Lagavulin? Søler du?Valentino skrev:Groovy!
Her står både sveitsisk lyttesjokolade og det obligatoriske glass Lag.16 stabilt på lyttestolens armlene.
De har sikkert rett som hevder at en lyttestol i stoff hadde vært mindre hørbar enn den jeg har i skinn, men det er så inderlig enkelt å fjerne maltsøl nå.
Heri den stadig tilbakevendende diskusjonen om viktigheten av lyd "på utsiden av høyttalerne". Jeg mener det er uinterressant hvor høyttalerne står i forhold til hva jeg hører.Bx skrev:Det blir mer gjennomsiktig og større dynamisk kontrast med kort etterklangstid, men stereoperspektivet blir muligens mindre og flatere i forhold til et veltrimmet oppsett med lengre etterklangstid.
Takk for svar!Valentino skrev:B&O lager jo noen heidundrende gode effektforsterkere da, Hagto!
Spøk til side: Det lille jeg selv har hørt av Beolab3 og Beolab5 er svært riktig etter mine preferanser. The Audio Critic jublet bortimot betingelsesløst over Beolab 5, og det er ikke hverdagskost fra den surpompen. Michael Madsen var meget fornøyd med Beolab 3.
Og så er det selvfølgelig teknologigreia (ny gift er god gift, that's me). B&O er avant garde, og kutter ikke hjørner i disse to modellene. De har endel riktig ufyselige høyttalermodeller også, men akkurat disse to er skikkelige saker. Jeg har grunn til å tro at KindOfBlue ikke er uenig. Han har valgt begge i et riktig hyfsad anlegg som jeg håper å få anledning til å høre om ikke lenge, og han gjør ellers prioriteringer jeg kan like (men han lar rommet spille med, den raringen).
Slik er min oppfatning også, at akuplater og absorbsjon bidrar til å fjerne/minske rommets bidrag.Valentino skrev:Ja, men Stig Erik er en opptakstro mann. Romluft er ikke noe for ham. Jeg er på samme kjøret, men skal jo bo i stuen også.
Heri den stadig tilbakevendende diskusjonen om viktigheten av lyd "på utsiden av høyttalerne". Jeg mener det er uinterressant hvor høyttalerne står i forhold til hva jeg hører.
De klassiske styrkene til et SET-basert anlegg.impulse skrev:Når det er sagt, blir det nok ikke klasse D-teknologi på meg.
Jeg er og blir SET-mann.
Lyden fra min egen forsterker puster lettere, og bidrar med mer klangfarger,lettflytenhet og bedre mikrodynamikk slik jeg oppfatter det. Jeg har også en distinkt følelse av at tredimensjonaliteten er bedre. Men jøss, det er jo litt av en prisforskjell, og jeg må si jeg ikke hadde ventet fullt så overbevisende resultater.Det jeg opplever at engen rigg gjør bedre, er netopp de klassiske styrkene til et SET-basert anlegg.
Valentino skrev:Ja, men Stig Erik er en opptakstro mann. Romluft er ikke noe for ham. Jeg er på samme kjøret, men skal jo bo i stuen også.
Ikke denne gangen. Sett hva som helst med høy (normal? ;D) dempefaktor til å dra de horna og kyss det tonale nirvana farvel.impulse skrev:Ellers har jeg liten tro på Klasse D brukt på mine horn. De er såpass optimalisert for bruk med rør, og da spesielt 300B, at jeg ikke helt ser at det skal kunne funke. Men det kan hende jeg tar feil, selvfølgelig. Det har skjedd før!![]()
Vi er jo flere som mener at førsterefleksjonsdrap er Den Rette Vei. Valentino ser plutselig for seg Den Store Rombehandlingskrigen, som vil få kabelkrigene til å anta dimensjoner av småtrefninger på geværlagsnivå.RoDa skrev:Engelholm kjører på med at absorbsjon er noe mindre bra enn hans (og Svanås) måte som er Heimholtz + diffusjon.
Dette får stå uimotsagt og er veien å gå?
Bare å komme det. Det kan være at du må lide deg igjennom en strykekvartett, men livet skal være mothårs også.Det høres ut som vi er bra på linje hva gjelder preferanser, hadde vært moro å kunne besøke deg en gang.
og da måtte jeg kikke litt. I følge (den som kjent lite skriveføre gjengen i) TAS sto Magico M6 for beste lyd på siste CES. Et svært fireveisbeist i et hundedyrt aluminiumskabinett, og med en diskantenhet som vi kjenner:de hysterisk bejublede og like hysterisk dyre Magico- høyttalerne
Vil bare følge opp denne, og dra ut på en tangent, hehe. Min første reaksjon etter at jeg hadde fått opp akustikkplatene i taket (jeg hadde ikke disse høyttalerne da) var at lydbildets høydesentrum hadde blitt 20cm lavere! Det er jo ikke positivt i seg selv; Vi liker høyde, dybde og breddeillusjon alle, ikke sant? Men: Det opplevde albuerommet mellom utøverne ble ikke mindre men større, og det ble lettere å følge musikken og få en ide om størrelsen på rommet, synes jeg.Trondmeg skrev:Nærfeltet ga et veldig presist perspektiv, men for meg virket det litt lite og med litt lite luft. (Dette må leses med mitt anlegg som referanse og ikke som noen absolutt referanse, jeg beskriver her kun forskjeller).
Jeg mener å huske en gammel tråd der Accuton fikk skryt for membran men pepper for motorsystemet, at SEAS Excel motorsystemet skulle være bedre enn Accutons, og AlMg-membranene like gode som Accutons?Bx skrev:Jeg har ikke hørt noen høyttalere som jeg synes matcher den åpenheten i mellomtonen som kjennetegner mine to høyttalerpar som har Accuton i mellomtonen og diskanten. De får de fleste høyttalere til å høres grå og kjedelige ut, og hvis man klarer å få skikk på oppbrytninger og delefilter så blir det helt magisk.
Men på papiret skal Seas Excel mag være i stand til det samme og kanskje litt til.
Noe i den dur ja. Det er mange som mener Accuton motorene ikke er bra nok. Oppbrytningen er muligens litt bedre på Accuton. Det er forøvrig forskjeller i Q-verdi, VAS, lineær slaglengde også som kan vippe den ene eller andre veien alt etter hva man er ute etter. Så forrige gang jeg landet på Accuton var det fordi jeg kunne få 100dB+ fra 80 Hz i en liten boks.Valentino skrev:Jeg mener å huske en gammel tråd der Accuton fikk skryt for membran men pepper for motorsystemet, at SEAS Excel motorsystemet skulle være bedre enn Accutons, og AlMg-membranene like gode som Accutons?
Burde stå stemplet på CD-mappen ...Bx skrev:I tillegg er det lett å gå i den fella at alle referanseplatene matcher styrkene og kamuflerer svakhetene til det anlegget man har allerede.
Tiltredes.Bx skrev:Interessant innspill, KindOfBlue,
Ved "rett" valg av låtmateriale kan man få de fleste anlegg til å skinne eller til å falle gjennom.
Jeg er personlig skeptisk til å bare lytte til kreminnspillinger når man skal vurdere anlegg. Det er ofte plater man til vanlig sliter litt med som er best egnet til å teste grensene for et anlegg. Litt overstyring, litt sibilanter, litt underærnært klangbalanse og litt rørete bass. Viktig også å variere mellom mye / lite romklang og store og tette vs små og luftige arrangementer.
I tillegg er det lett å gå i den fella at alle referanseplatene matcher styrkene og kamuflerer svakhetene til det anlegget man har allerede.
Det bekymrer meg nesten at jeg ikke er i stand til å høre disse fluktuasjonene (heller). ;DKindOfBlue skrev:Må nok forsøke å få lyttet til Gjallarhorn en dag. Tror du at den lave spenningen på strømnettt har noe å si for lyden slik den oppleves nå, Valentino? Tenkte jeg skulle vente med å banke på til du er fornøyd med det ...
Så det der var impulse's beste du. Jøje meg, nå må dere få skrivekløa igjen gutterimpulse skrev:Hyggelig å høre at du koser deg med tråden, Vidar! Vi får gjøre vårt beste....![]()