Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    OB er fullstendig fritatt for kasselyd/resonanser, og gir delig og ren smekk i midbass/nedre mellomtone.
    Typisk 100-500 Hz.

    Det kan sikkert gjøres like godt med lukkede kasser, men utfordrende for amatører som eks. meg.
    Det er enklere å lage lage lukkede dypbass kasser enn det er å lage midbass kasser som ikke resonerer.

    Med dypbass er det bare å lage det stivt nok med x antall avstivninger.
    Midbass derimot krever mer enn bare avstivning for å ikke resonere.
    Klar over den biten med resonanser. Thohaug lagde jo kasser til sine 12" de var totalt døde.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    OB er fullstendig fritatt for kasselyd/resonanser, og gir delig og ren smekk i midbass/nedre mellomtone.
    Typisk 100-500 Hz.

    Det kan sikkert gjøres like godt med lukkede kasser, men utfordrende for amatører som eks. meg.
    Det er enklere å lage lage lukkede dypbass kasser enn det er å lage midbass kasser som ikke resonerer.

    Med dypbass er det bare å lage det stivt nok med x antall avstivninger.
    Midbass derimot krever mer enn bare avstivning for å ikke resonere.
    Spennende, IB er vel egentlig bare trykkammer med veldig stort internt volum? Hørte jo på IB-systemet til @SRM der bassene hadde magneten inn i garasjen. Det spilte rått det. :)

    OB har jeg lite erfaring med, er vel en fordel å ha mange elementer da hvis man f.eks skal sammenligne med trykkammer/bassrefleks?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Spennende, IB er vel egentlig bare trykkammer med veldig stort internt volum? Hørte jo på IB-systemet til @SRM der bassene hadde magneten inn i garasjen. Det spilte rått det. :)

    OB har jeg lite erfaring med, er vel en fordel å ha mange elementer da hvis man f.eks skal sammenligne med trykkammer/bassrefleks?
    Tror ikke OB er noe for en slik bassfreak som deg😅😉. Husker hvordan du allerede gjespet etter kun en halvspilt sang oppe hos meg.. Der var det tross alt 4 stk AE18" , med AEtd10m og Beyma tpl200.. Skal du ha OB bør du ha ca 24 stk 18" på front og bakvegg 🎶🎵🥳
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Prøver mest sansynlig med ei fjøl først😃
    Stabel med gulvspo så er jeg jo der.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tror ikke OB er noe for en slik bassfreak som deg😅😉. Husker hvordan du allerede gjespet etter kun en halvspilt sang oppe hos meg.. Der var det tross alt 4 stk AE18" , med AEtd10m og Beyma tpl200.. Skal du ha OB bør du ha ca 24 stk 18" på front og bakvegg 🎶🎵🥳
    Det er ikke sikkert, lurte litt på om jeg måtte ha noe mer i midbassen hjemme og tenkte kanskje ob hadde vært noe, men med det lille jeg har hørt så er jeg usikker. :unsure:
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.019
    Antall liker
    4.365
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Smell opp en vegg med et sjau lukket alu 8" med høy q og la deg piskes ferdig :eek:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sikkert, lurte litt på om jeg måtte ha noe mer i midbassen hjemme og tenkte kanskje ob hadde vært noe, men med det lille jeg har hørt så er jeg usikker. :unsure:
    Ta deg en tur til Shy så får du hørt midtbass i øvre divisjon.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn