjenner selv til Geir Fredriksens kreasjoner og vet hva de står for. Sammen med disse basstårna
    er jeg sikker på dette frambringer realisme og dynamikk.
    Hva angår DPA rør-forsterkerne har jeg tilgode å ha hørt noe bedre.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt anlegget til Gunzi. Med all min beskjedenhet vil jeg påstå at dette er et av Kongerikets mest komplette og bestlydende anlegg. Du ER i konsertsalen! Og lyden er i noen tilfeller bedre. Her har jeg hørt historiske opptak bl.a fra Berlin under 2. verdenskrig hvor du tydelig hører luftvernskytset utenfor konsertsalen. Her er det et så mektig lydfremføring at det sitter i kroppen i mange dager etterpå. Parametre blir fattige her.. Gunzi er også en kjernekar utenom det vanlige og ydmyk som få.. Gleder meg til slutten av måneden, da skal jeg og poden oppover til Trondheim igjen og har booket dobbeltrom i kjelleren..:)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Virkelig et flott oppsett! :) Har hørt elementer i samme "liga" som Imagic og det er ikke noe å kjipse av, linjekilder er og forblir noe helt spesielt, de tårna så også spennende ut. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Kan røpe at et besøk hos Gunzi i helgen gav meg et nytt hakeslepp. De nye kreasjonene fra DPA med Telefunken E130L utgangsrør i push pull er kanskje den mest holografiske lyden jeg har hørt til nå. Støygulvet til DPA er så lavt at det bringer frem voldsomt mye detaljer og dynamikk i musikken. Ord blir i grunn fattige i beskrivelsen av dette anlegget. Bytte til NOS 6n6p 1966 fra FOTON i preamp gav også et ytterligere løft synes jeg med litt mer varme i mellomtonen og dybde i bassen. Må få takke for gjestfriheten og en utrolig lytteopplevelse.. :)

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var også på audiens samme helg. Fantastisk tredimensjonalitet som lassemann nevner, realisme og et svært lydbilde er
    noe av stikkordene på dette oppsettet. Samtidig står det så mye annet snadder der som vi ikke rakk å høre på, bl.a et par GU81
    blokker. Jeg skal mase meg til en ny session med bedre tid og kanskje litt medbrakt musikk neste gang.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Årets julenisse tok form av Gunzi :) Medbragt fra det store utland og tusenvis av kilometer i bil landet julegavene her i helgen.
    Som nevnt over vet jeg hva disse blokkene E130L yter etter å ha hørt de hos Gunzi, men blir spennende å høre de i eget oppsett.
    Uinnspillt og umiddelbart kan jeg si at dette låter forrykende bra.

    0A28AC3F-DA1B-4DFC-817C-22C8CAC56865.jpg
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rått, bare å avhende resten av DPA røklet du ikke trenger Lars :). Tar villig i mot. Og, gratulerer :)
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jo takk, spør du fruen så vil hun sikkert avhende både det ene og andre. Men så har man nevroser for at noe kan gå i stykker og da er det
    greit med et reservelager. For dette får man jo ikke tak i snart lengre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jo takk, spør du fruen så vil hun sikkert avhende både det ene og andre. Men så har man nevroser for at noe kan gå i stykker og da er det
    greit med et reservelager. For dette får man jo ikke tak i snart lengre.
    Sant det, det blir ikke lagd i mengder. Så skjønner at du vil ta vare på.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    IMG_2438 copy.JPG


    Der fant jeg igjen min egen tråd gitt! Har jo ikke vært veldig aktiv for å si det slik, selv om jeg leser en del og gir likes til dere gode folk her inne. Når jeg ser bildene mine fra 2019 og det som står i stua nå, så er det jo mye same - same. Nå er det sesongskifte, frem med rørutstyret for varme i stua, trafo-preamper og annet uten lyspærer får hvile litt. Unntatt Musical Fidelity AMS 100 da, den har blitt litt sånn all rounder, er med i alle sesonger selv om den varmer godt på alle vis.

    IMG_2445 copy.JPG

    Fra babord side ser det nå slik ut, det skjuler seg saker i bakkant også. De flotte, nøytrale og kraftfulle Audio Insight monoblokkene, som ikke går varme og er de foretrukne sommerforsterkerne, får også fungere som plattformer for bassforsterkerne fra Hypex.


    IMG_2464 copy.JPG

    Dette dråget, Musical Fidelity AMS100, kom i hus for snart ett år siden, takk til alle som slet seg helseløse under transport fra Mjøsas bredder til stua utenfor Trondheim. Her blir den nok stående, og blir solgt sammen med huset en dag på samme måten som safen i kjelleren. Hadde betennelse i underarmene i en mnd etter å ha slept 100kg Musical Fidelity i hus. Det var verdt det, aldeles nydelig forsterker, og den gjør kanskje andre ting enn jeg forventet. Totalt politisk ukorrekt med 100W klasse A og 1000W i strømforbruk.

    IMG_2466.JPG

    Både MF AMS 100 og Spendor SP100 R er siste stopp i det som sammen med Accuphase DP-500 gikk inn i det som ble et anlegg nr 2 i stua, et "kone-anlegg" slik at kvinnen skulle slippe å starte hele kjernekraftverket med rør&kaldstart, signalgang som endres daglig, og skjøre kabler som må flyttes. Det begynte med noen enkle greier i ren konfirmant-standard, men så tok det altså av i tre-fire omganger, dessverre. Kvinnen er borte, skjønner ikke helt hvorfor - nå er jo koneanlegget omsider perfekt? Spendorene er magiske formidlere, har ønsket meg et par slike i mange år. Tidlig i kone-fasen var både TDL, Dali, B&W og Sony innom på høyttalerfronten, samt Rotel, Primare og Kenwood på forsterker-siden.

    IMG_2447 copy.JPG

    Accuphase DP-500 er siste kilde som fikk inngå i kone-anlegget. Nå levere den lekker musikk inn i alle sammenhenger og flere preamper i riggen. Med Accuphase er jo bare feelingen av skuffa som åpner/lukker nok til å ha den stående.
    Den spiller litt annerledes enn Esoteric maskinene jeg har, lykken er heldigvis å kunne switche kilde når uroen kommer.

    IMG_2443 copy.JPG

    IMG_2453 copy.JPG

    Disse tre har jeg vist frem før, og de blir stående, når utetempen på kvelden nærmer seg 5c utenfor vinduet, er disse på startstreken.

    IMG_2450 copy.JPG

    Denne flotte Technics SP 10 MKII inngår ikke i koneanlegget, men kom i hus når Opus spilleren med SME arm reiste videre i verden. Sukk.
    Nå ligger også SP-10 på finn, for dere som er interessert i slike snurrer. Det er lenge siden noen har beskyldt meg for å være minimalist, men jeg klarer ikke å rettferdiggjøre å ha så mange spillere i hus. Ja, jeg har flere andre steder i huset.
    IMG_2461 copy.JPG

    Bak alt stashet står nå denne, en Adyton Isovolt 6. Alt som krever mye strøm, kobles hit når det skal i bruk.

    IMG_2460 copy.JPG

    IMG_2448 copy.JPG

    Jeg eksperimenterer litt med digitale balanserte kabler for tiden, på Esoteric riggen. Mulig jeg svekkes med alderen, men her klarer jeg ikke å definere store forskjeller, om noen i det hele tatt. De bør bare være lange nok. Jeg leker med andre kabler også, har jo kassevis stående. Valhalla får hvile litt mens SPM og andre med litt rundere karakter får prøve seg, både signal og høyttalerkabler. Bla. flere kabler handlag på bestilling fra https://kacsa-audio.hu/
    Oppo105 får bli med videre, etter at jeg la igjen en halv månedslønn hos Coris for oppgradering ble den faktisk en eminent avspiller av alle format. Den store overraskelsen er bluray audio. Dere som streamer hig-rez er sikkert enige.

    Så får vi se om det blir 2 nye år før update fra lekekassen min. Mye terapi, glede og frustrasjon i samme pakke her. Som dere skjønner er jeg fascinert av muligheten til å lage nye signalveier og kunne variere med utstyr som står lenge i huset, dermed blir jeg utrolig mye mer kjent med hver enkelt komponent.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er kanskje langt mellom innleggene, men du tar jaggu igjen på bilder og innhold når du først poster! 😊
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    869
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takk Karmana - Det skyldes nok en kombinasjon av prokrastinering, grisevær, oppsamlet behov for musikk og virketrang.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå når høstmørket senker seg og det ble liv her i tråden igjen - merket jeg et behov for å ta turen til vestkanten igjen, og ikke bare være i strøket på jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn