Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.487
    Antall liker
    35.357
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva med forskjell i spillbarhet og lyd?
    Jeg tipper, riktignok uten å ha spilt på noen av dem, at de er klin like mht spillbarhet. Kosmetiske forskjeller på samme produkt.
    Eventuell forskjell i lyd ligger i pickupene. Som vanlig er ikke den spec'en som oppgis (magnetmateriale) spesielt relevant eller informativ, men jeg vil (igjen uten å ha spilt på noen av dem) tippe at "60's" har litt mer nivå på utsignal og har litt mer evne til å drive en forsterker inn i vreng om det er det man vil. Helt generisk er en ekte 1950-talls Stratocaster lyden av Buddy Holly og The Shadows, mens en ekte 1960-talls er Jimi Hendrix og Eric Clapton. Hvor representativt det er for disse vet jeg ikke.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Som vanlig, når man spør om noe man ikke kan mye om, så ender jeg opp mere forvirret fordi jeg skjønner at det er så mye jeg ikke hverken kan eller skjønner :) Steike så mye enklere det er å spille bass.....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.487
    Antall liker
    35.357
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her er det nesten slik at Fender/Squier skaper kompleksitet med vilje for å kunne differensiere pris. Trøsten får være at en god elgitar aldri har vært så billig og at produktkvaliteten aldri har vært så konsistent som nå. Det er liten risiko for å ende opp med en kalkun. Gullalderen er nå, ikke i 1960. Beatles ønsket seg Fender da de spilte i Hamburg, men hadde ikke råd og måtte ta til takke med Höfner og Framus.


    Fotnote: Juniors Strat ble etterhvert så utslitt at stolen løsnet fra treverket. Jeg freste ut en bra bit og limte inn et stykke bøketre fra en Ikea benkeplate, boret huller og monterte på nytt. Den fikk interessant nok bedre sustain. Neste gang pasienten havnet på operasjonsbordet ble det i stedet en ny gitar lagd av resten av benkeplaten pluss noen biter maritimt listverk fra Østsiden Trelast i Fredrikstad. Vi kopierte halsprofil og strengeavstand fra den akustiske gitaren for å få litt plass til fingre og å redusere behovet for omskolering når man bytter frem og tilbake mellom dem. Det ble lyd av den også. Det er ikke så komplisert som produsentene gjerne vil ha det til.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Jeg har litt sansen for Cort. Men det er på bass siden, der har de laget en del gode instrumenter.
    Etter å ha sett noen videoer der både G260 og G290 skrytes opp i skyene, hva er egentlig den store forskjellen på mic oppsettet til disse? Hva betyr det for lyden og musikkstilen? Er det noen som har eller har prøvd disse?
    Cort.jpg
    G290 er også ekstremt lekker. Det er jo et smykke av et instrument og jeg er jo så enkel av meg at jeg lar meg sjarmere av utseende...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke hvor i landet du holder til, men kjapp søk på Finn:
    "Ny" Squier Classic Vibe 50s i Kr.Sand til 3500,-

    Og - en gitar jeg sterkt ville vurdert :
    Fender Squier Series MIJ (93-94mod) i Bergen til 4500,-. Denne ble bygget på FujiGen Gakki fabrikken i Japan!
    Fender US hardware/mekanikk hele veien ++. Trolig brasswood (lind) kropp. Kvalitet og finish godt over Korea og MIM modeller.
    Om den ikke er herjet med, så...

    Det er jo ikke lov å linke til annonser, så du får søke opp selv - om interessant.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.487
    Antall liker
    35.357
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har litt sansen for Cort. Men det er på bass siden, der har de laget en del gode instrumenter.
    Etter å ha sett noen videoer der både G260 og G290 skrytes opp i skyene, hva er egentlig den store forskjellen på mic oppsettet til disse? Hva betyr det for lyden og musikkstilen? Er det noen som har eller har prøvd disse?

    G290 er også ekstremt lekker. Det er jo et smykke av et instrument og jeg er jo så enkel av meg at jeg lar meg sjarmere av utseende...
    Hvis du har gode erfaringer med Cort fra tidligere og de får gode anmeldelser rundt om bør jo det være veldig aktuelt. Jeg har ikke prøvd de heller, men det har jo aldri hindret meg fra å synse litt. :)

    Det jeg ser er at G290 er enslags hybrid av Gibson Les Paul og Stratocaster. Oppbygningen er LP-aktig, med mahogny kropp med lønnelokk og to humbuckere, mens fasongen er mer Strat. G260 er mer en 1970-talls Strat med to singlecoils og en humbucker. En typisk humbucker har lavere resonansfrekvens og en litt varmere tone enn en typisk singlecoil. Formodentlig vil G290 kunne gi en del jazz/blues-aktige toner på neck pickup som G260 ikke kan. Tenk Peter Green, Gary Moore. Derimot vil G260 kunne ha en del klarere toner som vil "cut through" og være mer hørbare i en bandkontekst. Hendrix, Robert Cray, Stevie Ray Vaughan. På bridge har begge humbuckere og vil kunne gjøre nokså nøyaktig det samme hvis man banker den i gir og skal dra en high gain solo gjennom en Marshall-stack eller lignende. Alt synset på rent øyemål, selvsagt.

    Det er en million youtube-videoer som demonstrerer forskjellen. Litt tilfeldige valg:

     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har en Squier Classic Vibe P-bass, den er jeg særdeles godt fornøyd med.

    Mange gode råd her allerede. Jeg gjentar sikkert noen av dem, jeg ville som andre har sagt styrt unna de billigste Squier-greiene. Bullet og Affinity har jeg hatt og solgt fort. Alt over der har vært mer enn OK, og ofte minst på høyde med sine Mexico-produserte Fender-søsken. Men dette endrer seg nok stadig...

    Min erfaring er at instrumenter bygget og justert i varme, fuktige land i Asia har en tendens til å bli litt luggete i enden av båndene når de kommer hit til tørt, norsk vinterklima. Sånn sett kan det være lurt å kjøpe brukt, eller så kan det være lurt å regne med litt filing og justeringsarbeide. Går fort i kyndige hender, og ikke noe hokus pokus å gjøre selv. Rett verktøy er dog greit å ha når man skal file bånd.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan legge til listen gitarister som fortrinnsvis har brukt/bruker Strat m/single coils:
    Knopfler, Clapton, Blackmore, Gilmour og Cooder.
    og PAF/Humbuckers:
    Santana, Gary Moore, Andrew Latimer, Jimmy Page, Slash
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom jeg ikke fikk lov av dama til å kjøpe flere gitarer nå, så kjøpte jeg en bass (det teller jo ikke som gitar). :)

    20210817_162251.jpg

    Ja, også en resonator da som trenger litt pleie. Kassegitar teller jo heller ikke..

    20211012_133737.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Her er det nesten slik at Fender/Squier skaper kompleksitet med vilje for å kunne differensiere pris. Trøsten får være at en god elgitar aldri har vært så billig og at produktkvaliteten aldri har vært så konsistent som nå. Det er liten risiko for å ende opp med en kalkun. Gullalderen er nå, ikke i 1960. Beatles ønsket seg Fender da de spilte i Hamburg, men hadde ikke råd og måtte ta til takke med Höfner og Framus.


    Fotnote: Juniors Strat ble etterhvert så utslitt at stolen løsnet fra treverket. Jeg freste ut en bra bit og limte inn et stykke bøketre fra en Ikea benkeplate, boret huller og monterte på nytt. Den fikk interessant nok bedre sustain. Neste gang pasienten havnet på operasjonsbordet ble det i stedet en ny gitar lagd av resten av benkeplaten pluss noen biter maritimt listverk fra Østsiden Trelast i Fredrikstad. Vi kopierte halsprofil og strengeavstand fra den akustiske gitaren for å få litt plass til fingre og å redusere behovet for omskolering når man bytter frem og tilbake mellom dem. Det ble lyd av den også. Det er ikke så komplisert som produsentene gjerne vil ha det til.
    Nja, kanskje ikke så komplisert som mange skal ha det til, men uansett - må si meg imponert. 👍🏻
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Etter å ha vist en rekke gitarer til min sønn og etter at han nå har sjekket dusinvis av hjemmesider og YouTube videoer, så ble det en sånn:
    1634292898278.png
    Om det er det rette valget vil tiden vise.
    Takk for all hjelp, jeg skjønner litt mere av dette nå!

    PS: selv fant jeg mitt drømmeinstrument for over 20 år siden og har ikke sett meg tilbake etter det og har derfor ikke noe kunnskap om oppbygging og virkemåte :cool: Det bare funker og jeg har ikke funnet et annet instrument som er bedre for meg. Forsterker derimot, det har jeg byttet noen ganger 😄
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Fint design og "påkostet" materialvalg m/birdseye hals, bindings, locking tuners mm. PU´ne (Voice Tone?) er jeg ikke kjent med. Er de noe Cort bygger selv?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    ^ Fint design og "påkostet" materialvalg m/birdseye hals, bindings, locking tuners mm. PU´ne (Voice Tone?) er jeg ikke kjent med. Er de noe Cort bygger selv?
    Cort er vel verdens største gitar produsent, såvidt jeg vet. De produserer til en rekke andre aktører.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Cort er vel verdens største gitar produsent, såvidt jeg vet. De produserer til en rekke andre aktører.
    Ja, jeg vet de er leverandør av ulikt til flere. Det var konkret PU´ne jeg tenkte på, og det virker på meg (den info jeg finner) at det er "In-House" produksjon?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Liten by
    Ja, jeg vet de er leverandør av ulikt til flere. Det var konkret PU´ne jeg tenkte på, og det virker på meg (den info jeg finner) at det er "In-House" produksjon?
    Åja, slik. Nei du, det har jeg null greie på :) men det er sikkert andre her som kan svare?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.496
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er det med de gamle fender gitarene som ble bygget på 50 tallet, at ingen låt helt likt pga. Det hadde ikke den kvalitetskontrollen som i dag. Bare å se påden videon som fra fabrikken på 50 tallet med grov båndsag og håndpussing av forskjellige person. Det ble noen variasjon på tykkelse av kroppen. som gjorde at de lød forskjellig. Noe som kanskje gjør de mere kostbar for samlere.
    Jeg er fornøyd med 52 Telecaster reissue fra 88, med noen oppgraderinger. Noen som selvsagt kan gjøres på de rimeligere Fender Squire serien.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er det med de gamle fender gitarene som ble bygget på 50 tallet, at ingen låt helt likt pga. Det hadde ikke den kvalitetskontrollen som i dag. Bare å se påden videon som fra fabrikken på 50 tallet med grov båndsag og håndpussing av forskjellige person. Det ble noen variasjon på tykkelse av kroppen. som gjorde at de lød forskjellig.
    Sånn holdt vel mer, eller mindre Fender på under hele sin tid i Fullerton, selvom de tok i bruk mer og mer maskinell bearbeiding gjennom årene;) .
    Kvalitetskontrollen var nok tilfredsstillende - og det som forlot fabrikken på 50- og 60 tallet hadde bra kvalitet, selvom toleransene (eller mangel av slike) var ganske vide:).

    Noe værre ble det utover 70-tallet (av flere årsaker) og det er vel ikke akkurat merkevarens mest "stolte" epoke. Endringen (dog initiert av Leo) med 3-bolt innfesting og micro-tilt kombinert med de nye eiernes krav til økt "effektivitet" (der kvalitetskontroll i praksis ble tilnærmet avviklet) resulterte i at det ble levert ut mange gitarer som aldri skulle vært på markedet.

    Den ´79 jeg kjøpte for en tid tilbake er ganske bra all over - m/unntak av finish på selve kroppen. Heldigvis ikke så tung som mange andre og ikke alt for tykke lag med lakk heller, men man hadde vel egentlig klart å "tælje" til noe tilsvarende om man sågar bare hadde hatt en tollekniv tilgjengelig (for å spisse det en smule) ;) .

    Det er å lese i en av bøkene om Fenders historie fra denne epoken at det på et tidspunkt i kvalitetskontrollen var satt til side en haug med "underkjente" gitarer. En dag var brått alle borte, og det ble spurt om hvor de var blitt av. Jo, salgsledelsen hadde gitt beskjed om at de skulle ut på markedet, så de hadde blitt pakket og shippet ut til ulike forhandlere:oops:.

    På meg så virker det som om de nå (i hvertfall i Ensenada) er noe tilbake i samme "fella". Etterspørsel har vært høyere enn produksjonskapasiteten i senere tid, og jeg registrerer at relativt mange (på ulike fora) kommer med kommentarer om "mangler" og feil på nye gitarer derfra. Synd.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ettersom jeg ikke fikk lov av dama til å kjøpe flere gitarer nå...
    Vi kjører separat økonomi (utover felleskost), så det slipper jeg unna :cool: .
    Men, hun hadde nok ristet oppgitt på hodet om jeg kom hjem men enda en gitar;).

    Derfor er de siste innkjøp av noe mer begrenset art, som en AT-2035:
    AT 2035.JPG
    ... og et sett med "repro" 70s block saddles fra Allparts til Blackmore MIM´n:
    70s block saddles.JPG
    Originalt sitter det vintage bent steel saddles på denne, og ja - jeg vet at de på alle måter er bedre enn disse block saddles, men... det får så være:).
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ny pedal i går:

    https://www.nuxefx.com/tape-core-deluxe.html

    Jeg er gammel nok til at jeg husker den originale Roland space echo. Vi drasset rundt på en sånn, det var ikke mange alternativer. Bånd måtte skiftes, hoder renses, i det hele tatt ikke en boks jeg hadde noe varmt forhold til. Ser de går for rundt 20k på brukten nå....:rolleyes:

    Okke som, jeg har ikke prøvd Boss sin RE-20 ennå, men til mitt beskjedne hjemmebruk ser denne ut til å gjøre nytten. Liker muligheten for å legge til litt varm og analog lyd i core editoren. ;)

    kr 795,- levert i postkassa. (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Noen av dere som har en av Larry Carlton modellene fra Sire? Jeg kommer til å ryke på en Telecaster på et eller annet tidspunkt, og da tror jeg fort det kan bli denne:

    https://www.thomann.de/se/larry_carlton_t7_fr.htm

    Roasted maple er jo litt tøft.

    Jeg har en Sire Marcus Miller jazz bass som jeg sikkert har nevnt, og må si meg mektig imponert. Jeg spilte på en Sadowsky MV4 tidligere og Sire-bassen er 90% av bassen til 10% av prisen. Eller deromkring. :) Det eneste jeg ikke liker er at halsen er for smal for min smak, men det går å venne seg til.

    Larry Carlton har i tillegg både strat, LP og 335 type gitarer fra Sire. Alle ser jo interessante ut.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Enig, jeg har også Sire V7 bass, som leketøy men er gitarist…
    Samme bass som Jóhann Ásmundsson i Mezzoforte brukte på en god del spillejobber…
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.496
    Sted
    Sunndalsøra
    Du har sikkert dine favoritter blant kontrabassistene. Jeg kjenner til Ron Carter, NHØP, Eberhart Weber, Brian Bromberg og de kanadiske bassistene Don Thomson og Dave Young. Veldig god de to sistnevnte. De har også holdt på en stund. Eberhart Weber ble rammet av et slag, og måtte slutte av den grunn. En av mine favoritter også. Var med endel på ECM innspillingene.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Veldig fin liste! Kjenner ikke mye til Thompson eller Young, må sjekkes ut. 👍🏻

    Arild Andersen, Christian McBride og Ray Brown er verdt å lytte til syns jeg.

    Det ser jo litt kult ut med kontrabass, men jeg har virkelig aldri seiret over det instrumentet. Jeg er nok typisk el-bassist som prøver å slippe unna med en og annen sjelden opptreden på kontrabass. 😉Jeg blir litt lamslått hver gang jeg ser en som virkelig har dreisen på ståbassen på nært hold, det er noe veldig tøft med det. 👍🏻Selv har jeg ikke investert i nærheten av nok tid for å komme i nærheten en gang, og det blir det nok ingen endring på heller.

    Dette er forresten tøft:

     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den ene mic´n jeg har (Shure Beta 57A) gir litt lavt nivå på lydkortet. Satser på at denne Cloudlifter´n løser biffen med opptil +25dB, uten å tilføre noe støy eller andre unoter.

    IMG_2388.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Lenge siden jeg har lagt ut noe her. Gikk til innkjøp av en rimelig Telecaster fra Stagg i høst, med P90 i neck. Den var godt skrudd sammen, resonnerer godt og er god å spille på, men både gods og elektronikk var så som så. Oppgraderte hele «skiten» og gjorde den om til standard Telecaster. Fikk slipet og polert båndene også.

    I dag satte jeg på 012-strenger, stemte om til åpen D, og nå skal den tjenestegjøre som slide-gitar inntil videre. Noen toner med clean-lyd og neck-pickup.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Kanskje litt OT, men apropos Gretsch - Doyle Dykes er en av mine absolutte favoritter, han spiller så utrolig tøft. Litt i overkant pastoral i uttrykket kanskje, men
    skal jo ikke bruke det imot noen. :)

    Her får en White Falcon kjørt seg, første låt Jingle Bells er jo helt rå. Også verdt å få med seg den neste som starter på 4:20. Også litt nerding for spesielt gitarinteresserte.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kanskje litt OT, men apropos Gretsch - Doyle Dykes er en av mine absolutte favoritter, han spiller så utrolig tøft. Litt i overkant pastoral i uttrykket kanskje, men
    skal jo ikke bruke det imot noen. :)

    Her får en White Falcon kjørt seg, første låt Jingle Bells er jo helt rå. Også verdt å få med seg den neste som starter på 4:20. Også litt nerding for spesielt gitarinteresserte.

    Utrolig dyktig fingerpicker. Mange flotte arrangementer og akkordprogresjoner.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg øvde en del på clawhammer og Chet Atkins- / Merle Travis-fingerspill i yngre dager, men det er liksom ikke det en har mest bruk for. I hvert fall ikke den «stramme» bassgangen. Men det å kunne spille «store akkorder» med melodi og bass opp og ned på halsen, det er nyttig. Åpner gripbrettet veldig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    NPD (New Pedal Day).

    Egentlig er jeg ikke den helt store Pedal-junkie, og stort sett er det én Mooer Reverb og én Mooer Delay pedal som brukes. Montert sammen med en Mooer Drummer og en Ditto Looper på et lite pedalbrett (lett å dra med seg ut av huset ved behov). Om jeg vil "leke" litt, eller ønsker noe mer har jeg jo Boss ME-80 som dekker "alt" med mer enn tilstrekkelig kvalitet (for min del).

    Men, i dag ankom det én pedal til, som mer eller mindre skal simulere pre-amp´n i denne:
    Aiwa TP 1011.jpg

    Av de ulike varianter som finnes på markedet fra både BSM, CB m.fl valgte jeg å bestille denne:
    IMG_2509.JPG

    Så får vi se (dvs høre) om denne tilfører noe jeg ikke allerede ville være i stand til å tweake frem fra ME-80 :) .

    Blackmore brukte jo Aiwa´n både som "booster" og delay, men etterhvert sluttet tape-delen å fungere. Allikevel fortsatte han å bruke pre-amp´n.

    En litt morsom digresjon var jo at mange trodde Blackmore brukte Aiwa´n live for play-back og at flere solo´r og/eller "dubbing" var avspilling av tape´n:cool:
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.451
    Antall liker
    9.743
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg øvde en del på clawhammer og Chet Atkins- / Merle Travis-fingerspill i yngre dager, men det er liksom ikke det en har mest bruk for. I hvert fall ikke den «stramme» bassgangen. Men det å kunne spille «store akkorder» med melodi og bass opp og ned på halsen, det er nyttig. Åpner gripbrettet veldig.
    Jeg har konvertert på eldre dager, og finner det veldig nyttig i den forstand at jeg stort sett spiller hjemme nå for tida. I en band setting, ikke SÅ nyttig tipper jeg. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Observerer at det er større interesse i å diskutere gitarer i andre tråder enn en som er tiltenkt formålet :rolleyes: ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert bare fordi folk er lei av å diskutere kjedelige ting som effektforsterkere, og vil snakke om kule ting som gitarer isteden. Who can blame them? ;P
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ellers kan jeg godt innrømme at jeg veldig gjerne skulle hatt en lilla Les Paul Custom.

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Blir ikke komfortabel med ergonomien til en Les Paul.
    Der en Strat er som å ta på seg en formsydd hanske, blir en Les Paul som en polvott i størrelse som ikke passer :cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Merkelig det der. Jeg kan på en måte forstå litt hva du mener. En LP er litt kantete og clunky, og tung som bare det. Jeg får ofte vondt i skulderen. Men følelsen på gripebrettet er jo bare <3 Den er smooth som smeltet smør, og bare nydelig. En Fender type gitar for meg blir bare veldig mye mer jobb å spille på føler jeg :)
    Men jeg prøvde en Jackson i sommer med samme skalalengde som jeg faktisk vurderte sterkt å kjøpe. Kanskje jeg burde prøve en Strat igjen også, tror det er en stund siden sist. Men for meg er følelsen av en LP sånn det skal være. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn