Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Da er vi i gang og har montert nye pickuper, nye potmetere, en brukt CRL-bryter jeg hadde liggende og en DPDT-bryter for å kunne koble inn bridge-pickupen sammen med neck-pickupen. Har ikke tid til å lodde det sammen ennå.

    Lærte forresten noe nytt her om dagen. Når du har kobberskjerm på undersiden av plekterbrettet, så forbindes alt godset, og det er derfor ikke nødvendig å lodde en ledning som kobles til jord, mellom potmeterne. Hvis du gjør det, får du flere punkter som kobles til jord, altså en jordsløyfe.

    Potmeterne målte litt forskjellig 272k, 264k og 252k. Velger å bruke 272k på volumpot, 264k på tone til neck og 252k på tone til bridge - middle kobler jeg ikke til tonekontroll for å få litt mer gnist i kombinasjonsposisjonene.

    De Tonerider-pickupene oser kvalitet, må jeg si! Skikkelig konstruksjon, kabler, forpakning, skruer osv. Blir spennende å teste dem etter hvert.

    IMG_20200817_143235209.jpg

    IMG_20200817_143225249.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Inserts´ne til Dunlop Strap Locks montert.
    Her gjaldt det å være forsiktig og tålmodig under oppboring til 3/8" hull. Spesielt med den fremre der hullet er i buen på kroppen. Fort gjort å gjøre ubotelig skade ved å "slå" av biter av lakk under prosessen.
    Men, det gikk bra :)
    IMG_1462.JPG
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Inserts´ne til Dunlop Strap Locks montert.
    Her gjaldt det å være forsiktig og tålmodig under oppboring til 3/8" hull. Spesielt med den fremre der hullet er i buen på kroppen. Fort gjort å gjøre ubotelig skade ved å "slå" av biter av lakk under prosessen.
    Men, det gikk bra :)
    Vis vedlegget 656777
    Borene blir så grove gjerne i den størrelsen. Finnes det bor med stor diameter, men med "finere tenner"?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ny private stock-gitar fra PRS. Til 22.000 dollar. Kan det bli mer harry?



    Jeg har alltid hatt litt lyst på en PRS, men her har de gått litt over toppen. Hadde de ikke hatt den tigeren der syns jeg dette ser ut som en vakker gitar.

    Sikker på at ikke tigeren er photoshoppet på der? :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har alltid hatt litt lyst på en PRS, men her har de gått litt over toppen. Hadde de ikke hatt den tigeren der syns jeg dette ser ut som en vakker gitar.

    Sikker på at ikke tigeren er photoshoppet på der? :D
    Dessverre. Det er ekte treskjæring.

    Gitaren hadde helt klart greid seg veldig godt uten den tigeren. Jeg hadde stor sans for gitarer med flammelønn og quilt-lønn før, men for meg blir det litt for mye pent-møbel-preg over det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hver sin smak, men jeg syns også det er noe helt annet å ha en gitar og spille på den enn å se den på bilder. Jeg har til og med en blå gitar, selv om jeg egentlig "hater" fargen blå. :)

    Det kuleste jeg har sett er kanskje den Slash signature LP'en i Anaconda burst.

     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hver sin smak, men jeg syns også det er noe helt annet å ha en gitar og spille på den enn å se den på bilder. Jeg har til og med en blå gitar, selv om jeg egentlig "hater" fargen blå. :)

    Det kuleste jeg har sett er kanskje den Slash signature LP'en i Anaconda burst.

    Ja, hver sin smak, heldigvis. Jeg skal la være å kommentere den Slash-modellen he-he

    Som sagt digget jeg «flotte» topper før, særlig fra Tom Anderson, Suhr o.l. Dette var drømmegitaren for en del år siden:



    Men i dag jeg foretrekker heldekkende farger. Favorittfargene er 60-tallsfarger som Daphne Blue, Seafoam Green osv. Les Paul Gold Top er også fine.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Borene blir så grove gjerne i den størrelsen. Finnes det bor med stor diameter, men med "finere tenner"?
    Ja, det finnes litt ulike spesielle typer som f.eks kan minne litt mer om en fres, men litt "overkill" å kjøpe en slik for 2 hull ;) . Sjelden kompiser også har slikt liggende å slenge i rett dimensjon.
    Det som "reddet" meg er at jeg har ulike forsenkerbrosjer som jeg brukte for å "slipe" meg gjennom lakklaget.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Så ble det en Fender (til) da, denne gangen en mexikaner.
    Her var det DYPE riper i polylakken, som også er knallhard å pusse på. Slik så den ut når jeg fikk den, har nok slipt litt her allerede:
    DSC_1332.JPG
    DSC_1333.JPG

    Her er etter endel timer med våtslliping:

    DSC_1343.JPG
    DSC_1345.JPG

    Også etter litt polering:
    DSC_1348.JPG
    DSC_1351.JPG

    Her er sluttresultatet med et plekterbrett jeg hadde fra før, men fikk fullført loddingen av det nå i uka:

    DSC_1359.JPG

    Denne er nå utstyrt med Seyymour Duncan Little 59 i neck, Stack i middle og Hot rails i bridge. Split coils på push/pull brytere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    "Måtte" ha en liten amp til :cool: .
    En øk-annonse på Finn fikk umiddelbar respons på en drøyt 1/2 år gammel til omtrent halv ny-pris, og befant seg 15 min kjøretur unna. Så da ble denne bittelille tassen hentet i går:

    IMG_1467.JPG
    Du verden hvor denne overrasket. 1W i form av 1xECC82 og 1xECC83. 2 kanaler m/separat voicing, reverb og justerbar ISF (UK/US-sound). Sammen med 1x12" Vintage 30 låter det bra og trøkker mer enn høyt nok til stuebruk. Jeg kunne strengt tatt greid meg lenge kun med denne.

    Anbefaler de som er ute etter en liten "soveroms-amp" å ha med denne på short-list.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Når en tenker på den vanvittige virkningsgraden til gitarhøyttalere og vet at dB-skalaen er logaritmisk, så er det mikroskopiske mengder watt som skal til i et lite rom. En skal jo ha litt headroom, da :)

    Selv har jeg blitt mektig imponert av demoer av Boss Katana. Det står på ønskelisten min omsider.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Da var vi klare:

    IMG_20200904_154706944.jpg

    Byttet elektronikk fra dette:

    IMG_20200826_121932699_2.jpg

    Til dette:

    IMG_20200903_234725203.jpg

    Låter veldig bra (via Line 6 på PC og ut i stereoanlegget). Litt sånn "tynn", vintage 60-tallslyd, særlig med en Blackface Fender-forsterker, så denne gitaren trenger nok en mid-boost for å skjære gjennom miksen. Men til sånn alene-klimptring hjemme låter den nydelig.

    Masse, masse gitar for pengene. Trenger bare å fått ut den billige, kjipe plastoversadelen til GraphTech. Er ikke i stand til å file til oversadel selv, så det må en gitarreparatør ta seg av. Båndene trenger også litt polering samt filing av kantene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Må til med å snekre sammen et lite høyttalerkabinett til.
    Har på vei inn et slikt Jensen P10R element:
    Jensen alnico.png
    Tror det vil bli en fin match mot den lille Blackstar amp´n.

    Bygger det etter samme mal som jeg gjorde med det forrige kabinettet, men tanken er å gi det samme bredde som amp´n og noe mer høyde - for å få litt volum, og "stack-design".
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg kommet etpar steg videre med gitarbygget.

    gitPickup_rs.JPG

    Er imidlertid litt i tvil om jeg burde valgt Golden Age P-90 Parsons Street pickup fra StewMac.
    Our '50s-style Parsons Street™ model is named for the famous Kalamazoo street where the original P-90 was born. It features a black plastic bobbin with old-style enameled unpotted coil wire for the original slightly grittier sound, and is wound to 8.0K ohms.
    Jeg liker at den kan rocke, men det stikker litt i ørene.
     

    zuzubolin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2010
    Innlegg
    211
    Antall liker
    101
    Flott gitar. Er den god å spille på kan man vel prøve annen elektronikk etterhvert. Imponert!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er den Blackmorespilt?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja det er en av hans gamle gitarer som jeg fikk av han sist vi møttes for noen år tilbake:cool:.

    Yeah - right:rolleyes:

    Neida - langt ifra. Bygger en hommage/tribute til en av hans Master Strat's utfra en MIM 70's Classic. Se litt bakover i tråden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en utfordring fra en kompis å mekke en aktiv passiv krets. Her er bildet fra den som ble lagd. Potmeter fra aktiv før switch så fungerer dette fint, greit å ha potmeter fra passiv før switch også så slipper man tull i kretsen..

    DSC_1421.JPG
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ferdigstilte denne forrige uke, Dimarzio pickups:
    D-activator neck og Transation DP254 i bridge.
    Jimmy page setup med split på begge pickups med push pull og fase og seriell/parallell.
    Det er en VGS Eruption pro, tung gitar med masse sustain! Vurderer om jeg skal selge den da jeg nok har mer enn nok gitarer fra før..

    DSC_1407.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Satt på en strap button på hodet også, så nå begynner den å nærme seg hans '74 slik den fremsto i 1987:

    DSC03077.jpg

    deeppurple-la.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Endelig hjemme igjen. Ferdig fikset, justert, og båndslipt av Gulden Guitars. Som gjorde en fantastisk jobb, båndene føles helt super smoothe å spille på oppover hele halsen.

    IMG_1078.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes jo ikke grenser for hva enkelte finner på. På Strat-Talk er det en fyr som "trekker" gitarkropper med reptilskinn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ja, er ingen grenser for hva man kan gjøre. Men jeg syns faktisk det er kult at man eksperimenterer med å lage gitarer av alternative materialer som betong, aluminium, kompositter, og andre ting enn tre. Kan muligens både gi bedre lyd og forenkle produksjonsprosessen og gi oss bedre gitarer til mindre penger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Joda, er med på det. Ulike former for komposittmaterialer kan være vel-egnet og gi ønskede effekter, men betong :rolleyes: - og andre svært tunge materialer i en gitarkropp - nope:cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Virker som han i videoen var fornøyd med lyden i Flintstones-Strat'en sin iallfall. :D Men det er nok ganske tungt å stå og spille med. Kanskje nesten like tungt som en Les Paul. Ellers har jo gitarer av tre vist seg å fungere helt greit hittil. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den jeg lagde av en IKEA benkeplate i bøk ble tung nok allerede, og med sustain herfra og inn i neste uke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg ikke skjønner helt er alle de som mer så imot vekt-relief på gitarer, greit nok at man får mer sustain uten men det gjør noe med tonen når man får litt hull også.
    VGS (les paul modell) som jeg har er neppe borret i og det merkes på vekta, den blir hakket for tung. Men sustain det har den uendelig av! Men mye tyngre enn Gibson Les paul..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Massivt låter annerledes enn hult, så det blir vel en smakssak hva man foretrekker. Men jeg syns andre ting har en del å si også. Personlig foretrekker jeg som regel gitarer uten tremolosystemer, både p.g.a. lyd og følelsen det gir. Jeg er den første til å si meg enig i at vekt er en faktor, og at tungt er litt slitsomt i lengden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt handler om resonansfrekvenser. Til slutt koker det ned til fysiske parametre som stivhet, masse, elastisitet og kammervolumer. En chambered uten lydhull vil oppføre seg nokså likt en lagd av et lettere treslag, alt annet likt. Det er bare "veldig store porer" i det trestykket. Med åpne lydhull som på den over får man en bassrefleksresonans i tillegg, ved en frekvens bestemt av volumet i kammeret, arealet av hullet og eventuelt lengden av det. For den over skaper det en litt mer growly tone enn man kanskje skulle forvente. Men det er likevel pickupen som bestemmer mest av lyden fra en elgitar. Det er en RLC svingekrets med en resonansfrekvens, det også, men dessverre er den ene parameteren som ofte oppgis for en pickup (seriemotstanden i ohm) den minst interessante. Induktans og kapasitans er langt viktigere for hvordan den låter. Den over har en Seymour Duncan Trembucker, så det låter mettall selv om det ser ut som surf. Jeg fjernet Seymour Duncan-logoen, slik at det ble enda fler "WTF???"

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn