GM 70

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt epost utveksling og litt prøving fant vi ut av det, selv om det resulterte i et brent 5K potmeter. Alle 4 ledningene var flyttet et skritt mot klokken feil.
    Riktig er:
    Primær:
    Grå- 6de7
    Oransj- B+

Sekundær:
    Gul- GM70
    Lilla -5K pot

Sjekket RS som har kjøpt opp Elfa. Deres Vishay 8 w 5k pot, som er eneste tilgjenglige over 3 w, koster over 3000 kr pr stk, + frakt. Nærmere 7000 kr for 2 stk. Litt billigere på Mouser, men alikevel utenfor min prisklasse.

Takk og pris hadde jeg to 5k pot i et tidligere forsterker prosjekt som står i garasjen. Disse var ganske dyre trådviklet, kjøpt på Elfa for ca 20 år siden. Har prøvd og google watt på dem, men ikke funnet noe, men mener de var 5w.

Ble samtidig litt usikker på den VR100R varierende motstanden i underkant av GM70 gløding. Bør denne være 5w siden Dale motstanden ved siden av er 5w ? Har prøvd og google nummeret på VR100R, men får ikke opp noe.

Jeg har nå ca 256 vdc på pinne en på 6de7, Gary nevnte ca 200 vdc. Er dette innenfor eller bør jeg prøve og senke denne med en motstand ?

Jane nevnte at jeg kunne bli lurt ved og måle over 10 ohms motstanden i bunn av GM70 glødingen ved justering av bias. Jeg har ikke lest det innlegget i dag, så tar det på husken, og mener det var rett på gitter pinnen på Gm70. Skal jeg da ha en volt mellom den og gnd ?
    DSC_0874.JPG
    DSC_0875.JPG
    DSC_0876.JPG

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser på 6de7 spec, at triode nr 2 (seksjon 2) har anode max 275 v og average 150 v. Til orjentering.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøvde i kveld og koble til B+ på GM70. Har ca 250 vdc på begge pin 1 på 6de7. Ca negativ - 130 vdc på begge gitteret på GM70. Når jeg skrur på 5K pot er det lite variasjon på volt. Da jeg måler over 10 ohm motstand får jeg maks ca 110 mv på begge kanaler, når jeg skrur 5k oppover til den stopper. Noen forslag til hva som kan være feil ?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    -130 volt inn på g1 og ingen endring når du skrur på pot... Det tyder på at du ikke endrer verdien av motstanden i trimpot når du skrur på pot.Du har kanskje koplet feil på trimpot ?

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Takk VegardW !

Jeg reiser en tur til Oslo i dag, og kan teste litt mer til helgen. Dum som jeg var så byttet jeg begge 5K pot samtidig, så "feilen" er lik på begge kanaler.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Etter tips her byttet jeg mitt store 5K pot med det som var, og da kunne jeg justere igjen. Men jeg klarte ikke og justere opp til 1 v, så jeg måtte sette in en motstand i forkant av pot. Begynte med en 2 K, men var fortsatt i enden av 5K (hele 5k måtte brukes) pot. Fant to Vishay 5 w 6,2 K i beholdningen og med dem i front måler jeg pot fra in til adj. til 2,5k. Har tatt mye av belastningen til pot med en fast motstand, i front, samt har nå ca 2,5 k justerbarhet begge veier ved et rørskifte.

Fikk også faste motstander til glødingen til GM 70 så den er nå mellom 19- 20 vdc

Jeg prøvde i kveld og koble det opp for og se om det kom lyd ut av dem med pc og forforsterker, den ene spilte, men den andre var det så lite lyd ut av høytaleren med volum på max at det var ganske likt som å sette pick up på en plate uten noe forsterkning. Setter man øre nærme hører man musikken.

Jeg har ikke prøvd med noe bytte fra den andre kanalen enda, men lurer på om noen har noen tips om hvor jeg bør se.
    DSC_0884.JPG

Bestilte
    DSC_0887.JPG
    DSC_0888.JPG

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Målingene viser B+ på GM70, Bias 1V ( 100 mA) og gløding GM70

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.815
    Gratulerer med at du har fått liv i en monoblokk. Fullrange høyttaler og greier. Fordelen med monoblokker (når en virker vel og merke) er jo at en kan sammeligne målingene. Har du sjekket at alle spenningene er like på inngang- og driverrør? Du skulle ikke tilfeldigvis ha en tonegenerator på lur?

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    Sjekk spenningene rundt inngangs/driver trinnene
    One down one to go!

grattis

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Litt overaskende og kjipt var at det er den ene utgangs transformatoren som er gåen.
    Våknet i dag og hadde følelsen av at noe i interstage transformatoren hadde gått samtidig som 5K pot meteret. Tenkte og være litt systematisk, så begynte med den andre utgangstrafoen da jeg tok begge av spisebordet i går kveld. Tenkte deretter og bytte rør for alle spenninger på driverrøret var "likt" på begge.

Til stor overraskelse så spilte den forsterkeren som ikke virket i går, jeg byttet til den andre utgtrafo og det var nå samme som i går.

Etter og ha demontert den fra topplata og kikka litt på den, ser jeg at den har litt brennmerker på bunn av rød og gul ledning, samt midt på hvit og oransj ledning. Det har ikke gått igjennom isolasjonen, så burde ikke ha noe og si, men rart da de er ubrukte.
    DSC_0889.JPG
    DSC_0890.JPG

Sist redigert:

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Ja, blir nødt til det, ønsker å komme i mål.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.815
    Synd med trafoen. Jaja. Nå har du ihvertfall funnet det ut. Friskt mot!

Det mest problematiske for oss utålmodige er ventinga på nye deler. En har bare lyst til å bli ferdig og få hørt på kreasjonene.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Takk for omtanke VB. Har sendt en epost til Vanderveen med beskrivelse av problemet. Uansett så tar det tid med forsendelser:( Får trøste meg med at jeg har 4 kubikk med ved som skal kappes og kløyves, og det tar og tid :)

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.616
    Sted
    '
    Kan være at du har hatt hf-ocillasjon og arc-over på primærsiden.
    Ikke utenkelig med tanke på historikken i denne tråden. Brennmerker som du viser til oppstår normalt ikke under normale driftsforhold.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Ok, jeg har ingen elektronisk bakgrunn, så forstår ikke helt hva du forklarer. Hva mener du kan ha skjed ?
    Kan det tolkes som at svimerkene kommer innenifra ?

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.616
    Sted
    '
    Sjekk selv med for eksempel gpt.
    --- Hva vil sjke hvis gm70 med 1kv på anoden går i selvsving?

Hvis en GM70-rørforsterker med rundt 1000 V anodespenning (1 kV) går i selvsving (oscillasjon), kan det se og oppføre seg ganske dramatisk — og farlig. Her er hva som typisk vil skje og hva du bør være oppmerksom på:

1. Synlige symptomer
    • Sterk endring i lysglød: GM70 har en thoriated tungsten glødetråd som lyser intenst. Under selvsving kan gløden plutselig endre seg i farge eller lysstyrke (blafring eller pulsering).
    • Anodeglød (særlig på kobberplateversjoner): Hvis røret trekker for mye strøm, kan anoden begynne å gløde kirsebærrød eller oransje — et tydelig faresignal om overbelastning.
    • Hørbar støy eller “motorboating”: Du kan høre lavfrekvent “huffing” i høyttalerne, eller høyfrekvent pipelyd hvis oscillasjonen er i MHz-området.
    • Målbart kaos på måleinstrumentene: Strøm- og spenning målere vil vise store, raske svingninger. På diyaudio.com beskrives f.eks. hvordan biasen på begge rør begynte å svinge voldsomt når total katodestrøm passerte 100 mA.
    2. Fysisk og teknisk konsekvens
    • Overstrøm og varme: Oscillasjon kan føre til at røret trekker ekstremt mye strøm momentant – langt over det nominelle (GM70 tåler maks ca. 125 W anodedissipasjon).
    • Fare for komponenthavari: Katodemotstander, koblingskondensatorer, utgangstransformatorer og strømforsyningskomponenter kan brenne opp eller brytes ned.
    • Høyfrekvent oscillasjon: Selv uten synlig lysendring kan høyfrekvent selvsving skade utgangstrafoen eller føre til gnistdannelse og corona-utladning ved 1 kV. Nicholas Chua advarer spesifikt mot dette fenomenet ved spenninger over 1 kV i sin omtale av GM70-byggeprosjekter på diyparadise.com.
    3. Sikkerhetsbetraktninger
    1 kV er livsfarlig høyspenning — bare et øyeblikks kontakt kan være dødelig. Bygging og feilsøking bør kun utføres med én hånd på apparatet, jordet arbeidsområde og sikret strømavslag.
    Som diyaudio.com understreker: slike arbeider bør kun utføres av personer med inngående kjennskap til høyspent sikkerhet.

Vil du at jeg forklarer hva som typisk forårsaker selvsving i en GM70-forsterker (f.eks. feil jording, for høy forsterkning, feil layout, osv.) og hvordan man kan stabilisere den? Det kan hjelpe deg forstå og forhindre problemet trygt.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    1
    Hei Jane, takk for ditt bidrag.

Når jeg prøvde forsterkerne og fant ut at gitter/ grid ikke fikk den spenningen den skulle ha etter råd fra dere, opplevde jeg at B+ var normal. Ikke så jeg noen forandringer på fargen av røret. Dette var likt gløding fargen.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.266
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    5
    Klippet ut fra ditt innlegg nr 9:
    «
    Det jeg opplever er at da Gm70 røret begynner og trekke strøm og volten på det stiger, begynner også volten over 10 ohm motstanden og stige raskt 1-2-3 volt og så går sikringen. ( 1 v = 100mA ) Siden det går så fort at jeg ikke rekker og justere prøvde jeg følgene:

Skrur 5K 10 turn pot MOT klokken til det stopper, skrur på strømmen, samme skjer og jeg skrur av når den passerer 2 volt.
    Skrur 5k MED klokken til den stopper, skrur på, samme skjer.
    Virker som det er noe som trekker voldsomt med strøm.»

Kanskje forklaringen på trafo kortslutning?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn