Gode og dårlige innspillinger - hva gjør man?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.212
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Bygg anlegget ditt opp rundt platene dine. Bygg ikke opp platesamlingen rund anlegget ("Ask not what your country can do for you, ask what......osv...":D)

Veldig enig her, musikken bør være utgangspunktet.
Vil vel alltid være delte meninger om hvilken komponent man bør starte med,men jeg har i alle fall opplevd at små og rimelige høyttalere spiller forbausende bra på et stort anlegg. En dårlig kilde vil derimot låte dritt selv om resten av anlegget er "High-End".

Med andre ord, liten vits med gromme høyttalere og forsterker hvis kilden ikke holder mål.

Ellers må jeg si for min egen del at anlegget mitt har over tid "formet seg" etter musikksmaken.
Har nok et mye bredere spekter av musikk nå enn for 30 år siden.

T

theStig

Gjest
Bygg anlegget ditt opp rundt platene dine. Bygg ikke opp platesamlingen rund anlegget
Enig der. Anlegget bør kunne spille all musikk like bra. Å bygge et "rocke-anlegg" som bare låter tøft på ZZ-Top, eller et pingle-anlegg uten bass og dynamikk som bare funker på overkomprimert kammerjazz-pop ala Norah Jones... ;D) synes jeg er tåpelig.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Peter Qvortrup(Audio Note) sa engang noe sånt som at anlegget ditt er ikke bedre enn din dårligste innspilling.Og der er mye rett i det viss en virkelig bryr seg om musikk.

Har hørt endel såkalt "high-end" som skal vere så og så nøytralt,og "legger verken til eller trekker fra bla bla bla",men mye av det stjeler enhver spore av liv som måtte ligge på innspillingen.
De produkt jeg har hørt som virkelig er gode er de som har gjort de innspillinger jeg trodde var håpløse,mye mer hørbare.Grunnen er at når en hører mer VIRKELIGE detaljer eller oppløsning av det som er spillt inn,så gir innspillingen plutselig mer mening,uavhengig av klangbalanse.
Klangbalanse er ofte det eneste som skiller et "high-end" produkt fra et annet,og la oss si at vi fremhever et område i øvre mellomtone(som er ganske så utbredt :( ),så vil en når en går fra en annen klangbalanse til dette legge merke til ting på sine Kari Bremnes plater som en ikke har hørt før.Den spenningen varer ca 3 dager,så kommer mandagen og man begynner å analysere hva skal vi prøve nå da?
Et annet eksempel er de mengdene jeg har hørt som har såkalt kontroll og nøytral "bass".Ofte det eneste som er skjedd er at all bassen er fjernet og det gir et inntrykk av tight osv bass.Igjen vil man vere fascinert av Kari Bremnes platene i ca 12 dager, for nå hører en plutselig litt tydeligere det som ligger fra nedre mellomtone og opp.Helt naturlig,lek med en equalizer så kan man vere fascinert i 12 dagers intervall i flere år ;D
Jeg husker engang jeg var på Oslo hificenter og satt å hørte på en grei billig transistorsak.Så kom pusheren blank i øynene med en dyr Krell sak som jeg bare måtte høre forskjelen opp til.Jeg satt der som et spørsmålstegn for jeg klarte ikke å registrere noe som helst av musikalsk oppgradering.Toto plata de brukte har mengder med bass og jeg kunne vel registrere at der ble litt mindre bass og "mer kontroll " ,men det var det.
Jeg har sagt det ofte og sier det gjerne igjen at jeg hadde nok tatt en NAD3020 over en vilken som helst Krell.Og Krell er bare et eksempel.

De virkelige gode tingene er etter min mening de som klarer å gjøre ALLE innspillinger mer forståelige,og slike komponenter tror jeg helt klart er i mindretall av det som er på markedet.

Anbefaler alle som ikke har lest denne om å gjøre det:
http://www.audionote.co.uk/anp1.htm

Mvh
Rune

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.212
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
En dårlig innspilling bør låte noe sånt som : Fy flate så bra denne platen er !
En bra innspilling noe sånt som: Fy flate så bra denne platen er OG dæven så realistisk lyd det var her !

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Et meget fornuftig innlegg, Saevik!

Peter Qvortrup(Audio Note) sa engang noe sånt som at anlegget ditt er ikke bedre enn din dårligste innspilling.Og der er mye rett i det viss en virkelig bryr seg om musikk.

Har hørt endel såkalt "high-end" som skal vere så og så nøytralt,og "legger verken til eller trekker fra bla bla bla",men mye av det stjeler enhver spore av liv som måtte ligge på innspillingen.
De produkt jeg har hørt som virkelig er gode er de som har gjort de innspillinger jeg trodde var håpløse,mye mer hørbare.Grunnen er at når en hører mer VIRKELIGE detaljer eller oppløsning av det som er spillt inn,så gir innspillingen plutselig mer mening,uavhengig av klangbalanse.
Klangbalanse er ofte det eneste som skiller et "high-end" produkt fra et annet,og la oss si at vi fremhever et område i øvre mellomtone(som er ganske så utbredt  :(  ),så vil en når en går fra en annen klangbalanse til dette legge merke til ting på sine Kari Bremnes plater som en ikke har hørt før.Den spenningen varer ca 3 dager,så kommer mandagen og man begynner å analysere hva skal vi prøve nå da?
Et annet eksempel er de mengdene jeg har hørt som har såkalt kontroll og nøytral "bass".Ofte det eneste som er skjedd er at all bassen er fjernet og det gir et inntrykk av tight osv bass.Igjen vil man vere fascinert av Kari Bremnes platene i ca 12 dager, for nå hører en plutselig litt tydeligere det som ligger fra nedre mellomtone og opp.Helt naturlig,lek med en equalizer så kan man vere fascinert i 12 dagers intervall i flere år ;D
Jeg husker engang jeg var på Oslo hificenter og satt å hørte på en grei billig transistorsak.Så kom pusheren blank i øynene med en dyr Krell sak som jeg bare måtte høre forskjelen opp til.Jeg satt der som et spørsmålstegn for jeg klarte ikke å registrere noe som helst av musikalsk oppgradering.Toto plata de brukte har mengder med bass og jeg kunne vel registrere at der ble litt mindre bass og "mer kontroll " ,men det var det.
Jeg har sagt det ofte og sier det gjerne igjen at jeg hadde nok tatt en NAD3020 over en vilken som helst Krell.Og Krell er bare et eksempel.

De virkelige gode tingene er etter min mening de som klarer å gjøre ALLE innspillinger mer forståelige,og slike komponenter tror jeg helt klart er i mindretall av det som er på markedet.

Anbefaler alle som ikke har lest denne om å gjøre det:
http://www.audionote.co.uk/anp1.htm  

Mvh
Rune

N

nb

Gjest
For å sitere fra en bok jeg har om klassisk musikk, hvor de tar for seg den legendariske live-innspillingen av Puccinis "Tosca" fra LaScala-operaen i Milano en gang på 50-tallet.

"Bryr man seg om noe så trivielt som antall mikrofoner når det gjelder denne innspillingen, så øver man vold mot kunsten".

Selvsagt er det hyggelig med god lyd, men så lenge jeg liker musikken, kommer jeg aldri, aldri, aldri til å la være å høre på den på grunn av dårlig lydkvalitet.

B

BjornE

Gjest
Jeg mener å merke at en "dårlig" innspilling ikke nødvendigvis gir en dårlig opplevelse. Har en rekke dårlige i teknisk forstand mp3 innspillinger som har masse guts og engasjement mens endel LP plater med tilsynelatende gode kvaliteter lyder direkte dårlig. Har imidlertid et par skiver fra Sheffield labs, direkteskåret, som er totalt hårete. Ingen andre enn meg får lov til å nærme seg skivene og de spilles kun når jeg vil ha en enorm opplevelse.

Er det noen direkteskårete, det vil si direkte fra innspilling til master plater ute og går nå?

mvh
Bjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klangbalanse er ofte det eneste som skiller et "high-end" produkt fra et annet,og la oss si at vi fremhever et område i øvre mellomtone(som er ganske så utbredt  :(  ),så vil en når en går fra en annen klangbalanse til dette legge merke til ting på sine Kari Bremnes plater som en ikke har hørt før.Den spenningen varer ca 3 dager,så kommer mandagen og man begynner å analysere hva skal vi prøve nå da? ne
Er i utgangspunktet enig med deg i at et godt produkt gjør moderate innspillinger mer hørbare, men jeg kan ikke fatte at du sier at klangbalanse er eneste forskjell fra et godt og et mindre godt produkt (om jeg oppfatter deg riktig).
Et virkelig godt produkt, f.eks en suveren lydkilde, kan slik jeg ser det meget vel ha samme "klangbalanse" som en dårligere, men det kan være svært så betydningsfulle forskjeller på detaljeoppløsning, tempo- og rytmepresisjon/-aksentuering, opplevd dynamikk, klangfarger og i det hele tatt hvordan musikken presenteres.

Om du ikke liker Krell og dens like, så kan jeg godt forstå deg der.. er faktisk tilbøyelig til ikke å være veldig begeistret for de selv. Men det er mange innfallsvinkler til highend annet enn denne detaljer-og-power-over-alt-annet US-skolen; f.eks Naim's utmerkede store systemer, C-J, ARC etc etc.. og disse gir en helt annen presentasjon.. kanskje du til og med ville ha likt de? :D

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Det er mer eller mindre opplest og vedtatt at de klassiske Stonesplatene har møkkalyd (og jeg har alltid vært delvis uenig). Greia er at visse (gjerne svindyre) stereoanlegg/komponenter klarer å få f.eks. Brown Sugar til ikke å svinge. Det burde jo ikke være mulig! Derfor er et Stoneskutt alltid med når jeg prøver stereo.

Ellers, med referanse til diverse innlegg i denne tråden, regner jeg meg som kun 33% kjedelig, siden jeg liker rock, jazz og klassisk. Andre musikktyper finnes jo ikke ;-)

T

theStig

Gjest
Er det noen direkteskårete, det vil si direkte fra innspilling til master plater ute og går nå?
På vinyl mener du?

Direct-to-CD er liksom ikke noe poeng da...

Jeg har noen Sheffield LP'er jeg også, og joda... de er helt ok de, selv om musikken ikke er helt det store i mine ører. Dave Grusin / Discovered Again er ok, det er vel den eneste jeg liker av de. Lydmessig er den ikke i nærheten av hva som er mulig å få til i 2006.

B

BjornE

Gjest
Har en Sheffield Lab med Thelma Houston - I've got the music in me, den er utover alle grenser.....

Bjørn

T

theStig

Gjest
Har den jeg også. Lenge siden jeg har spilt den, så jeg får rulle den i kveld og høre...

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg mener å merke at en "dårlig" innspilling ikke nødvendigvis gir en dårlig opplevelse. Har en rekke dårlige i teknisk forstand mp3 innspillinger som har masse guts og engasjement mens endel LP plater med tilsynelatende gode kvaliteter lyder direkte dårlig. Har imidlertid et par skiver fra Sheffield labs, direkteskåret, som er totalt hårete. Ingen andre enn meg får lov til å nærme seg skivene og de spilles kun når jeg vil ha en enorm opplevelse.

mvh
Bjørn
Analogue Production gir ut en en hel haug, mest blues. Sheffield har nesten blitt synonymt med DD. Berste lyden herfra får du på en Jazz-Rock LP med James Newton Howard & Friends. Denne er flere klasser over feks Thelma Houston og Dave Grusin. RCA har utgitt noen svært bra DD skiver, Crystal Clear anda flere, feks Toccata & Fuge i E-moll av Bach med Virgil Fox ved tangentene. Dette er den absolutte bassreferansen på vinyl, og har vært det i snart 30 år. Ingen over, ingen ved siden. Har en del japanske Flying Disk LPer etc med særdeles bra lyd men sær musikk. Nautilus har gitt ut en del DD skiver. Osv osv.

T

theStig

Gjest
Har en Sheffield Lab med Thelma Houston - I've got the music in me, den er utover alle grenser.....
Spilte den nå. Vet ikke helt hva slags grenser den er utover, men.... :-/

Jeg kan ikke med hånda på hjerta få meg til å si at denne plata er så innmari bra. Det værste er egentlig de helt flate udynamiske papptrommene som var så typisk for 70-tallet. Også var det musikken da... hjelpe meg for et gjesp.. med unntak av åpningssporet kanskje. Vokalen er vel det beste her - ukomprimert og noenlunde clean, det hører man ikke så mye av i dag dessverre.

OK, denne kom i 1975. La meg se hvilke andre "super-plater" jeg har på vinyl fra midt på 70-tallet.... hmm... :)

Crystal Gayle/We must belive in magic (1977, Mobile)
Whow... dette var noe annet gitt. En mye friskere lyd her enn på Thelma Houston, og tross alt mye mer interessant musikk.

Little Feat/Time loves a hero (1977, Nautilus half-speed)
Musikken her slår det meste. Lyden er bra - litt ullen, men en mer smakfull produksjon enn Thelma Houston synes jeg. Papptrommer her også.

Jackson Browne/The pretender (1976, Mobile)
Herlig åpen flott lyd. Kanskje noe diskantete, men allover en meget god produksjon.

Og så en helt normal utgivelse, som slår alle disse ned i støvla:
Ry Cooder/Jazz (1978, Reprise)

Til slutt vil jeg si at jeg har flere innspillinger fra 60- og 70-tallet som låter BEDRE enn de fleste av disse så oppskrytte Sheffield greiene...

B

BjornE

Gjest
Heldige du - flott at vi alle har forskjellig musikksmak. For meg er Thelma Houston helt ok! Husk også på at dette er et band som er satt sammen for anledningen.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Er i utgangspunktet enig med deg i at et godt produkt gjør moderate innspillinger mer hørbare, men jeg kan ikke fatte at du sier at klangbalanse er eneste forskjell fra et godt og et mindre godt produkt (om jeg oppfatter deg riktig).
Et virkelig godt produkt, f.eks en suveren lydkilde, kan slik jeg ser det meget vel ha samme "klangbalanse" som en dårligere, men det kan være svært så betydningsfulle forskjeller på detaljeoppløsning, tempo- og rytmepresisjon/-aksentuering, opplevd dynamikk, klangfarger og i det hele tatt hvordan musikken presenteres.

Om du ikke liker Krell og dens like, så kan jeg godt forstå deg der.. er faktisk tilbøyelig til ikke å være veldig begeistret for de selv. Men det er mange innfallsvinkler til highend annet enn denne detaljer-og-power-over-alt-annet US-skolen; f.eks Naim's utmerkede store systemer, C-J, ARC etc etc.. og disse gir en helt annen presentasjon.. kanskje du til og med ville ha likt de?  :D

Mvh Vidar P
Du misforstår meg nok litt ja :)
"High-end" er et ord jeg ikke forstår poenget med,og jeg forbinder det mer med høy pris enn at det automatisk er et godt produkt.Det jeg mente er at jeg ofte har opplevd at klangbalanse er nesten eneste forskjelen på god billig hifi og endel(=ikke alt) ;) eksemplar av dyrt utstyr som blir kallt "high-end" .
Men selvsagt er der utstyr som gjerne kunne kalles high-end,selvom jeg mener hifi er et mye bedre ord for godt utstyr.Har hørt endel ting som virkelig har noe å fare med etter min mening ,og jeg skulle gjerne hatt et dyrt Audio Note oppsett for eksempel.
Har hørt noe CJ og AR,ikke NAIM,og det er vel ingen av de som har funnet opp kruttet på nytt.Til tider kraftig overpriset for forsterkere som er omtrent identisk med det som har vert produsert de siste 50 år.Det blir kallt "high-end" men der er spart på deler i alle ledd,og kretsene er ofte helt ordinere(ikke at det er noe galt i det).
Hørte at en av de som har bygget Audio Note Kits nye Balanced line pre i Norge hadde sammenlignet med dyreste Audio Research,og mente AN kom seirende ut av den duellen.Audio Note har i det minste litt nytenking,selvom de også strengt tatt bare er litt lenger tilbake i tid og stjeler ideer.Trafoer og gode trioder= ca 1930 tallet !! :)

Ellers er jeg helt enig med deg i beskrivelsen av et godt produkt! :)

Mvh
Rune

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Hehe, helt klart. Denne er faktisk riktig så bra på CD også.

Hvis jeg ikke husker helt feil ga Ry Cooder ut den første (kommersielle) digitalinnspillingen på vinyl, - "Bop Till You Drop". Var en populær audiofilinnspilling i sin tid.

T

theStig

Gjest
Jepp, "Bop Till You Drop" var den første kommersielle digitalt innspilte plate. Hvis jeg husker rett, så ble det spilt inn rett på to spor, fordi den digitale båndmaskinen hadde bare to spor. Kanskje derfor låter den så bra også, hvem vet.

S

stikken

Gjest
Hei!!
Colosseum II "Strange New Flesh" er en fantastisk god plate.
Dog lider denne av dårlig lyd.
Innspillingen er flat og lite dynamisk, synd for musikerne gjør en glimrende jobb!!
Det litt fasinerende er at side to har en helt klart hørbar forskjell i lyden kontra 1. . ;D
Vh
S

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

.
Hei!
Har lyttet til denne nå tidligere i kveld.
Ja, det er utvilsomt god lyd på denne, men jeg har likevel ikke spilt den særlig ofte, da har jeg nok opp til flere med Ry Cooder jeg spiller oftere (de fleste faktisk), dette viser jo (antagelig ::) at jeg muligens ikke hører til (som jeg noen ganger får en følelse av) i den "gruppa" som ofte blir beskyldt (ikke av deg) for å lytte til anlegget (lyd og ikke musikk) og det viser også hvor forkjellig vi er av oppfatning om både god/dårlig lydgjengivelse (tenker her på (deg/ BjørnE litt lengre opp her).
Ellers har jeg jo sjøl nylig uttalt at mange såkalte "superlydplater" (som jeg har noen av ) i lengden fort blir noe kjedelige rent musikkmessig.
Nevnte lp med Ry Cooder "Jazz" er jo noe utenfor hans mer normale musikksti, men ikke dårlig og med god lyd. ;)

Mvh.KW

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar sa noe viktig her - "balanse". Nøytral klangbalanse har jeg erfart er svært viktig uansett kildemateriale, men spesielt viktig på innspillinger som låter mindre bra. Nøytral klangbalanse i anlegget gjør at det blir mindre fokus på skjevheter i lyden på innspillingen.

For min egen del har det vært en revolusjon å innføre digital EQ og digitale delefiltre i anlegget. Nå har jeg "rattet inn" en frekvensrespons som er paddeflat, og fyttirakkern for en effekt på nøytraliteten dette hadde! ;D

Må bare legge til at det er flere måter å oppnå en nøytral klangbalanse på, men det enkleste er nok å bare ha nøytrale komponenter framfor å matche en "suppe" av diverse farging.
Dette kan jeg skrive under på. Jeg har egenbygde høyttalere (lett moddet BEL mkI) som i det store har en ganske nøytral klangbalanse i et anlegg som ellers også er ganske nøytralt. Men det skal innrømmes at det er en presens i overgangen mellom mellomtone og diskant (rundt 3000 - 4000 Hz) med mkI-filteret i BEL, og dette gjør at f.eks. heftig fuzzgitar og symbaler blir ganske dominerende, selv i nøytrale innspillinger. Sånn sett kan heavyrock på høyt volum bli en tanke slitsomt på disse, mens den samme særegenheten gir presens til stemmer i lydbildet som i vare jazzinnspillinger kan være svært kledelig. Denne særegenheten vet jeg er dempet i mkII-filteret som ligger klar i deler i kjelleren.

Jakten på det nøytrale er ihvertfall et poeng for meg, siden jeg har svært variert musikksmak. Det er vel omtrent bare svensk dansband-musikk som aldri får slippe til i mitt anlegg. Ellers er de fleste sjangere representert, og det er min erfaring at da vil nøytralitet være det beste valget.

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Antall liker
44
En måte å gjøre dårlige innspillinger "bedre" på er ved bruk av digital eq. Da kan lyden farges ved å helst å senke topp ifht til bunn ved slanke skrikete innspillinger eller dempe bass på "loudness" innspillinger. En forutsetning er at du da kan lagre flere presets som du skifter fort mellom utifra plate/innspilling.

Hvor "korrekt" dette oppfattes av hifipolitiet kan vel diskuteres, men at det funker er derimot udiskutabelt!

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Mitt svar på problemet var Twindac+ , har ikke vært plaget av en dårlig innspilling siden :)
Det blir alltid å ta og gi litt, men med denne dac'en, ble det balanse hos meg. For meg er det viktigere at de fleste innspillingene høres veldig bra ut, enn at 10% av dem høres fantastiske ut og de resterende 90% låter søppel.

Topp Bunn