Gruppekjøp Acoustic Elegance - påmeldingsfrist 9.februar 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Har aldri prøvd ob før men har hørt det kreves litt areal:cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har trua! Funket bra med kun 2xdipol12 pr side hos meg, men kapasiteten var ganske begrenset etter eq. 4x18 blir herlig!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    En prisverdig uselvisk innsatsvilje Tytte71, håper du blir rikt belønnet med god karma eller noe :)

    Jeg blir bare nødt til å benytte denne muligheten til å skaffe de elementene som jeg mangler til prosjekt(ene) som romsterer i bakhodet, må bare fintenke et par dager før jeg med sikkerhet kan si hvilke det blir.

    Men for å rydde et spørsmål av veien, hvis jeg f.eks. skal bruke to basser pr side har jeg to aktuelle muligheter (minst):

    1- 16ohm talespoler parallellkoblet = 8ohm, de to driverne parallellkoblet = 4ohm. Jeg har lært at parallellkobling gir 3dB økt følsomhet. Men hva så med to parallellkoblinger som dette etter hverandre?

    2- 8ohm spoler seriekoblet = 16ohm, driverne i parallell = 8ohm, følsomhet ca. som elementet(?) og litt høyere effekttålighet(?) enn metode 1.

    Siden hjernen ikke helt har innhentet seg etter litt whiskysmaking i går kveld er det fullt mulig at jeg roter eller overser noe her, men hva er ulempen med den første koblingen bortsett fra effekthåndteringen? For det bruker jo vanligvis alltid være minst ett drawback for hver oppnådde fordel i dette gamet, såvidt jeg har forstått....
    Det er jo greit å ha en liten peiling før man velger hvilken variant man bestiller.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    1: 3+3 = 6 dB :cool:

    2: ja, akkurat slik har jeg det med 8 ohm varianten, da har jeg kun 3 dB ekstra men bevare meg vel, effektiv
    /netto følsomhet i mine dipoler er på ca 98-99 dB
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    LO15 og TD15M er de to aktuelle kandidatene for 8x12Tom IMO. De bruker begge samme membran og spider. Forskjellen er i hovedsak motoren.

    TD15M har en kraftigere motor med overhengt svingspole og xmax på 6mm. I tillegg til konrstlutningshylsen i kobber langs polstykket. TD motoren kan også utstyres med en ekstra 10mm aluplate på toppen av polplaten (Apollo oppgradering) for å knerte siste rest av eddy current.

    LO15 bruker underhengt svingspole og med xmax på 9mm. Det underhengte designet er ikke så utsatt for fluxmodulasjon som det overhengte systemet siden svingspolen til enhver tid befinner seg i magnetgapet. Men også denne motoren har hel hylse i kobber trukket langs polstykket for å minimere eddy current.

    TD15M er en del mer følsom, mens LO15 kan brukes lengre ned uten noen annen kompensering enn baffeltapet. Jaja, jeg vet det HEL - du kompenserer ikke for det engang :cool:. Begge elementene er meget bra, så det blir vel mer et spørsmål om hva det skal integreres mot ift. å lande et valg.

    I tilfellet ditt HEL, så spiller det ingen rolle om seriekoblingen foretas på driveren eller mellom driverne. Men seriekobling generelt øker induktansen og det kan ha betydning - iallfall for de med passive system. Når det er sagt så har AE gjort veldig mye ut av det for å holde Le(x) så flat og linjær som mulig - så om dette er en praktisk problemstilling med AE drivere vet jeg ikke.
    Plutselig virket nettet gitt:) Blir bra dette, og jeg er ganske sikkert med på et gruppekjøp
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Høres kjekt ut! Da skulle du jo kunne nærme deg starten på avslutningen av prosjektet ditt :)
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    1: 3+3 = 6 dB :cool:

    2: ja, akkurat slik har jeg det med 8 ohm varianten, da har jeg kun 3 dB ekstra men bevare meg vel, effektiv
    /netto følsomhet i mine dipoler er på ca 98-99 dB
    Hehe, right :-[ Godt at jeg la skylden på whiskyen... Blir mistenksom når noe synes for enkelt, men noen ganger er det ikke verre.

    Ja, har lest HELOB-tråden din med stor interesse, veldig flotte høyttalere du har fått til og kan tenke meg låten står i stil. Og en følsomhet i nabolaget rundt det du nevner der kunne nok passe godt, så det er ikke om å gjøre å få den høyest mulig. Men som sagt, best å ha en viss plan før bestillingen sendes. Hmm, her må det telles litt på knapper...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Pass på at du da har en bassforsterker som tåler litt lavere impedanser enn normalt.
    Jeg vil tro at klasse-D ikke er best egnet her.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Pass på at du da har en bassforsterker som tåler litt lavere impedanser enn normalt.
    Jeg vil tro at klasse-D ikke er best egnet her.
    Tenker du da med D8? vil isåfall D16 være en bedre kombinasjon?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    D8 i serie parallell gir 8 ohm i sum
    D16 i parallell parallell gir 4 ohm i sum

    Dette er nominelt
    re er lavere, trolig 3 ohm
    Også har du evt dipper i impedanskurven, selv om AE er veldig jevne på dette området.

    Tytte, nå må du på banen igjen :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Enkelt mteinum - du behøver bare to til :cool:
    Antar du tenker da å parallellkoble to stk. D16. Sålenge du har en forsterker som takler 4ohm last greit så hadde ikke jeg vært bekymret. Driverne utgjør en snill last for forsterkeren. Det reaktive lastforløpet er snilt og (den resistive) lasten blir aldri lavere enn Re på 3,4 ohm.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Liten erfaringspistel: Prøvde 2xdipol12 i OB i noen dager. Låt fryktelig godt, og lette å EQ til 30hz. Men de klappet sammen ved 90dB i lytteposisjon, så ikke undervurder kapasitet i dipol. Mteinum, du behøver to til!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Jess, how can less be more?!?!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    12" har sd på ca 500 cm2
    18" 1200 cm2

    Jeg vil også tro at selve 18" drivern tåler mer membranutslag??
    Mao, en 18" tilsvarer i denne settingen kanskje 3 x 12"?

    Men det spørs jo hvor høyt mteinum skal spille :cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Forbløffende hva vi klarer å skvise ut av disse også :)
     

    Vedlegg

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Det er sjelden jeg spiller over 60-70dB, men det er deilig å få skikkelig deng når anledningen byr seg. Sikkert klokere menn enn meg (Tytte?) som kan regne ut max SPL med 1x18" i OB, men tror ikke det er noe som bløgger øra ved litt avstand.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Rommet har jo mye å si. Du har hørt doble LO15" hos meg og det er brukbar deng :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Råkult. ikke like enkelt i min stue.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Yikes! Hadde tenkt meg en på hver side som en start :)
     

    Skallemann

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Sted
    Karmøy
    Rommet har jo mye å si. Du har hørt doble LO15" hos meg og det er brukbar deng :)
    Hvor stort er rommet ditt igjen HEL? Lurer på om jeg ville klare meg med to 15'' pr side i 24 kvadratm. stue til noenlunde sivilisert til litt frisk spilling serru (skal ikke kødde til tråden med mer spekulasjoner rundt det, men dette ble bare så relevant for mine avgjørelser).
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi skal konkludere med at HEL er usedvanlig heldig med responsen i rommet sitt.
    Henger meg på at more is more - et IMO undervurdert parameter. En ting er hvor høyt og dypt man kan spille, noe annet er om man kan gjøre det uten antydning til kompresjon. I mitt bassfattige rom spiller jeg (enn så lenge) med 4stk. TD18H+ i lukket kasse. Selv ved moderat høye lyttevolum skulle jeg ønsket at jeg hadde den doble kapasiteten.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Tror vi skal konkludere med at HEL er usedvanlig heldig med responsen i rommet sitt.
    Henger meg på at more is more - et IMO undervurdert parameter. En ting er hvor høyt og dypt man kan spille, noe annet er om man kan gjøre det uten antydning til kompresjon. I mitt bassfattige rom spiller jeg (enn så lenge) med 4stk. TD18H+ i lukket kasse. Selv ved moderat høye lyttevolum skulle jeg ønsket at jeg hadde den doble kapasiteten.
    Beklager off-topicen Tytte, men siden du kombinerer / arbeider med å kombinere dipol/cardioid med lukkede kasser i bunn: vanskelig å få dette til? Jeg leser så mye frem og tilbake om dette går eller ikke går at jeg ikke blir helt klok på dette. (Nesten så jeg snart heller får prøve selv... ;-))

    (Jeg lukter litt på ny forsyning med AE-elementer, men sliter litt med å begrunne behovet basert på de jeg allerede har)

    Mvh Gisle
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke gjort forsøk med å kombinere cardioid/dipol midbass med min eksisterende bassløsning. Men det er helt sikkert mulig å få det til på en god måte også så lenge integrasjonen er gjort med omtanke.

    Mine planer om å gjøre nye forsøk med cardioid midbass har roet seg litt nå når jeg endelig (med god hjelp av noen travere her på sentralen) har identifisert et problemområde med Jhorna mine og som er forholdsvis greit å komme rundt. Så det ligger på is enn så lenge eksperimentet med cardioid midbass. Uansett har det vært planen leeenge å bytte ut basskassene mine til fordel for kasseløst.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Rommet har jo mye å si. Du har hørt doble LO15" hos meg og det er brukbar deng :)
    Hvor stort er rommet ditt igjen HEL? Lurer på om jeg ville klare meg med to 15'' pr side i 24 kvadratm. stue til noenlunde sivilisert til litt frisk spilling serru (skal ikke kødde til tråden med mer spekulasjoner rundt det, men dette ble bare så relevant for mine avgjørelser).
    17m2, god symmetri og jobbet mye med plassering :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Helob med 2xlo15 fikk et flårete gliset frem i meg. Høpp for hel og så målretta jobbing
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på med med 4 X dipole12, D16, svart "plugg". Veldig flott opplegg Tytte, sender deg PM med detaljer. Er det håp for 20%? Mine må over fjellet til Oslo, hvis det blir aktuelt med fellesfrakt..
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Hei.
    Jeg kan kanskje kjøre over fjellet for å hente, men da må lasten forsikres. Jeg tar ikke noe ansvar for andres elementer hvis jeg kjører av veien, og jeg kjører som en gris:cool:. Kjører heller ikke når det er mulighet for drittvær, kolonnekjøring, jomfruer i nød eller liknende. Det siste kan jeg kanskje vurdere. Har ikke annet kjøretøy enn maxi-caddy og vet ikke hvor mange høyttalere jeg får plass med. Høyden blir vel problemet, hvor mange kan man stable i høyden før pappen og elementene går til helvete? Jeg bor Askim og må dessverre kjøre gjennom Oslo. (Har boddd der i 30 år og er såå glad for å ha kommet ut i pereferien)
    Mvh. Stein
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Henger meg på med med 4 X dipole12, D16, svart "plugg". Veldig flott opplegg Tytte, sender deg PM med detaljer. Er det håp for 20%? Mine må over fjellet til Oslo, hvis det blir aktuelt med fellesfrakt..
    Veldig bra ee :) Det begynner å bli litt interesse her nå.
    Rabatten som blir gitt følger web shopens betingelser, men med den forskjell at rabatten blir regnet ut fra det totale antallet som bestilles. 20% avslag er nok ikke innafor. Det blir nok uansett samordningen av frakten som bidrar til den største besparelsen.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Flott audiom! Det er notert :)
    Evt. fraktforsikring etc. håper jeg dere kan ordne dere i mellom
     
    Sist redigert:

    Fresmi

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Er det posten som gjelder hvis de må sendes innad i norge?

    Hvis det blir mulighet for fellesfrakt vil jeg gjerne være med der også. Kan godt hente i askim hvis det gjør det noe enklere.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja, postens satser vil gjelde ved evt. innlandsforsendelse.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Henger meg på med med 4 X dipole12, D16, svart "plugg". Veldig flott opplegg Tytte, sender deg PM med detaljer. Er det håp for 20%? Mine må over fjellet til Oslo, hvis det blir aktuelt med fellesfrakt..
    Hvordan ser rommet ditt ut? Hvor stort er det? Aktiv deling, full passiv, analog eller digital?
     

    Dtomaso

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2007
    Innlegg
    317
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    3
    Lurer på å henge meg på her å handle inn ein IB element for kneveggen min, er det nok å ha ein IB sub på eine siden av lytterommet mitt? og kva bør eg velge av spole når eg bare skal ha 1 element? evt Apollo oppgradering kva utgjør det?

    Thomas
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Flytter listen frem i tråden så den ikke blir glemt. Regner med folk tegner seg på her etterhvert som de bestemmer at de ønsker å være med.
    mteinum: 2stk Dipole18-D8 blank
    fresmi: 4stk TD15H 8ohm, svart faseplugg
    Audiom: 8stk Dipole18-D16, sølv faseplugg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn