Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Gibson 335 fås også som en studio-utgave uten F-holes.. Den har nok like mye feedback som alle andre 335-er og like dårlig akustisk. :) Greit nok, når det kommer til feedback og metal så er det ikke alltid at halvakustisk å foretrekke, men man skal ikke kimse av det for det er fullt mulig. Bare å kjøre en noise-gate (pedal) så kan man tyyyyne på så mye gain man klarer og allikevel slippe feedback (til en viss grad). :) Med nok gain så piper det i alle slags gitarer er min erfaring, ihvertfall uten noise-gate. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Man lærer litt nytt hver dag. Denne AVRI jeg kjøpte for snart ett år siden, angitt av selger som en 2000 mod:

    IMG_1235 (1).JPG
    ... har jeg jo dermed antatt var en 2000 modell. Ikke minst ved at serienr søk også indikerte år 2000.

    Men, når man etter hvert finner ut at American Vintage 70s ble produsert fra høsten 2005, og solgt fra 2006 til 2012 - og at serienr var helt "vilkårlig" (fremgår kun stemplet inn i neck plate) var det jo grunn til å sjekke ut nærmere. For alle American Vintage series så er dato stemplet i bakkant av halsen. Samtidig er det tags m/dato under plekterbrettet og i pu-brønnen. På min viser disse tags 09/10 og 10/10/05, så det er mao en 2005, og av de første som ble produsert.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ble å fikse litt på flere gitarer denne uken, her er to bilder og bare 5 min jobb (litt lengre tid å maskere først). Utgjør veldig mye på utseendet uten tvil! :)
    Dette er en over 20 år gammel gitar.

    Før polering:
    DSC_1434.JPG


    Etter polering:
    DSC_1436.JPG
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Har kommet opp med et design for plekterbrettet på min tele/crazy -caster. Sterkt inspirert av originalformen, men med en liten vri.
    1601373288591.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Gratulerer med vel gjennomført jobb :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Her er forøvrig inspirasjonskilden til at jeg valgte P90 i bridge -konfigurasjon.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Fet lyd han har fått frem der :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Ja. Men jeg er usikker på om jeg kan være like hardhendt med mine gitarer før halsen bendes ut av posisjon.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Var på en jam session i går med Harley Benton-straten. Spilte på en eldre Marshall transistorforsterker, men det låt som ei kule, det altså. Er så fornøyd med den gitaren og de pickupene. Virkelig god strat-lyd med litt ekstra punch i bridge-pickupen. Og den holder seg stemt. Vi spilte blant annet Wicked Game (Chris Isaak), der jeg brukte vibbarm mye. Hadde en solo, der det gikk over i Jeff Beck-land med kraftig bruk av vibbarm og et par divebombs, og gitaren var like stemt. Det hjelper med ny oversadel som er filt til av en proff gitartekniker og smøring av alle bevegelige punkter (oversadel, strengetrær, sadlene på vibbsystemet osv.). Kjempegitar som har kostet meg rundt 2500 kr inkl. oppgraderinger og teknikerarbeid (nå bor jeg i Polen, så teknikerarbeidet hadde dratt opp prisen godt i Norge).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Som tidligere nevnt - Tonerider er reell "bang-for-bucks" :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Som tidligere nevnt - Tonerider er reell "bang-for-bucks" :)
    Helt klart. Men jeg vil også si de er mer enn "bare" bang for bucks. Det er rett og slett gode pickuper. Helt på høyde med produksjonspickupene til Seymour Duncan. Har aldri spilt på boutique-pickuper, men jeg vil anta at skal du virkelig få utbytte av disse forskjellene, så må resten av utstyrskjeden være i samme klasse. Og du bør helst være i et godt studio eller noe.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har aldri spilt på boutique-pickuper, men jeg vil anta at skal du virkelig få utbytte av disse forskjellene, så må resten av utstyrskjeden være i samme klasse.
    Ja, jo. Har heller aldri hatt det man kanskje definerer som "boutique" pups.
    Har Lundgren på en Strat, og OBL på en annen, men de er kanskje ikke tilstrekkelig "botique"?
    Men hva skal evt skille?
    Tonerider benytter jo gode og riktige materialer hele veien - og de er scatter-wound. Hva kan en "boutique-guru" egentlig tilføre?
    Og da spør jeg av ren uvitenhet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva kan en "boutique-guru" egentlig tilføre?
    Høyere pris? :rolleyes:

    Jeg aner ikke. Det er vel det med små produksjonsvolum, at da kan de passe enda nøyere på de små detaljene. Hva det nå måtte være. Vanlige Strat-pickuper er jo veldig enkle konstruksjoner, så her det minimalt med parametre som kan skille så lenge de bruker riktige materialer og produksjonsmetoder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Høyere pris? :rolleyes:

    Jeg aner ikke. Det er vel det med små produksjonsvolum, at da kan de passe enda nøyere på de små detaljene. Hva det nå måtte være. Vanlige Strat-pickuper er jo veldig enkle konstruksjoner, så her det minimalt med parametre som kan skille så lenge de bruker riktige materialer og produksjonsmetoder.
    Det med Boutique er at det som er nevnt mindre volum, men pickuper lages på stort sett samme måte. Men i boutique så får man skreddersydd mer imot specs man kanskje ønsker. Det være seg hvilke type magneter som bruker, antall viklinger og hvor tykk tråden er. Det er dette som utgjør hvor mye output man får og hvilken type lyd man får, en pickup farger lyden ganske mye og man kan høre forskjell side om side test med annen type. Jeg liker best lyden i keramiske eller Alnico 2. Alnico 5 som er den kraftigste har en tendes til å bli fort litt harsk lyd i når det er mange viklinger og mye output sammenlignet med andre magneter, spesielt i Bridge.
    Fender Stratocaster har også et hav med forskjellige pickups og utvalg oppigjennom årene, har selv Custom shop pickups i begge Fenderne mine (Stratocaster og Telecaster) og de har deilig lyd med relativt lav output. Har ellers mye andre pickups, men stor overvekt av Seymour Duncan (om det da ikke står Gibson på gitaren, da de har ganske gode pickups originalt). Liker å ha de fleste gitarer originale om da ikke pickupen låter crap.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, man kan jo få "skreddersøm" om/når man vet eksakt hva man skal/vil ha.

    Liker også lyden av Alnico II godt/bedre enn V. Kjøpte det til Bridge i den ene Strat'n, basert på karakteristikkbeskrivelse, som stemte godt.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Her går det i mye Stratocaster...med et par gode rørforsterker. Den Sonic Blue stratten og telecastere i midten på bilde er bygget av Tom Furuheim ( Pinehome Guitars). Kjempe gitarer begge to. Ellers fra venstre en 2008 Fender Customshop Relic HBS Stratocaster, på veggen henger en 1996 American Texas Special stratocaster og til høyre en rød 2008 Eric Johnson stratocaster.

    Her er et lite uhøytidlig lydklipp fra mitt lille hjemmestudio

    Test Pinehome Stratocaster

    image1.jpeg
    image0.jpeg
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Boutique og custom er ikke nødvendigvis det samme, da. Boutique betyr vanligvis håndlagd i små volumer. Noen boutique-aktører har et fast produktspekter, andre tilbyr muligheter til å tilpasse disse modellene etter eget ønske, og andre igjen tilbyr også pickuper bygd helt etter kundens spesifikasjoner og design.

    Dette med valg av magnettyper henger vel også litt sammen med hvordan gitaren er for øvrig. Har den mye «smell» i bassen, kan det være smart med f.eks. Alnico II, som skal være mer komprimert i bassen og generelt mer smooth.

    Det er Alnico V i de jeg har nå, og de er helt perfekt for denne gitaren. Alt stemmer. Alle pickupene for seg eller i kombinasjon låter helt topp. Elsker bridge-pickupen. Minner meg om en Tele-pickup, men uten twangen (som jo skyldes av flere faktorer enn bare pickupen, da).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er Alnico V i de jeg har nå, og de er helt perfekt for denne gitaren. Alt stemmer. Alle pickupene for seg eller i kombinasjon låter helt topp. Elsker bridge-pickupen. Minner meg om en Tele-pickup, men uten twangen (som jo skyldes av flere faktorer enn bare pickupen, da).
    Teletwangen får man lettere med Alnico 2 med lavere output. ;) Får den også på Stratocastere om man ikke går for så veldig hissig pickup.
    Men har også en gitar der kroppen er i mahogni, med et hissig sett keramiske passive humbuckere som får litt twang når de splittes.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Teletwangen får man lettere med Alnico 2 med lavere output. ;) Får den også på Stratocastere om man ikke går for så veldig hissig pickup.
    Men har også en gitar der kroppen er i mahogni, med et hissig sett keramiske passive humbuckere som får litt twang når de splittes.
    Det kom ikke så godt frem i måten jeg formulerte meg på, men twang er ikke noe jeg er ute etter. Jeg mente å si at bridge-pickupen jeg har nå, har Tele-bridge-kvalitetene jeg liker (punch og klarhet), uten twangen, som er en kvalitet jeg ikke liker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er forøvrig inspirasjonskilden til at jeg valgte P90 i bridge -konfigurasjon.
    Pokker ta deg for det videoinnlegget der;). Det har begynt å "klø".
    Har sansen for det nedstrippede, cleane og litt bøllete visuelle designet. Relativt rimelig er den også.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Etter å ha hørt gjennom flere demo´s og reviews på YouTube gikk jo det der egentlig måtte gå 🥴:

    Bekr.JPG
    Speakon hadde en på lager - dvs i butikk, og gav en ordentlig hyggelig pris den, da den har vært spilt på i butikken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt under 7.

    Dukker vel opp her rett over helgen, så det blir litt moro - og veldig annerledes enn en Strat.
    Har jo ikke annen formening om gitaren utover det jeg har hørt/registrert på YT, og med unntak av at noen savner båndmerking etter 15 bånd og at det er delte meninger om Blues Power badge´n, så gis det inntrykk av at de aller fleste er begeistret over både kvalitet, finish og lyd.

    Jared Epi.png

    Det hadde jo klart vært mer "stas" med en single pickup Gibson, men da snakker vi jo om heeeeelt andre priser.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Det Blues Power-skiltet ville ikke overlevd dag 1 hvis det var meg. Men jeg har tidligere pusset bort Joe Pass-logoen fra pickguard på en Epiphone (fint sandpapir og klarlakk fra sprayboks) og Seymour Duncan-logoen fra en Trembucker (viskelær), så jeg er kanskje i minoritet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takker.
    Ja, det er særdeles delte meninger om den badge´n på ulike fora :) , men en slik badge har jo sin historie (har jeg forstått) fra montering av Bigsby på Gibson ES-335. For å skjule hullene etter broen ble det laget dekkplater med graveringen "Custom Made".

    https://guitar.com/guides/diy-workshop/how-to-install-a-bigsby-on-a-gibson-es-335/

    Så har det tydeligvis blitt en "greie" å sette på en slik plate ved modifisering til Fixed Bridge på Gibson´s generelt. Flere har da valgt å "kopiere" originalen med gravering av ulike uttrykk.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Oser rock n roll av den der. Gratulerer. Ideell til slide, vil jeg tro.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan synes du denne er ptb?
    Tja - har kun hatt tid til å klimpre litt en halvtimes tid, og når jeg ikke (gitarmessig) har tatt i noe annet enn Strat´s på det jeg kan huske, så er det i bestefall annerledes og i værste fall - heeeelt håpløst ;) .

    Neida, håpløst er det ikke, men veldig annerledes. Halsprofilen, radien og tykkelsen er en ting (ikke så galt som "fryktet"), men slik jeg er vant med å holde så er gitarkroppen (oppe, bak) i veien for underarmen og broen er i veien for håndbaken. Nede på båndene butter hånda i halsfestet/kroppen osv :).

    Men, det går vel an å vende seg til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Med ref til innlegg #17 i denne tråden så hadde jeg jo en Epi Les Paul for 30+ år siden.
    Stratocaster har vel egentlig "alltid" vært gitaren for meg - og vil nok fortsette å være det, men jeg har i lengre tid hatt en tanke om å ha én gitar som ikke er en Stratocaster. Fortrinnsvis da noe helt annet, men det har egentlig ikke vært noen alternativer som umiddelbart har trigget kjøpslyst - med unntak av en og annen som har vært alt for dyr.
    Jeg har jo ikke aktivt søkt etter noe heller, så da denne JJN-utgaven ble lansert i fjor gikk den under radaren min - helt frem til @OAlex linket til YT-videoen i innlegg #212.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Én ting er jo "fordelaktig" - vekten :). Den klokker inn på behagelige 3,55 kg - og har fin balanse.
    Uten å vite om det er- eller hvilken weight-relief det er i kroppen, så er jo mye av årsaken til vektforskjellen mot en "ordinær" Les Paul den nedstrippede spec´n.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Måtte jo ha en slik en i samlinga mi. :)

    Gibson Firebird

    20201025_202326.jpg


    Også ble trangen for stor så jeg bare måtte ha denne:

    Jackson Roswell Rhoads

    20201026_182242.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn