Kan ikke si jeg har opplevd den store forskjellen på dette.Olav E skrev:Har noen formeninger om dipole høytalere har noen fortrinn i forhold til andre konstruksjoner når det gjelder gjengivelse av fasemanipulert lyd?
Mvh Olav E.
Jeg vurderer å teste det ut litt skikkelig. Det jeg er usikker på er hvilke prosessering man skal bruke. Har du lest deg litt opp på hva som anbefales?JENO skrev:Jeg har hittil kun kjørt tokanal både til film og musikk. Men før jeg setter i gang med neste oppgradering vil jeg undersøke nøye hva hva god surroundprosessering også kan gjøre med tokanals opptak. Det er mange kompetente personer online med svært gjennomarbeidede anlegg og mye erfaring som hevder at dette er veien å gå.
Her er f eks et sitat fra akustiker Dennis Erskine fra avsforum:
" I gave up on two-channel playback years ago when ambiance extraction processors started do a better job than any room I could design. That coupled with having been on the mix side of things, I just cannot stand the problems inherent in even a good two-channel recording."
Ja, det er iallfall annleis attgjeving. Men innbyrdes er det også store skilnadar. Det kunne hende du kunne byte ut "dipolare" med "linjekjelde" (line sorce)...Olav E skrev:Har noen formeninger om dipole høytalere har noen fortrinn i forhold til andre konstruksjoner når det gjelder gjengivelse av fasemanipulert lyd?
Mvh Olav E.
CDWMcInSpots skrev:Apropos surround: Man kan (langt på vei) oppleve surround med visse stereoopptak og et godt hodetelefonoppsett. Jeg ble faktisk overrasket. Det var en slik Oi-og Næh-opplevelse som bekrefter hvorfor man faktisk har gitt seg ut på denne hifigaleien. Det er denne opplevelsen jeg forsøkte å beskrive i innleggsutdraget nedenfor. Jeg var i kirken.Loevhagen skrev:Jeg er spent på T1, selv om HD800 er valgt innledningsvis. Head-fi er muligens da min "surround". Dvs. har prioritert surround og hjemmekino gjennomgående i 7 år, og kun sporadisk i svært begrenset grad brydd meg om head-fi. Først og fremst fordi det blir for pinglete mot gulvstående høyttalere (stereo). Men, jeg innser nå at jeg gleder meg mye og koser meg med musikken med head-fi. På en annen måte, men på en annen god måte.
Derfor er jeg litt aktiv innen temaet, og dine innlegg er svært nyttige slik sett.
Dette skjedde med crossfeed og speaker angle avslått. Det kan være en del av årsaken. Uten disse får man et meget bredt lydbilde (>= 180 grader). Med rett opptaksmateriale havner man da plutselig midt i forsamlingen.CDWMcInSpots skrev:Evne til tilstedeværelse/å ta en (tilbake) til begivenheten
Eks: I en svart amerikansk kirke på 1950-/1960-tallet: Spor 15 med The Abyssinian Baptist Choir: The Essential Gospel Sampler, spesielt ca. 60 % ut når all musikk stopper for en liten stund og man (med lukkede øyne) virkelig føler at man befinner seg tilstede (midt) i forsamlingen/menigheten (http://www.platekompaniet.no/Musikk...l/The_Essential_Gospel_Sampler/?id=SNY57163.2 http://www.amazon.com/Essential-Gospel-Sampler-Various-Artists/dp/B00000297X)
Vanligvis når man spiller liveopptak over stereohøyttalere, hører man musikerne som om man sitter i salen, og publikum/applausen som om man står på scenen. Det er alltid litt rart. Dette kan som sagt faktisk være bedre med hodetelefoner.
Her treffer du spikeren på hodet. Musikk via hodetelefoner og høyttalere er to (delvis) forskjellige opplevelser, litt som pærer og bananer. Begge er gode, men altså forskjellige.Men, jeg innser nå at jeg gleder meg mye og koser meg med musikken med head-fi. På en annen måte, men på en annen god måte.
Jeg forstår egentlig ikke de som på død og liv skal ha hodetelefoner til å lyde som stereohøyttalere. Surroundeksempelet mitt ovenfor er et eksempel på forskjellen.
Ja, men kosten blir jo stor om man ønsker like god lyd i alle kanaler, noe som er viktig for å få en troverdig opplevelse.Audiophile-Arve skrev:Prosessorane som skal gjere tokanal om til fleirkanal er iallfall håplause.... Så finnest det forforsterkarar som kan ta tokanalslyd, og sleppe gjennom multikanalslyd når dette trengs (har ein slik sjølv, men ikkje prøvd ut fasiliteten). Så det går nok an å lage til eit oppsett der tokanal har høgste prioritet, men som kan brukast til heimekino om det er ynskjeleg, og om ein orkar å ta den ekstra kostnaden.
marsboer skrev:Jeg synes surround gir best effekt når bakkanalene brukes for å levere ambience, klang og evt. støy fra salen.
Dette gir i hvertfall meg den beste illusjonen av å høre på ekte musikk. Når instrumenter som vanligvis befinner seg på en scene er mikset i bakkanalene klarer jeg på en måte ikke å relatere det til noe ekte. Selvfølgelig er dette individuelt og det kan også ha med at mitt eget nokså oppegående surroundanlegg er optimalisert for dette formålet, ikke for å gjengi instrumenter direkte i bakkanalene (det vil si at jeg har høythengende bipolare høyttalere med stor spredning bak, fremfor tradisjonelle høyttalere)
orso skrev:[...]
Jeg kunne tenke meg å kombinere det med film og surround. Til musikk i multikanal så skal bakhøyttalerne være i ørehøyde og peke rett på på lytteren. Det er sikkert en fordel at de har samme avstand til sweetpot som frontene også. Til film blir et slikt oppsett feil, men det tenker jeg å løse ved å bruke et ekstra par bakkanaler. Altså 7 kanaler til film hvor to av bakkanalene er plassert høyt for surround følelsen og så 5 kanaler til musikk. Trenger også da en prosessor som kan skifte mellom dette. Tar imot tips hvis noen har peiling.
Jeg har tenkt å begynne med et 4/0-anlegg og kanskje utvide til 4/1 eller 4/2. Jeg er enslig og har derfor, så langt jeg har forstått og erfart, ikke behov for senterhøyttaler. Stereoanlegget vil være fronteffekt og -høyttalere. Marantz SR7005 vil være effekt for bakhøyttalerne, forforsterker for fronthøyttalerne og prossesor for alle.CDWMcInSpots skrev:[...]
Innspilling av nytt utstyr: [...] Marantz SR7005 (ankom Bergen i dag)
[...]
Jeg skal også forsøke å bli klok på Marantz SR7005 og koble den sammen med stereoanlegget. Surround er helt nytt for meg. Jeg begynner eksperimentene med å benytte noen høyttalere jeg allerede har som bakhøyttalere, men etterhvert bør jeg nok finne noen andre. Det er tema for en egen tråd.
[...]
Jeg har ikke satt meg inn i dette, men jeg kommer til å kjøre htpc med så bra dac som jeg har råd til for å teste dette, for å sikre at ikke en middelmådig surroundreciever blir en flaskehals. Skal undersøke hva slags programvare som finnes, men det må da gå an å gjøre dette på en skikkelig måte? Ideen er jo å ha et rimelig dødt rom, for så å la surroundkanalene simulere romklang på en kontrollert måte. Om man setter opp et sånt system skikkelig bør det funke bra.orso skrev:Jeg vurderer å teste det ut litt skikkelig. Det jeg er usikker på er hvilke prosessering man skal bruke. Har du lest deg litt opp på hva som anbefales?JENO skrev:Jeg har hittil kun kjørt tokanal både til film og musikk. Men før jeg setter i gang med neste oppgradering vil jeg undersøke nøye hva hva god surroundprosessering også kan gjøre med tokanals opptak. Det er mange kompetente personer online med svært gjennomarbeidede anlegg og mye erfaring som hevder at dette er veien å gå.
Her er f eks et sitat fra akustiker Dennis Erskine fra avsforum:
" I gave up on two-channel playback years ago when ambiance extraction processors started do a better job than any room I could design. That coupled with having been on the mix side of things, I just cannot stand the problems inherent in even a good two-channel recording."
Hvor nøye har du studert dette, og hva slags prosessorer er det snakk om?Audiophile-Arve skrev:Prosessorane som skal gjere tokanal om til fleirkanal er iallfall håplause....
Det har jeg løst ved å ha to separate kretser, som går til samme endestasjon. Pga høyttalernes konstruksjon har jeg tom. ulike tilkoblinger, en for surround og en for stereo. Og det er separate komponenter som tar seg av hvert signal, oppstrøms.cybervision_ skrev:Problemet er jo at surround-receivere ikke klarer å spille musikk på nivå med stereoforsterkere og det er akilleshælen for meg. Har hatt dyre receivere som låter veldig bra, men det blir noe sløret og diffust som ligger der uansett.
Tipper han mener sånn virtual surround på hjemmekinorecievere. Må si meg enig der. Helt ubrukelig.JENO skrev:Hvor nøye har du studert dette, og hva slags prosessorer er det snakk om?Audiophile-Arve skrev:Prosessorane som skal gjere tokanal om til fleirkanal er iallfall håplause....
Jeg er nysgjerrig på om dette er tilfelle på grunn av at bakhøyttalerne egentlig ikke er skikkelig optimalisert i oppsettet ditt, eller om det er snakk om personlig smak. Basert på mitt eget oppsett er det nemlig helt uforståelig at bakhøyttalerne kan oppfattes å bidra med noe negativt, og da spesielt på live konserter. Jeg har spesialiserte bakhøyttalere i god avstand fra lytteposisjon i korrekt høyde. Alle disse faktorene er essensielle for å oppnå en fullstendig omsluttende og plasseringstransparent følelse.audiomur skrev:For meg er stereo helt klart foretrukket fremfor surround på musikkdvd. Den støyen som kommer bakfra på en konsert er nettopp bare støy. Har surrerundt dingser til tv og film, men ærlig talt syns jeg bak-kanelene er meget oppskrytte greier. Senterkanalen er dog nyttig.
Mener du at de som holder på stereo og misliker surround kun har hørt skrale (Elkjøp-)anlegg under dårlige forhold, eller sikter du til denne annonsen http://www.avforum.no/Annonser/avforum_elkjop.pdf med "20% rabatt på HELE sortimentet fra KEF og gode priser på Marantz"?HåkonN skrev:Høres ut som det er mange som har vært på Elkjøp for å høre på surround her.... ;D
Helt enig!marsboer skrev:Den viktigste faktoren for en fantastisk surroundopplevelse er plassering, korrekt oppsett og korrekte høyttalere optimaliserte for sin funksjon. Pris er faktisk langt mindre en faktor her enn på hi-fi, rett og slett fordi oppløsningsjaget man har på hi-fi-fronten blir sekundært i forhold til hva som må til for å få en glitrende baseline for godlyd på surround. Når baseline er på plass er det selvfølgelig bare å pøse på med kvalitetskomponenter.
Dårlig surround er virkelig røtne greier, og det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.
Her gikk det vel galt? Du er "helt enig" med marsboer, men:timc skrev:Helt enig!marsboer skrev:Den viktigste faktoren for en fantastisk surroundopplevelse er plassering, korrekt oppsett og korrekte høyttalere optimaliserte for sin funksjon. Pris er faktisk langt mindre en faktor her enn på hi-fi, rett og slett fordi oppløsningsjaget man har på hi-fi-fronten blir sekundært i forhold til hva som må til for å få en glitrende baseline for godlyd på surround. Når baseline er på plass er det selvfølgelig bare å pøse på med kvalitetskomponenter.
Dårlig surround er virkelig røtne greier, og det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.
Ikke noe problem å få til god surround, men det koster dertil mer, enn tilsvarende kvalitet i to kanaler.
marsboer skrev:det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.
_________________________________________________timc skrev:Ikke noe problem å få til god surround,
Plassproblemer? WAF? ...Tviler på at noen ville blitt misfornøyd med dette "ferdigoppsettet", skikkelig installert: http://www.jblsynthesis.com/Components.aspx?sysid=1
Nei det gikk ikke galt. Det er i mine øyne/ører vanskelig å sette opp god surround, men det er ikke ett problem (i prinsippet). Det jeg mente var at surround kan være fullt på høyde med stereo, men koster vesentlig mer, og krever mye mer jobb. Tror muligens du misoppfattet hva jeg mente med "problem" i denne settingen.CDWMcInSpots skrev:Her gikk det vel galt? Du er "helt enig" med marsboer, men:timc skrev:Helt enig!marsboer skrev:Den viktigste faktoren for en fantastisk surroundopplevelse er plassering, korrekt oppsett og korrekte høyttalere optimaliserte for sin funksjon. Pris er faktisk langt mindre en faktor her enn på hi-fi, rett og slett fordi oppløsningsjaget man har på hi-fi-fronten blir sekundært i forhold til hva som må til for å få en glitrende baseline for godlyd på surround. Når baseline er på plass er det selvfølgelig bare å pøse på med kvalitetskomponenter.
Dårlig surround er virkelig røtne greier, og det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.
Ikke noe problem å få til god surround, men det koster dertil mer, enn tilsvarende kvalitet i to kanaler.
marsboer skrev:det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.timc skrev:Ikke noe problem å få til god surround,
Takk for oppklaringen.timc skrev:Nei det gikk ikke galt. Det er i mine øyne/ører vanskelig å sette opp god surround, men det er ikke ett problem (i prinsippet). Det jeg mente var at surround kan være fullt på høyde med stereo, men koster vesentlig mer, og krever mye mer jobb. Tror muligens du misoppfattet hva jeg mente med "problem" i denne settingen.CDWMcInSpots skrev:Her gikk det vel galt? Du er "helt enig" med marsboer, men:timc skrev:Helt enig!marsboer skrev:Den viktigste faktoren for en fantastisk surroundopplevelse er plassering, korrekt oppsett og korrekte høyttalere optimaliserte for sin funksjon. Pris er faktisk langt mindre en faktor her enn på hi-fi, rett og slett fordi oppløsningsjaget man har på hi-fi-fronten blir sekundært i forhold til hva som må til for å få en glitrende baseline for godlyd på surround. Når baseline er på plass er det selvfølgelig bare å pøse på med kvalitetskomponenter.
Dårlig surround er virkelig røtne greier, og det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.
Ikke noe problem å få til god surround, men det koster dertil mer, enn tilsvarende kvalitet i to kanaler.
marsboer skrev:det er faktisk svært få som klarer å rigge et skikkelig fungerende surroundanlegg som låter integrert, sammenhengende og dynamisk.timc skrev:Ikke noe problem å få til god surround,
Og så har vi den tredje måten, som egentlig er det som interesserer meg mest, nemlig surround for å simulere romklang på en kontrollert måte jfr dette sitatet fra Dennis Erskine:vredensgnag skrev:Filmsurround kan være helt fantastisk. På gode produksjoner brukes det mye ressurser på å virkelig aktivere høyttaleroppsettet i kinosalen; og man kan få en tilsvarende opplevelse (og i mange tilfeller bedre) i et godt hjemmeoppsett.
Men det er egentlig helt irrelevant for surround til musikk.
Der har man to filosofier:
Sorl og surr fra publikum, så du skal føle du er der, blandet med backscatter fra hva som skjer på scenen.
Eller "plassér" lytteren midt i musikken.
Den første klarer jeg meg uten, og den andre syns jeg er unaturlig.
Det vi sjelden ser er "wall of music" filosofier, men det er det sannsynligvis også vanskelig å gjennomføre, så derfor prøver man å utnytte det oppsettet som skapes til filmsurround.
Mye surround blir bare surr, i forhold til et godt definert signal fra front.
Hva mener du her? Dette er jo ett klassisk eksempel på dårlig oppsatt stereo, og langt fra normalen. En illusjon er det uansett, men dersom BE er 4 meter bred er det en veldig dårlig illusjon.Stereo (og mono for den saks skyld) fra et tokanals anlegg kan ikke sies å være naturtro, for når ble f.eks. Bjørn Eidsvåg fire meter bred og tre meter og fem centimeter høy?
Tviler sterkt... Dedikert kinorom er ingen garanti for god surroundlyd.audiomur skrev:Marsboer, jeg har flere venner med dedikerte kinorom som skal være skikkelig kalibrert. Det er altså personlig smak. Storskjerm er mye viktigere for meg for og få skikkelig innlevelse i en konsert enn støyen fra bak-høyttalere, bortsett fra litt JD&cola innabords da.
Skjønner hva du mener, men jeg sitter egentlig med motsatt problemstilling. Jeg opplever det vanskelig å få opplevelsen stor nok. Opplever veldig ofte at artistene høres ut som mikrodverger. Unntaket er dipoler som stort sett konsekvent har tegnet med en noe bred pensel.Jan-Helge skrev:Men det blir uansett noe unaturlig og noe for stort, samme hvordan man plasserer og hvilken tiltak man enn gjør - således også dersom man har en mono-knapp... Like fult blir det noe alt for stort og voldsomt på alle måter - virkeligheten på Turbo om man vil...
Da har du en utfordring hvis du skal gjøre prosessering i HTPCen. Finnes desverre ikke noe gode alt i ett ferdige løsninger på dette. Men det er mulig med f.eks J.River for de som liker å pusle og er datakyndige. Tror nok jeg velger en enklere vei og kjøper en surround prosessor. Har sett på Marantz AV7500, men mulig man burde se mer på pro produkter.JENO skrev:Jeg har ikke satt meg inn i dette, men jeg kommer til å kjøre htpc med så bra dac som jeg har råd til for å teste dette, for å sikre at ikke en middelmådig surroundreciever blir en flaskehals. Skal undersøke hva slags programvare som finnes, men det må da gå an å gjøre dette på en skikkelig måte? Ideen er jo å ha et rimelig dødt rom, for så å la surroundkanalene simulere romklang på en kontrollert måte. Om man setter opp et sånt system skikkelig bør det funke bra.
Nja. Det vil avhenge veldig av hvordan opptaket er gjort. Dersom man har tatt med veldig mye romklang i frontene, kan ekstra høyttaler bak, i værste fall få ting til å bikke over. Rent prinsippielt er jeg enig med deg.marsboer skrev:Det å mislike bakhøyttalere på live-konsert her hjemme vil være det samme som å si at man misliker live-følelsen på konsert.
Er dette mulig rent signalbehandlingsmessig? Anntar du mener å gjøre dette ut fra ett stereospor.JENO skrev:Jeg har ikke satt meg inn i dette, men jeg kommer til å kjøre htpc med så bra dac som jeg har råd til for å teste dette, for å sikre at ikke en middelmådig surroundreciever blir en flaskehals. Skal undersøke hva slags programvare som finnes, men det må da gå an å gjøre dette på en skikkelig måte? Ideen er jo å ha et rimelig dødt rom, for så å la surroundkanalene simulere romklang på en kontrollert måte. Om man setter opp et sånt system skikkelig bør det funke bra.
timc skrev:Nja. Det vil avhenge veldig av hvordan opptaket er gjort. Dersom man har tatt med veldig mye romklang i frontene, kan ekstra høyttaler bak, i værste fall få ting til å bikke over. Rent prinsippielt er jeg enig med deg.marsboer skrev:Det å mislike bakhøyttalere på live-konsert her hjemme vil være det samme som å si at man misliker live-følelsen på konsert.