Peter Qvortrup(Audio Note) sa engang noe sånt som at anlegget ditt er ikke bedre enn din dårligste innspilling.Og der er mye rett i det viss en virkelig bryr seg om musikk.
Har hørt endel såkalt "high-end" som skal vere så og så nøytralt,og "legger verken til eller trekker fra bla bla bla",men mye av det stjeler enhver spore av liv som måtte ligge på innspillingen.
De produkt jeg har hørt som virkelig er gode er de som har gjort de innspillinger jeg trodde var håpløse,mye mer hørbare.Grunnen er at når en hører mer VIRKELIGE detaljer eller oppløsning av det som er spillt inn,så gir innspillingen plutselig mer mening,uavhengig av klangbalanse.
Klangbalanse er ofte det eneste som skiller et "high-end" produkt fra et annet,og la oss si at vi fremhever et område i øvre mellomtone(som er ganske så utbredt

),så vil en når en går fra en annen klangbalanse til dette legge merke til ting på sine Kari Bremnes plater som en ikke har hørt før.Den spenningen varer ca 3 dager,så kommer mandagen og man begynner å analysere hva skal vi prøve nå da?
Et annet eksempel er de mengdene jeg har hørt som har såkalt kontroll og nøytral "bass".Ofte det eneste som er skjedd er at all bassen er fjernet og det gir et inntrykk av tight osv bass.Igjen vil man vere fascinert av Kari Bremnes platene i ca 12 dager, for nå hører en plutselig litt tydeligere det som ligger fra nedre mellomtone og opp.Helt naturlig,lek med en equalizer så kan man vere fascinert i 12 dagers intervall i flere år ;D
Jeg husker engang jeg var på Oslo hificenter og satt å hørte på en grei billig transistorsak.Så kom pusheren blank i øynene med en dyr Krell sak som jeg bare måtte høre forskjelen opp til.Jeg satt der som et spørsmålstegn for jeg klarte ikke å registrere noe som helst av musikalsk oppgradering.Toto plata de brukte har mengder med bass og jeg kunne vel registrere at der ble litt mindre bass og "mer kontroll " ,men det var det.
Jeg har sagt det ofte og sier det gjerne igjen at jeg hadde nok tatt en NAD3020 over en vilken som helst Krell.Og Krell er bare et eksempel.
De virkelige gode tingene er etter min mening de som klarer å gjøre ALLE innspillinger mer forståelige,og slike komponenter tror jeg helt klart er i mindretall av det som er på markedet.
Anbefaler alle som ikke har lest denne om å gjøre det:
http://www.audionote.co.uk/anp1.htm
Mvh
Rune