Grand prix.

Ser ikke du heller på Grand prix?

• Krise, tv'n har streika!

Stemmer: 0 0.0%
  • Ikke istad

• Mangler den kanalen

• Å fillern, har det begynt alt?

• Krise, tv'n har streika!

• Totalt antall stemmer
    0

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Sv: Grand prix.

Mye metal i år!
Moldova sin sanger sang som en klokke!
Ufattelig bra å treffe på alle de høye tonene!

Døtte! Det var mye bra i år altså!!!
mvh

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Og det beste var at Norge ikke gikk videre til finalen.... ;D

.. litt mindre rock blir det i finalen.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Folk som ser på dette mølet frivillig bør få hodet sitt undersøkt.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm

All honør til Islands vokalist, norskislandske Eirik Hauksson, som virkelig tok opp kampen med kreft for noen år siden, vant over den, og nå står på scenen igjen. Han gjorde en kjempejobb i Sarpsborg bandet Artch på slutten av 80 tallet, og begynnelsen av 90 tallet. Nå det siste året har han faktisk syngi i Ken Hensley band.. Moro å se han på scenen igjen :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Jeg ble så imponert over moldova sin musikalske innsats jeg!
Enorm fremføring! Og så synes jeg at de hadde ett fabelaktig bra arrangemang på sangen!
Utrolig bra komponert av musikerne!!!
Jeg håper Moldova gjør det bra jeg!

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Øst Europeisk mesterskap i 90-talls disco.
Kun et fåtall som klarer på synge rent. (Guri og 2 til)
Men mange pene jenter. 8)

Møkk.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Her stiller jeg meg helhjertet bak Boffens utsagn! Er det virkelig noen her inne som hører på dette mølet på alvor? :eek:

Mener du virkelig det var MYE bra i år, Imperial....? Jeeeeeeez.......

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Jeg svitsjet ganske raskt over til Supernanny på en annen kanal.
En studie i foreldre som ikke kan å oppdra barn.
Men det var nesten like mye skrål der også...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.457
Torget vurderinger
1

Grand Prix er F1, aka. GP, så det mangler et vesentlig svar alternativ «Grand hvaforno?»

mvh
KJ

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

oddgeir skrev:
Øst Europeisk mesterskap i 90-talls disco.
Kun et fåtall som klarer på synge rent. (Guri og 2 til)
Men mange pene jenter. 8)

Møkk.
Hehe. Jeg var hos en kompis og så på der.
Han sa bare "hæ" hele kvelden.
og "Se på hu, wow!"
::)

Synes hun ifra F.y.r var fin jeg. Hun var smukk vøtt.

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

impulse skrev:
Her stiller jeg meg helhjertet bak Boffens utsagn! Er det virkelig noen her inne som hører på dette mølet på alvor? :eek:

Hehe... Jeg er 34 år, men har da altså laget musikk selv og siden 12 års alderen.
Så jeg liker dette med låtskriving og arrangemang av låter vøtt!
Alltid på jakt etter ideer!

Jeg er audiofil, ja, men jeg er mer opptatt av musikken, komposisjonen!
Ser du ikke at jeg nevner pro komponenter i fleng da? ;)

Det har sin grunn.
mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

..og derfor lar du deg imponere av Grand Prix?? Ja,ja..."One man´s ceiling is another man´s floor..." Heldigvis.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

;D.

Jeg liker musikk.
Jeg er ikke en slik person som rangerer jeg.
En innsats er en innsats! Grand prix er bra fordi det er jo resultatet av en prosess.

Ok. Er enig i at Grand prix er en knifeedge copy-act... i melodi og sang.
Bl.a Moldova har virkelig hørt mye på Evanesence... Så hva? Det er likt, men alikevell unikt!
Utrolig bra tekst også! Jeg liker slikt jeg!

Altså, jeg tar jo ikke ting så seriøst tror jeg som mange av dere gjør.
Jeg er ikke selvhøytidelig og alt dette. Synes det er bare sunt jeg!

Det er ikke bare i jazz og blues det er bra musikk!
Jeg liker musikk laget av artister som brenner for sitt fag, uansett hvilken sjanger!
Eller om dette oppfattes som audiofilt eller ei.

I og med min meget lange komponistutøving, som faktisk inkluderer medlemskap i en gruppe.. så
er jeg ikke av den type som må ha det slik og slik for å kunne nyte musikk.

Jeg har drevet med remixing, og co-produsering og diverse, evaluering av demotapes også!
Har ikke hatt dette som jobb da.
Litt greier innen idol har jeg også gjordt... nok om det..
Uansett, musikk er min lidenskap, ikke bare hifi!

:p

mvh

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

impulse skrev:

Synes ESC er vårens høydepunkt på TV-siden. Morsomt er det at mange tar konseptet så seriøst og gremmes over konseptet.

Har ikke fått med meg noen av presentasjonene fra før i programmet "Adresse Helsingfors". Satt med et ark og evaluerte og noterte meg ned land som gjorde inntrykk og finne musikk som man kan laste ned.

Hovedinntrykket fra semien er at showet er mere fartsfylt og showete enn tidligere år. Rock og opera er det nye. Ellers ser det ut til at mer blir lov, herunder mikse stilarter, kostymer og fremførelser. Etter at telefonavstemmig ble vanlig og etter at de Øst-Europeiske landene gjorde inntog i i ESC, har virkelig showet og konseptet fornyet seg fra det søvndyssende og kjedelige (vestlige) musikken på 80 og 90 tallet, til å være noe spennende og "up to date" mht show og musikk.

Hva har jeg så notert på blokka?

Island:
Gnistrende rock og fremførelse. Men musikken blir alt for seriøst i ESC sammenheng. Islenderne har visst ikke lært. Hvem husker ikke Jonsi fra noen år tilbake som hadde den beste vokalprestasjonen i ESC det året, men som likevel ikke fikk stemmer. Absolutt en sang å laste ned for flere lyttinger. Enkelte har skrevet at grunnen til at Island ikke gikk videre var at han ikke fikk etablert god kontakt med publikum. Tror faktisk at det er noe i det. Dessuten er han for gammel (og skrukkete) i ESC sammenheng.

Serbia:
Absolutt en av de beste låtene i år. En av mine favoritter. Russisk (eller Øst-Europeisk) inspirert oppbygging og vokal prestasjon. Havner ikke Serbia på topp fem, kan man absolutt snakke om behovet for fornyelse av ESC.... ???. Nedlastbar.

Tjekkia:
Ukjent rockegruppe. Rett frem rock-n-roll. Sender assosiasjoner til våre egne Turbonegros. For lite variasjon i musikken. Savnet også litt mer "tjekkiske" elementer i musikken (hva det det enn måtte være). Bra driv, men hadde ikke det ekstraordinære. Laste ned? Ja.

Andorra:
Mere rock. Fikk straks assosiasjoner til Offspring og Green Day. Lett og lekent pop-punk, men ikke i samme divisjon som de nevnte gruppene. Sol og sommer musikk det her. Gikk ikke til finalen, men lastes ned likevel.

Ungarn:
Hvilken herlig låt og sterk vokal. Konkurrerer om Serbia om beste låt i semien. En vinnerkandidat også. Dere som mener at ESC er "møl" bør definitivt høre på Ungarns låt før dere spyr ut edder og galle mot årets ESC. Dette er en dag som de fleste artistene ønsker å ha i sin "back-katalog". Må bare lastes ned.

Belarus/Hviterussland:
Kan dette blir årets outsider? En god poplåt med god fremførelse. Utseende er definitivt ikke en ulempe i finalen. Kan de gjøre det like bra som Russland i fjor. Interessant å se. Nedlastbar.

Andre som fikk kryss eller merknader i semien:
Moldova
Estland
Latvia

Men finalister som Makedonia, Slovenia, Georgia, Tyrkia og Bulgaria fikk ikke min oppmerksomhet i semien. De ble for midt-på-treet.

Har ikke hørt finalistene men tror at Sverige og Ukraina vil gjøre det skarpt i år. The Ark er et band som jeg synes noe bra om. Hanna Pakarinen fra Finland har jeg hørt før. Litt lite uorginal musikk, men den finske idolvinneren fra et par år tilbake syngar da bra.

Har en CD med Verka Serduchka og det er noe av det villeste og beste dansemusikken jeg har hørt. Har dog hørt litt av årets låt på radio, og den er mere midt på treet i tempo i forhold til den CDen jeg har. Tror at Ukraina gjør det bra i år. Dette blir bra. Noe å se fram til i finalen.

Man skal også se opp for Russland i år også. Har ikke hørt årets låt, men Russland lager i dag den "beste" popmusikken i Europa etter min mening og det vil overraske meg om de ikke vil gjøre det bra i år også.

Registrerer andre steder betydelig surmulig over at Norge ikke videre. Man skriver om Øst-Europeisk kupping av ESC og mener at regler må endres. Etter en liten opptelling, er det omtrent like mangle land i det man kaller Vest-Europa som i øst. Så det skulle ikke være mulig med kupping av ESC.

Jeg synes at vi de siste årene har fått fortjente vinnere. At det er få land fra Vest-Europa i finalen viser bare at musikken i vest har stagnert og det nye som er blitt tilført, kommer i fra øst. Å komme trekkende fram med DJ Bobo, en aldrende Guri Schanche og Eirik Hauksson, bleike Lenny Kravitz kopier er bare å be om å få null poeng. Vesten må skjerpe seg skal det ikke bli en ren Øst-Europeisk finale de neste årene.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Men det var design studenter fra Finland som stjal showet. Finland er kjent for moderne og godt design samt fremtidsrettet teknologi. Scenen og lys showet var absolutt det råeste og beste som noen gang er vist i ESC sammenheng. Det blir moro om noen kan toppe dette.

Apropos: Norge er sidrumpa i forhold til Finland når det kommer til arkitektur, design og teknologi, men så lenge vi har olje og finlenderne ikke - så er det greit. 8)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Norge fikk i fjor poeng fra følgende land:
Moldova 3 poeng
Latvia 6 poeng
Danmark 1 poeng
Russland 7 poeng
Hellas 2 poeng
Finland 5 poeng
Ukraina 3 poeng
Sverige 2 poeng
Armenia 1 poeng
Hviterussland 1 poeng
Island 4 poeng
Monaco 1 poeng

Altså fra
6 vestlige land: sum 15 poeng
6 østlige land: sum 21 poeng.

Norge fikk altså flest poeng fra Øst-Europeiske land i fjor. Og så snakker man og Øst-Europeisk kupp av ESC.. .

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

frans frans frans du er en

frans: "Island:
Gnistrende rock"

dette utsagnet bør vel kvalifisere til tvangsinnleggelse og utestenging fra HF for livstid.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

frans skrev:
Norge fikk i fjor poeng fra følgende land:
Moldova 3 poeng
Latvia 6 poeng
Danmark 1 poeng
Russland 7 poeng
Hellas 2 poeng
Finland 5 poeng
Ukraina 3 poeng
Sverige 2 poeng
Armenia 1 poeng
Hviterussland 1 poeng
Island 4 poeng
Monaco 1 poeng

Altså fra
6 vestlige land: sum 15 poeng
6 østlige land: sum 21 poeng.

Norge fikk altså flest poeng fra Øst-Europeiske land i fjor. Og så snakker man og Øst-Europeisk kupp av ESC.. .
Dette viser ingenting.

Det som er interessant er hvem de østeuropeiske landene gir toppoengene til.
Hvem får 12 10 eller 8 fra Russsland, Polen, Makedonia, osv.
Da får du se noe interessant.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Beograd neste!!!
Beste sangen også gitt! , beste sangeren.. Duverden!
;D

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

FA........n!!

Var det ikke neste helg dette skulle arrangeres da?

Ja, ja de sender vel i reprise i morra.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0

Må si meg enig med Frans i at Ungarn hadde en bra låt og et kjempetalent som sang. Utrolig fin stemme. Den dama der kan jeg tenke meg å kjøpe mer av !! :D :D

Men bortsett fra det var det ikke mye musikalsk å glede seg over. Masse pent å se på som gledet en gammel mannsgris, men det er en annen sak. ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Spiralis skrev:
Må si meg enig med Frans i at Ungarn hadde en bra låt og et kjempetalent som sang. Utrolig fin stemme. Den dama der kan jeg tenke meg å kjøpe mer av !! :D :D

Men bortsett fra det var det ikke mye musikalsk å glede seg over. Masse pent å se på som gledet en gammel mannsgris, men det er en annen sak. ::)
Det var nok stort sett bare menn som hadde kledd seg ut... ;D ;D ;D ::)

Så bare akkurat slutten og synes ikke den som vant var bra i det hele tatt..

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Har ikke studert årets stemmegivning enda. Men i avstemmingen i fjor stemte de nordiske landene landene på hverandre i større grad enn andre regioner i Europa. Med det mener jeg at de ga flere stemmer til land i norden enn de andre regioner ga. Tendensen var der i år også ved at Sverige og Finland fikk 12 poengere fra land i norden, men omtrent ikke poeng fra resten av landene i Europa.

For 2005 delte jeg opp Europa i fire vest regioner og fire øst regioner. Denne regionvise fordelingen viser at de nordiske landene var den regionen som hadde størst avvik i sin stemmegivining i forhold til endelig rekkefølge (sum 52 i avvik), mens regionen med Frankrike, Spania, Portugal, Monaco og Andorra traff svært så bra med sin stemmegivning i forhold til endelig resultat (sum 6 i avvik). Balkanlandene traff også godt med sin stemmegivning (19 i avvik) mens resten av regionene hadde en avvik på 21-36.

Dette er svært så interessant. Vi klandrer Balkanlandene for å stemme på hverandre, mens fakta viser at det er de nordiske landene som gjør det og ellers har en musikksmak som avviker "betydelig" fra resten av europa.

Stemmer det at øst stemmer på hverandre og vestlandene stemmer på hverandre?
I tallmaterialet kan man finne ting som bekrefter det. Blant annet fikk Makedonia betydelig flere stemmer i øst enn i vest (52 av tilsammen 56 stemmer). Men la oss se på topp fem listen fra hhv. vest og øst.

Vest-Europas stemmegivning:
1. Finland 161 poeng
2. Bosnia Herzegovina 103 poeng
2. Romania 103 poeng
4. Litauen 97 poeng
5. Russland 89 poeng

Øst-Europas stemmegiving:
1. Russland 159 poeng
2. Finland 131 poeng
3. Bosnia Herzegovina 126 poeng
4. Ukraina 99 poeng
5. Sverige 82 poeng

Merk at Vest-Europa ga flest stemmer til øst-europeiske land. Kun Finland havnet på topp 5. Øst-Europeerne hadde to vestlige land på sin topp 5 liste. Finland vant med 44 poeng på Russland. 6 av åtte 12 poengere kom fra Vest-Europa, hvorav fire av disse fra de nordiske landene. Nå fikk heldigvis ikke denne kameraderi stemmegivningen i Norden noen avgjørende betydning for hvem som vant i 2006.

Hvordan øst og vest sin plassering av resultatlisten? Hvis man tar utganspunkt i Vest-Europas plasseringer og trekke fra Øst-Europas plasseringer, finner en ut at for 16 av 24 land er plasseringsavviket 4 plasser eller mindre. For 10 av landene var avviket bare på 2 plasser. Det er altså stor samsvar mellom øst og vest om plasseringen på låtene.

Noe annet interessant:
De 9 første landene i fjorårets finale fikk til sammen 203 poeng (Norge var nr. 5), mens de 9 siste landene fikk tilsammen 1109 poeng. Kan dette være tilfeldig? Hvis ikke så betyr rekkefølgen i finalen mye mere for endelig utfall enn hvilken "region" en tilhører.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.385
Torget vurderinger
2

Er det deg Jostein ?

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Boffen skrev:
frans frans frans du er en

frans: "Island:
Gnistrende rock"

dette utsagnet bør vel kvalifisere til tvangsinnleggelse og utestenging fra HF for livstid.
Takk for det. Har vel litt sær musikksmak i følge venner og bekjente. I don't care.

Hvorfor ikke laste ned Island og Tjekkias bidrag og trø til for full guffe på anlegget?
Koster omtrent ingen penger her .

Topp Bunn