"Glemte" Komponister og Verker

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Hei
Tenkte jeg skulle starte en tråd med tema som i headingen. Ofte når jeg kjøper brukt vinyl fra det store utland, hender det at jeg tar med diverse ukjennte komponister eller verker, rett å slett for å fylle opp vektkvoten. Ofte er det nitter, men i ny og næ hender det at man finder gull.
Selvfølgelig kan Brahms også presenteres her, men da bør det være med noe som ikke hører til standard-repertoaret.
Kunne også være interessant å høre litt om hvorfor eller hvordan man har kommet over det som omtales.

Legger ut med en av mine egne overraskelser i en sending fra USA. Som "fyllstoff" kjøpte jeg en dobbel LP med Glieres 3. symfoni, også kjent som "Ilya Murometz" med Moskva Radios Store Orkester under Rakhlin. Fantastisk musikk, overdådig romatikk helt uten hemninger. LP'ene var nok vel mye spillt, så jeg har senere kjøpt samme verket, uten kut, i CD utgave med BBC og Downes på Chandos, og det er denne jeg vil anbefale.

Steen
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Enda en av böhmerne - det er mange av dem. Han var vel døpt Jan K?titel Václav Kalivoda i Praha. SÅ det kommer vel snart musikk av ham i Supraphons serie om glemte komponister fra Bøhmen. Andre derfra kan være:
Reichenauer, Jacob og Jiránek. Plater som kan anbefales:




Jeg hørte forøvrig dette verket for noen dager siden:



Låt litt som Bantock synes jeg.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fin tråd, den skal jeg følge godt med på.

Jeg er ikke spesielt ivrig med å grave fram glemte komponister, men jeg går mye på konsert og får med meg en del på den måten.
Spesielt når vi har en mann som Fabio Biondi i aktivitet. Han er en hund til å grave fram ukjent gammel musikk.
I kveld presenterte han gammel musikk fra Italia på en kirkekonsert, musikk komponert av Nicolo Corradini (1585-1646), med tittelen Canzoni Francese.
Fascinerende musikk framført av flere ensembler rundt i kirkerommet, litt i stil med Gabrieli.
Det finnes ikke så mange plateinnspillinger av Corradini, og jeg har ikke hørt noen, men det kan være vel verd å prøve.

 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dere er heldige som har Biondi i Stavanger. Det virker som en mann som befinner seg godt innenfor den smaken jeg har. Men vi har det ikke verst i Bergen heller. Harmonien er ikke det verste orkesteret en by kan ha, tvert imot. Og så har vi Festspillene. Jeg kommer forresten også til å følge med denne tråden.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
I nyeste utgave av Stereophile (papir) får Trio Mediaeval glimrende omtale av deres siste utgivelse, "A worcester Ladymass". Robert Levin sier den er et "must". Eneste ankepunkt er litt for lite info ang. selve verket. Det er samlet stykker fra 13. og 14. århundre, som er satt sammen til en messe. Gavin Bryars har bidratt med satser for å få "komplettert" messen. Lyder spennende.
Steen
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Jeg vil med dette slå et slag for komponisten Hermann Wolf (kanskje bedre kjent som Ermanno Wolf-Ferrari). Siter og hører på strykeserenaden hans nå. Fiolinkonserten hans er et lite vidunder. Han skrev vel det meste av musikken sin i første halvdel av 1900-tallet, men dette er renhekla romantikk ala 1850. Ikke mye nytenking der i gården, men du så vakkert!
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Otare - kan du anbefale innspillinger av Wolf-Ferrari violinkonsert?
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Det finnes sikkert ikke mange innspillinger. Jeg er veldig godt fornøyd med denne:



Den koster £5,33 hos mdt nå.
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
CPO er et fantastisk label Otare, fant Lipinsky's violinkonsert etter å ha lett en stund.
Den er absolutt verdt å ha, og komponisten må nesten sies å være glemt.
 

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Jeg vil med dette slå et slag for komponisten Hermann Wolf (kanskje bedre kjent som Ermanno Wolf-Ferrari). Siter og hører på strykeserenaden hans nå. Fiolinkonserten hans er et lite vidunder. Han skrev vel det meste av musikken sin i første halvdel av 1900-tallet, men dette er renhekla romantikk ala 1850. Ikke mye nytenking der i gården, men du så vakkert!
Og så innholder den "Trondheim, Trondheim, at æ reist i fra dæ" (i første sats om jeg husker rett).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Det stemmer det. Det blir akkurat som "Ack Värmeland du sköna" i Smetanas Moldau. Men Smetana hadde sannsynligvis vært i Värmland (han var dirigent i Göteborg i mange år), mens det er tvilsomt om Wolf-Ferrari hadde vært i Trondheim.
Visen ble skrevet i 1925 (til studentrevyen Bing-Bang), og Wolf-Ferrari skrev fiolinkonserten i 1943, så kanskje likevel... :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Har denne tråden dødt en stille død?
På min årlige sommerferie i Praha (for å besøke familie, drikke godt øl og spise godt, samt høre god musikk) traff jeg på et hus like ved Masaryk-stasjonen midt i sentrum der Zemlinsky bodde i mange år:

"Alexander Zemlinsky lived in Prague from 1911 to 1927. For his residence in the Ferona Palace, Havlickova 11, 11182 Praha 1, Josef Symon created a commemorative plaque, commissioned by the Alexander Zemlinsky Endowment Fund, which was unveiled in 2005."



Så jeg slår et slag for denne komponisten som mange mener er en av inspirasjonskildene forSchönberg, og man kan jo godt starte med denne:



BTW: Alma Schindler (senere Mahler) må ha vært en aktiv dame. Jammen var hun ikke "bortpå" Zemlinsky også (i tillegg til Mahler, Gropius og Werfel).
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Er ikke helt sikker på hvor 'glemt' De Murcia er, men denne med Ensemble Kapsberger og Rolf Lislevand anbefales på det sterkeste. Svinger så det griner. Musikken er visstnok fra ca 1730.
 

Vedlegg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Hva med Joseph Joachim Raff da folkens? Levde 1822 til 1882. Skrev musikk i Schumann/Brahms tradisjonen.Koser meg med hans Italienske suite for orkester fra 1871 akkurat nå. Hyggelig musikk.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Så mye som jeg skriver om Raff nå, skulle man tro at jeg synes han er verdens beste komponist. Det er han ikke. Men jeg synes det er morsomt å finne nye komponister som skriver musikk som det er verdt å høre på. Han skrev tydeligvis ganske mye også. Han skrev bl.a. 11 symfonier, og den 3. er op. 153.
 

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Innlegg
77
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
I siste nr. av TAS ble dette firmaet nevnt som en god kilde for klassisk musikk litt utenfor allfarvei.

http://www.recordsinternational.com/

Jeg har gått til anskaffelse av noen av anbefalingene i denne tråden. Takker og bukker for den gode teft ekspertisen her utviser.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Gunzi skrev:
CPO er et fantastisk label Otare, fant Lipinsky's violinkonsert etter å ha lett en stund.
Den er absolutt verdt å ha, og komponisten må nesten sies å være glemt.
Vet ikke om Allan Petteresson kan defineres som helt glemt, men det går år og dag mellom hver gang han nevnes eller spilles. CPO er et av de plateselskap som har gitt ut alle hans symfonier + litt til. Ellers har den særs karismatiske Segerstam vel også noen av symfoniene på samvittigheten. Vil likevel først og fremst anbefale nr.7 med Antal Dorati som dirigerer Stockholms Filharmoniske Orkester, i en helt vidunderlig framføring. Har den selv på vinyl fra Swedish Society (sitter og hører på den nå), men vet at den finnes i menge varianter både på LP og CD. Får man først denne musikken "under huden" slipper den aldrig taket :)
Steen
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Denne synes jeg er ganske fornøyelig ;D spilt inn i 1959.
Lyden er det heller ingen ting å si på.
Veit ikke om den hører til i denne tråden men legger den til jeg.
Fikk denne i gave for en stund tilbake.


Steinar.
 

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Granville Bantock er vel kriminelt underkjent? Burde vært oftere framført enn Mahler.....
Blant fansen til Bantock i sin samtid var Sibelius og Elgar...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Mye er innspilt på Hyperion. Det finnes en 6 CD boks med orkesterverkene, og så har man jo operaen Omar Khayyám. Finnes selvfølgelig i samlingen :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Bantocks Celtic symphony er storveis!
Finnes selvfølgelig i min samling også
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
Denne synes jeg er ganske fornøyelig ;D spilt inn i 1959.
Lyden er det heller ingen ting å si på.
Veit ikke om den hører til i denne tråden men legger den til jeg.
Fikk denne i gave for en stund tilbake.


Steinar.
Bestemt også en af de bedre indspilninger jeg har . Et sted imponerende det lykkes dem at lave så fine optagelser i 1959 :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.614
Antall liker
9.171
Sted
Trondheim
Nei,, vi gjør vel ikke det, men vi skriver ikke så mye om dem.
Man har da musikk av Hildegard von Bingen, Francesca Caccini, Barbara Strozzi, Louise Farrenc, Fanny Mendelssohn, Clara Schumann, Cécile Chaminade, Agathe Backer Grøndahl, Amy Beach, Alma Mahler, Rebecca Clarke, Lili Boulanger, Grazyna Bacewicz, Elizabeth Maconchy, Sofia Gubaidolina, Judith Weir, Peggy Glanville-Hicks, Galina Ustvolskaya, Ruth Gipps, Kaija Saariaho og Ethel Smyth i samlingen. :D

Hamelin spiller Chaminade:
 
Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
A propos glemt; hva med denne:




Born in Evanston, Illinois to parents who he called "frustrated musicians", Sherwood was one of two children. His father, Emery, had studied music for a few semesters before becoming an accountant. Sherwood and his sister both learned to play piano as small children and showed exceptional talent, but much of his upbringing was outside the home as the parents removed both children from their home during childhood. They put the sister in a psychiatric hospital and sent him to military school.

His parents called him a rebel and saw no value in his pursuit of becoming a composer. He changed schools twice after suffering abuse by a principal and fellow cadets.
He studied music at Western Michigan College and earned a Master of Music degree at the University of Michigan in 1955. In 1957 he won the 12th George Gershwin Memorial Award for "Introduction and Allegro", which were composed as the third and fourth movements of his First Symphony, Opus 3.

The competition, whose laureates include many of the most successful post-war American composers of classical music such as Peter Mennin (1945) Ned Rorem (1948) and George Rochberg (1953), was judged by notable composers including Samuel Barber, Aaron Copland, Morton Gould, Gian-Carlo Menotti and awarded a Carnegie Hall premiere with a one-thousand dollar prize. Sherwood attended the Tanglewood Music Center, where he studied under Copland. A 1959 Fulbright Fellowship and two stipends from the Reemtsma Begabtenförderungswerk financed composition studies with Philipp Jarnach at the Hochschule für Musik und Theater Hamburg, Germany.

During a break from his fellowship studies in Hamburg in 1960, Sherwood was arrested for vandalising an Elvis poster in the New York City Subway. According to his autobiography, he worked for a New York City music publisher. Out of frustration with his job, dispatching heavy boxes of sheet music orders that were mostly Elvis Presley's songs, he defaced a poster with red paint and profanity. This was the year in which his supporter, friend and father-figure, Dmitri Mitropoulos died.

Sherwood's German girlfriend Ruth, pleaded to the judge for sympathy in consideration of their financial situation and his musical talent, for which she provided a copy of the N.Y. Philharmonic program as proof, and he was let go. Ruth, herself a soprano, subsequently married Sherwood and after three years studying in Hamburg beginning in 1959, they moved to Rome where he studied for another six years. In 1964 he won first prize at the Accademia di Santa Cecilia where his teacher until 1967 was Goffredo Petrassi.

Upon returning to the United States after almost a decade of studies in Europe, Sherwood unsuccessfully solicited offers to teach music at the college and university level and then disappeared from the American and European musical scene, not to be heard from again until the mid 1990s. In 1968 he moved to Beirut and played in a piano bar. Other locations of brief residence included Cairo, Egypt, Israel, and Greece. When they could, he and his wife performed songs including his compositions together as a duo.

During this period before 1970, he caught poliomyelitis, was briefly an inpatient in a psychiatric hospital, served several jail sentences and was deported from more than one country. In the 70s, he lived 8 years in Kenya and earned a degree in Swahili language. He continued to compose, with little regard for financial success, social standing or recognition. Support was provided by his parents in spite of their poor relationship to him since childhood. Fellow American composer George Crumb and University of Michigan alumnus also provided him with support,

In 1980 after his parents died, he left his wife in Africa, and traveled in India, Japan and Latin America (mostly Costa Rica). Years later, he found himself stranded and destitute in Paris, where he wrote music in a café while living in a small hotel room and begging on the streets. A 1994 NDR/Arte television documentary entitled "Der Bettler von Paris [The Beggar of Paris]" brought him some notoriety. He later referred to this practice as "self-sponsorship"; i.e. a means of compensation for his work.

He not only put the money from begging towards daily needs, but also saved to finance travels and visits to places where he would seek inspiration for his compositions.His appearance was scraggy, he wore old, worn clothes, had a long beard and messy hair and was gaunt and toothless. He was a Buddhist and vegetarian for the last 40 or more years of his life, hated cars and did not have a driver's license.

He recorded the details of this and other events documenting his inspiration, suffering and theoretical ideas in a 2000-page autobiography, which he wrote after the broadcast of "Der Bettler von Paris".He spoke many languages including Portuguese, Japanese, Greek and French and learned Russian after beginning his friendship to a Russian pianist in his 70s.As he aged, a network of friends made up of journalists, musicians and artists arranged for him to live in the community of Herzogsägmühle, near Peiting, Germany, where he continued composing. On July 1, 2006, pianist Masha Dimitrieva premiered four of his compositions there.

Sherwood died in Schongau, Germany after spending the last 8 years of his life in a nursing home in Herzogsägmühle.

Kilde: wikipedia
 
Topp Bunn