Sv: Grand prix.
impulse skrev:
Her stiller jeg meg helhjertet bak Boffens utsagn! Er det virkelig noen her inne som hører på dette mølet på alvor?
Mener du virkelig det var MYE bra i år, Imperial....? Jeeeeeeez.......
Synes ESC er vårens høydepunkt på TV-siden. Morsomt er det at mange tar konseptet så seriøst og gremmes over konseptet.
Har ikke fått med meg noen av presentasjonene fra før i programmet "Adresse Helsingfors". Satt med et ark og evaluerte og noterte meg ned land som gjorde inntrykk og finne musikk som man kan laste ned.
Hovedinntrykket fra semien er at showet er mere fartsfylt og showete enn tidligere år. Rock og opera er det nye. Ellers ser det ut til at mer blir lov, herunder mikse stilarter, kostymer og fremførelser. Etter at telefonavstemmig ble vanlig og etter at de Øst-Europeiske landene gjorde inntog i i ESC, har virkelig showet og konseptet fornyet seg fra det søvndyssende og kjedelige (vestlige) musikken på 80 og 90 tallet, til å være noe spennende og "up to date" mht show og musikk.
Hva har jeg så notert på blokka?
Island:
Gnistrende rock og fremførelse. Men musikken blir alt for seriøst i ESC sammenheng. Islenderne har visst ikke lært. Hvem husker ikke Jonsi fra noen år tilbake som hadde den beste vokalprestasjonen i ESC det året, men som likevel ikke fikk stemmer. Absolutt en sang å laste ned for flere lyttinger. Enkelte har skrevet at grunnen til at Island ikke gikk videre var at han ikke fikk etablert god kontakt med publikum. Tror faktisk at det er noe i det. Dessuten er han for gammel (og skrukkete) i ESC sammenheng.
Serbia:
Absolutt en av de beste låtene i år. En av mine favoritter. Russisk (eller Øst-Europeisk) inspirert oppbygging og vokal prestasjon. Havner ikke Serbia på topp fem, kan man absolutt snakke om behovet for fornyelse av ESC.... ???. Nedlastbar.
Tjekkia:
Ukjent rockegruppe. Rett frem rock-n-roll. Sender assosiasjoner til våre egne Turbonegros. For lite variasjon i musikken. Savnet også litt mer "tjekkiske" elementer i musikken (hva det det enn måtte være). Bra driv, men hadde ikke det ekstraordinære. Laste ned? Ja.
Andorra:
Mere rock. Fikk straks assosiasjoner til Offspring og Green Day. Lett og lekent pop-punk, men ikke i samme divisjon som de nevnte gruppene. Sol og sommer musikk det her. Gikk ikke til finalen, men lastes ned likevel.
Ungarn:
Hvilken herlig låt og sterk vokal. Konkurrerer om Serbia om beste låt i semien. En vinnerkandidat også. Dere som mener at ESC er "møl" bør definitivt høre på Ungarns låt før dere spyr ut edder og galle mot årets ESC. Dette er en dag som de fleste artistene ønsker å ha i sin "back-katalog". Må bare lastes ned.
Belarus/Hviterussland:
Kan dette blir årets outsider? En god poplåt med god fremførelse. Utseende er definitivt ikke en ulempe i finalen. Kan de gjøre det like bra som Russland i fjor. Interessant å se. Nedlastbar.
Andre som fikk kryss eller merknader i semien:
Moldova
Estland
Latvia
Men finalister som Makedonia, Slovenia, Georgia, Tyrkia og Bulgaria fikk ikke min oppmerksomhet i semien. De ble for midt-på-treet.
Har ikke hørt finalistene men tror at Sverige og Ukraina vil gjøre det skarpt i år. The Ark er et band som jeg synes noe bra om. Hanna Pakarinen fra Finland har jeg hørt før. Litt lite uorginal musikk, men den finske idolvinneren fra et par år tilbake syngar da bra.
Har en CD med Verka Serduchka og det er noe av det villeste og beste dansemusikken jeg har hørt. Har dog hørt litt av årets låt på radio, og den er mere midt på treet i tempo i forhold til den CDen jeg har. Tror at Ukraina gjør det bra i år. Dette blir bra. Noe å se fram til i finalen.
Man skal også se opp for Russland i år også. Har ikke hørt årets låt, men Russland lager i dag den "beste" popmusikken i Europa etter min mening og det vil overraske meg om de ikke vil gjøre det bra i år også.
Registrerer andre steder betydelig surmulig over at Norge ikke videre. Man skriver om Øst-Europeisk kupping av ESC og mener at regler må endres. Etter en liten opptelling, er det omtrent like mangle land i det man kaller Vest-Europa som i øst. Så det skulle ikke være mulig med kupping av ESC.
Jeg synes at vi de siste årene har fått fortjente vinnere. At det er få land fra Vest-Europa i finalen viser bare at musikken i vest har stagnert og det nye som er blitt tilført, kommer i fra øst. Å komme trekkende fram med DJ Bobo, en aldrende Guri Schanche og Eirik Hauksson, bleike Lenny Kravitz kopier er bare å be om å få null poeng. Vesten må skjerpe seg skal det ikke bli en ren Øst-Europeisk finale de neste årene.