Gode rødviner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Tenkte jeg skulle lage en tråd om folks vin erfaringer. Vet ikke om det er en sånn tråd fra før.

    Hva slags rødvin liker du best? Hvor er den fra? Hvorfor liker du den?
    Mange har sikkert flere favoritter avhengig av maten som er til.

    Selv elsker jeg vin fra Piemonte. Nebbiolo er en fantasisk drue og det er lite som kommer på høyde med en knallbra Barolo eller Barbaresco.

    Den franske produsenten m. chapoutier lager også fantastiske viner.
     

    jokerman81

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Er selv svak for både unge ueikede Barberaer og mer tøffere Nebbioloviner fra Piemonte.

    Reiser i slutten av September til San Marzano Oliveti i Asti-regionen, landsbyen huser blant annet produsenten Carussin som produserer noe som har blitt en av "billigbestselgerne" i bestillingslisten på polet; Asinoi (italiensk for esel) - en Barbera med nydelig frukt, perfekt til mye mat, eller gjør som jeg: drikk den mens du lager mat:)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.393
    Torget vurderinger
    1
    Fin tråd!
    kan være kjekk når man skal på polet i full fart og ikke rekker sjekke avisene. -Bare å ta en titt på hva Sentralens ekspertpanel har prøvesmakt siste 30 døgn.
    Husk å legge ut bilde av flasken, samt pris, hvis det er non man kan få kjøpt på polet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    35.939
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dette var en go'tråd.. Flott!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke så glad i rødvin men jeg har en favoritt til spes lam. Det er en Chianti, nærmere bestemt Villa Antinori. koster rundt 150kr tror jeg, på polet. Anbefales.
     

    Vedlegg

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    jokerman81 skrev:
    Er selv svak for både unge ueikede Barberaer og mer tøffere Nebbioloviner fra Piemonte.

    Reiser i slutten av September til San Marzano Oliveti i Asti-regionen, landsbyen huser blant annet produsenten Carussin som produserer noe som har blitt en av "billigbestselgerne" i bestillingslisten på polet; Asinoi (italiensk for esel) - en Barbera med nydelig frukt, perfekt til mye mat, eller gjør som jeg: drikk den mens du lager mat:)
    Du vet kanskje at det er et norsk par (Frode og Eli Anne) som driver vingården Tenuta il Sogno som ligger i nettopp lille San Marzano Oliveti??! Hos dem er det mulig å leie leilighet på vingården, eller i det minste stikke innom to meget hyggelige og sosiale nordmenn som kjenner lokalområdet og derved kan gi gode tips om de spisestedene og vinprodusentene de mener virkelig er et verdt et besøk (og sikkert hvor man bør "kjøre forbi").

    Sender uansett med en link til Tenuta il Sogno, så avgjør selvsagt du om det er best å konsentrere seg om Carussin og andre hel-italienske produsenter, eller om et besøk hos norsk-italienerne Eli Anne og Frode bør bakes inn i programmet...

    http://www.tenutailsogno.com/

    Piemonte-venn tBoy
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.730
    Antall liker
    35.939
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Til storfe så finnes det mye godt, men en billig vin synes jeg er la Chasse, fra sør-afrika er meget god . Passer godt til tunge middager.
    Varenr. 50385 på polet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.087
    Antall liker
    8.012
    Torget vurderinger
    12
    Mara til hverdags, Capitel de Roari i helgene, hva som helst ellers. . .


    Fyldige, syrefattige og med en del karakter. Trenger ikke mat til. Mitt kjære Vinmonopolet har begge disse som hyllevare.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Lærte i den forrige tråden at Coronas (Torres) var for amatører.

    Liker den godt ennå :)

    Fin kryddret smak IMO.
    Vil jeg drikke saft, så kjøper jeg saft isteden ;D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.000
    Antall liker
    11.946
    Sted
    Hus
    Bare å sjekke ut australske og argentinske viner det. Meget fyldige viner med en lang ettersmak. Ikke noe for mennesker som ikke tåler garvesyre. :D
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    428
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    0
    Bartesam skrev:
    Bare å sjekke ut australske og argentinske viner det. Meget fyldige viner med en lang ettersmak. Ikke noe for mennesker som ikke tåler garvesyre. :D
    En australsk rødvin jeg nylig har blitt kjent med, og nå liker veldig godt, er Rosemount Cabernet Merlot. Vet ikke hvordan den står seg i forhold til de andre nevnte vinene her, men til rett over 100-lappen er den et veldig godt kjøp.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Her er to nydelige viner.

    Var i Italia, nærmere bestemt Lucca i sommer på btyllupsreise og tok med meg to flasker Barolo fra Oddero (2001) som var et godt Barolo år.

    Cotes du Rhone Belleruche 2005, fra M. Chapoutier er også en veldig god vin til en fornuftig penge. God til biff og generelt rødt kjøtt men også helt alene.
     

    Vedlegg

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hei!
    Jeg har funnet frem til en Ripasso som heter Vigneti di Torbe Valpolicella Classico Superiore Ripasso til ca. 140,-. Varenr. 33457.
    Denne synes jeg passer til det meste av mat, men kanskje særlig til lyst kjøtt, lam og ost. Den kan for så vidt også godt nytes alene til en god klaverkonsert eller annen forførende musikk. Anbefales!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    terryboy skrev:
    Du vet kanskje at det er et norsk par (Frode og Eli Anne) som driver vingården Tenuta il Sogno som ligger i nettopp lille San Marzano Oliveti??! Hos dem er det mulig å leie leilighet på vingården, eller i det minste stikke innom to meget hyggelige og sosiale nordmenn som kjenner lokalområdet og derved kan gi gode tips om de spisestedene og vinprodusentene de mener virkelig er et verdt et besøk (og sikkert hvor man bør "kjøre forbi").
    Har bodd der. Veldig trivelig det, jeg har vært 4-5 ganger i Piemonte. Det er også en annen norsk produsent rett oppi svingen for de:

    Cascina Collina SS
    Gunvor S. Lie & Joar E. Monstad Strada Villalta 12
    14049 Nizza Monferrato (AT) ITALIA
    Tel: 0039 340 5786 303
    www.cascinacollina.com info@cascinacollina.com

    De har nå en meget god og prisgunstig Barbera inne på pollistene.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    denne vinen passet utmerket til villsvin med en portvinsbasert saus. Fungerte også forbausende godt til Foie gras som var forretten. 970 for en magnum på polet 1996 årgang
     

    Vedlegg

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    I dag var jeg på polet å hentet to av denne "Oddero Barbera d'alba 2006" (33708)

    Gleder meg masse til å smake denne, mannen på polet hadde smakt den masse og mente også den var en veldig god vin til prisen fra en seriøs produsent som satset på kavlitet.
     

    Vedlegg

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    En god vin for krydret mat: Doppio Passo Primitivo Salento

     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    En fabelaktig hvitvin til en svært gunstig pris denne måneden.

    Pra Soave classico 2008.

    Priset til rundt 160, men selges nå på tilbud for ca 110.
    Fantastisk til skalldyr mm.

    Løp og kjøp.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    En av mine største vinopplevelser så langt var med Ch. Brane Cantenac 1982, sammen med lettstekt indrefilet av rådyr med nyplukkede kantareller.
    Mvh Roger
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    roger skrev:
    En av mine største vinopplevelser så langt var med Ch. Brane Cantenac 1982, sammen med lettstekt indrefilet av rådyr med nyplukkede kantareller.
    Mvh Roger
    Oh! det tror jeg på
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    har nevnt det i drikketråden før.

    En taxfreefavoritt. 159.- på polet, 96.- på Gardermoen.



    Har blitt endel flasker for å si det sånn. ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    3.393
    Torget vurderinger
    1
    I det mer folkelige hjørnet så har vi denne:




    Sakset fra Apéritif:
    Topp boksvin
    Det merkes spesielt godt for den røde boksvinen Rosso del Nonno Aglianico 2006, kr 336.70 (46777 - basisutvalg (test)) for ensom har fått et formidabelt løft fra forrige blanding. Den er nå helt i kvalitetstoppen for boksviner her til lands, og kan bli en favoritt til sommerens grillfester, spesielt når temperaturen er ”typisk norsk”.


    -Det har gått med et par av denne i sommer. Meget vellykket allrounder til rimelig penge.
     

    Vedlegg

    taterunge

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    87
    Antall liker
    0
    Ingenting slår en god spansk Amigo til 67,-. Den passer til alle anledninger.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Dette er blitt en bordvin jeg kan anbefale. Quinta de Bons-Ventos 2007/ 2008. Billig vin, funker bra til lett mat, eller alene som kos.
    Ellers er jeg svak for rioja viner fra spania. Baron de ley og Viña Tondonia Reserva er et par utsøkte viner.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Baron de Ley er en god vin. Liker du denne kan jeg også anbefale Marques De Riscal som du får på polet til 179.90 (6424)
    Denne har god fruktighet og en del av det typiske "Eikepreget" mange av de spanske Riojavinene har. Den har også en del garvesyre som gjør den til en god matvin til litt kraftig\fet mat.

    Lørdag smakte jeg på Barbare d`alba fra Oddero, (bestillingsvare på polet) (vrn.33708) Etter en god time på karaffel og riktig temp, 18-20 grader, ble denne veldig god. rett fra flaske var denne litt bitter, så den hadde veldig godt av å lufte seg på en karaffel en times tid før drikking.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    En vin jeg stadig kommer tilbake til er denne:

    Vina Ardanza Reserva.
    Dette er en god "gammeldags" Rioja med perfekt
    balanse mellom frukt og eik. Kan brukes til alt rødt
    kjøtt men tåler også å drikkes alene. Polet har
    denne i standardsortementet og selger nå 2000-
    årgangen (Kr. 224,-) men vinen er så langt jeg
    kan bedømme svært lik i årgang etter årgang
    (jeg tror jeg har smakt alle årgangene siden 1986).
    Unngå storebroren Grand Reserva der det fort blir
    bare eik og lite frukt.

    mvh
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    torhaavard skrev:
    Selv elsker jeg vin fra Piemonte. Nebbiolo er en fantasisk drue og det er lite som kommer på høyde med en knallbra Barolo eller Barbaresco.
    Ikke uenig i det, men skikkelig nebbiolo blir dyr. En poltraver fra Toscana som har vært god i stort sett alle årganger:



    Stram, konsentrert og med en flott syre som gjør at denne passer til masse italiensk mat. Hadde '03 i går og synes ikke den helt hadde satt satt seg sammenlignet med '99 som er perfekt nå. Fornuftig priset og alment tilgjengelig (# 58805) i motsetning til en del av barolo/barbarescoene som kommer til landet i svært små kvanta.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gunnar_Brekke skrev:
    Hei.

    En vin jeg stadig kommer tilbake til er denne:

    Vina Ardanza Reserva.
    Dette er en god "gammeldags" Rioja med perfekt
    balanse mellom frukt og eik. Kan brukes til alt rødt
    kjøtt men tåler også å drikkes alene. Polet har
    denne i standardsortementet og selger nå 2000-
    årgangen (Kr. 224,-) men vinen er så langt jeg
    kan bedømme svært lik i årgang etter årgang
    (jeg tror jeg har smakt alle årgangene siden 1986).
    Unngå storebroren Grand Reserva der det fort blir
    bare eik og lite frukt.

    mvh
    Så sant som det er sagt. Spanske viner ødelegges av overuttrekk (i alle priskategorier) og eik (i de dyreste). Unntak finnes, som du nevner, la meg hive inn et godt ord for Muga standard Riverva også, veldig bra i 05. Men disse vinene er dessverre i alt for stor grad unntaket som bekrefter regelen....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.580
    Antall liker
    9.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pesquera skrev:
    torhaavard skrev:
    Selv elsker jeg vin fra Piemonte. Nebbiolo er en fantasisk drue og det er lite som kommer på høyde med en knallbra Barolo eller Barbaresco.
    Ikke uenig i det, men skikkelig nebbiolo blir dyr. En poltraver fra Toscana som har vært god i stort sett alle årganger:



    Stram, konsentrert og med en flott syre som gjør at denne passer til masse italiensk mat. Hadde '03 i går og synes ikke den helt hadde satt satt seg sammenlignet med '99 som er perfekt nå. Fornuftig priset og alment tilgjengelig (# 58805) i motsetning til en del av barolo/barbarescoene som kommer til landet i svært små kvanta.
    Støttes helhjertet selv om ikke akkurat 2003 årgangen er min greie. Men dette er en av relativt få viner jeg kjøper år etter år (i hvert fall i årganger som 99, 01, 04 og 06), har vel ca 3 kasser liggende alt i alt til modning, deriblant en kasse 99 som akkurat er i ferd med å komme rundt som du nevner, selv om jeg helst vil gi den et par år til. Standardchiantien deres er også konsistent bra, og fornuftig priset. La meg også legge inn et ord for Felsinas Chiantier i alle kategorier, en litt mørkere og noe mindre syrlig Classico-stil enn Selvapianas mer syrlige og rødbærspregede Ruffina.

    EDIT: Har nettopp åpnet en flaske fra min kasse 99, og du har rett: nå er denne vinen perfekt, selv om det garantert vil skje mye spennende med den de neste 5 årene. 96eren er feks fortsatt veldig spennende. Det har skjedd mye med denne siden jeg smakte den sist for et par år siden.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siden noen poengterer den høye kostnaden ved å nyte toppklasse nebbioloer; for en baroloelsker (som meg selv) så er det alltid moro å treffe på rimelige baroloer av høy kvalitet; Montanello's 2004 er absolutt en av de synes jeg. 2004 er en spesielt god årgang hos flere av produsentene i Piemonte forresten.

    Jeg har to kasser Montanello til modning i kjelleren, men er redd kun den ene vil overleve de nærmeste årene; den er veldig god også nå, så det nappes nok en flaske i ny og ne.

    Gammeldags og kraftfull barolo med utpreget typisk kirsebærkompleksitet til svært lite penger. Fra dn.no/vin


    51299 Barolo 2004
    Tenuta Montanello
    Piemonte, Italia
    Kroner 262,66 bestilling
    90 poeng
    Divini
    Et lite røverkjøp av en Barolo fra den fantastiske 2004-årgangen. Nydelig klassisk nebbiolo med nøtter, lær og kirsebær på duft. Balansert frukt og strukturerte tanniner på smak med lang frisk avslutning. Litt ung nå, trenger fire til åtte år i kjelleren for å modnes. MB
    Selv synes jeg DN var en smule for tilbakeholden i poengutdelingen her.

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...ehzlJl73F&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

    Mvh Vidar P
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Siden noen poengterer den høye kostnaden ved å nyte toppklasse nebbioloer; for en baroloelsker (som meg selv) så er det alltid moro å treffe på rimelige baroloer av høy kvalitet; Montanello's 2004 er absolutt en av de synes jeg. 2004 er en spesielt god årgang hos flere av produsentene i Piemonte forresten.

    Jeg har to kasser Montanello til modning i kjelleren, men er redd kun den ene vil overleve de nærmeste årene; den er veldig god også nå, så det nappes nok en flaske i ny og ne.

    Gammeldags og kraftfull barolo med utpreget typisk kirsebærkompleksitet til svært lite penger. Fra dn.no/vin


    51299 Barolo 2004
    Tenuta Montanello
    Piemonte, Italia
    Kroner 262,66 bestilling
    90 poeng
    Divini
    Et lite røverkjøp av en Barolo fra den fantastiske 2004-årgangen. Nydelig klassisk nebbiolo med nøtter, lær og kirsebær på duft. Balansert frukt og strukturerte tanniner på smak med lang frisk avslutning. Litt ung nå, trenger fire til åtte år i kjelleren for å modnes. MB
    Selv synes jeg DN var en smule for tilbakeholden i poengutdelingen her.

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...ehzlJl73F&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

    Mvh Vidar P
    Det var jaggu meg det beste innlegget på HFS på lenge. Håper det blir flere snart :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.145
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser man det! Og gode råd som alltid.
    Det skal jeg forsiktig optimistisk feire med god musikk og en flaske Jean Bousquet Malbec (økologisk argentiner).
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Er selv blitt en "Piemonte-venn" og Conte Ricci" på kartong er vel blitt som "bordvin" å regne her i huset.

    Prøver stadig diverse Barbera d'alba og asti.

    Skal det virkelig nytes, velger jeg fortsatt Italiensk.

    Enten:
    Tommasi Amarone Monte Masua Valpolicella Classico Il Sestante, som for noen år siden, av et panel "livsnytere" ble kåret til "Beste vin som kan kjøpes for penger".

    eller:
    Musella Amarone della Valpolicella Riserva, - som jeg har sett på en uformell liste som ble kalt "Worlds 100 best vines".

    Er ikke tilhenger av hverken kåringer eller lister for å velge vin, men de to nevnte viner representerer i alle fall litt "høytid" hver gang de åpnes!
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Da nærmer det seg helg og nye muligheter for å teste nye spennende viner. I morgen er det feiring, vært gift i fire uker. På menyen er det andebryst, søtpotetpurre og steinsopp og kantarellstuing med rødvinsaus. Har prøvd flere gode franske viner til and. Cornas granitt 30, chateau de leret, og viner fra M. Chapoutier med stort hell. Er det noen som har andre viner de har prøvd til and?

    Ønsker ellers alle en riktig god helg.

    Mvh

    Tor Håvard
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Prøv en moden chateauneuf-du-pape! Er i gang med '95 av denne



    Tiden har trimmet av "flesket" og vinen fremstår nå som fokusert, fruktig og med rene bærtoner som burde passe godt til and.
    Egentlig så klarer vinen seg godt uten and for den saks skyld. Er klar over at mange ikke helt fikser de digre grenachevinene og til dem: La vinen få 10-15 år i kjelleren, da fremstår den som adskillig mer fokusert og stram og med flotte aromaer. (Når årgang og produsent er av tilstrekkelig kvalitet)
     

    Vedlegg

    JonnYb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    311
    Antall liker
    0
    tomerik skrev:
    En god vin for krydret mat: Doppio Passo Primitivo Salento

    Men den er jo helt maken til den som står foran meg..! Og helt enig. Har drukket rødvin i 15 - 20 år og denne er riktig for meg. 99,90,- mener jeg. Helt strålende :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    torhaavard skrev:
    Da nærmer det seg helg og nye muligheter for å teste nye spennende viner. I morgen er det feiring, vært gift i fire uker. På menyen er det andebryst, søtpotetpurre og steinsopp og kantarellstuing med rødvinsaus. Har prøvd flere gode franske viner til and. Cornas granitt 30, chateau de leret, og viner fra M. Chapoutier med stort hell. Er det noen som har andre viner de har prøvd til and?

    Ønsker ellers alle en riktig god helg.

    Mvh

    Tor Håvard
    Kan absolutt anbefale Castel Mare fra Corbieres i Provence.
    Forøvrig en veldig god allrounder som ikke er så veldig dyr heller (rundt 160kr)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Touriga nacional fra kongen av Baga, Luis Pato. Billig, tilgjengelig, konsentrert med aromaer av mørke bær og flotte tanniner og syre som gjør at den kan hamle opp med helgrillet entrecôte. Anbefales!
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn