Gode plastomslag

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nagaoka har...Bruker dem selv. Merk: Det er altså ytterlommene, ikke de smått irriterende rispapirhalvmånene for innerbruk.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
de smått irriterende rispapirhalvmånene for innerbruk.
De har én stor fordel: Det er plass til dem inni kartong-innercovere som ofte følger med nye plater, og er så tynne at de ikke tar noe ekstra plass å snakke om i coveret. Tror det er polypropylen i dem, og ikke rispapir. (?)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dazed: Rispapir..iallefall var det det for noen år sia..
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Ingen ris men polyetylen i en eller annen variant i såkalte rispapir innercovere, uansett hvor skråsikkert man tør tvære på.

Info ( fra kommersiell aktør ):
ricepaper.jpg
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fra V.R.P. brukte jeg på åttitallet. De er såpass fleksible at de får plass inni de originale papiromslagene, noe som er viktig når det står tekst og slikt på dem, eller hvis de ikke er generiske. Mye bedre enn de tilsvarende halvmånene, som Auditor irriterer seg over. Må si meg enig i at de er smått irriterende, jeg kan ikke helt huske om jeg har noen flere av dem i samlingen.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
De VRP kjøpte jeg en del av på 90-tallet da akers mic markedsførte de til laserdisc-folket. Gode cover som jeg enda har noen 10-talls igjen av. Originale tilhørende innercover legger jeg alltid ved siden av plast-ic inne i pappen. Så langt har ikke det bydd på problemer.
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Last much longer? I all verdens land og rike.... Er det noen som noen gang har klart å bruke opp eller slite ut et vanlig plastfora innercover? I så fall, hvordan foregikk det?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ikke utslitt, men støvete etter bruk. Statisk vettu.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Noen som har erfaring med yttercoverne fra mofi som bigdipper selger? Har PVC yttere på hele samlingen, men vurderer å snu coverne slik at plastlomma er opp og LPen ligger mellom ytter og LP og da kan disse være aktuelle.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Prøver ut disse nå:
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Noen som har erfaring med yttercoverne fra mofi som bigdipper selger? Har PVC yttere på hele samlingen, men vurderer å snu coverne slik at plastlomma er opp og LPen ligger mellom ytter og LP og da kan disse være aktuelle.
Jeg kjøpte 50 stk MOFI yttercover. Greie nok. Litt matte, slik at cover art blir litt blass. Kjøper selv 100 pakning fra Big Dipper (polypropylen). MOFI inneposer derimot.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fikk ikke tak i hvem som produserte de. Er det disse https://vinylstoragesolutions.ca?

Var i kontakt med firmaet for et par år siden, men ble skremt av den vanvittig høye frakten. Kjøpte du direkte eller finnes det noen som selger de i Norge nå?
Kjøpte de av en her på HFS som hadde en del ekstra. Ja, tror de kommer fra de du linker til.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt ulike »resealable» i mange år til bruk på mine beste skiver. Min erfaring er at både 2 og 4 mil ikke helt duger, mens derimot 4,7 mil er minste tykkelse du bør kjøpe. Koster ca. kr. 160,- for 25 stk. (eks. mva) med fri frakt.

ebay er ofte stedet og finne slike, men det er ofte utsolgt - og det er det kanskje en grunn til ;)
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Kjøpte de av en her på HFS som hadde en del ekstra. Ja, tror de kommer fra de du linker til.
Ja det stemmer 😀
Jeg kontaktet også ham, som fortalte at han hadde solgt de til deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.588
Antall liker
6.679
Vanskelig dette... Noen konklusjon ift hva som er verdt å kjøpe? Plastomslag som er ok transparente, som ikke ødelegger platecover eller vinyl og som ikke krøller seg eller faller av når platen puttes inn i hyllen?
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.783
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Enighet på hfs skjer nok aldri ;)

Men jeg har brukt disse i mange år og er godt fornøyd.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.115
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg bruker hvertfall mofi sine nå, og tar plasten på "feil" vei slik at den ikke faller av når jeg tar den inn i hylla. ser veldig ryddig og fint ut.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Etter å ha runda 50 LPar ein gong på 70-talet bestemte eg meg for å ikkje kjøpe plastcover. Det var dyrare, tok meir plass, og gjorde platehandsaminga tungvint. Men no, etter snart 50 år, angrar eg meg litt, så sist innkjøp vart med platstomslag.

Nokre av mine tidlege innkjøp har slitasje på coveret. På den andre sida (innsida) har eg spandert nye innercover av type MoFi, og det, saman med LAST (så lenge eg fekk tak i dette platesmørjemiddelet) har gjort at eg har relativt lite plateslitasje - stort sett er det bruktkjøp og dårlege pressingar som knitrar med med.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
804
Antall liker
424
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Sendte forespørsel til en som la ut brukte yttercover her på sentralen. Fikk aldri noe svar
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.189
Antall liker
3.064
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Har kjøpt noen runder med plastlommer fra CDON, er i myk plast, polyeten visstnok.
Funker fint de men må ha åpningen opp mtp å sette platene i hyller, ellers vil man dytte plata inn og plastcoveret blir hengende litt igjen, blir «lefsete».

Som sagt, funker helt fint hvis man lar åpningen på plastcoveret vende opp :)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Jeg har helt droppet tykke, matte, søm etc. Blir for irriterende å ikke engang kunne lese på ryggen av coveret og det tar etter hvert uforholdsmessig stor plass i platehyllene. I stedet kjøper jeg noen helt enkle i samme materiale som de reseable som ble vist tidligere i tråden. På noen plater blir de litt sloppy, men ikke noe stort problem. Avhenger av hvor stort coveret er. De ser bra ut (klare og fine), man kan lett lese artist / tittel på ryggen, og de tar lite plass.
De fleste gatefolds får riktignok tykke boble yttercover for nettopp gatefolds, men det er irriterende at de etter hvert blir deformerte i bunn.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Som innerkonvoluttar fungerer Mobile Fidelity bra. Kjenner ikkje til at dei er i sal i Noreg, men Juno har dei.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Både Big Dipper og Garden i Oslo pleier å ha dem. PK pleide å ha de samme, men under annet navn.
 

Vinyllover

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2021
Innlegg
1.249
Antall liker
1.445
Sted
Seljord
Hvor får jeg tak i erstatning for selve coveret? Har en del plater som etter feilaktig lagring i 20 år er helt i orden men coveret er ødelagt :-(
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Tenker du da på platenes originale yttercover, eller?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
...da kjøper du et nytt eksemplar av plata...
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Vinyllover

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2021
Innlegg
1.249
Antall liker
1.445
Sted
Seljord
Tenkte ikke på det !
I stort sett er alle platene med ødelagt cover 80-90'talsimport og finnes ikke lenger. Prøver finne "universal" covere for å beskytte dyrgripene...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Et alternativ er jo å annonsere etter brukte cover, enten tomme eller med "ødelagte" plater.
Det får du sikkert noen treff på.
Et annet alternativ er å oppsøke ulike bruktsjapper, Fretex ol. De har ofte billigplater, der platene er slitte/ripete osv - men har ok/fine cover.
Det siste alternativet er å kjøpe nøytrale papp yttercover. Flere aktører selger slike.

Jeg har noen originale yttercover uten plater - og en del slitte plater med ok cover for salg rimelig, så om du sender liste på PM kan vi se om det er noe match.
 

Vinyllover

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2021
Innlegg
1.249
Antall liker
1.445
Sted
Seljord
Takk ptb - pm sendt.
Hvem selger pappcovere? Har ikke klart å finne noen...
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg googlet: Neutral cardboard cover vinyl
 

Ken-Nor

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.01.2020
Innlegg
1.068
Antall liker
4.273
Sted
Larvik
Torget vurderinger
2
771811A8-25CD-46D9-A5C8-2B4EECAD532F.jpeg

Bestilte en pakke med 50 nye innersleeves fra imusic. Virker til å være god kvalitet. Har opplevd tidligere at billigere typer innersleeves smitter over og legger igjen et belegg på vinylen, så håper disse er bedre 👌
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.172
Antall liker
34.557
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tar opp denne tråden, er på jakt etter plateomslag som fungerer på de litt tykkere platecoverne, den type plateomslag jeg har nå fungerer godt på de tynneste, men i det er mer og mer normalt med litt tykkere cover slik som "Animals" er. Hva anbefales?
 
Topp Bunn