Grenland Lydlaug.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Alt er jo relativt. "Trenger" bare en halv watt, men gjør seg godt med atten!
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    DFM skrev:
    OK, blitt mye lytting idag, tildels høytt også. Trøtte ører nå.

    BAT'en forvirrer meg litt: noen ganger høres det ut som om noen har trykt inn "wide stereo" knappen, andre ganger er lydbildet 25,4mm i høyden. Det virker som om det nedre mellomtoneområdet er rotet til mens det øvre er åpent og fint... Noen som vet om BAT snur fasen på utgangen???

    Det ble rapportert noen uhumskheter ang BAT'en før jeg fikk den, men så langt har det ikke vært noenting her; ingen susing eller andre ulyder. Kanskje jordingsproblemer hos Emo, hvem vet.

    Oh well, får høre mer i morgen. Har så langt bare fått hørt single ended - mangler kabler, så hvis noen har noen 1 til 1.5 m lange balanserte liggende av nogenlunde kvalitet som jeg kunne lånt, så si ifra...
    Jeg har lange xlr kabler av grei kvalitet, dvs emo har den ene da den ene pluggen ble mistenkt for å være inkontinent ;D
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Har 1 m Black Magic Revelation xlr kabler stående i anlegget, men det går jo alltids an å koble de ut om det skulle være interessant.
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    hifiguru skrev:
    DFM skrev:
    OK, blitt mye lytting idag, tildels høytt også. Trøtte ører nå.

    BAT'en forvirrer meg litt: noen ganger høres det ut som om noen har trykt inn "wide stereo" knappen, andre ganger er lydbildet 25,4mm i høyden. Det virker som om det nedre mellomtoneområdet er rotet til mens det øvre er åpent og fint... Noen som vet om BAT snur fasen på utgangen???

    Det ble rapportert noen uhumskheter ang BAT'en før jeg fikk den, men så langt har det ikke vært noenting her; ingen susing eller andre ulyder. Kanskje jordingsproblemer hos Emo, hvem vet.

    Oh well, får høre mer i morgen. Har så langt bare fått hørt single ended - mangler kabler, så hvis noen har noen 1 til 1.5 m lange balanserte liggende av nogenlunde kvalitet som jeg kunne lånt, så si ifra...
    Jeg har lange xlr kabler av grei kvalitet, dvs emo har den ene da den ene pluggen ble mistenkt for å være inkontinent ;D
    Den lekker ikke lengre... fant en liten kordell som stakk ut fra skjermen, så det kan vel vært den...

    Ellers har det skjedd litt her; har koblet BAT'en opp mot Vincent'ene og det ble straks bedre. Rypdals Blue på snurreren og kuttet "og hva synes vi om det" passe rjo godt... Nerve, dynamikk, dybde og tekstur og intensitet. En helt annen match! bat VK-3i er en god preamp!

    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    EMO: sikker på at vi ikke burde bruke 8ohm tappingen på SF'en?
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    DFM skrev:
    hifiguru skrev:
    Per, nå som Naim cdx'n snart skal i gang igjen, kan du ta en titt under huven på den og se om det er noen opamper som kan erstattes med noe bedre? Leser litt på engelske forum at det er endel å hente her......jeg vet ikke hvordan de ser ut engang, og langt mindre hvor jeg får kjøpt nye.... :p ;D
    Klart vi kan kikke på det - og kanskje sette på noen ordentlige RCA og XLR bøssinger i samme slengen :p. Ellers er det nå Brianh some er op-amp kongen ...
    Hehe det var da litt av en tittel å få :) Joda har vel loddet inn noen etterhvert.
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    DFM skrev:
    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    ok det hjalp ikke stort - ingen match med BAT'en og SF'en må bli konklusjonen her. Litt snedig det der, med hva som matcher og ei... Hver for seg spiller begge veldig bra, og impedansforhold og slikt burde ikke være noen hindring, men nei, det vil bare ikke.
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    DFM skrev:
    DFM skrev:
    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    ok det hjalp ikke stort - ingen match med BAT'en og SF'en må bli konklusjonen her. Litt snedig det der, med hva som matcher og ei... Hver for seg spiller begge veldig bra, og impedansforhold og slikt burde ikke være noen hindring, men nei, det vil bare ikke.
    Oki kan det hvere et håp for Baten da kansje jeg slipper å kjøre til Kongsberg DFM hadde ikke gjort noe det ;)
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Snedig dette med matching...Bat-SF ble ikke det helt store. Lydbildet ble lite og "pakket" inn. Bat-Vincent åpnet stoooore luftige lydbilder og det ble mer engasjement. Jeg hadde med A.C.T sin " Today`s report". Dette er veldig pompøs prog rock med masse komplekse lydbilder. Bat-SF taklet ikke dette i det hele tatt. Bat-Vincent ble en helt annen liga og åpnet musikken opp på en helt annen måte. Bat`n virker på meg som en meget habil pre...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Prøv X250s Rowland-pre og SF'en, det er en stjernemix.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    emokid skrev:
    Prøv X250s Rowland-pre og SF'en, det er en stjernemix.
    Tviler ikke på det. Ifølge Per så var det veldig bra Match mellom Sugden og SF også...Nettopp derfor dette med matching er inntressant. Litt snedig at to så gode komponenter som SF og Bat ikke funker liksom. Sugden og X250 fungerte jo overhodet ikke igjen...
     

    drajnyrb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.04.2009
    Innlegg
    52
    Antall liker
    0
    Hei igjen!
    Da har jeg testet ht kablene til Guru. Med hånda på hjertet kan jeg ikke si at jeg klarte å høre den helt store forskjellen. Det SÅ fantastisk ut, men som sagt, skilnaden var ikke til å ta og føle på. Klarte sjakktrekket å nevne prisen for fruen, og da lukket døren seg ettertrykkelig:)
    Oppsettet mitt gjør også at jeg må ha lenger enn tre meter med kabler, så det fungerte kun til lyttetesting og ikke til vanlig bruk.

    Trist, men likefullt var det en kul opplevelse:)
    Har oppdatert "hjelp jeg skal komponere mitt første anlegg" tråden på hifigenerelt forumet med bilder for de som skulle være interessert i å se hvordan komponentene ser ut i stua.

    GOd natt
    B
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    drajnyrb skrev:
    Hei igjen!
    Da har jeg testet ht kablene til Guru. Med hånda på hjertet kan jeg ikke si at jeg klarte å høre den helt store forskjellen. Det SÅ fantastisk ut, men som sagt, skilnaden var ikke til å ta og føle på. Klarte sjakktrekket å nevne prisen for fruen, og da lukket døren seg ettertrykkelig:)
    Oppsettet mitt gjør også at jeg må ha lenger enn tre meter med kabler, så det fungerte kun til lyttetesting og ikke til vanlig bruk.

    Trist, men likefullt var det en kul opplevelse:)
    Har oppdatert "hjelp jeg skal komponere mitt første anlegg" tråden på hifigenerelt forumet med bilder for de som skulle være interessert i å se hvordan komponentene ser ut i stua.

    GOd natt
    B
    Det er ikke uvanlig at man ikke hører så stor forskjell

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41051.420;topicseen

    ;D
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    X-250 skrev:
    DFM skrev:
    DFM skrev:
    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    ok det hjalp ikke stort - ingen match med BAT'en og SF'en må bli konklusjonen her. Litt snedig det der, med hva som matcher og ei... Hver for seg spiller begge veldig bra, og impedansforhold og slikt burde ikke være noen hindring, men nei, det vil bare ikke.
    Oki kan det hvere et håp for Baten da kansje jeg slipper å kjøre til Kongsberg DFM hadde ikke gjort noe det ;)
    Det hvar kult jeg slapp å kjøre til Kongsberg Baten spilte kjempe bra ;D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    X-250 skrev:
    X-250 skrev:
    DFM skrev:
    DFM skrev:
    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    ok det hjalp ikke stort - ingen match med BAT'en og SF'en må bli konklusjonen her. Litt snedig det der, med hva som matcher og ei... Hver for seg spiller begge veldig bra, og impedansforhold og slikt burde ikke være noen hindring, men nei, det vil bare ikke.
    Oki kan det hvere et håp for Baten da kansje jeg slipper å kjøre til Kongsberg DFM hadde ikke gjort noe det ;)
    Det hvar kult jeg slapp å kjøre til Kongsberg Baten spilte kjempe bra ;D
    Det der er et mysterium for min del. Du kjørte den balansert, DFM?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Så da kan vi konkludere med at sonisk flaggermus ikke går? Trodde det var en selvfølge jeg, infrasonisk til og med.....
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    emokid skrev:
    X-250 skrev:
    X-250 skrev:
    DFM skrev:
    DFM skrev:
    Brianh kommer innom med noen balanserte litt seinere, så da får vi se om ikke vi kan få BAT'en til å svinge med SF'en også.
    ok det hjalp ikke stort - ingen match med BAT'en og SF'en må bli konklusjonen her. Litt snedig det der, med hva som matcher og ei... Hver for seg spiller begge veldig bra, og impedansforhold og slikt burde ikke være noen hindring, men nei, det vil bare ikke.
    Oki kan det hvere et håp for Baten da kansje jeg slipper å kjøre til Kongsberg DFM hadde ikke gjort noe det ;)
    Det hvar kult jeg slapp å kjøre til Kongsberg Baten spilte kjempe bra ;D
    Det der er et mysterium for min del. Du kjørte den balansert, DFM?
    Oh yes. Sjekk forøvrig http://www.balanced.com/ of FAQ'en der:
    Is the requirement for minimum input resistance dictated by the output resistance of your preamps?

    No. However, this is a popular misconception. It is common to apply some old rules-of -thumb to things like preamplifier to power amplifier interfaces and state that there should be some magic ratio between the output resistance of the preamp and the input resistance of its load. People commonly mention numbers in the 10:1 or 20:1 area, some as high as 100:1. Unfortunately, there is no truth to such claims. As many of us know, one can perfectly transmit a signal in a system where the load impedance is equal or even lower than the source impedance (witness any cable TV system). The unusual design of Balanced Audio Technology's preamplifiers allows their gain stages to drive loads with resistance much below what their specified output resistance ratings would imply. For example, the VK-50SE preamplifier can supply a load with 65mA peak current - an amount well beyond that of the great majority of preamplifiers on the market today. However, it is also important to understand the role of the output coupling capacitor, present at the output of BAT preamplifiers. It is the size of this capacitor that will dictate the minimum power amplifier input impedance, not the output resistance of the preamp.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, i går kveld fikk jeg besøk av Emokid og Sonic Frontiers Power 2 ampen hans.



    Låner bilde ditt av SF, DFM. Håper det er greit 8)

    Var nysgjerrig på hvordan den matchet mitt oppsett og da spesielt mine Respons Grand LE ht. SF forsterkeren er svær. Låter stort også lydmessig. Sammenlignet med min dpA1S er nok SF noe mørkere og dpen er nok noe mer oppløst, mens SFen har nok mer "rørglød" i mellomtoneområdet. Jeg satt og spilte på dpen når Emokid kom, så de første låtene ble det til at jeg hørte etter forskjellene på de to ampene. Glemte ganske fort forskjellene for så bare å lytte til musikken. Sonic Frontiers Power 2 er en meget god forsterker som passet mitt oppsett meget bra. Hadde ikke hatt noe problem med å leve med den. Musikken som ble spilt var alt fra Bugge, Radka, Burial, Motorpshyco, PJ Harvey +++
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er virkelig en kruttpake den Sonic'en, kan brukes i mange kombinasjoner ser det ut til!
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Ja det er virkelig en kruttpake den Sonic'en, kan brukes i mange kombinasjoner ser det ut til!
    En bra kilde og et par brukbare ht, så har du en killer ;D
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Noen som er på høyttalerjakt? Tenkte bare jeg skulle si ifra om at Busk Lyd og Bilde skal kvitte seg med Revel Ultima Studio2 demo-settet sitt for en ”rimelig” penge… de antyder 70 lapper mot veilledende 130 eller hva det er. Kjempehøyttaler kort og godt. De har også et parti med CP6311 som går for 15 lapper for settet.... det er mye høyttaler for pengene....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fikk muligheten til å være med på å rigge burmesteroppsettet til EspenL i ny og bedre stue i helgen og da med en 911 til, altså en brokoblet 911 til hver høyttaler.
    Dette ble en del bedre enn i gamlestuen ja, bedre bass , samme luftighet oppover i frekven , og når vi kommer til mellomtonen som jeg har påpekt før som meget bra ble jeg nesten litt satt ut. Spiller meget homogent gjennom hele frekvens området med en mellomtone jeg aldri har hørt bedre noen steder. og jeg som er en liten målemann måtte jo ta en måling av dette. Ingen store avvik fra en perfekt kurve, men litt opp og ned i bassen var det (småpirk) men tilbake til mellomtonen, som mange mener er viktigste når det kommer til musikalitet, så målte dette innenfor pluss/minus 0.5 db fra 400hz til 2000 hz i sweet spot, sykt bra!!! hva som er den største årsaken til denne forbedringen fra den gamle stuen kan jo diskuteres. Jeg mener rommet står for den største oppgraderingen her
    Dette er topp Espen - Stå på
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Har dessverre enda ikke fått hørt og sett Espens anlegg (kun her på hfs). Får ikke mindre lyst etter denne fine tilbakemeldingen. Solkysten kaller ;D
     

    x250

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2006
    Innlegg
    758
    Antall liker
    12
    Sted
    porsgrunn
    8x12_TOM skrev:
    Fikk muligheten til å være med på å rigge burmesteroppsettet til EspenL i ny og bedre stue i helgen og da med en 911 til, altså en brokoblet 911 til hver høyttaler.
    Dette ble en del bedre enn i gamlestuen ja, bedre bass , samme luftighet oppover i frekven , og når vi kommer til mellomtonen som jeg har påpekt før som meget bra ble jeg nesten litt satt ut. Spiller meget homogent gjennom hele frekvens området med en mellomtone jeg aldri har hørt bedre noen steder. og jeg som er en liten målemann måtte jo ta en måling av dette. Ingen store avvik fra en perfekt kurve, men litt opp og ned i bassen var det (småpirk) men tilbake til mellomtonen, som mange mener er viktigste når det kommer til musikalitet, så målte dette innenfor pluss/minus 0.5 db fra 400hz til 2000 hz i sweet spot, sykt bra!!! hva som er den største årsaken til denne forbedringen fra den gamle stuen kan jo diskuteres. Jeg mener rommet står for den største oppgraderingen her
    Dette er topp Espen - Stå på
    Tusen takk for målejobben Tor Arne dette var gøy ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hoppla, da var hifiguru's midnightexpressflytteservice ferdig med siste oppdrag, to stk kjøleskapstørrelse esker på 70kg hver båret inn i et hus i andre enden av "myrane" 8)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    2x70 kg, kom med mer info takk! ;)

    Mvh.
    SAL
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.212
    Antall liker
    1.315
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    hifiguru skrev:
    Hoppla, da var hifiguru's midnightexpressflytteservice ferdig med siste oppdrag, to stk kjøleskapstørrelse esker på 70kg hver båret inn i et hus i andre enden av "myrane" 8)
    Er kassene dine eller emokid sine?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Tobben egner seg som flyttemann når de tunge løftene skal gjøres. Han har en rygg som et muldyr ;D

    Grattis Emo. Dette må høres på snart.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    X-250 skrev:
    Tusen takk for målejobben Tor Arne dette var gøy ;D
    Bare hyggelig - og dette ble jo det tredje oppsettet jeg har hvert innom og tatt noen enkle målinger av i gerndland lydlaug.
    Nok et oppsett som er meget bra, og som faktisk er det som måler best når en tar med hele frekvensområde (20-20000hz)
    Skal ikke si så mye mere om lyden da alle oppsette jeg har målt spiller meget bra , men på hver sin måte - dette blir jo på en måte smak og behag
    X-250 var såpass ærlig og ikke mene "mitt er best" - Og da dr. Håkon, som har fått en ekstra stjerne i fra Baard, og som jeg hilste på oppe hos Roysen, tar du i mot besøk? ;D

    Tor
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nye HT her, står fortsatt i pakkene i gangen. Venter på guru's flytteservice. Ja eller hvis noen andre melder seg da;)

    Blir nok litt info senere skal dere se
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har ett par E182CC /7119 rør i nabolaget? Spiller`n er kommet men rørene kommer i morgen! :(

    Mvh.
    SAL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn