Alt avhenger av bruken. Jeg støvsuger ikke til Chopin, men for å si det på en annen måte, så lenge man ikke sitter foran anlegget kan man nyte all slags musikk nesten, uansett innspillingskvalitet.
Sitter man foran anlegget blir man automatisk super kritisk og får abstinenser, så er det "virus" i strømmen, kanskje jeg burde vinkle høyttalerne mere, er VTA nå korrekt osv osv...., håbløse greier.
Hei!
Her er du nok inne på noe meget vesentlig.
Når det er sagt så vil det jo også dreie seg (langt på vei) om to forskjellige måter (hensikter) å lytte på.
Setter en seg ned i sweetspot så gjør en vel det for å lytte aktivt, sitter en derimot et helt annet sted, så er det vel for at en også skal gjøre andre ting og dermed begynne en å nærme seg bakgrunnsmusikk (lytting)
Sistnevnte er ok det (innimellom) og da får man jo også et langt mer avslappet forhold til problemer og feil og slikt.
Dette kan jo være fint det, men samtidig så kunne man også greid seg med et langt billigere anlegg enn det mange ofte havner med.
Kunsten må vel være da å lære seg evnen til å lytte mer avslappet og ikke hele tiden tenke på hva som eventuelt ikke er bra nok og som kan gjøres bedre.
Dette problemet igjen henger vel da til tider noe sammen med om hvorvidt man er i "oppgraderingsmodus" eller (for en periode :

) er fornøyd og føler at man er i mål.
Jeg har til tider prøvd å "psyke" meg opp til å være akkurat det.
dette er dessverre ikke alltid lett, så lenge en "vanker" her (HFS) leser om temaet på div.netsider, blader og til slutt ikke minst at en har fått nye gode venner gjennom interessen for hifi, som treffes i ny og ne, også mer for sosialt samvær, dog blir det ofte hifiprat :

For min del føler jeg at akkurat dette med og kun nyte musikken (uten tanke på eventuelle feil/mangler)) litt for mye i den senere tid noe for ofte tar fokuset.
Likevel er det tilfeller av det motsatte og det er da det ofte høres best ut, men ofte blir jeg bare så avslappet og rolig at jeg også blir noe trøtt og søvnig (altså totalt avslappet).
Dette har sjelden noe med musikktype å gjøre og kan være av den mer pågående og rockete slaget (til og med Asiandubfoundation) har gjort at jeg har havnet i en slik tilstand :

)
Nå kan jo selvfølgelig dette skyldes at jeg er noe trett i utgangspunktet, men det viser jo likevel at musikk kan få en til å slappe av og glemme "feilsøking" o.l.
Har hørt at mye bass kan få en i slik tilstand, noen som har noen synspunkter på det?
Likevel tror jeg nok at det er slik at de "bedre" innspillingene (som ofte også lyder bra på ikke alt for gode anlegg) bare vokser ytterligere med bedre anlegg (komponenter) en slik cd. med en slik erfaring for meg er Siri Svale Band (Blackbird)
Til Bjørn E og spørsmålet hans.
To tre anlegg som dekker det meste;D og fleste innspillingene.
Mvh.KW