For det første kommenterer du ofte andre negativt med at de ikke leser det de kommer med tilsvar til og tillegger det egne meninger og tolkninger. Når du så blir møtt med kommentar om at du selv ikke leser det som skrives, men tillegger det egen tolkning (som mulig passet deg bedre), så prøver du å vri det inn i en "utredning" med mye synsing og antakelser om hva du tror andre mener.
Jeg føler jeg er ganske tydelig på hva jeg gjør der. Først skriver jeg om Musikkmannens uttrykk, litt slurvete, men gjør siden rede for at jeg er enig i at det er en omskrivining, samtidig som det jeg kommenterer ikke er en uenighet med Musikkmannens innlegg, men en digresjon til ordskiftet rundt myten om at "vi alle vet hva måler riktig betyr".
Når jeg går hardt ut mot andre for ikke å gidde å lese så er det fordi de kommer med innspill til enkeltinnlegg som er veldig utdebattert i foregående innlegg. Jeg synes det er meningsløst at man skal sitte å sitere sine egne innlegg gang på gang fordi noen bare synes det er artig å holde deg i arbeid.
Med andre ord føler jeg ikke at jeg "går i min egen felle". For det første pleier jeg å komme med slike uttalelser når jeg både ser at vi beveger oss langt bort fra tema, at ting allerede er besvart, at man bruker "utmattelsestaktikk" og at man står overfor en hel rekke "stille til veggs"-innlegg som er åpenbart ute på ikkeeksisterende is. Her stiller jeg ikke "Musikkmannen" til veggs. Jeg bruker ikke "utmattelsestaktikk". Det har ikke vært diskutert tidligere. Det er ikke langt fra trådens tema, og jeg føler jeg har rimelig god dekning for tematikken. Dessuten er jeg, som jeg har nevnt tidligere, også menneske.
At du mener at det er høyttalerene man ikke liker dersom man ikke "liker" gjengivelsen med å plassere en "nøytral" forsterker inn i kjeden bedre, får stå for din regning. Her er jeg ikke enig.
Jeg liker tydeligvis lyden av mine høyttalere og hvordan de fungerer, både i eksisterende rom og rommet de sto i tidligere, men jeg liker lydgjengivelsen bedre med de forsterkere jeg vekselvis bruker, enn mer "nøytrale" forsterkere jeg gjennom årene har hatt innom til prøvelytting. Det samme gjelder ulike høyttalere som har vært prøvd. Det tilsvarende gjør seg også gjeldende ved bruk av ulike hodetelefoner, og ved bruk av det så er ikke gjengivelsen påvirket av rommet.
Mao - i mitt tilfelle (og trolig mange andres) er din "påstand" helt feil.
Mitt oppsett er jeg temmelig sikker på at ikke måler spes. godt - men gjennom årene har jeg sakte beveget meg i én retning og har i dag en lydgjengivelse jeg liker - og som fungerer til et bredt spekter av musikkgenré og innspillingskvaliteter.
Jeg synes ideen har noe for seg, og det ser ut til at du er enig. Forenklet kan vi si at et helt nøytralt oppsett forteller oss nøyaktig hvordan høyttalerne låter. Dette blir helt teoretisk siden et helt nøytralt rom og helt nøytral elektronikk blir litt av en filosofisk øvelse i seg selv. Dette gjelder spesielt når vi ser på hvordan ulike høyttalere har ulike "forventninger" til hva et rom skal være og gjøre, og når vi ser på hvordan ulike høyttalere kan kreve noe annet enn lav utgangsimpedans fra forsterkeren.
Men som du tydeligvis later til å være enig i må man være forsiktig med å putte inn en komponent og mene altfor mye om lyden av kun basert på ideen om at oppsettet man har puttet den inn i er et presisjonsverktøy i seg selv. Helt forenklet kan vi si at man har høyttalere som er veldig lyst-klingende, men en forsterker med høy utgangsimpedans som i samhandling med høyttalerne booster bassen en god del, også en DAC som fremhever nedre mellomtone ganske kraftig for å få det hele rimelig godt på plass. Da har man jobbet seg mot idealet der hele frekvensområdet er rimelig jevnt representert og ting stikker seg ikke nevneverdig ut. Om man bytter denne DAC-en til en nøytral DAC vil det trolig låte ganske dårlig, og bytter man forsterkeren til en dønn nøytral forsterker med tilnærmet null utgangsimpedans så vil det trolig låte helt forferdelig.
Men vi kan allikevel hevde at det er høyttalerne og ikke verken DAC eller forsterker som nå gjør at man har tilnærmet null bass og kraftig overdrevet øvre mellomtone. Det er ikke det samme som å si at det trenger å være noe galt med høyttalerne, men det vil allikevel være rimelig presist å si at man ikke liker lyden av høyttalerne, men da gitt settingen nøytral elektronikk.
De aller fleste tilhører nok en kategori som er åpne for at det finnes alternativer som kan være bedre, og mange her inne både prøver mye forskjellig og bytter komponenter relativt hyppig. Jeg har hørt en rekke andre oppsett som plausibelt låter bedre enn det jeg har i dag, men hvilke "komponent" eller kombinasjoner som er årsaken er jo ikke godt å si, da det har vært i helt andre rom. Det er komplett umulig for en utenforstående å prøve å påberope seg å vite hva jeg evt ville like bedre. Innspill- og forslag til- ja, men ikke mer.
Jeg synes du beskriver en veldig sunn åpenhet her. Ofte føles det som at folk flest har denne åpenheten, helt til de skal skrive på sentralen. Da vil selv en oppfordring til å ha den åpenheten du beskriver her få en del til å se rødt, ja til og med ikle seg superheltkappe og ta til luften for å redde hifisentralen fra alt det forferdelige som skjer.
Vi må bare ikke være så redde for å være mennesker som kan ta feil i blant.
Når man skaper/produserer lyd, så er jeg helt enig med deg. Uansett hvilke lyd man skaper så er man uangripelig i forhold til om den er "riktig" eller ikke. Om jeg ved en innspilling vil tweake en single coil Strat til å låte i retning av en Les Paul så kan ingen komme å påstå at lyden ikke er riktig. Om den derimot under avspilling gjennom et anlegg låter som en Les Paul, så kan det poengteres at det ikke låter riktig.
Men, sånn er det tildels også med avspilling. Den karakteristikk og gjengivelse en person liker er egentlig uangripelig - helt uavhengig av hvordan det måler
Men dersom avspillingskjeden er av en slik karakter at den får en vanlig strat til å låte som en Les Paul med begge micene på full pupp, da er jeg redd at det vil få en fiolin, vokal, klarinett, akustisk gitar og andre ting ikke bare til å låte veldig langt fra utgangspunktet, men ting begynner å låte fryktelig likt også. Det er litt som å blande 20% mais-syrup i alt man spiser. Kanskje den første retten blir "wow, dette var interessant" men rett nr 15, 16, 17, 18, 19, 20 osv kommer ikke til å resultere i konklusjonen "dette var en kjempegod ide".
Det betyr selvsagt ikke at folk ikke skal få lov til å ha et anlegg som fungerer på akkurat den måten, men å kalle det for "musikalsk" eller "bedre" er sånn sett helt objektivt feil. Selv om "smaks-kortet" kan spilles her så kan vi også se på det kulinariske eksempelet, og der på samme måte hevde med en viss faglig tyngde at ikke all mat blir bedre med masse mais-syrup.
Til din kommentar om hvordan definere at det måler bra, så er jeg litt usikker på hva du mener. Det er vel gitte parametre som er retningsgivende for det.
Ja og nei. Det største problemet er at mange tror at enten SINAD eller frekvensrespons, eller de to sammen, gir et slags uttømmende totalbilde, og at alt annet er kuriositeter. Imidlertid vil ingen av de to si særlig mye om verken IMD eller resonanser, som er to av de største faktorene for lydkvalitet i høyttalere. Det som er ekstra vanskelig med disse er at vi ikke har en uttømmende metode for å kvantifisere resonanser, og vi har heller ikke en uttømmende metode for hvordan vi velger frekvenser for å eksponere IMD.
For å gjøre dette litt mer forståelig skal jeg prøve å ta for meg de to litt mer i detalj, men i en litt hverdagslig vri. Det kan innebære bruk av blomsterspråk, men det får vi kanskje bare tåle.
Når det gjelder resonanser i høyttalere så kan vi aller først tenke oss at en resonans innebærer at en frekvens blir veldig kraftig i nivå. Dette er enkelt å klassifisere ved å si hvor mange dB opp, ved hvilken frekvens, vi har med å gjøre. Vi kan også si noe om hvor mange millisekunder det tar før den er dempet ned til et gitt nivå. Imidlertid er det ikke alle resonanser som legger til energi. Noen er i motfase med signalet og trekker fra energi. De vil allikevel henge etter i tid, men da med positiv energi. Det kan med andre ord ikke klassifiseres på samme måte, og det blir plutselig komplisert ikke bare å vite hvordan vi kan si noe meningsfult om dette som kan oversettes direkte til målinger, men det er også vanskelig å si noe om hvordan vi skal behandle dette med DSP.
Bose forsøkte seg i en bluetooth-høyttaler med å bruke 4 full range drivere, mens konkurrenten fra Sony hadde 2 diskant/mellomtoner og 1 bassenhet. For å få "bass" i en sånn liten sak trenger man en del masse, og det er ikke bra for mellomtone og diskant. De to hadde omtrent samme frekvensrespons og de første sekundene kunne man tenke at de låt bortimot helt likt. Men Bose hadde måttet kjøre en haug med korreksjon oppover, mens Sony ikke behøvde dette. Etter ganske kort tids lytting ble det klart at Bose sin høyttaler manglet liksom hele fargespekteret. Alt låt grått, kjedelig og veldig likt. Sonyen på sin side målte kanskje tilsynelatende veldig likt, men hadde et spekter av nyanser som gjorde den langt mer interessant å lytte til.
Det går selvsagt helt fint å studere målingene nærmere og finne årsakene til dette, men mange målinger man da ville gjort gjør man nok først når man har kunnskap nok om produktet til at man vet hva man ønsker å finne ut mer om.
Når det gjelder IMD, altså intermodulasjonsforvrengning, så handler dette om hvordan et produkt gjengir en frekvens forskjellig avhengig av om det gjengir den frekvensen alene, eller om det gjengir den frekvensen samtidig som noe annet. Det vanligste er å teste dette med to samtidige frekvenser, men da blir spørsmålet hvilke? Og hvilket nivå skal de to ha? Det er ikke noe problem teoretisk å gjøre en uttømmende måling, la oss si fra -10dB til 0dB relativt til beregnet maks nivå for driveren. Så kan vi dele opp frekvensområdet i kanskje 100 punkter. Men det er da snakk om 100 ganger 100 frekvenser, dersom vi begrenser oss til to, og det er snakk om minst 3 ulike nivåer, så vi snakker da om 30 000 ulike punkter. Hvordan fremstiller vi i såfall dette på en måte som vi effektivt kan lese av?
Det finnes noen triks i REW som er jeg ikke har fått studert ferdig. I tillegg har jeg jobbet med en simuleringsmetode til høyttalere som viser seg svært effektiv. Kort sagt går den ut på at man i stedet for å sjekke IMD så sjekker man i stedet hvor store de ulike faktorene som resulterer i IMD er for hver frekvens og nivå, og plotter dette i 3D.
Hvordan høres IMD ut? Når vi skrur lyden litt for høyt og føler at "oi, nå må vi skru ned før noe går i stykker", da har vi mye IMD. Jeg liker å kalle det "følelsen av at dette ikke kan spille så mye høyere". Litt som når du tråkker på gassen i bilen, og føler at å tråkke litt til ikke egentlig gir deg mer kraft.
Til slutt synes jeg det ESS oppdaget med sine Sigma-Delta DAC-er er interessant. De hadde oppnådd noen måledata uten sidestykke, men allikevel foretrakk enkelte allikevel andre DAC-er. En av de ansatte beskrev en effekt med deres egne DAC-er som gjorde at han ikke likte lyden av dem. Etter å ha utviklet en ny målemetode fant de ut at de hadde en slags modulert støy pakket inn i signalet som da ikke var synlig på de tradisjonelle målingene. Det var med andre ord en hørbar og målbar effekt. Allikevel hadde de ingen evne eller mulighet til å løse dette problemet før de fikk en målemetode for det slik at de kunne se hva det var. Derfor blir jeg provosert av alle "vi har lyttet oss frem til"-påstandene der ute. Man løser simpelthen ikke problemer man ikke vet hva er. Mange av disse "problemene" de har løst oppstod etter at produktet var ferdig, og eksisterer bare i deres egne eventyr. Hvis de har evnen til å løse et problem har de også evnen til å beskrive det på en plausibel måte. Ellers har de simpelthen ikke en ide om hvordan problemet de mener å ha løst arter seg, og eventuelt kan løses. Skulle ESS løst problemet sitt ved å lytte seg frem måtte de testet endringer på hundrevis av steder i kretsen, kanskje titalls endringer pr sted, noe som ville resultert i flere titalls tusen iterasjoner, samtlige gjort i blinde etter terningkast-metoden. Man kunne kanskje rukket en iterasjon i uka, så en plass mellom 500 og 2000 år for å løse det problemet da.