Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på med med 4 X dipole12, D16, svart "plugg". Veldig flott opplegg Tytte, sender deg PM med detaljer. Er det håp for 20%? Mine må over fjellet til Oslo, hvis det blir aktuelt med fellesfrakt..
    Hvordan ser rommet ditt ut? Hvor stort er det? Aktiv deling, full passiv, analog eller digital?
    Hei HEL, rommet jeg skal bruke er ca 6,6 X 3,8 m. Jeg har visst kastet meg på det som er av GB om dagen (ja jeg mener group buy:) og skal teste DLCP

    Stemner det at jeg kan koble 2xD16 i paralell paralell og få 4 ohm og +6db i følsomhet?

    -ee
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi skal konkludere med at HEL er usedvanlig heldig med responsen i rommet sitt.
    Henger meg på at more is more - et IMO undervurdert parameter. En ting er hvor høyt og dypt man kan spille, noe annet er om man kan gjøre det uten antydning til kompresjon. I mitt bassfattige rom spiller jeg (enn så lenge) med 4stk. TD18H+ i lukket kasse. Selv ved moderat høye lyttevolum skulle jeg ønsket at jeg hadde den doble kapasiteten.

    Har du disse i lukket kasse????

    Med en kasse som gir en Q på 0,7 har du -3db allerede ved 95hz....

    Og -20db ved 30hz!

    Cbarth
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Henger meg på med med 4 X dipole12, D16, svart "plugg". Veldig flott opplegg Tytte, sender deg PM med detaljer. Er det håp for 20%? Mine må over fjellet til Oslo, hvis det blir aktuelt med fellesfrakt..
    Hvordan ser rommet ditt ut? Hvor stort er det? Aktiv deling, full passiv, analog eller digital?
    Hei HEL, rommet jeg skal bruke er ca 6,6 X 3,8 m. Jeg har visst kastet meg på det som er av GB om dagen (ja jeg mener group buy:) og skal teste DLCP

    Stemner det at jeg kan koble 2xD16 i paralell paralell og få 4 ohm og +6db i følsomhet?

    -ee
    du bør opp på 15" hvis du har plass

    og ja, 4 ohm men skal eu bruke klasse D forsterker tror jeg dobbel 8 i serie - parallell er bedre men kun +3dB følsomhet (uansett netto 96-97 dB i en 60 cm baffel
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Enig med HEL. Vi diskuterer dette på mandag nk ee! Jeg har muligens et ess i ermet
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For de som vurderer 12" mellomtone så er TD12M og HL12 de opplagte kandidatene. HL12 har det kraftigste motorsystemet, høyest følsomhet ultralav Le, men 4ohm. TD12M strekker seg litt lavere og har bittelitt lavere masse.
     

    Vedlegg

    Fresmi

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som vet om TD6 eller TD8 er å få nå? De står ikke i webshoppen, men det har jo vært mulig å bestille ting utenom den før.
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Enig med HEL. Vi diskuterer dette på mandag nk ee! Jeg har muligens et ess i ermet
    Ja blir det blir spennende å høre om dine erfaringer Johoo, og ikke minst oppsettet ditt. Nå hadde jeg i utgangspunktet tenkt å gå for et så kompakt system som mulig (3 veis) men har enda døra litt på gløtt for 15"...

    -ee
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Flytter listen frem i tråden så den ikke blir glemt. Regner med folk tegner seg på her etterhvert som de bestemmer at de ønsker å være med.
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
    Javisst, ikke glemt, bare grubler bittelitt til :-\

    HEL - OK, jeg ville sikkert måtte klemme til med mer membranareal i mitt rom da, som Tytte71 sier. Jeg har lest om folk som får til å dele til lukkede suber ved 40-60Hz med fint resultat, men det er nok sikkert ikke noe plug'n play akkurat.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Slenger meg på her med et par TD12M med apollo oppgradering og sort fase plugg. Må jo slå litt på stortromma når man først skal bygge om.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Flytter listen frem i tråden så den ikke blir glemt. Regner med folk tegner seg på her etterhvert som de bestemmer at de ønsker å være med.
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
    Rojoh: 8 stk IB18HT-8ohm
    Yeah, dette er vel anledningen hvis man har tenkt store tanker rundt AE-elementer i DIY-sammenheng. Så vi kliner til: 8 stk IB18HT for å fylle pallen litt mer. Kan sikkert hente på stedet - veldig greit at du tar på deg dette arbeidet, Tytte :)

    Mvh Johan Rosberg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Selv om de ikke er lagd for det... hvordan kunne det fungert med IB18HT i ca 200l trykkammer?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Selv om de ikke er lagd for det... hvordan kunne det fungert med IB18HT i ca 200l trykkammer?
    Nå har jeg ikke simulert, men man vil typisk få høy Q med "for lite volum" iht. elementets target. D.v.s. mye midbass (og mindre dypbass som da må EQes opp igjen). Med 200L ville jeg valgt annet element for å slippe å EQe opp dypbassen veldig mye. SBP-15 ville vært mitt valg i vanlig lukket kasse i den størrelsesorden - kanskje man kan få til 2x15" SBP i stedet for å "tyne" en IB18HT i vanlig kasse? - det er et bedre valg i mitt hode.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mulig jeg har bommet veldig men kjapp simulering på hhv 200 (rød) og 900 liter (gul) trykkammer:

    ae.png


    PS: Dersom det skulle bli aktuelt tenker jeg selvsagt ikke kun på ett element, men da 4 eller 8 stk.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
    Tohaug: 2stk TD12M-8 Apollo, sort faseplugg
    RojohII: 8stk IB18HT-8, sort faseplugg
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg har bommet veldig men kjapp simulering på hhv 200 (rød) og 900 liter (gul) trykkammer:

    Vis vedlegget 302896

    PS: Dersom det skulle bli aktuelt tenker jeg selvsagt ikke kun på ett element, men da 4 eller 8 stk.
    Tror ikke du ha bommet så fælt med simuleringen. Qtc i overkant 1,1 - kan temmes med Linkwitz transform. Maks output (innenfor xmax) er rundt 106dB ved 20Hz (2pi anekoisk) med en kasse og i overkant 400W påtrykt. 4 kasser gir ca 118dB og 8 kasser 124dB. Bare cirkatall alt dette siden det avhenger av storsignalegenskapene til elementet.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Selv om de ikke er lagd for det... hvordan kunne det fungert med IB18HT i ca 200l trykkammer?
    Nå har jeg ikke simulert, men man vil typisk få høy Q med "for lite volum" iht. elementets target. D.v.s. mye midbass (og mindre dypbass som da må EQes opp igjen). Med 200L ville jeg valgt annet element for å slippe å EQe opp dypbassen veldig mye. SBP-15 ville vært mitt valg i vanlig lukket kasse i den størrelsesorden - kanskje man kan få til 2x15" SBP i stedet for å "tyne" en IB18HT i vanlig kasse? - det er et bedre valg i mitt hode.
    Ift. kapasitet, er en stk. SBP-15 underlegen IB18HT. Med to stk SPB15 i en 200liter kasse så må man EQ-e minst like mye som på IB18HT montert i samme kasse. To stk SBP15 i en kasse har naturligvis mer kapasitet enn en stk. IB18HT. I sum så tror jeg ikke SBP15 er et så mye bedre valg og løsningen koster i tillegg vesentlig mer for å komme til samme mål.
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Med fare for å virke ustrukturert; Jeg funderte litt på disse midbasshorndriverne HL12 (&-15) som evt kandidat til et J-ish horn lagd så det kunne brukes litt som poteten, og med så mye dybde og munningsareal som jeg kan tillate meg uten at folk begynner å hviske bekymret bak ryggen min.

    Vites det hvilken type oppheng de har? Jeg ser for meg at trekkspill er et lite pluss mtp. å kunne brukes litt høyere opp hvis det skulle trenges i fremtiden, men det er ikke sikkert det gir det helt store utslaget.
    Hvor langt ned et slikt ikke kjempedypt "horn" med en 12'' blir effektivt er nok en annen sak, hadde passet best om det spilte OK fra omkring 100Hz. Kanskje enklere med 15''eren, det er i alle fall flere ferdigtygde løsninger å skjele til.
    Kanskje enda bedre å legge seg inn på psyk-1 til det går over...
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Kanskje enda bedre å legge seg inn på psyk-1 til det går over...



    Det går aldri over!
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Med fare for å virke ustrukturert; Jeg funderte litt på disse midbasshorndriverne HL12 (&-15) som evt kandidat til et J-ish horn lagd så det kunne brukes litt som poteten, og med så mye dybde og munningsareal som jeg kan tillate meg uten at folk begynner å hviske bekymret bak ryggen min.

    Vites det hvilken type oppheng de har? Jeg ser for meg at trekkspill er et lite pluss mtp. å kunne brukes litt høyere opp hvis det skulle trenges i fremtiden, men det er ikke sikkert det gir det helt store utslaget.
    Hvor langt ned et slikt ikke kjempedypt "horn" med en 12'' blir effektivt er nok en annen sak, hadde passet best om det spilte OK fra omkring 100Hz. Kanskje enklere med 15''eren, det er i alle fall flere ferdigtygde løsninger å skjele til.
    Kanskje enda bedre å legge seg inn på psyk-1 til det går over...
    Ikke for å tukle til tråden, jeg er AE entusiast, men å bruke AE som erstatning til midbasshorn, ja da tror jeg det er et bedre alternativ.

    Edit: jeg ser nå at du skriver at det er til et jhorn og ikke isteden. Lar allikevel innlegget stå :)

    Tone Tubby 12" Red Alnico. To sånne i parallell tror jeg er en av de mest optimale måter å lage en 100-1000 Hz løsning på. Det låter ekstremt bra.


    Den jeg bygde:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-tiny-alnico-open-baffle-lowther-america.html


    Lynn Olssons* kommentarer og målinger:

    The 12" Alnico Tone Tubby


    Lynn Olsson, LO, er opphavsmannen bak 15LO som var en spesialbestilling av en moderne Altec 416 variant.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Var ydmyk nok til å ikke slette innlegget ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva er poenget med en brain fart, om man sletter og later som det ikke skjedde? :rolleyes:

    Ellers skulle jeg fortsatt gjerne blitt med om jeg hadde råd.... Og det blir sikkert noen spennende byggetråder i andre enden av dette.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Kanskje det blir et par nye byggetråder i nærmeste fremtid :)
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Var ydmyk nok til å ikke slette innlegget ;)
    Hehe, etter det sluge spørsmålet mitt om dobbelparallellkobling tidligere så klandrer jeg deg ikke for å mistenke meg for et sånt sprell :rolleyes: Og pluss for å tørre å la det stå når du etter hvert vet at det fins nådeløse bøller som bare sitter der og venter på noe de kan tyne deg for.

    Kanskje det blir et par nye byggetråder i nærmeste fremtid :)
    Håper å få til noe her etter hvert som kan deles, men det er ingen tilfeldighet at jeg har en skilpadde som alter ego, det går smertelig tregt.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Blir spennende fremover, det er hvertfall sikkert! Mye gromt som skal til Norge via dammen :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å virke ustrukturert; Jeg funderte litt på disse midbasshorndriverne HL12 (&-15) som evt kandidat til et J-ish horn lagd så det kunne brukes litt som poteten, og med så mye dybde og munningsareal som jeg kan tillate meg uten at folk begynner å hviske bekymret bak ryggen min.

    Vites det hvilken type oppheng de har? Jeg ser for meg at trekkspill er et lite pluss mtp. å kunne brukes litt høyere opp hvis det skulle trenges i fremtiden, men det er ikke sikkert det gir det helt store utslaget.
    Hvor langt ned et slikt ikke kjempedypt "horn" med en 12'' blir effektivt er nok en annen sak, hadde passet best om det spilte OK fra omkring 100Hz. Kanskje enklere med 15''eren, det er i alle fall flere ferdigtygde løsninger å skjele til.
    Kanskje enda bedre å legge seg inn på psyk-1 til det går over...
    HL12 er nok kanskje den mest optimale/universelle AE driveren til midbasshorn (enn så lenge...). Begge HL-driverne benytter tekstiloppheng. Du kan nok ikke vente deg den aller dypeste responsen i et grunt horn som JHornet. Jhornet er ikke spesielt egnet under 120/130Hz og spredningskontrollen begynner å slippe taket i ~400Hz-ish området.
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    HL12 er nok kanskje den mest optimale/universelle AE driveren til midbasshorn (enn så lenge...). Begge HL-driverne benytter tekstiloppheng. Du kan nok ikke vente deg den aller dypeste responsen i et grunt horn som JHornet. Jhornet er ikke spesielt egnet under 120/130Hz og spredningskontrollen begynner å slippe taket i ~400Hz-ish området.
    Nei, det var jo dette med fysiske lover. Men det MÅ jo ikke være et fullt så kort horn, ser at Auto-Tech sitt bare er 39 cm dypt, iaf. ikke kortere enn JBL 4560. Likevel ser det ut til at 4560 som du sier gir OK output til 130Hz ut ifra målingene, for så å falle kraftig.

    Jeg kunne greit leve med noe litt lengre, hvis man hever minstekravet til 130Hz så blir 1/4 bølgelengde ca 65 cm (hmm, ser ut til at teorien kan være litt konservativ siden dette er noe mer enn omtalte J-horn i lengde men ikke i virkningsområde?).
    Pusler med tanken på å prøve å mekke f.eks. et hyperbolsk horn rundt den lengden eller litt dypere, men det vil jo bl.a. kreve et egenstudium av Hornresp. Gøy det.

    Beklager forgrumsing av tråden Tytte71, jeg kan heller ta dette opp i en ny tråd dersom jeg vil meg selv så vondt og åpne for enda mer vingling :) Men det er visst plenty av info rundt dette å finne allerede, må bare bestemme om det er overkommelig å prøve, og bare ta sats.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Finnes ikke noe sånt som forgrumsing av tråden sålenge vi holder oss til drivere som muligens AE kan levere løsninger til.

    Jeg kan vel sånn sett slippe katten litt ut av sekken. Jeg diskuterer med John om å få laget en "versjon 2" av HL15 som kan (ut)konkurrere med renommerte drivere som JBL 2220A/H og E130. Har ikke fått endelig svar på dette enda, men vil selvfølgelig annonsere det så snart jeg vet. En slik driver gjør en vesentlig bedre figur i et horn som 4560... eller egentlig i de fleste midbasshorn. 4560 er utgangspunktet for Autotech sitt JHorn.

    Jeg har selv lekt meg litt med utgangspunkt i JHornet og det er en del å hente på linjaritet, selv om et så kort horn aldri vil bli helt optimalt mht støtte nedover.
    Høres moro ut med et egenutviklet horn, avvent drivervalg til jeg kommer tilbake på en evt. HL15 MkII ;)
     
    Sist redigert:

    megadeth

    Fersking
    Ble medlem
    04.06.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Etter alle overtalelsenes kunststykker har John overtalt meg til å ta ansvar for koordinering av det opprinnelige Group Buy som ble annonsert påhjemmesiden til Acoustic Elegance.

    For å tilpasse leveransen til produksjonskapasiteten hos AE, settes påtegningsfristen til GB til 9.februar. Dette kan nok sikkert være kort tidsfrist for noen, men vi håper allikevel at flere melder sin interesse.
    I følge John er estimert leveringstid fra fabrikk i starten av Mars. Regn med rundt 3 uker båtfrakt og elementene skulle kunne være i Norge i begynnelsen/medio April.

    Prisen på elementene er iht. prislisten på AE sin webshop. Rabatten avhenger av antallet som bestilles iht. AE sin rabatteringsordning, som angitt på webshopen. Største oppsiden er nok ift. besparelse på fraktkostnaden, hvor frakt vil deles på kjøperne iht. ordrestørrelsen/antall element.

    Regn med ca 25-30USD pr. element i frakt fra USA til Norge hvis vi klarer å fylle en pall.
    Elementene sendes fra AE til Bergen hvor jeg tar meg av videreforsendelse til de som ikke har anledning å hente selv i Bergen. For forsendelse fra Bergen til rundt i kongeriket vil Postens satser for innlands pakkeforsendelse gjelde.

    Siden jeg ikke profittere på noe av dette, så ber jeg om forståelse for at jeg ønsker å frita meg fra annen risiko enn selve det praktiske arbeidet. Jeg gjør dette utelukkende som en håndsrekning til John og for at HFS-medlemmer skal gi jernet og klemme til med nye og gamle prosjekt med førsteklasses stumper som utgangspunkt.

    Det kommersielle er tenkt ordnet slik:

    1. Den enkelt melder forpliktende sin interesse med elementtype og mengde innen 9.februar. Parametere som må angis er:


    • Elementtype
    • Spole (4/8/16 ohm)
    • Farge på faseplugg (blank/sort)
    • Evt. Apollo oppgradering (kun for drivere med overhengt svingspole, som for eksempel TD-serien)

    2. 10.februar sender jeg ut en oversikt til den enkelte som har meldt seg på og synliggjør kostnaden på selve elementene. Oversikten sendes sammen med et kontonummer som dere kan betale beløpet på.
    3. Penger skal senest være registrert på konto innen 13.februar for å bli tatt med i GB.

    Beløpet som betales i første omgang går uavkortet til setting av ordre hos AE og jeg oppdaterer tråden med bekreftelse på ordren.
    Like i forkant forsendelse fra USA, når alle fraktdetaljer er klare, sendes ny melding til den enkelte med opplysninger om sluttoppgjør for å dekke frakt fra USA til Norge, spedisjonsutgifter, Mva. og kostander til evt. innlandsforsendelse. Restbeløpet må være innbetalt på konto før elementene sendes til mottaker.

    Skulle det mot formodning vise seg at GB blir kansellert etter at penger er innbetalt, så vil selvfølgelig den enkelte få returnert sitt innbetalte beløp. Undertegnede tar ikke ansvar for evt. forsinkelser i produksjonen til AE.

    John vil i løpet av kort tid oppdatere facebook-profilen med detaljene rundt dette GB.

    Angående tekniske avklaringer, tips/råd om design med AE, så vil jeg etter beste evne å svare her i tråden. Kommer jeg til kort så har vi John til å assistere.

    Håper dette blir en grei erfaring og en mulighet til å gjøre alvor av sine planer.

    NB! Videre oppfølging på GB vil skje i denne tråden og ikke gruppekjøpstråden som var etablert tidligere.
    Hei!

    Jeg hiver meg på med 4 stk. Dipole15 D16. Svart faseplugg.. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Husk at D16 gir 4 ohm
    re blir rundt 3 ohm
    som jeg har skrevet tidligere så tror jeg 4 ohms kobling kun egner seg til god gammeldags forsterker med stor trafo som tåler lave impedanser
    jeg tror også D16 egner seg best i serie parallell i 4+4 oppsett.

    Tytte, hva mener du? I og med at John anbefalte meg dobbel8 i min 2+2 dipol så må det være en mening bak?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Finnes ikke noe sånt som forgrumsing av tråden sålenge vi holder oss til drivere som muligens AE kan levere løsninger til.

    Jeg kan vel sånn sett slippe katten litt ut av sekken. Jeg diskuterer med John om å få laget en "versjon 2" av HL15 som kan (ut)konkurrere med renommerte drivere som JBL 2220A/H og E130. Har ikke fått endelig svar på dette enda, men vil selvfølgelig annonsere det så snart jeg vet. En slik driver gjør en vesentlig bedre figur i et horn som 4560... eller egentlig i de fleste midbasshorn. 4560 er utgangspunktet for Autotech sitt JHorn.

    Jeg har selv lekt meg litt med utgangspunkt i JHornet og det er en del å hente på linjaritet, selv om et så kort horn aldri vil bli helt optimalt mht støtte nedover.
    Høres moro ut med et egenutviklet horn, avvent drivervalg til jeg kommer tilbake på en evt. HL15 MkII ;)

    Spennende! Har selv et par 2220H liggende som jeg har vurdert å kanskje lage noen FLH'er til. Men dersom du klarer å få en driver som slår denne er jo det veldig interessant!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Husk at D16 gir 4 ohm
    re blir rundt 3 ohm
    som jeg har skrevet tidligere så tror jeg 4 ohms kobling kun egner seg til god gammeldags forsterker med stor trafo som tåler lave impedanser
    jeg tror også D16 egner seg best i serie parallell i 4+4 oppsett.

    Tytte, hva mener du? I og med at John anbefalte meg dobbel8 i min 2+2 dipol så må det være en mening bak?
    eh.. jeg vet ikke helt hva du mener her..
    Generelt, 2 stk D16 i parallell gir 4ohm impedans. Med tålig grei Re, lav Le og høy Qts så gir det en enkel last for forsterkere som trives med 4 ohms laster, slik som de aller fleste moderne transistorforsterkere. Altså grei minimumslast og veldig lite reaktivt bidrag. Fordelen er at du får hentet ut mer effekt.
    2stk. D8 i serie gir en impedans på 8ohm og er en variant jeg personlig hadde gått for om jeg hadde en mindre stiv forsterker, som rør eller klasse A forsterkere med lav dempingsfaktor.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenker at skal man satse på en 2+2 så går man for D8

    Skal man kjøre 4 eller 5 pr side så er D16 tingen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn