Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenker at skal man satse på en 2+2 så går man for D8

    Skal man kjøre 4 eller 5 pr side så er D16 tingen
    Kommer vel helt an på hva som skal drive elementene. I mange tilfeller så vil dette være ganske uvesentlig om forsterkerkraft/lyttebank/dempning-faktor tilfredsstiller kravene..
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror det er mer fremtidsrettet å gå for 16 ohms elementer. I alle fall for OB hvor membransyken kryper på en stakkar raskere enn julenissen på kjærringa. Viser nok en gang til Yngwie:

     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Gode nyheter en mandag! John har bekreftet at han vil ta frem en 15" horndriver som skal kunne erstatte JBL 2220 mht. T/S parametre. Vi håper å klare og få til enda kraftigere motorsystem uten at det går på bekostning av andre viktige parametre. Med AE sitt motorsystem så borger dette til å kunne bli en driver som totalt sett skal kunne spille ringer rundt det meste.

    For å ta frem den beste driveren har vi med på laget Grelv og John Inlow. Mye hjernetrøst her i de to herrer og jeg har klokketro på prosjektet. Vi har naturlig nok ikke etablert data på den enda siden dette er helt ferske nyheter.

    Dessverre så klarer vi heller ikke å få med driveren i første batch som sendes i GB, men interessen for denne driveren er såpass stor at vi ordner en fellesforsendelse når tingene er klart. Håper det blir mange som ønsker å delta på etableringen.

    De med hår i nesa kjenner sin besøkelsestid her og hiver seg på uten å kjenne alle detaljer. De som ikke har det venter til det er for sent å være med på fellesinnkjøpet :cool:

    Jeg oppdaterer selvsagt tråden med info om driveren når vi har landet detaljene.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Gode nyheter en mandag! John har bekreftet at han vil ta frem en 15" horndriver som skal kunne erstatte JBL 2220 mht. T/S parametre. Vi håper å klare og få til enda kraftigere motorsystem uten at det går på bekostning av andre viktige parametre. Med AE sitt motorsystem så borger dette til å kunne bli en driver som totalt sett skal kunne spille ringer rundt det meste.

    For å ta frem den beste driveren har vi med på laget Grelv og John Inlow. Mye hjernetrøst her i de to herrer og jeg har klokketro på prosjektet. Vi har naturlig nok ikke etablert data på den enda siden dette er helt ferske nyheter.

    Dessverre så klarer vi heller ikke å få med driveren i første batch som sendes i GB, men interessen for denne driveren er såpass stor at vi ordner en fellesforsendelse når tingene er klart. Håper det blir mange som ønsker å delta på etableringen.

    De med hår i nesa kjenner sin besøkelsestid her og hiver seg på uten å kjenne alle detaljer. De som ikke har det venter til det er for sent å være med på fellesinnkjøpet :cool:

    Jeg oppdaterer selvsagt tråden med info om driveren når vi har landet detaljene.
    Denne er jeg med på - 2 stk 15" horndrivere :)

    Avventer mer info om når betaling osv (Du har dataene mine Tytte, dersom jeg ikke følger med i timen)

    (Bør man ideelt sett ha "stack", dvs. 2 per side ala LMC?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette var spennende nyheter! Bra jobba!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gode nyheter en mandag! John har bekreftet at han vil ta frem en 15" horndriver som skal kunne erstatte JBL 2220 mht. T/S parametre. Vi håper å klare og få til enda kraftigere motorsystem uten at det går på bekostning av andre viktige parametre. Med AE sitt motorsystem så borger dette til å kunne bli en driver som totalt sett skal kunne spille ringer rundt det meste.

    For å ta frem den beste driveren har vi med på laget Grelv og John Inlow. Mye hjernetrøst her i de to herrer og jeg har klokketro på prosjektet. Vi har naturlig nok ikke etablert data på den enda siden dette er helt ferske nyheter.

    Dessverre så klarer vi heller ikke å få med driveren i første batch som sendes i GB, men interessen for denne driveren er såpass stor at vi ordner en fellesforsendelse når tingene er klart. Håper det blir mange som ønsker å delta på etableringen.

    De med hår i nesa kjenner sin besøkelsestid her og hiver seg på uten å kjenne alle detaljer. De som ikke har det venter til det er for sent å være med på fellesinnkjøpet :cool:

    Jeg oppdaterer selvsagt tråden med info om driveren når vi har landet detaljene.
    Dette er helt klart en veldig aktuell driver for midbasshornprosjektet mitt (muligens et kommersielt prosjekt også). Blir spennende å følge utviklingen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Denne er jeg med på - 2 stk 15" horndrivere :)

    Avventer mer info om når betaling osv (Du har dataene mine Tytte, dersom jeg ikke følger med i timen)

    (Bør man ideelt sett ha "stack", dvs. 2 per side ala LMC?
    Veldig bra, dette liker vi :)
    Har du plass så gir stack et par fordeler vs. enkelthorn, som økt følsomhet/kapasitet og utjevning av responsen.
    Jeg på min side tar til takke med enkelt horn av rene estetiske hensyn... dvs. det er ikke plass til mer.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Må hive dere på gutter og følge Audiodidakts gode eksempel ;)
    Er det antydet noen ca pris på elementet? Regner med du poster TS her såfort det er klart? Skal bli interessant å se hvordan det kommer ut i Hornresp.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer sikkert til å rundspille hornresp :p
    Målet er nettop å få til en universell midbassdriver som simulerer minst like bra som 2220 og kanskje e130, men hvor de audiofile kvaliteter er enda bedre ivaretatt. Tenker da spesielt forhold som oppbrytning og ulinjariteter i membran, motorsystem og oppheng.
    Pris er høyst usikker, men vi havner nok i 500usd-ish området pr. stk.
    TS data legges ut så snart vi er omforent.
     
    Sist redigert:

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Denne er jeg med på - 2 stk 15" horndrivere :)

    Avventer mer info om når betaling osv (Du har dataene mine Tytte, dersom jeg ikke følger med i timen)

    (Bør man ideelt sett ha "stack", dvs. 2 per side ala LMC?
    Veldig bra, dette liker vi :)
    Har du plass så gir stack et par fordeler vs. enkelthorn, som økt følsomhet/kapasitet og utjevning av responsen.
    Jeg på min side tar til takke med enkelt horn av rene estetiske hensyn... dvs. det er ikke plass til mer.
    Estetikk ja... Det får holde med to stk for meg :cool:
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank faseplugg
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
    Tohaug: 2stk TD12M-8 Apollo, sort faseplugg
    RojohII: 8stk IB18HT-8, sort faseplugg
    megadeath: 4stk Dipole15-D16, sort faseplugg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Fryktelig gøy om vi klarer å registrere mange interesserte i ny 15" horndriver:
    Audiodidakt: 1 par
    Terje Berg: 1 par
    Anders1234: 1 par
    Tytte71: 2 par
    svm88: 1 par (tar sjansen på å notere deg ned :) )

    Forutsetningen her er at vi får frem en driver med spesielt gode data.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Et spørsmål fra en novice på sidelinjen. Er denne 15" horndriveren, beregnet på omtrent slike kasse som LMC har - i så fall virket frekvensområdet er den egnet for...?

    Er jo fristende med skikkelig trøkk i mellombassen!

    Mvh
    OMF
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Er fortsatt i tenkeboksen. Men vurderer 2 stk Dipole15 eller Lo15.
    Er bare litt usikker på hvilken vei jeg skal gå. Enten å gå for d16 for enklest mulig last for rørforsterker med passiv deling sammen med mine fulltoner eller d8 for aktiv deling med egen forsterker.
    Lo15 d16 hadde jo vært enklest som oppgradering fra mine eminence 15a med noen lunde lik følsomhet.

    Tror også en kollega av meg vurderer å hive seg på her også.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Et spørsmål fra en novice på sidelinjen. Er denne 15" horndriveren, beregnet på omtrent slike kasse som LMC har - i så fall virket frekvensområdet er den egnet for...?

    Er jo fristende med skikkelig trøkk i mellombassen!

    Mvh
    OMF
    Vi er alle noviser, men på forskjellige steder :)
    Hornet du referer til er en slik applikasjon hvor driveren må prestere for å være interessant. Og når/om den tid kommer så har jeg en aldri så liten mistanke om at driveren vil bli testet i søskenhorna til akkurat LMC.
    Anvendelig frekvensområde er helt avhengig av horna den settes inn i. Men typisk så vil en slik driver/midbasshorn deles mot et horn i 500-800Hz området.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Er fortsatt i tenkeboksen. Men vurderer 2 stk Dipole15 eller Lo15.
    Er bare litt usikker på hvilken vei jeg skal gå. Enten å gå for d16 for enklest mulig last for rørforsterker med passiv deling sammen med mine fulltoner eller d8 for aktiv deling med egen forsterker.
    Lo15 d16 hadde jo vært enklest som oppgradering fra mine eminence 15a med noen lunde lik følsomhet.

    Tror også en kollega av meg vurderer å hive seg på her også.
    Hvis du er i tenkeboksen og har mulighet så ville jeg vurdert to pr. side for å få litt mer kapasitet.
    Følsomheten til Eminence Alpha 15 er oppgitt til 97dB/1W mens en kontrollsjekk på TS data viser 92,1dB... snakk om å skryte på seg. AE LO15 er på sin side oppgitt til 93,4dB. Til gjengjeld har Eminence høyere fs og høyere Qts som resulterer i at den ikke går så dypt som AE i samme baffel og uten ekstra EQ.
    Til rent bassbruk ville jeg gått for Dipole15 pga. den ekstra kapasiteten. LO15 er tatt frem for være en driver som kan levere veldig godt på mellomtone og samtidig gjøre en god jobb i bassen. Dipole 15 har en følsomhet på 90dB/1W.
     

    svm88

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    487
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Fryktelig gøy om vi klarer å registrere mange interesserte i ny 15" horndriver:
    Audiodidakt: 1 par
    Terje Berg: 1 par
    Anders1234: 1 par
    Tytte71: 2 par
    svm88: 1 par (tar sjansen på å notere deg ned :) )

    Forutsetningen her er at vi får frem en driver med spesielt gode data.
    Flott at du satte meg opp Tytte! Jeg er selvfølgelig med på ett par. Har troa på at dette blir supert! Spent på å se hvilke endringer John foreslår.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Er fortsatt i tenkeboksen. Men vurderer 2 stk Dipole15 eller Lo15.
    Er bare litt usikker på hvilken vei jeg skal gå. Enten å gå for d16 for enklest mulig last for rørforsterker med passiv deling sammen med mine fulltoner eller d8 for aktiv deling med egen forsterker.
    Lo15 d16 hadde jo vært enklest som oppgradering fra mine eminence 15a med noen lunde lik følsomhet.

    Tror også en kollega av meg vurderer å hive seg på her også.
    Hvis du er i tenkeboksen og har mulighet så ville jeg vurdert to pr. side for å få litt mer kapasitet.
    Følsomheten til Eminence Alpha 15 er oppgitt til 97dB/1W mens en kontrollsjekk på TS data viser 92,1dB... snakk om å skryte på seg. AE LO15 er på sin side oppgitt til 93,4dB. Til gjengjeld har Eminence høyere fs og høyere Qts som resulterer i at den ikke går så dypt som AE i samme baffel og uten ekstra EQ.
    Til rent bassbruk ville jeg gått for Dipole15 pga. den ekstra kapasiteten. LO15 er tatt frem for være en driver som kan levere veldig godt på mellomtone og samtidig gjøre en god jobb i bassen. Dipole 15 har en følsomhet på 90dB/1W.
    Enig. Og kjøp 4 stk da du garantert kommer til å angre. Et enslig par er også ukurant på bruktbørsen. Dipole 15 er mest anvendelig. Begge variantene har forbløffende høy nettofølsomhet. Hos meg i 75 cm baffel med bakstøtter har doble LO15D8 koblet i serie - parallell en følsomhet på ca 98 dB. Det vet jeg fordi jeg kjører identiske forsterkere til høy og lav. Satelitten er oppgitt til 97 dB. Slår vi av litt for kjente (i følge grelv) havner vi på 95 dB. Satelittene drives balansert og bassene passivt. Jeg har 100% lik gain på forsterkerne. Og siden balansert gir 3 dB høyere gain enn rca så har bassene mine minst 98 dB netto følsomhet.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Takk for input karer.
    Jeg har ikke noen planer om å gå for 4 stk, da blir dette altfor stort. 3 stk 15 tom på hver side blir altfor brutalt.
    Har ferdiglagde baffler som jeg har tenkt å bruke videre. Hadde jeg skulle brukt andre fulltoner eller annet som tar mindre plass, hadde det nok vært aktuelt med 4 stk.
    De må da uansett være en oppgradering mot eminence alpha 15a med 4-dobling av xmax på lo15 og 6 dobling av xmax på Dipole15. så det burde jo være mulig å få litt mer kapasitet med dem.
    For det er ikke så mye som mangler slik det er i dag. Kun de få gangene jeg virkelig vil dra på når Eminence xmax for fort, og da er det bråstopp.
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen som vet hvor store monteringshullene på Dipole18 er?
    Finner ikke det på tegningene deres. Hadde tenkt å kjøpe skruer.
    Mvh.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet hvor store monteringshullene på Dipole18 er?
    Finner ikke det på tegningene deres. Hadde tenkt å kjøpe skruer.
    Mvh.
    Mener selve hullene i kurven er 8mm, men at hullene i gummiringen gir knapt nok plass til M6 umbrako (hodet på skruen som er bøygen). Jeg får desverre ikke målt før til neste helg, men kanskje Audiodidakt kan ta målene?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk for input karer.
    Jeg har ikke noen planer om å gå for 4 stk, da blir dette altfor stort. 3 stk 15 tom på hver side blir altfor brutalt.
    Har ferdiglagde baffler som jeg har tenkt å bruke videre. Hadde jeg skulle brukt andre fulltoner eller annet som tar mindre plass, hadde det nok vært aktuelt med 4 stk.
    De må da uansett være en oppgradering mot eminence alpha 15a med 4-dobling av xmax på lo15 og 6 dobling av xmax på Dipole15. så det burde jo være mulig å få litt mer kapasitet med dem.
    For det er ikke så mye som mangler slik det er i dag. Kun de få gangene jeg virkelig vil dra på når Eminence xmax for fort, og da er det bråstopp.
    Det er på alle måter en oppgradering fra Eminence ;)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Er bortreist ut uken men kan sjekke til søndag :)


    Er det noen som vet hvor store monteringshullene på Dipole18 er?
    Finner ikke det på tegningene deres. Hadde tenkt å kjøpe skruer.
    Mvh.
    Mener selve hullene i kurven er 8mm, men at hullene i gummiringen gir knapt nok plass til M6 umbrako (hodet på skruen som er bøygen). Jeg får desverre ikke målt før til neste helg, men kanskje Audiodidakt kan ta målene?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Buttplugs for beginners..:cool:
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Her er det nok bare fantasien som setter begrensningene.. :eek:
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Hallo, her kan man åpenbart ikke snu seg vekk lenge før det skjer noe :D
    Det er pokker ikke spøk å måtte velge bort noe, men det må visst til her nå. For jeg tenker at det er dumt å gå glipp av en slik mulighet når man likevel hadde planer om MBhorn, spesielt med tanke på hvem som er med i tenketanken og målsetningen.
    Får vel bare kvele lysten til å mekke dipol inntil videre, men har da enda noen få dager til å gjøre noe dumt.
    Håper disse midbassene ikke ender på det dobbelte av den gjettede prisen, men noen sjanser må man vel ta iblant, ellers blir det trist.

    Sign me up; Skallemann 1 par

    Men så var det å klare å finne en bassløsning som ikke blir sidrumpa gomp-gomp i forhold, jeg har hverken plass til Skramstadsubhorn, SLOBtårn, DBA eller multisuber. Vel vel, veien er halve målet...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Pytt, det er alltids noe møblement som kan ofres i godlydens tjeneste.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg mener, er det ikke plass til eks Slob, så lager man plass til Slob..
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Påtegnede til ny 15" horndriver:
    Audiodidakt: 1 par
    Terje Berg: 1 par
    Anders1234: 1 par
    Tytte71: 2 par
    svm88: 1 par
    skallemann: 1 par

    So far: 7par
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, her kan man åpenbart ikke snu seg vekk lenge før det skjer noe :D
    Det er pokker ikke spøk å måtte velge bort noe, men det må visst til her nå. For jeg tenker at det er dumt å gå glipp av en slik mulighet når man likevel hadde planer om MBhorn, spesielt med tanke på hvem som er med i tenketanken og målsetningen.
    Får vel bare kvele lysten til å mekke dipol inntil videre, men har da enda noen få dager til å gjøre noe dumt.
    Håper disse midbassene ikke ender på det dobbelte av den gjettede prisen, men noen sjanser må man vel ta iblant, ellers blir det trist.

    Sign me up; Skallemann 1 par

    Men så var det å klare å finne en bassløsning som ikke blir sidrumpa gomp-gomp i forhold, jeg har hverken plass til Skramstadsubhorn, SLOBtårn, DBA eller multisuber. Vel vel, veien er halve målet...
    Liker innstillingen Skallemann, trenger flere slike som deg så vi får vekket de som produsere vårt narkotikum. Tror ikke det er grunn til å bekymre seg for at det blir dobbelt så dyrt. Hadde det vært alnico derimot...
    Hvor mye plass har du til bass og hvordan er det tenkt implementert elektronisk?
     

    Christian D

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Til dere med greie på dette: Vurderer å bygge to kompakte basskasser med en 10" i hver. Jeg så for meg at de skal deles ved ca 400 Hz, men lavere kan gå bra. Har begrenset med plass, så innvendig kassevolum blir begrenset til ca 40L. Kan f eks TD10H fungere til dette?
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Pytt, det er alltids noe møblement som kan ofres i godlydens tjeneste.
    Jeg mener, er det ikke plass til eks Slob, så lager man plass til Slob..
    Huff, ikke kast bensin på bålet karer, "møblementet" mitt er hardt presset allerede ;)

    Liker innstillingen Skallemann, trenger flere slike som deg så vi får vekket de som produsere vårt narkotikum. Tror ikke det er grunn til å bekymre seg for at det blir dobbelt så dyrt. Hadde det vært alnico derimot...
    Hvor mye plass har du til bass og hvordan er det tenkt implementert elektronisk?
    Hehe, håper jo rusen blir mye bedre da, og ikke går over i psykedeliske fæle nevroser pga. uvettig misbruk av disse psykoaktive produktene.
    Det at produsenter er lydhøre for hva "brukerne" egentlig vil ha er jo ikke så vanlig, kanskje dette kunne være en nisje så små firma kan bestå blandt gigantene.

    Plass, tja, jeg har to nokså symmetriske hjørner som jeg hadde tenkt å bruke til et par "ekte" hjørnehorn, noe i stil med Wayne Parhams (Pi Speakers) filosofi, bare ikke så øgly som hans og mer integrert i hjørnet.
    Lyttehøyden min er av nødvendighet uvanlig høy, og rommet er ikke større enn 24 kvadrat, så det burde være rom for en sub under midbasshornet som med rombidrag kunne funke (jepp, så høyt sitter jeg, og jeg gir blanke i evt. andre, de får stå).
    Teoretisk skal dette med hjørnehorn funke knall, også stereoperspektivmessig, men jeg er spent på hvor vanskelig det vil bli... Men andre har fått det til å funke før, så det er ikke umulig.

    Det som gjør det litt enklere (og vanskeligere) er at deling, tids- og nivåproblematikken kan tas i DEQX, men tanken er selvfølgelig å legge opp til at den får så lite som mulig å stri med.

    Tidsperspektivet mitt er laaangt og ustresset, men jeg kommer på banen med en tråd når jeg blir klar, kommer sikkert til å trenge litt råd, spesielt med midbasshornet.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Til dere med greie på dette: Vurderer å bygge to kompakte basskasser med en 10" i hver. Jeg så for meg at de skal deles ved ca 400 Hz, men lavere kan gå bra. Har begrenset med plass, så innvendig kassevolum blir begrenset til ca 40L. Kan f eks TD10H fungere til dette?
    Jeg kjenner ikke til noen av AE sine element som ikke kan/bør brukes opp til 400Hz, uansett størrelse. De deler alle samme motorteknikk og mantraen i designene er linjaritet og lav svingspoleinduktans. Det er umiddelbart 3 av elementene jeg tenker som fungerer fint i 40 nettoliter dempet lukket kasse, men det er SBP10 som gir den løsning som krever minst EQ og minst effekt for å levere maks lydtrykk. For bassområdet må du se på følsomheten i nedre område av frekvensskalaen og ikke det som skjer oppover i mellomtonen. Jeg har gjort en simulering av TD10S, TD10H og SBP10 med hhv 1W inn og med en effekt hvor elementet beveger seg helt ut til maksimal linjær slaglengde ved 20Hz.

    AE 10 inch sealed cabinet.jpg


    Blå: TD10S/185W
    Svart: TD10H/155W
    Rød: SBP10/140W
    Lilla: TD10S/1W
    Mørk grønn: TD10H/1W
    Lys grønn: SBP/1W
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet om TD6 eller TD8 er å få nå? De står ikke i webshoppen, men det har jo vært mulig å bestille ting utenom den før.
    Beklager sent svar her fresmi, men det tok litt tid å få den avklaringen.
    Svaret er ja, de kan kjøpes og stk. prisene er 209USD for TD6 og 229USD for TD8
     

    Christian D

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    45
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Til dere med greie på dette: Vurderer å bygge to kompakte basskasser med en 10" i hver. Jeg så for meg at de skal deles ved ca 400 Hz, men lavere kan gå bra. Har begrenset med plass, så innvendig kassevolum blir begrenset til ca 40L. Kan f eks TD10H fungere til dette?
    Jeg kjenner ikke til noen av AE sine element som ikke kan/bør brukes opp til 400Hz, uansett størrelse. De deler alle samme motorteknikk og mantraen i designene er linjaritet og lav svingspoleinduktans. Det er umiddelbart 3 av elementene jeg tenker som fungerer fint i 40 nettoliter dempet lukket kasse, men det er SBP10 som gir den løsning som krever minst EQ og minst effekt for å levere maks lydtrykk. For bassområdet må du se på følsomheten i nedre område av frekvensskalaen og ikke det som skjer oppover i mellomtonen. Jeg har gjort en simulering av TD10S, TD10H og SBP10 med hhv 1W inn og med en effekt hvor elementet beveger seg helt ut til maksimal linjær slaglengde ved 20Hz.
    Takk, Tytte! Planen er å bruke DLCP, slik at litt EQ går nok bra. Rommet er ikke veldig stort, så med room gain kan kanskje TD10S fungere vel så bra. Da har jeg litt mer følsomhet i området over 40 Hz, under ser forskjellen ut til å være ganske liten. Synspunkter?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn