Gode og dårlige innspillinger - hva gjør man?

B

BjornE

Gjest
Ettersom musikkanlegget blir bedre og bedre kommer en trist bivirkning tilsyne, (tilhørsel?).

Dårlige innspillinger, som det desverre er flest av, opprettholder sin dårlige kvalitet, mens gode innspillinger blir bedre og bedre i takt med anlegget. Værst er det at avviket mellom de dårlige og de gode med andre ord øker.

Er det noen som har et middel mot dette?

Bjørn

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.212
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Får nok dessverre ikke i pose og sekk. Skal du ha et anlegg som "henter frem" det som er på platen uten å farge lyden for mye, så vil nok dårlige innspillinger lettere bli avslørt.
Nå er heldigvis ikke min erfaring at de fleste innspillinger er dårlige,men det kommer kanskje ann på hvilken sjanger man hører mest på ?
For min del går det i denne rekkefølgen: Jazz,klassisk,Rock/blues - lettere pop kjøper jeg aldri.

K

kbwh

Gjest
Gi f?

Hvis musikken er medrivende betyr innspillingskvaliteten nada. Superinnspillinger som ikke gir meg fot blir stående uspilt. God lydkvalitet er for meg utelukkende bonus.

Mitt eget middel er å kjøpe musikk jeg liker eller utfordres av. Ellers er ikke stereoen min av den detaljfokuserende typen. Skal jeg driste meg til å kalle det musikkfokuserende?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Må si meg enig i dette. Man velger jo først musikk som er bra og medrivende uansett, hvis skiva i tillegg låter bra, så er det jo fantastisk. Hvis man opplever at flere og flere plater i samlingen ikke er til å høre på pga. avslørende anlegg, da bør man kanskje vurdere og bytte enkeltkomponenter. Selv ville jeg blitt gal i hodet av å kun høre på plater med bra lyd, det innsnevrer jo musikkutvalget ganske drastisk.

Gi f?

Hvis musikken er medrivende betyr innspillingskvaliteten nada. Superinnspillinger som ikke gir meg fot blir stående uspilt. God lydkvalitet er for meg utelukkende bonus.

Mitt eget middel er å kjøpe musikk jeg liker eller utfordres av. Ellers er ikke stereoen min av den detaljfokuserende typen. Skal jeg driste meg til å kalle det musikkfokuserende?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
516
Sted
Bergen
Har litt blandete erfaringer her. Noen overproduserte popplater kan låte greit i bilen men blir fryktelig overlesset og irriterende straks man får litt bedre lyd. Andre plater har mistet noe ved en oppgradering men fått det tilbake ved ytterligere kvalitet. Man hører tydelig hva som er gjort av produsering og kunstige klanger, men det gjør ingen ting. Det blir bra for det.

Jeg har kjøpt anlegg etter preferanse og musikksmak og erfaring. Men det kan fort gå andre veien også, man forandrer smak etter anlegget. (f eks klassisk musikk er krevende for et anlegg og mange får ørene opp for denne musikken først når de hører det gjennom et anlegg som kan yte musikken rettferdighet)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Sorry, glemte at du lette etter et middel mot dette. Universalsalven i dette tilfellet heter rør ;)

Ettersom musikkanlegget blir bedre og bedre kommer en trist bivirkning tilsyne, (tilhørsel?).

Dårlige innspillinger, som det desverre er flest av, opprettholder sin dårlige kvalitet, mens gode innspillinger blir bedre og bedre i takt med anlegget. Værst er det at avviket mellom de dårlige og de gode med andre ord øker.

Bjørn

B

BjornE

Gjest
Enig i det som blir sagt - det er pussig at musikk som river faktisk ikke nødvendigvis er av god "akademisk" kvalitet. Har endel innspillinger med Neil Young blant annet som er helt utrolige med hensyn drive, stemning, intensitet osv. men med elendig teknisk kvalitet. Andre innspillinger burde vært bra i forhold til artist, besetning, innspillingsstudio etc, men som lider av flathet og mangel på engasjement av en annen verden.

Noen som har en kur!

Bjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har i grunnen fokusert på dette med å oppnå godt musikalsk utbytte av mer moderate innspillinger i all tid, og har mine meninger om saken.
Det virker på meg som at dersom man oppnår en god balanse i systemet, og kilden er god nok til å "skape" et musikalsk meningsfylt signal, så vil man oppnå at flere innspillinger låter helt tilfredsstillende.

Dette høres kanskje ut som tåkeprat, men i klartekst vil jeg si at problemet med at beskjedne innspillinger låter dårlig for meg synes å skyldes at høyttalernes oppløsningsevne er høyere enn hva kilden har godt av. Jeg er på bl.a dette grunnlaget tilhenger av source-first-tankegangen; og merker meg at folk med svært gode lydkilder som er fortreffelig matchet til resten av systemet sjelden plages med at innspillinger er "for dårlige".
Motsatt ser jeg at folk som kjøper dyre, høyoppløste høyttalere, og tror de slipper unna med en billig kilde bare fordi enkelte referanseplater (som alltid låter bra) låter godt, de plages med gjengivelse av vanskeligere innspillinger.

Ergo er min tanke for trådstarter at det nok ikke er dumt å ta en liten rethink på kilden.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Når det lyder dritt hender det at det hjelper å dempe lyden litt, si en dB eller to.

Magnhans universalsalve er temmelig skrudd. Kurere forvregning ved å tilføre forvrengning?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.212
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det virker på meg som at dersom man oppnår en god balanse i systemet, og kilden er god nok til å "skape" et musikalsk meningsfylt signal, så vil man oppnå at flere innspillinger låter helt tilfredsstillende.

Sier meg enig her, opplever egentlig anlegget mitt som veldig avslørende,men plages i liten grad av dårlige innspillinger. Tonal balanse i systemet, samt komponenter i samme kvalitet hele veien er nok viktig.

Om man ønsker en nøytral klang, eller et lydbilde som heller mot det "varme" eller "mørke" avhenger jo mye av smak og behag, samt hva man lytter mest til av musikk.

T

theStig

Gjest
Jeg opplever at jo mer nøytral, oppløst og definert lyden i anlegget mitt blir, jo enklere er det å høre på teknisk dårlige innspillinger. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Min universalsalve er høyst subjektiv og skrevet med et smil bak. Men, min personlige erfaring er at rør i kjeden kan bidra i veldig i stor grad med å tilføre musikalitet. Trådstarter var ute etter en måte en tilføre musikkglede, han sa ingenting om at han var imot forvrengning :) Men, dette er nå min erfaring. Synes også at VidarP sitt råd som alltid er bra. Mener også at en source first tankegang gjør at man får "knekt" en del plater som ofte låter uutholdelig fordi kildekvaliteten blir avslørt i enden.

Når det lyder dritt hender det at det hjelper å dempe lyden litt, si en dB eller to.

Magnhans universalsalve er temmelig skrudd. Kurere forvregning ved å tilføre forvrengning?

K

kbwh

Gjest
...og mitt tilsvar mangler et avvæpnende smil, Magnhans. Rør er ikke noe jeg ser på som nødvendig for musikkopplevelsen; Et par "billige" Sonus fabere derimot...

Vidar P og theStig bidrar som vanlig med kloke ord.

T

theStig

Gjest
Vidar sa noe viktig her - "balanse". Nøytral klangbalanse har jeg erfart er svært viktig uansett kildemateriale, men spesielt viktig på innspillinger som låter mindre bra. Nøytral klangbalanse i anlegget gjør at det blir mindre fokus på skjevheter i lyden på innspillingen.

For min egen del har det vært en revolusjon å innføre digital EQ og digitale delefiltre i anlegget. Nå har jeg "rattet inn" en frekvensrespons som er paddeflat, og fyttirakkern for en effekt på nøytraliteten dette hadde! ;D

Må bare legge til at det er flere måter å oppnå en nøytral klangbalanse på, men det enkleste er nok å bare ha nøytrale komponenter framfor å matche en "suppe" av diverse farging.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Alt avhenger av bruken. Jeg støvsuger ikke til Chopin, men for å si det på en annen måte, så lenge man ikke sitter foran anlegget kan man nyte all slags musikk nesten, uansett innspillingskvalitet.
Sitter man foran anlegget blir man automatisk super kritisk og får abstinenser, så er det "virus" i strømmen, kanskje jeg burde vinkle høyttalerne mere, er VTA nå korrekt osv osv...., håbløse greier.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.212
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Sitter man foran anlegget blir man automatisk super kritisk og får abstinenser, så er det "virus" i strømmen, kanskje jeg burde vinkle høyttalerne mere, er VTA nå korrekt osv osv...., håbløse greier.
Kjøp mer engasjerende musikk ;)

T

theStig

Gjest
... men ingenting slår AC/DC  ;)
Deep Purple kanskje? Space Trucking fra Live in Japan skiva er passe lang for den tida jeg bruker på å støvsuge hele huset.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Tror nok vi er ganske enige her, mener simpelthen at min erfaring er at rør kan hjelpe til med ovennevnte problem, men det kan naturligvis også godt transistorutstyr. I tillegg til et par gode SF, så kan jo et par gode Proac'er også gjøre underverker  ;)

...og mitt tilsvar mangler et avvæpnende smil, Magnhans. Rør er ikke noe jeg ser på som nødvendig for musikkopplevelsen; Et par "billige" Sonus fabere derimot...

Vidar P og theStig bidrar som vanlig med kloke ord.

C

cosmos

Gjest
har nesten ikke brukt anlegget det siste året, har fått allergi for noe i diskanten, som kommer særs frem på dårlige innspillinger. men med mine hodetelefoner kan jeg høre på nesten hva som helst....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Alt avhenger av bruken. Jeg støvsuger ikke til Chopin, men for å si det på en annen måte, så lenge man ikke sitter foran anlegget kan man nyte all slags musikk nesten, uansett innspillingskvalitet.
Hei!
Her er du nok inne på noe meget vesentlig.
Når det er sagt så vil det jo også dreie seg (langt på vei) om to forskjellige måter (hensikter) å lytte på.
Setter en seg ned i sweetspot så gjør en vel det for å lytte aktivt, sitter en derimot et helt annet sted, så er det vel for at en også skal gjøre andre ting og dermed begynne en å nærme seg bakgrunnsmusikk (lytting)
Sistnevnte er ok det (innimellom) og da får man jo også et langt mer avslappet forhold til problemer og feil og slikt.
Dette kan jo være fint det, men samtidig så kunne man også greid seg med et langt billigere anlegg enn det mange ofte havner  med.
Kunsten må vel være da å lære seg evnen til å lytte mer avslappet og ikke hele tiden tenke på hva som eventuelt ikke er bra nok og som kan gjøres bedre.
Dette problemet igjen henger vel da til tider noe sammen med om hvorvidt man er i "oppgraderingsmodus" eller (for en periode ::) ) er fornøyd og føler at man er i mål.
Jeg har til tider prøvd å "psyke" meg opp til å være akkurat det.
dette er dessverre ikke alltid lett, så lenge en "vanker" her (HFS) leser om temaet på div.netsider, blader og til slutt ikke minst at en har fått nye gode venner gjennom interessen for hifi, som treffes i ny og ne, også mer for sosialt samvær, dog blir det ofte hifiprat  ::)
For min del føler jeg at akkurat dette med og kun nyte musikken (uten tanke på eventuelle feil/mangler)) litt for mye i den senere tid noe for ofte tar fokuset.
Likevel er det tilfeller av det motsatte og det er da det ofte høres best ut, men ofte blir jeg bare så avslappet og rolig at jeg også blir noe trøtt og søvnig (altså totalt avslappet).
Dette har sjelden noe med musikktype å gjøre og kan være av den mer pågående og rockete slaget (til og med Asiandubfoundation) har gjort at jeg har havnet i en slik tilstand ::) )
Nå kan jo selvfølgelig dette skyldes at jeg er noe trett i utgangspunktet, men det viser jo likevel at musikk kan få en til å slappe av og glemme "feilsøking" o.l.
Har hørt at mye bass kan få en i slik tilstand, noen som har noen synspunkter på det?

Likevel tror jeg nok at det er slik at de "bedre" innspillingene (som ofte også lyder bra på ikke alt for gode anlegg) bare vokser ytterligere med bedre anlegg (komponenter) en slik cd. med en slik erfaring for meg er Siri Svale Band (Blackbird)

Til Bjørn E og spørsmålet hans.
To tre anlegg som dekker det meste;D og fleste innspillingene.

Mvh.KW

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
En interessant problemstilling. Mange gode innspill.

Mitt bidrag er en bekreftelse på oppfatningen av gode og dårlige innspillinger endres etterhvert som man oppgraderer anlegget. Dog er det noen inspillinger som uansett står som teknisk gode og lyttevennlige. Et eksempel på det er det meste som er innspilt under ledelse av Jan Erik Kongshaug. En god innspilling vil, slik jeg ser det, alltid vokse med stadig økende kvalitet i anlegget og by fram forsterkede hifi-tekniske egenskaper, dvs, kunne avdekke kvaliteter som gjør at musikken fremstår som naturlig presentert og engasjerende.

Jeg gir min tilslutning til forutsetningen om et balansert anlegg der komponenter inkludert kabling utgjør en samspilt helhet. Min erfaring er at jeg har hentet mye ved å tilrettelegge for gode akustiske betingelser, sørget for en god strømtilførsel, samt jobbet med høyttalerenes plasssering. For meg har det vært en progresjon i opplevelse av god lyd. Spesielt vil jeg nevne at fokuset på slitsomme sibilanter er betydelig redusert. Deilig!

Imidlertid er det noen innspillinger som ikke oppleves som bedre, snarere tvert i mot. Disse kjennetegnes ofte med en grad av begrenset frekvensområde og lukket lydbilde. Ad dette følger manglende nerve/ rytme. De engasjerer ikke! Er det musikk jeg liker, snoker jeg rundt, ofte her på HFS, for å sjekke om det er alternative pressinger eller utgivelser som er tilgjengelig.

Jeg vet det er mer å hente med ytterligere oppgraderinger av anlegget. Men samtidig er det nok bare å innse at ikke alt er like ørevennlig. Slike plasseres innerst i bunken og samler støv. Ingen innspillinger kastes hos meg. Man kan leve i håpet at en dag...... For og igjen måtte konstatere at noen innspillinger bare er rett og slett av elendig kvalitet. :-/

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.734
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein må ha eit anlegg med Ngoma - med slik formidlingsevne at musikkgleden kjem igjennom, også på dårlege opptak.
Eit døme: Dynavector DV10x5 formidlar Jesus Christ Superstar på ein ok måte. Men andre pickupar med betre generell formidlingsevne maktar ikkje det sure opptaket. Så har vi VdH MC 10 som fiksa opptaket framifrå musikalsk, sjølv om alle desse feila i høgste grad var merkbare.
Det er viktig at anlegget ikkje overfokuserer på dei svake sidene, sjølv om det absolutt bør vere i stand til å seie i frå om kva som ligg i opptaka.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

ja

S

slowmotion

Gjest
Jeg kjenner meg egentlig ikke igjen.
Etter min erfaring er det heller slik at jo mere musikalsk
anlegget gjengir, jo lettere blir også de dårlige inspillingene
å høre på.

;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Uffda ennå en som har dr... seg ut, kan jeg spørre deg om hva du har oppgradert og hva anlegget ditt nå består av.

Stolt som en hane kjøpte jeg Proac Future One i 2004 og trodde alle sorger var borte, men hva f... skjedde, her kom nedturene på rekke og rad og som skrevet i flere tråder før, øra mine er reine, men uansett møkkalyd er det på nesten alle innspillinger fra 1983-1994.

Har nå byttet ut ca. 400 cd,er de seinere årene mao. over 50 stk. bare i 2006. Rådet er som følger, kjøp deg nye cd,er, men som mange påpeker det er mye komprimert lyd ute å går, og for all del styr unna " best of, greatest hits etc. "

Det de værste hi fi gærninga gjør er som følger: se etter produsenten og lydmannen, da er du ett steg nærmere målet.

Har tatt opp dette med flere store firmaer som f.eks., Warner, Sony, EMI og Colombia, alle innrømmer de, de faktiske forhold at det er mye dårlig lyd ute å går.

Har faktisk så store problem at tanken på å nedgradere har vært til stede i to år nå.

Hos dama som har et anlegg til ca. 6000.- nkr. kan alt spilles, og det høres ganske greit ut, men hjemme :'( :'( :'( :'(

De fleste som har peiling og har anlegg opp mot 500.000.- nkr. el. mer foreslår at musikk smaken skal dreies mere mot f.eks. klassisk musikk(gjeeeeesp).

Dårlige innspillinger, som det desverre er fles

t av, opprettholder sin dårlige kvalitet, mens gode innspillinger blir bedre og bedre i takt med anlegget. Værst er det at avviket mellom de dårlige og de gode med andre ord øker.

Bjørn

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
De fleste som har peiling og har anlegg opp mot 500.000.- nkr. el. mer foreslår at musikk smaken skal dreies mere mot f.eks. klassisk musikk(gjeeeeesp).
Kan noen utdype sammenhengen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Uffda ennå en som har dr... seg ut, kan jeg spørre deg om hva du har oppgradert og hva anlegget ditt nå består av.

Stolt som en hane kjøpte jeg Proac Future One i 2004 og trodde alle sorger var borte, men hva f... skjedde, her kom nedturene på rekke og rad og som skrevet i flere tråder før, øra mine er reine, men uansett møkkalyd er det på nesten alle innspillinger fra 1983-1994....
Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette innlegget; som tidligere påstått i tråden, så er det minst lure grepet man kan gjøre nettopp det å "oppgradere" til superoppløste høyttalere.. ikke rart at du sitter igjen med det (feilaktige) inntrykket flinkgutt.

Det er lagd mye god musikk og mange tilfredsstillende innspillinger til alle tider, og det er helt meningsløst å råde folk til å holde seg unna de-og-de periodene.

Med fare for å gjenta meg selv; balanser systemet ditt ordentlig, og bruk en veldig god og veldig matchende kilde, så vil du se at selv Fritz Kreizler fra 30-tallet låter himmelsk...

Mvh Vidar P

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
De fleste klassiske mesterverk har en meget god innspilling, og musikken vi hører på blir definert som bråk.

Se på plateanmeldelser i de fleste hi fi blader, så skjønner du nok hva jeg mener(gjeeeesp).

Kan noen utdype sammenhengen?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det påstås ikke at "alle innspillinger er dårlige", men de fleste sølvplatene fra dette tidsrom er langt under pari(1983-1994).

Kjenner meg overhodet ikke igjen i dette innlegget; som tidligere påstått i tråden, så er det minst lure grepet man kan gjøre nettopp det å "oppgradere" til superoppløste høyttalere.. ikke rart at du sitter igjen med det (feilaktige) inntrykket flinkgutt.

Det er lagd mye god musikk og mange tilfredsstillende innspillinger til alle tider, og det er helt meningsløst å råde folk til å holde seg unna de-og-de periodene.

Med fare for å gjenta meg selv; balanser systemet ditt ordentlig, og bruk en veldig god og veldig matchende kilde, så vil du se at selv Fritz Kreizler fra 30-tallet låter himmelsk...

Mvh Vidar P

T

theStig

Gjest
Hmm... tror jeg må style opp anlegget med noe bling-bling stuff for en 4-450.000 kr eller noe sånt, for faktisk så synes jeg at folk burde høre på klassisk musikk.

Jeg kan alltids gjemme vekk juggelet når det er Deep Purple som skal spilles.

;D

T

theStig

Gjest
Det påstås ikke at "alle innspillinger er dårlige", men de fleste sølvplatene fra dette tidsrom er langt under pari(1983-1994).
Spør du meg, så var dette CD'ens "golden age". Etter midten av 90-tallet gikk lyden i dass pga. komprimering og "louder is better" tullballet....

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
De fleste klassiske mesterverk har en meget god innspilling, og musikken vi hører på blir definert som bråk.

Se på plateanmeldelser i de fleste hi fi blader, så skjønner du nok hva jeg mener(gjeeeesp).
Det var et meget avgrenset svar. Hva med sammenhengen mellom det å svi av 500.000,- og det å ha peiling? Kan du kommentere det?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det var et meget avgrenset svar. Hva med sammenhengen mellom det å svi av 500.000,- og det å ha peiling? Kan du kommentere det?
Gjeeesp! enda en klassiker...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ikke peiling, men personer som som svir av denne summen har som oftest vært med en stund og tror de veit mere en andre, men et opptrent øre har de .

Veit ikke om produktene kan forsvares i denne prisklassen, men vinner jeg i lotto så svis nok en del kroner ekstra.

;D.

T

theStig

Gjest
Hm.. peil på hifi og penger går sjelden hånd i hånd.... ;) F.eks en lege jeg kjenner til ville ha seg et stereoanlegg som var litt bedre enn ghettoblasteren sin, og endte opp med Krell og slike ting til mange hundre tusen som bare er klint opp i stua. Jeg har hørt mye ekstremt dyrt hifi, og svært lite av det har spilt bra. Det som derimot har imponert meg mange ganger er DIY løsninger som ikke er resultatet av masse penger, men av KUNNSKAP.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Synes det begynner og dukke opp litt krasse meninger her rundt et tema som mange sliter med. Men, når det er sagt; sliter man med at brorparten av cd'ene man har låter dårlig og lett avsløres som dårlige innspillinger, da må man ta et valg, det er jo åpenbart at noe i kjeden med stor risiko for suksess kan byttes ut. Dette er også helt uavhengig av om man er transistor eller rørtilhenger eller hvilken type lyd man foretrekker. Får man ikke spilt musikken sin, så har man vel gjort en bommert et eller annet sted, dette kan vi vel i det minste være enige om? En ting er sikkert, både undertegnede og veldig mange andre har nok opplevd å kaste bort veldig mye penger på oppgraderinger hvor et problem til stadighet er økende, nettopp at man får spilt færre og færre cd'er. Så kan man sikkert diskutere rundt dette i evig tid, men man kommer ikke lenger av den grunn. Anbefaler sterkt hvis man sliter med dette å deponere på noe utstyr for å eliminere bort synderen i kjeden, mitt råd er som Vidars, prøv med kilden først, og prøv gjerne noe utstyr som trosser dine egne lydidealer litt, i det minste bare for å se om det kan hjelpe, alternativet er jo fortsatt å ikke få spilt musikken man så gjerne vil høre på.
Sier sikkert mye tull både jeg og andre med denne hobbyen, men akkurat her må vi da være relativt enige???

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Ein må ha eit anlegg med Ngoma - med slik formidlingsevne at musikkgleden kjem igjennom, også på dårlege opptak.
Kunne ikke sagt det bedre selv!
Bygg anlegget ditt opp rundt platene dine. Bygg ikke opp platesamlingen rundt anlegget ("Ask not what your country can do for you, ask what......osv...":D)

Topp Bunn