Gratulerer LO

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det må være deilig å ha full kontroll over demokratiet igjen. En liten stund virket det som dere hadde mistet grepet litt, bare pga en sta trønder.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Det må være deilig å ha full kontroll over demokratiet igjen. En liten stund virket det som dere hadde mistet grepet litt, bare pga en sta trønder.
Helt enig. Det føles virkelig betryggende. Og når LO attpåtil får med seg NHO. Da kan vi sove trygt. Deilig å se at demokratiet fungerer.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ja, det er veldig betryggende å vite at en kommunist som ikke står på noen valglister har full kontroll over statsmakten.

Når Valla vandrer heden, skal det sprettes en flaske.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Ja, det er veldig betryggende å vite at en kommunist som ikke står på noen valglister har full kontroll over statsmakten.

Når Valla vandrer heden, skal det sprettes en flaske.
Det kan da ikke være bra å ta ting så personlig ?
Du kan jo ikke forlange at Valla skal dele ditt politiske syn ? Ho hadde vel neppe blitt valgt til LO-leder da.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Kanskje ein skulle forby interesseorganisasjonar?
Iallfall dei som "vi" er usamde med?
LO må forbys, NHO må forbys, YS må forbys, NBBL må forbys, KNA må forbys, MA må forbys osv. osv. Det er sikkert en eller annen kommunist som står bak alt sammen. Kanskje like greit å forby Gartnerlosjen også.

V

villov

Gjest
Sist gang Valla ble sur så måtte Jens betale ut 200 mille i hjelp til Libanon, også midt i ferien hans da gitt.
Hvem er sjef i landet her? ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er ingen grunn for AP å sette vrangsiden til, når de fikk hjelp av Valla i valgkampen. Klart det er på tide at Jens og Bjarne gir litt tilbake. :eek: :eek: :eek: ??? ::) ::)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det kan da ikke være bra å ta ting så personlig ?
Du kan jo ikke forlange at Valla skal dele ditt politiske syn ? Ho hadde vel neppe blitt valgt til LO-leder da.
Jeg gir blaffen i sykelønnsreformen, den var meningsløs i utgangspunktet. Imidlertid er det problematisk når landets reelle leder er en person som ikke er demokratisk valgt. Da kunne man likesågodt droppet statsministerposten og ansatt en administrerende direktør. Valla har jeg hatt i vrangstrupen siden hun tiltrådte.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.241
Torget vurderinger
2
Nå har vel heller aldri jeg heller hatt så mye til overs for pampeveldet i LO. Men Valla er da demokratisk valgt som LO-leder. Og som leder der er det hennes plikt å ta opp og protestere på ting som blir tredd nedover hue på medlemmene. Det hadde vært mye værre hvis ho ikke hadde reagert. Men det har langt ifra vært noe soloutspill fra bare Valla. Det må du da ha fått med deg ?
Jeg mener å ha lest at du har skrevet tidligere at du er for flertallsdiktatur. Hvis landets politikere oppfører seg på en måte som ikke kan aksepteres, så har folket full rett til å gripe inn. Det er vel noe sånt som har skjedd i dette tilfellet. Valla har ikke fått til dette alene.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
jeg er ingen stor tilhenger av Gerd Liv valla og organisasjonen hennes, men i slike saker så ser man hvor viktige de er.
Som eier av en liten bedrift så kan jeg trygt si at å måtte betale 20% av sykelønnen til en ansatt vill være ensbetydende med enten å bli tvunget til å legge ned skulle det være langvarig sykdom eller jobbe meg selv ihjel. 200+ timer i måneden holder liksom, jeg tror rett og slett ikke jeg hadde klart 20% til.
Hvis man skal få ned sykefraværet så får man begynne med de som skaper det - legene.
Leger idag er så kåte på å skrive ut sykemeldinger og medisiner, det er der feilen ligger.
Sist jeg var hos legen ble jeg tilbudt en ukes sykemelding for UIV, jeg takket nei og forklarte jeg var selvst. næringsdrivende - åja sa han bare.
Jeg har selv opplevd ansatte som har missbrukt sykemeldinger på det groveste, ja faktisk flere ganger.
Jeg har til og med vært i meglingsmøte i en slik situasjon.
Idag er det jo slik at folk holder seg hjemme bare de får litt vondt i halsen. Eller den nye trenden med forskjellige psykiske plager.
Man skulle tro halve Norge hadde jevnlig bruk for en psykiater.
Men legeforeningen tør vel ikke pysa stoltenberg å gå løs på. Det er liksom greiere å la næringslivet blø enda en gang.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg vet ikke hvor demokratisk valgene i LO er, men jeg kjenner mange som har verv i LO, og vet at ingen av dem ligger til høyre for arbeiderpartiet politisk. Samtidig skulle man tro at medlemsmassen i en så stor organisiasjon ikke er så langt fra landsgjennomsnittet.

Hva er forøvrig demokrati?
IOC og FIFA har jo også demokratiske valg.

B

Back_Door

Gjest
Uavhengig av hva man måtte mene om LO, så er det vel kanskje på tide å sette søkelyset på politikernes moralske standard? Hvorfor skal ikke politikere også værte forpliktet til å holde inngåtte avtaler? Hadde jeg vært like troløs som politikerne i mine finansielle disposisjoner, hadde jeg havnet i fengsel ::)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Men Valla er da demokratisk valgt som LO-leder.
Så de som ikke er med i LO skal ikke ha rettigheter i dette såkalte "demokratiet"? Hva slags demokrati er det, hvor velgermakt betinger medlemskap i en politisk organisasjon? Minner om Sovjet, hvor man enten var medlem av "partiet" eller ble fullstendig ignorert. Nå var jo Valla også Stalin-tilhenger i KUL, så at inspirasjon hentes derfra er vel bare å forvente.

Jeg mener å ha lest at du har skrevet tidligere at du er for flertallsdiktatur.
For?? Jeg har hele tiden sagt at et lovverk bør beskytte befolkningen mot flertallsdiktatur, ved å grunnlovfeste rettigheter og friheter istedet for å plassere dem på det politiske flertallets nåde.

Hvis landets politikere oppfører seg på en måte som ikke kan aksepteres, så har folket full rett til å gripe inn. Det er vel noe sånt som har skjedd i dette tilfellet. Valla har ikke fått til dette alene.
Valla er ikke folket. LO-medlemsmassen har en politisk overbevisning som i stor grad er i konflikt med Vallas, kun et mindretall stemmer AP. Hva disse mener blir imidlertid fullstendig overkjørt av pampeveldet. Ledelsen handler etter et eget politisk manifest og tar alle sine medlemmer til inntekt for dette. Medlemmene presses inn gjennom skattefordeler. Hva de vil eller mener er helt uten interesse, de er bare kveg som kan utnyttes av pampene for å tvinge gjennom politiske overbevisninger. Et hån mot demokratiske idealer.

K

knutinh

Gjest
Uavhengig av hva man måtte mene om LO, så er det vel kanskje på tide å sette søkelyset på politikernes moralske standard? Hvorfor skal ikke politikere også værte forpliktet til å holde inngåtte avtaler?  Hadde jeg vært like troløs som politikerne i mine finansielle disposisjoner, hadde jeg havnet i fengsel ::)
Politikerne inngår ikke kontrakter med velgerne. Og uansett, hvis du skulle gå til retten og "tvinge" en politiker til å overholde løftene, så kommer ikke pengene til å gjøre det fra politikerens personlige lommebok...

Politikerne går til valg på de store linjene. Sv og Ap står for en sosialdemokratisk eller sosialistisk profil, mens høyre og FrP står for en konservativ/populistisk profil. Når man har valgt dem på dette, bør de ha frihet nok til å gjøre en god jobb.

-k

O

OldBoy

Gjest
Politikerne inngår ikke kontrakter med velgerne.
Det er riktig.

Men en regjerning er noe annet. Man kan vel nærmest sammenligne den med en administrasjon i en bedrift, bare at regeringen representerer Norge. Og på samme måten som en administrasjon kan inngå bindende avtaler på vegne av den organisasjonen den representerer, må vel en norsk regjering kunne inngå bindende avtaler på vegne av Norge.

Og har de først inngått en avtale, får de se å holde seg til den, eller prøve å reforhandle den. Med hensyn til sykelønnsordningen har sikkert regjeringen gode grunner til å være misfornøyd med såvel avtalen som utviklingen, men jeg synes at regjeringen må holde seg til god skikk og bruk når det gjelder avtaleforhold, og ikke ensidig bryte inngåtte avtaler.

K

knutinh

Gjest
Det som vel er problemet er at politikere har en tendens til å inngå for tydelige forpliktelser i valgkampen. Eller vi og journalister har en tendens til å feiltolke dem eller presse dem til å inngå konkrete forpliktelser.

Administrasjonen må ha tilliten til styret og eierne. Styret og eierne må fastlegge de store linjene og dette må administrasjonen implementere. Årsmøter etc fungerer da som korrektiv evt for å bytte ut administrasjon på samme måte som valg i Norge.

-k

Topp Bunn