Gjallarhorn på Stange !

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Valentino skrev:
Når jeg leser impulses inntrykk, nikker jeg; slik låter det her. Alle disse superlativene blir nesten for mye for meg, men jeg står det vel over.
Hvis det blir for mye av det gode, så er det jo bare å sette på noe skikkelig dårlig musikk. Jeg regner med at ulyden vil slippe igjennom i all sin gru.

Jeg kan i den sammenheng sterkt anbefale en TV-reklamestemmepotpurri.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Valentino:

Det jeg var mest nyskjerrig på, var hvordan ditt lyden hos deg oppleves i en viss radius utenfor sweetspot, i forhold til hos theStig.
Tror det er bedre hos meg, faktisk. Spredningen fra den smale baffelen på mine, de komplekse romnodene i bassområdet, bakoverleningen og refleksjoner fra frontvegg bidrar til troen.
Når det er sagt: Det er i sweetspot det foregår. Tittei, dere i studio! Og: Gjallarhorn 25 oppfører seg likere seg selv i diffusfeltet enn hva mine Sf Concerto Domus gjorde.

Det er samtidig interessant å få vurdert hvilken forskjell graden av demping av rommet gir mellom disse to anlegg. Dette fordi de deler grunnleggende filosofi i sin oppbygging.
Jeg har hørt Gh25 i Stig Eriks rom, i nærfelt. Det låter som hos meg i nærfelt. Men siden vi har en stue versus et dedikert rom med LEDE, panelabsorbenter til bass etc, blir lydopplevelsen utenfor sweetspot forskjellig.

B

Back_Door

Gjest
Det er jo et nesten litt underlig paradoks det du skriver her? Jeg tolker det slik at din reduserte grad av demping, i forhold til hos Stig Erik, fører til forskjellig lyd utenfor sweet spot, men altså også til det bedre.
Du skriver at i sweetspot lyder dine høyttalere like godt hos deg som hos Stig Erik. Men utenfor sweetspot lyder det bedre hos deg. Dermed kan det tyde på at disse høyttalere ikke har noen positiv nytte av den grad av demping som Stig Erik mener skal være bra for hans høyttalere? (heller tvert imot)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Valentino,

Har du målt RT60?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Noe av det jeg skriver over er nok også farget av at jeg har beveget meg i Stig Eriks rom langt oftere med de store Gh418 spillende enn Gh25. Bredere baffel, flere elementer, andre delefrekvenser. Gh25 skulle ha en fornuftig spredningskarakteristikk i tillegg til å måle flatere enn noen annen passiv høyttaler på markedet. I Gh418 var ikke spredning et designkriterium.

@Bx. Mener Stig Erik gjorde det, men de dataene er nok stuck i hans beryktede bærbare PC med kjøkkenskuffhåndtak. Husker ikke noen tall.

Vi beveger oss litt bort fra hvordan det låter nå.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Litt vanskelig for meg å diskutere hvordan de låter, men jeg ser jo hva de er lagt av. Dette burde holde for de fleste.

Jeg har ikke hørt noen høyttalere som jeg synes matcher den åpenheten i mellomtonen som kjennetegner mine to høyttalerpar som har Accuton i mellomtonen og diskanten. De får de fleste høyttalere til å høres grå og kjedelige ut, og hvis man klarer å få skikk på oppbrytninger og delefilter så blir det helt magisk.

Men på papiret skal Seas Excel mag være i stand til det samme og kanskje litt til.

Og jeg vet hva theStig står for når det gjelder høyttalerbygging. Mange av hans ideer er nedfelt i mine egne selvbygg. Og de virker.

Det lukter førsteklasses lyd lang vei av oppsettet ditt, Valentino. Jeg håper jeg får anledning til å høre det engang.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det håper jeg også, Bx. Ta kontakt om du skal denne veien.

I påvente av flere kommentarer er det fristende å sitere impulse ut av sammenheng:
Den struper fargene i toppen
Jeg er nok et tap for tabloiddeskene.

R

Rolf_Da!

Gjest
Det meste låter godt når det er gjennomarbeidet, dette støtter denne tråden i stor grad.

Jeg kommer med en brannfakkel i denne bråtebrenningstia, så dere som ikke liker dette kan hoppe videre.

Impulses beskrivelser er herlige som historier og hifiopplevelser.
Men jeg våger påstanden at de ikke forteller mye om lyden i komprimert utgave.
I tillegg er dette den typen beskrivelser som er fremmede for mannen i gata, og som lar mange stå utenfor og ikke kunne komme inn i vår lille krets som kunne trenge litt rekruttering.
Det er også bare skryt uten annet negativt enn den komponenten som uansett skal byttes ut, trygt. ;)

Her er det på tide å minne om at dette er brannfakkeltekst og noen må kanskje kjøle seg ned før de skriver svar.

theStigs anlegg var nærmest satt som "the answer to all questions" før noen hadde lyttet på det.
Etterhvert som theStig åpnet døren for besøkende ble det mulig å få et inntrykk av hvilke prioriteringer som er gjort i anlegget.
UHYRE interessant og givende lesing!!

Det er nok litt meg, og kanskje litt negativt ladet... Men jeg får ofte bedre inntrykk av lyden basert på høflige negative kommentarer og sammenligninger med annet utstyr.
I så måte er Trondmegs ord i denne tråden av stor verdi, i mine øyne av større verdi enn Impulses velskrevne historier.

Jeg berømmer Valentino for å, i likhet med meg, sette pris på slike kommentarer som Trondmeg kom med.
DET er utviklende og berikende det!

Må stikke, skal lage taco sammen med mor.
Kommer mer senere, håper vi kan holde god stemning i tråden fortsatt.

Mvh
Rolf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare for ordens skyld, RoDa.. Jeg har ingen illusjoner om å bedrive rekruttering til hobbyen med disse inntrykkene. I og for seg er jeg opptatt av å rekruttere, men jeg bruker nok andre arenaer enn denne.Følgelig skriver jeg heller ikke for "mannen i gata", men for et publikum jeg faktisk regner med at kan forholde til audiofilt onomatopoetikon, altså "lydmalende ord" i en audiofil lytteopplevelseskontekst.
Og selvfølgelig er det aller, aller meste av det jeg har skrevet svært positivt. Det har sin enkle forklaring i at Valentinos anlegg spiller uforskammet godt. Om det motsatte hadde vært tilfelle, hadde det vørt tydelig i teksten.
Hva mener du forresten med "forteller ikke så mye om lyden i komprimert utgave"? Mulig det er fordi jeg har hatt en travel uke, men der datt jeg av, gitt.....

R

Rolf_Da!

Gjest
Mere med det samme.....

Jeg selv finner også mye godt i negative kommentarer fremlagt på hyggelig og konstruktiv måte.
Nå sist hang jeg meg opp i en liten setning fra _BALLA_ som ga meg svaret på mine siste tvil om en liten del av anlegget.
Veldig nyttig for meg.

Derfor er det at når jeg leser impulses ord så begynner det å danne seg tanker om dette spiller akkurat som jeg liker det.
Men det er først når jeg leser Trondmegs ord at det hele snepper på plass og jeg forstår at Valentino liker lyden på samme måte som meg.
Dette er jeg temmelig sikker på ville falt i smak!

Impulse:
Det jeg tenker på erat tar du bort alt utenomsnakket (--> komprimerer) så er det ikke så mange ord igjen som direkte beskriver lyden fra anlegget.

Igjen:
Dette er ment konstruktivt, og for å skape nyttig debatt.
Vær så snill ikke la dette polarisere.

Mvh
Rolf

R

Rolf_Da!

Gjest
impulse skrev:
Og selvfølgelig er det aller, aller meste av det jeg har skrevet svært positivt. Det har sin enkle forklaring i at Valentinos anlegg spiller uforskammet godt. Om det motsatte hadde vært tilfelle, hadde det vørt tydelig i teksten.
Forståelig, og som jeg også har hørt så låter gjennomarbeidede løsninger godt selv basert på forskjellige "veier".

Men låter dette så til forveksling likt ditt eget?
Personlig hadde det vært interessant med litt mer sammenligning og beskrivelser som forteller noe om Valentinos prioriteringer på veien.
Kanskje også litt mer om hvordan lyden oppleves i slikt ekstremt nærfelt kontra mer "normal" lytteavstand.

pks hos valentino i furuhelvete

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Det er en ting jeg aldri har skjønt. Og det er at en høyttaler som spiller så lite typisk hornaktig (går det an å si det?) kan ha navnet Gjallarhorn. Da hadde jeg forsåvidt forventet et horn. Og Gjallarhornet skulle så vidt jeg vet markere starten på ragnarok også. Hmmmm, men nå er det vel også slik at mannen bak har initialene SET og driver med Ice-forsterkere. Det rimer heller ikke. Det må være bifrost.

Dette hjalp neppe på forståelsen av lyden av høyttaleren. Jeg glemte forresten å nevne at diskantene er veldig detaljerte og oppløste, med silkemyk lydsignatur. Bassen har jeg ikke skrevet om, fordi jeg husker for lite av inntrykket av den. Men, den gikk dypt, det husker jeg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nei, RoDa. Valentinos oppsett låter ikke til forveksling likt mitt eget. Det har jeg heller ikke hevdet at det gjør. Ellers er vel mannen selv den nærmeste til å redegjøre for sine prioriteringer.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du fant det bildet, RoDa. Herlig.

I furuhelvete var lytteavstanden 120cm. Nå er den 170.
Jeg ble Sf-mann på siste halvdel av nittitallet. Mellomtone. Stemmegjengivelse. Tonal nøytralitet. Strykekvartettkick.
Nærfeltslytting ble pådyttet meg av Stig Erik Tangen. Om jeg var skeptisk? Å ja da. Men jeg forelsket meg såpass i presentasjonen det ga at jeg ga jamt beng i bassrespons á la topografien i dolomittene der i furuhelvete. Jeg traff OMF på den tiden, han syntes nok jeg var noe sær, men hey! Strykekvartetter er saken. Resten følger.
Jeg skulle hit til bjørkenirvana, og Stig Erik hadde en bassidé som Pedal kunne bruke til tårn og fruen min kunne tillate i ottomanform.
Senere fant Stig Erik ut at ville i ringen mot Gud Serblin. Denne gang er jeg første kunde.

Jeg nedprioriterer lydtrykk. Mitt foretrukne snittlydtrykk er ca. 1,5dB lavere enn Stig Eriks, og Trondmeg spiller "en del" høyere enn meg. Jeg dro nok av en dB eller to da jeg besøkte impulse også. Teknisk: Anlegget mitt gjør 105dB peak i lytteposisjon før klipping/Xmax. Jeg spiller skjelden med peaker større enn 100dB og det er på klassisk musikk med store dynamiske utsving.
Jeg nedprioriterer "morofaktor", "nerve", PR&T og slikt. På enkelte innspillinger er det jo gøy, men samlingen min er mer enn enkelte innspillinger. Jeg mener at man kan måle seg til god lyd. Men man må vite hva man gjør.*

Jeg bruker ICEpower fordi det er praktisk mhp plass og varmeutvikling og fordi jeg synes det (ASP) låter bedre enn Tandberg 3026A, som jeg hadde før. Hvorfor ikke rør? Det koster mer, forvrenger mer, kables vanskeligere, er særere på høyttalere. Legg til flere elektroingeniørbegrunnelser etter ønske. Og det har jo alltid funket for meg med SS.

Denne RME-dacen spiller fletta av (i betydningen svært nøytralt i forhold til) min Micromega Stage 6 CDspiller, som er litt på den romantiske siden. Det er bare det at disse Mundorfdiskantene i Gjallarhorna viser hva som bor i elektronikken så godt. Elektronikken min trenger en oppgradering fordi den er hørbar nå.

Jeg mener at et stereoanlegg skal gjøre minst mulig ut av seg lydmessig. Jeg vil høre musikken (og teknikken) slik den ligger på plata. Det er ikke alle plater det passer så godt som de impulse hørte hos meg, men alt passer ikke til alt.

Dette passer meg. Nå. Jeg håper/håper ikke at jeg leser dette om ti år.

Mission statement: Flat (flattish at least) frekvensrespons i lytteposisjon er mitt mantra.
Har du det liker jeg sannsynligvis anlegget ditt.

*Jeg og Stig Erik opplevde i vinter at hans målinger og virkeligheten ikke stemte overens. Da målte vi virkeligheten og fant ut at det var den som var feil.

R

Rolf_Da!

Gjest
Valentino skrev:
Du fant det bildet, RoDa. Herlig.
Spørs om pks er enig i det.... 8)

I furuhelvete var lytteavstanden 120cm. Nå er den 170.
Samme som meg. Jeg har dog kun det samme mål mellom høyttalerne også, minnes du liker det bredere?
(Kurt Olsson, under intervju av Patrick Sjögren: "Hur bredt har ni hoppat". Har no ko-skrekk kom selvfølgelig etterpå.)

Jeg ble Sf-mann på siste halvdel av nittitallet. Mellomtone. Stemmegjengivelse. Tonal nøytralitet. Strykekvartettkick.
Nærfeltslytting ble pådyttet meg av Stig Erik Tangen. Om jeg var skeptisk? Å ja da. Men jeg forelsket meg såpass i presentasjonen det ga at jeg ga jamt beng i bassrespons á la topografien i dolomittene der i furuhelvete.
Hehe. Ja det er noen av oss det treffer godt å lytte litt nært. Ser ikke for meg at jeg noen gang vil trives langt unna talarane, gitt.

Jeg skulle hit til bjørkenirvana, og Stig Erik hadde en bassidé som Pedal kunne bruke til tårn og fruen min kunne tillate i ottomanform.
Senere fant Stig Erik ut at ville i ringen mot Gud Serblin. Denne gang er jeg første kunde.
Gud - 0, Tangen - 1. Det står det respekt av! 8)
Veldig spennende den bassen din, kan anlegg type mitt utvides til slikt?
(Har bare pre-out å by på fra anlegget, og ingen inn.... Hovedhøytt må da rulle av uten filtrering...)

Jeg nedprioriterer lydtrykk. Mitt foretrukne snittlydtrykk er ca. 1,5dB lavere enn Stig Eriks, og Trondmeg spiller "en del" høyere enn meg. Jeg dro nok av en dB eller to da jeg besøkte impulse også. Teknisk: Anlegget mitt gjør 105dB peak i lytteposisjon før klipping/Xmax. Jeg spiller skjelden med peaker større enn 100dB og det er på klassisk musikk med store dynamiske utsving.
Hadde vært spennende å finne ut hvor jeg selv ligger og spiller.
Hvordan kan man måle dette lettest?

Jeg nedprioriterer "morofaktor", "nerve", PR&T og slikt. På enkelte innspillinger er jo det gøy, men samlingen min er mer enn enkelte innspillinger
Kommer ikke slikt av seg selv når resten fungerer godt?
Har selv et noe uspennende anlegg når det gjelder sting og "rik" diskant, men har blitt litt avhengig av det.
2de harm låter nå litt rotete i mine ører......

Jeg bruker ICEpower fordi det er praktisk mhp plass og varmeutvikling og fordi jeg synes det (ASP) låter bedre enn Tandberg 3026A, som jeg hadde før. Hvorfor ikke rør? Det koster mer, forvrenger mer, kables vanskeligere, er særere på høyttalere. Legg til flere elektroingeniørbegrunnelser etter ønske.
:) Legg til at det kan stå på hele tiden og nytes instant hele døgnet. Med smårollinger i huset er det ikke alltid tid til 30min røroppvarming.

Denne RME-dacen spiller fletta av (i betydningen svært nøytralt i forhold til) min Micromega Stage 6 CDspiller, som er litt på den romantiske siden. Det er bare det at disse Mundorfdiskantene i Gjallarhorna viser hva som bor i elektronikken så godt.
Det gleder meg at du åpner døra litt for kvalitetsforskjeller på nærmest identisk målende komponenter.

Jeg vil høre musikken (og teknikken) slik den ligger på plata. Det er ikke alle plater det passer så godt som de impulse hørte hos meg, men alt passer ikke til alt.
Dette passer meg. Nå. Jeg håper jeg leser dette om ti år.
Samme her, selv om det betyr at noen plater "avsløres".
10 år? Er ikke like ambisiøs der .... ;D

Takk for fint innlegg Valentino!

R

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
I like måte!

RoDa skrev:
Veldig spennende den bassen din, kan anlegg type mitt utvides til slikt?
(Har bare pre-out å by på fra anlegget, og ingen inn.... Hovedhøytt må da rulle av uten filtrering...)
Det kan løses med seriekondis og parallellspole på høyttalerterminalene. Dyrt, men mulig. Husk sur gymsokk i bassporten.
Hadde vært spennende å finne ut hvor jeg selv ligger og spiller.
Hvordan kan man måle dette lettest?
Lydtrykksmåler fra Radio shack eller tilsvarende. De har vel en peak hold og avg. funksjon?
Jeg nedprioriterer "morofaktor", "nerve", PR&T og slikt. På enkelte innspillinger er jo det gøy, men samlingen min er mer enn enkelte innspillinger
Kommer ikke slikt av seg selv når resten fungerer godt?
Vi er nok enige med impulse om den saken.
Denne RME-dacen spiller fletta av (i betydningen svært nøytralt i forhold til) min Micromega Stage 6 CDspiller, som er litt på den romantiske siden. Det er bare det at disse Mundorfdiskantene i Gjallarhorna viser hva som bor i elektronikken så godt.
Det gleder meg at du åpner døra litt for kvalitetsforskjeller på nærmest identisk målende komponenter.
Det er alltids forskjeller. Noen hører vi godt, noen litt, og noen ikke. Og neste dag kan det være annerledes hva hørselen angår,og da låter anlegget ulikt, selv om det ikke har endret seg en pøkk. Det er en hobby som krever ydmykhet om egen persepsjonsevne. Iallefall min! ;)
Hvis man tar for seg skjemategningen på RMEen og Transporteren er det ikke vanskelig å se at de godt kan låte ulikt. Vanskelig å unngå egenlyd i kondensatorkoblede kretser.

Bra tråd, dette her. Sivilisert. Jeg ber ærbødigst Høvdingen om ikke å kommentere dette faktum. Da faller vi garantert ned fra trapesen. Igjen.

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Har egentlig ikke så mye å si om annlegget ditt. Sitter selv med helt annet oppsett som garantert ikke når opp mot dette. Men musikk, og det å lytte til musikk går på personlige preferanser. Jeg definerer meg som underveis, både i stereo og i hjemmekino. Hvor jeg ender avhenger av mye som jeg ikke enda vet eller har hatt tanker om. For meg er det å lese beskrivelser av annlegg, og opplevelsen av dette, samt den som lytter sine prefranser givende impulser og nye ide'er. Har selv aldri sittet så i ekstremt nærfelt, men det må jo prøves ut etter å ha lest om det. (Og så koster det jo så lite!)

Uavhengig av overnevnte tekst så har det vært, rettelse.., ER dette en tråd jeg har etter pris på å lese. Godt å finne tråder på forumet der man venter på neste innlegg. Kan vel sammenlignes med når man i barndommen nettopp hadde lest fantomet og bare ventet på neste utgivelse! ;)

Mvh,
Terka

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
......klippeklipp.....

Og neste dag kan det være annerledes hva hørselen angår,og da låter anlegget ulikt, selv om det ikke har endret seg en pøkk. Det er en hobby som krever ydmykhet om egen persepsjonsevne.

...........klippeklipp..............

Bra tråd, dette her.Sivilisert. Jeg ber ærbødigst Høvdingen om ikke å kommentere dette faktum. Da faller vi garantert ned fra trapesen. Igjen.
Min erfaring er også at inntrykk endrer seg med "dagsform", stemning, omgivelser, sikkert også temperatur og luftfuktighet (Lowther spiller erfaringsmessig ikke skikkelig før 25 grader eller deromkring) etc etc. Det gjelder forresten også opplevelse av bilens kjøreegenskaper/underholdningsfaktor som går fra meget bra til glimrende avhengig av dagsform og føre. Det er foretatt vitenskapelig-ish undersøkelser som har vist at opplevelsen av smaken på rødvin er mere relatert til selskapet man drikker den enn selve vinen. I mitt eget selskap kan jeg derfor nyte en Amarone uhildet....(tulla). Ydmykhet om egen persepsjonsevne er både kjent og tilstede og gjelder nok i de fleste situasjoner, selvfølgelig også musikkopplevelser. Men det er slett ikke det samme som at opplevde forskjeller dermed kun skal tilskrives "dagsformen", det kreves ydmykhet for faktiske forskjeller også. Jo eldre jeg blir, dess mer ser jeg at det ikke finnes enkle svar, kun enkle mennesker (skrevet med stor ydmykhet og må ikke leses som arroganse. Det korrekte er egentlig "kun mennesker som forventer det", men det er dårligere rytmisk og har generelt litt mindre snert).

Ellers er jeg enig at tråden er sivilisert. Det har jeg også bemerket tidligere, men det finnes altså håp for sentralen. Erfaringsmesig bør man alltid skrive ett hakk eller to forsiktigere enn man har lyst til, for da oppfattes det omtrent slik man mente det....... Ha en god dag! Jeg skal på platemesse i Elveruim snart.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Siden tråden toucher hva man kan få ut av lytteinntrykk: En av grunnene til at det ofte kan være vanskelig å gjøre seg opp en egen mening basert på hva andre skriver er at det blir litt tilfeldig hva skribentene legger vekt på og hva de utelater.

Jeg har tatt en titt på et evaluerings-skjema benyttet av Toole på 80-tallet. Det adresserer følgende momenter:

• Clarity / definition
  • Softness
  • Fullness
  • Brightness
  • Spaciousness, openness
  • Nearness, presence
  • Hiss, noise, distortions
  • Loudness
  • Pleasantness
  • Fidelity
  • Spectral balance / frequency response
  • Coloration / Distortion (frekvensavhengig)

Det kunne vært interessant om noen hadde lyst til å kommentere lyden hos Valentino med utgangspunkt i disse begrepene ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
La Toole ved noen forklaring til hvert punkt? Link gjerne ut, om de finnes på verdensveven.
(Et mykt anlegg ville ikke være min kopp te, mens et frekvenslineært et er min foretrukne gift!)

L

Ludo

Gjest
Bx skrev:
Jeg har tatt en titt på et evaluerings-skjema benyttet av Toole på 80-tallet. Det adresserer følgende momenter:

• Clarity / definition
  • Softness
  • Fullness
  • Brightness
  • Spaciousness, openness
  • Nearness, presence
  • Hiss, noise, distortions
  • Loudness
  • Pleasantness
  • Fidelity
  • Spectral balance / frequency response
  • Coloration / Distortion (frekvensavhengig)
Dette var jo en svært spennende liste, den setter ord på endel ting som folk sliter litt med å finne ord på. Man skulle nesten kunne dra fordel om man kunne enes om et slikt skjema for å beskrive lyden :)

Skal ikke kuppe tråden din Valentino, for øvrig en flott anlegg du har fått deg. Har selv hatt gleden av å ha etpar AMT-diskanter i hus og disse gjorde en meget god jobb!

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Flotte høyttalere med dertil vellyd fortjener en gratulasjon, Valentino:) Synes du har tatt en del spennede HIFI utstyrsvalg som er ulike mine, men som nok låter minst like bra.
Et lite spørsmål til HFS beste skribent, Impulse.

Rørforsterkere er dyrere og ikke fult så brukervennlige som disse nye digtale forsterkerene. Jeg forstår ut fra det du skriver at lydsignaturen som gjaller ut fra Valentinos system minner mye om vellyden fra ditt eget oppsett. Kunne du derfor tenkt deg å gå samme vei som Valentino? Evt hvorfor/hvorfor ikke?

Lf

Hagto

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
519
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Valentino skrev:
Jeg kunne tenkt meg å høre B&O Beolab 5 i nærfelt, forresten. Jeg tror de kunne gi sweetspot for to.
Er det lov å spørre hva det er som gjør at du har slik god tro på B&O (har merket meg det i andre tråder også)?

Likte denne tråden!
T.

B

Back_Door

Gjest
Jeg synes det er betimelig å gi kred til Stig Erik Tangen for denne suksess!( Går ut fra at du leser denne tråden?)
Synes det utrolig morsomt at man har rokket ved en del bastante påstander om både forsterkerteknologi og annet.
Kan det fortelles noe om videre kommersielle planer?(mulig i en annen tråd?)
Er vel relevant å kalle på pressen her også..? :D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
B&O lager jo noen heidundrende gode effektforsterkere da, Hagto!
Spøk til side: Det lille jeg selv har hørt av Beolab3 og Beolab5 er svært riktig etter mine preferanser. The Audio Critic jublet bortimot betingelsesløst over Beolab 5, og det er ikke hverdagskost fra den surpompen. Michael Madsen var meget fornøyd med Beolab 3.
Og så er det selvfølgelig teknologigreia (ny gift er god gift, that's me). B&O er avant garde, og kutter ikke hjørner i disse to modellene. De har endel riktig ufyselige høyttalermodeller også, men akkurat disse to er skikkelige saker. Jeg har grunn til å tro at KindOfBlue ikke er uenig. Han har valgt begge i et riktig hyfsad anlegg som jeg håper å få anledning til å høre om ikke lenge, og han gjør ellers prioriteringer jeg kan like (men han lar rommet spille med, den raringen).

Til gratulantene: Tusen takk! Rett også en takk til den gudbenådede hifiskribent impulse.
Det spiller ikke annerledes her etter at han har skrevet om lyden. Jeg synes det er kjekt at forumet kan brukes til læring og erfaringsutveksling i stedet for den evinnelige skyttergravsretorikken, og at impulse her gir kimen en bred, konstruktiv og lærerik meningsutveksling skal han ha all honnør for.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Er vel relevant å kalle på pressen her også..? :D
Mine to sekunder:
Det er nok enklere for pressen å relatere til et par bokser som Gjallarhorn 25 enn Gaia, ref. momenter som er diskutert i den andre tråden.
Dette gjelder vel kombinasjonen Dvalinn 60, Gjallarhorn 25 og Ragnarok 212 også tror jeg. Når Stereophile tester høyttalere blir de satt opp i anmelderens rom slik de mener de bør for riktigt mulig inntrykk, så da kunne sikkert Stig Erik sette opp riktig bass før vurderingen starter.
Men: Det er prototypene på Gh25 impulse beskriver. Pressen vil nok foretrekke å vurdere et ferdig produkt.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bevares, jeg blir rent forlegen her jeg sitter. Takk for alle ufattelig hyggelige tilbakemeldinger!

Ellef, jeg har gitt Valentino og Stig Erik mye velfortjent skryt. Det Valentinos rigg først og fremst gjør som jeg kjenner igjen fra mine egne lytteseanser, er at anlegget ikke er i veien.Tonalt henger det også på greip. Ingenting utheves. Det lar meg konsentrere meg om og leve meg inn i musikken. Jeg er svært imponert over Tangens Gjallarhornkonstruksjon, akkurat som jeg er imponert over synergien med resten av Valentinos oppsett. Jeg ble forresten enda mer satt ut da verten åpnet skyvedøren ut til hagen midt under en av lytteseansene. Lyden vokste både i høyde og bredde, det kom (naturlig nok :D!) mer luft mellom utøverne, og det låt mer fritt og utvunget.
Når det er sagt, blir det nok ikke klasse D-teknologi på meg. Jeg er og blir SET-mann. Lyden fra min egen forsterker puster lettere, og bidrar med mer klangfarger,lettflytenhet og bedre mikrodynamikk slik jeg oppfatter det. Jeg har også en distinkt følelse av at tredimensjonaliteten er bedre. Men jøss, det er jo litt av en prisforskjell, og jeg må si jeg ikke hadde ventet fullt så overbevisende resultater.Det jeg opplever at engen rigg gjør bedre, er netopp de klassiske styrkene til et SET-basert anlegg.

R

Rojoh

Gjest
Kaldraset håndteres jo effektivt av noe klasse A-greier. Pose og sekk? ;D Hos oss byfolk øker desverre støygulvet proporsjonalt med døråpningen. ;)

Mvh. Johan

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Alternativet til kaldraset er akustikkplater, Rojoh. De gjør samme jobben ned til 250Hz omtrent. Jeg har et par liggende som vi jeg rett og slett glemte å sette opp mot frontveggen/skyvedøren etter døråpningseksperimentet. Jeg skulle gjerne hatt impulses kommentarer til bruken av platene også.

impulse opplevde (det oj-fjeset glemmer jeg ikke!) at det å fjerne frontveggen er en klar forbedring. Jeg mener at forbedringen er lettere hørbar og viktigere for musikkopplevelsen enn skiftet fra RME til Transporter. Og slike akustikkplater koster nesten ingen hifipenger.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Om begrepene til Toole utdypes i artikkelen:

Ikke direkte. Men skjemaet er vedlegg til en artikkel som kanskje gir litt mer kjøtt på beinet. Interesserte kan pm-e meg med mailadresse så skal jeg se om jeg tar sjansen på å sende en kopi.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Det er en ting jeg aldri har skjønt. Og det er at en høyttaler som spiller så lite typisk hornaktig (går det an å si det?) kan ha navnet Gjallarhorn. Da hadde jeg forsåvidt forventet et horn. Og Gjallarhornet skulle så vidt jeg vet markere starten på ragnarok også. Hmmmm, men nå er det vel også slik at mannen bak har initialene SET og driver med Ice-forsterkere. Det rimer heller ikke. Det må være bifrost.
;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Endelig en som leste og sannsynsligvis forsto mitt fattige forsøk på humor. Hæli

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Alternativet til kaldraset er akustikkplater, Rojoh. De gjør samme jobben ned til 250Hz omtrent. Jeg har et par liggende som vi jeg rett og slett glemte å sette opp mot frontveggen/skyvedøren etter døråpningseksperimentet. Jeg skulle gjerne hatt impulses kommentarer til bruken av platene også.

impulse opplevde (det oj-fjeset glemmer jeg ikke!) at det å fjerne frontveggen er en klar forbedring. Jeg mener at forbedringen er lettere hørbar og viktigere for musikkopplevelsen enn skiftet fra RME til Transporter. Og slike akustikkplater koster nesten ingen hifipenger.
Med akustikkplater mener du her absorbenter, ikke sant? Type glava/rockwool.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Valentino,

Har du målt RT60?
Måtte jo spørre Stig Erik da, det er jo han som har stått for målingene her:
Jo, det måltes vel en gang. Tror ikke jeg har tatt vare på noe. Er det viktig? RT 60 er en parameter for steinalderaktig tankegang, relativt uvesentlig med den lytteavstanden du har, og så langt ned i nivå som etterklangen ligger når du lytter i nærfelt har det egentlig ikke så mye å si i det store og hele.

Mener å huske at det lå rundt 0,4 sek over 125 Hz, med en stigning under der.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Valentino skrev:

Med akustikkplater mener du her absorbenter, ikke sant? Type glava/rockwool.
Ja. Rockwool som i taket.

R

Rojoh

Gjest
Valentino skrev:

Vi hører nok ikke så forskjellig, tross alt. I utgangspunket hadde jeg en 1-seter skinnstol mellom høyttalerne, men savnet lett tilgang til komponentene. Satte frem racket (Bestå-seksjonen), og stusset litt over at ting ble litt mer urolig. Kompenserte ved å dra høyttalere litt nærmere lytteposisjon, og følte jeg fikk litt av roen tilbake. Utover det trekkes gardiner for om kvelden, og bidrar til litt HF-demping i frontvegg.

Målte for moroskyld avstander: nokså likebenet 3-kant à 205cm. Kanskje ikke helt nærfelt, men nokså nære likevel. Akkurat nok til å smyge et lite salongbord mellom sofa og HT. Et sted er det greit å kunne plassere pilsen og beina... (diffusjon?) :)

Mvh. Johan

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Groovy!

Her står både sveitsisk lyttesjokolade og det obligatoriske glass Lag.16 stabilt på lyttestolens armlene.
De har sikkert rett som hevder at en lyttestol i stoff hadde vært mindre hørbar enn den jeg har i skinn, men det er så inderlig enkelt å fjerne maltsøl nå.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Valentino skrev:
Måtte jo spørre Stig Erik da, det er jo han som har stått for målingene her:
Jo, det måltes vel en gang. Tror ikke jeg har tatt vare på noe. Er det viktig? RT 60 er en parameter for steinalderaktig tankegang, relativt uvesentlig med den lytteavstanden du har, og så langt ned i nivå som etterklangen ligger når du lytter i nærfelt har det egentlig ikke så mye å si i det store og hele.

Mener å huske at det lå rundt 0,4 sek over 125 Hz, med en stigning under der.
Hvis noen lurte på hvorfor jeg spurte:

Det har stor betydning for lydkvalitet og stereoperspektiv. På godt og vondt kanskje. Det blir mer gjennomsiktig og større dynamisk kontrast med kort etterklangstid, men stereoperspektivet blir muligens mindre og flatere i forhold til et veltrimmet oppsett med lengre etterklangstid. Jeg ser heller ikke bort fra at mer decay kan gi en ekstra utklinging som behager mange ører.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stig Erik lagde seg for moro kunstig frontvegg etter at OAS-gutta ikke fikk nok luft. Det var ikke noe for ham.
Akustikk er ikke det vi audiofile kan best. Vi har en lei tendens til å tilskrive anlegget rommets egenskaper.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Og det ble mer luftig?

Topp Bunn