Diverse Gitarutstyr og stæsj

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat den delen overlater jeg til proffene selv, men det burde ikke være umulig å få satt den opp med annen strengetykkelse.

    Kan hende det funker greit uten justering også, men litt usikker siden det er tremolo på den.
    Spenningen strengene skaper vil jo endre seg så kan hende halsen må justeres (det stålet som går gjennom som justeres i topp, husker ikke akkurat hva det kalles).

    Har ikke vært borti sånn tremolo som er på den, men hvis den kan endre pitch både til mørkere og lysere (som en floydd) så må den vel sannsynligvis justeres og. Men det er litt gjetting siden jeg ikke har vært borti en sånn. Er uansett kurante saker å justere inn hvis det viser seg 09-42 strenger fungerer bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Spenningen strengene skaper vil jo endre seg så kan hende halsen må justeres (det stålet som går gjennom som justeres i topp, husker ikke akkurat hva det kalles).

    Har ikke vært borti sånn tremolo som er på den, men hvis den kan endre pitch både til mørkere og lysere (som en floydd) så må den vel sannsynligvis justeres og. Men det er litt gjetting siden jeg ikke har vært borti en sånn. Er uansett kurante saker å justere inn hvis det viser seg 09-42 strenger fungerer bra.
    Stanga som går gjennom halsen heter truss rod. :) Men vet ikke om akkurat det må justeres, på floyd rose tror jeg bare det er intonasjon og belastningen på fjærene eller noe sånt. Mulig kanskje strengehøyden også. Men som sagt overlater jeg sånt til proffer som vet hva de driver med, så kan ikke uttale meg egentlig.

    Har en gitar inne nå, og den var så langt ute å kjøre at der må truss rod justeres, pluss at bånd skal slipes, og alt skal justeres best mulig.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    @OAlex - ser ut som en Bigsby-type vinglepinne som ikke bør by på problemer.
    Bytt strenger, tjuun øpp og se hva som skjer. Om du ikke har vEldig lav action med dagens strenger kan det like gjerne gå bra :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    @OAlex - ser ut som en Bigsby-type vinglepinne som ikke bør by på problemer.
    Bytt strenger, tjuun øpp og se hva som skjer. Om du ikke har vEldig lav action med dagens strenger kan det like gjerne gå bra :)
    Gleder meg til å teste ut. Skal avlegge rapport etterhvert.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.242
    Sted
    Bartistan
    En ting til; om du etter å ha senket pups på bass-siden stadig har for mye bånn, prøv å skru ned pole-pieces i tillegg (noter deg antall omdreininger så du enkelt kan reversere endringene) og/eller heve dem på diskantsiden for å endre den tonale balansen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er et poeng. Gitaren er satt opp ganske perfekt nå, men det kan jeg sannsynligvis få korrigert.
    Trenger bare å gjøre litt på intonasjonen på broa etter man bytter til andre strenger, det kan også være at man må endre litt på truss rod. Start med truss rod om action er feil også intonerer du etterpå. Justerer du på truss rod så må også gitaren intoneres på nytt. Se på youtube hvordan man intonerer, det er ikke så vanskelig som det høres ut som. ;) Hvis den ikke er intonert så vil den høres utrolig sur ut når man spiller oppover på halsen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Stanga som går gjennom halsen heter truss rod. :) Men vet ikke om akkurat det må justeres, på floyd rose tror jeg bare det er intonasjon og belastningen på fjærene eller noe sånt. Mulig kanskje strengehøyden også. Men som sagt overlater jeg sånt til proffer som vet hva de driver med, så kan ikke uttale meg egentlig.

    Har en gitar inne nå, og den var så langt ute å kjøre at der må truss rod justeres, pluss at bånd skal slipes, og alt skal justeres best mulig.

    Hvor/hvem bruker du på dine gitarer?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Min Duesenberg TV Fullerton hviler seg i sofaen.

    Jeg har ikke helt fått det til med denne gitaren. Den har for mye lyd. For mye bass.
    Vis vedlegget 653521
    Den skulle vel optimalt sett hatt et potmeter til for justering av bass. Leo Fender brukte det da han jobbet for G&L. Google PTB tone control hvis du er interessert. (PTB står for passive treble bass.) Det finnes jo flere dyktige gitarteknikere i Norge. Selv kjenner jeg til Øivin Fjeld i Fredrikstad. Han er velvilligheten selv og hjelper deg sikkert med tips over telefon.

    Edit: Så nå at Øivin Fjeld sjøl har solgt gitarverkstedet (og antakelig gått av med pensjon), men de som har tatt over skal være veldig dyktige. Regner vel med det finnes dyktige gitarreparatører nærmere der du bor, da :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kjøpte brukt gitar i dag, noe så eksklusivt som en Kina-produsert Harley Benton ST-70 Paisley (ny ca. 2000, brukt litt over 1000):



    Kjøpt usett, så vi får se. Vet dette:

    Kropp i basswood, hals i lønn og gripebrett i amaranth.
    12-tommers radius. Litt flatere enn hva jeg er vant med, men jeg spiller en del slide, så flatt er ikke så dumt.
    Pickupene er sikkert ikke noe spesielt, men de er i alle fall ordentlige alnico 5-mikker, ikke keramiske.
    Elektronikken er så som så skal jeg bedømme ut fra bilder og videoer, men 150 kroner i nye gode potmetere, svitsj og kondensatorer er til å leve med.
    VIbb-systemet er ordentlig Wilkinson-greier, og «blokka» er tjukk og solid. Usikker på om den er laget av sink eller stål.
    Stemmeskruene er vel også rimelig ordinære, så jeg oppgraderer nok dem etter hvert.

    Det som er synd, er at gitarer i denne prisklassen, som egentlig er veldig god valuta for pengene, ofte er elendig satt opp i butikken. De som kjøper dem, er gjerne nybegynnere og har null peiling og blir sittende med «billigutstyr» som er vondt å spille på. Utrolig hva et godt oppsett, litt polering av bånd og nye strenger kan gjøre.

    Får ikke gitaren før om et par uker, men jeg er spent på hvor bra jeg kan gjøre den.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte brukt gitar i dag, noe så eksklusivt som en Kina-produsert Harley Benton ST-70 Paisley (ny ca. 2000, brukt litt over 1000):

    Det som er synd, er at gitarer i denne prisklassen, som egentlig er veldig god valuta for pengene, ofte er elendig satt opp i butikken. De som kjøper dem, er gjerne nybegynnere og har null peiling og blir sittende med «billigutstyr» som er vondt å spille på. Utrolig hva et godt oppsett, litt polering av bånd og nye strenger kan gjøre.

    Får ikke gitaren før om et par uker, men jeg er spent på hvor bra jeg kan gjøre den.
    Selv gode gitarer er vonde å spille på om de er satt opp feil. ;) Disse får veldig mye god skryt, selv lydmessig og er som regel ikke veldig mye man må gjøre med fra esken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min mest spilte om dagen, en 2019-modell thinline nylonstrenger. Bruker den mest akustisk, eller sammen med en liten Yamaha THR5A. Kun til husbruk, men jeg forsøker å spille litt på den hver dag.

    E89991BE-5DF0-4842-8512-004959F964F6.jpeg
    Ellers finner jeg nok en gammel Höfner Verithin, en Gibson CE nylonelektrisk og en Furch akustisk stålstrenger hvis jeg kikker litt i skapet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    T.o.m. en tsjekkisk gitar (Furch) i huset, Asbjørn. Jeg har ingen tsjekkiske gitarer, men alle mine gitarer (unntatt en Martin) er kjøpt i Praha.
    Jo, forresten - jeg har en BSG stående i Oslo.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lyst på en?
    Jeg har en Furch S40-CM som har samla støv i femten år ellerno. Kjøpt i et optimistisk øyeblikk. Blitt brukt mindre enn femten timer. Fin gitar. God å spille på. Om jeg hadde gjort det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg er vanligvis i Praha minst 4-5 ganger i året og vet om flere gitarbutikker der jeg kan kjøpe en hvis jeg "trenger" en, men det gjør jeg jo egentlig ikke. Men de er ikke billige der nede heller. Mellom 10 000 og 45 000 NOK, selv i Praha...
    PS: Ser at fabrikken ligger rett sør for Brno. Kanskje jeg kjører innom dem neste gang jeg er der.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Selv gode gitarer er vonde å spille på om de er satt opp feil. ;) Disse får veldig mye god skryt, selv lydmessig og er som regel ikke veldig mye man må gjøre med fra esken.
    Ja, et godt oppsett er alfa og omega, men ikke sjelden er det slik at dyrere gitarer gjerne får (litt) mer oppmerksomhet av butikkinnehaverne, mens billiggitarer er det liksom ikke så nøye med, for de skal jo selges til nybegynnere uansett. Er det noen som trenger et godt oppsett, er det jo i alle fall nybegynnere. Og hvor irriterende er det ikke å komme til en butikk, hvor omtrent alt av gitarer er ustemt og strengene gamle. Men det er en annen diskusjon.

    Ellers er jo billiggitarer blitt veldig, veldig bra med årene. En helt annen valuta for pengene enn for 15-20-25 år siden, for ikke å snakke om enda lenger tilbake. Og helt riktig, det er sjelden mye man må gjøre «fra esken» for å få dem til å låte bra og spille bra. Er gjerne justering av truss rod, litt intonasjon og pickup-høyde for det meste. Smøring av oversadel og bevegelige deler på vibb-systemer er også viktig. Skarpe båndkanter og matte bånd kan det også være. Alt dette er nok litt i meste laget for nybegynnere (og mange erfarne kvier seg for dette også), men det er jo ikke uoverkommelig.

    En ganskje kjent fyr som bruker rimelige gitarer, er Jack Pearson (Nashville-proff, tidligere medlem av Allmann Brothers). Spiller på de nesten rimeligste Squier-stratene. Humor å se konserter, der resten spiller på proffutstyr og vintage-gitarer, så står Pearson der med 150-dollar-gitarer, omtrent ikke modifiserte heller.

    ---

    Jeg fikk forresten tak i et nesten ubrukt sett med Gotoh-stemmeskruer (vintage type) til 250 kroner, og sett med Tonerider strat-pickuper til ca. 600 kroner. Har tro på dette prosjektet.
     
    Sist redigert av en moderator:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Apropos Furch, jeg kjøpte en ny D24SR (gran, palisander) i 2002. De var vel akkurat begynte å komme til Norge da, mener jeg. Betalte 11500 kr. Finansierte med studielån he-he

    For en gitar! Jeg var hektet på bluegrass på den tiden, og en Martin HD28 var drømmen, men utenfor rekkevidde økonomisk. Furchen var lettspilt og punchy og var en fryd og spille på. Lukten av trevirke og ny lakk var som et rusmiddel. Selvfølgelig solgte jeg den. Av idiotiske grunner. En gitar jeg aldri skulle gitt slipp på.

    Jeg kjenner han som kjøpte den av meg. Kanskje jeg må overtale ham til å selge den tilbake.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... og sett med Tonerider strat-pickuper til ca. 600 kroner. Har tro på dette prosjektet.
    Tonerider er bang for bucks :) .
    Britisk firma som produserer ved egen fabrikk i Kina. Bruker utelukkende materialer av beste kvalitet og holder høy kvalitet i produksjonen. 70´s AVRI´n jeg kjøpte hadde en Little 59´i bridge som jeg byttet ut med en Tonerider Alnico II Blues. I motsetning til Alnico V gir Alnico II en mer sweet/glossy tone - akkurat hva jeg var ute etter:

    Tonerider.jpg
    Scatter wound og riktige materialer hele veien:) .

    https://tonerider.com/

    Forhandles i Norge av Speak On

    https://www.speakon.no/
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tonerider er bang for bucks :) .
    Britisk firma som produserer ved egen fabrikk i Kina. Bruker utelukkende materialer av beste kvalitet og holder høy kvalitet i produksjonen. 70´s AVRI´n jeg kjøpte hadde en Little 59´i bridge som jeg byttet ut med en Tonerider Alnico II Blues. I motsetning til Alnico V gir Alnico II en mer sweet/glossy tone - akkurat hva jeg var ute etter:

    Vis vedlegget 654522
    Scatter wound og riktige materialer hele veien:) .

    https://tonerider.com/

    Forhandles i Norge av Speak On

    https://www.speakon.no/
    Kult! Jeg kjøpte Classic Blues-settet. Jeg spiller uten plekter for det meste, så jeg trenger attacket fra Alnico 5:

     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Min Duesenberg TV Fullerton hviler seg i sofaen.

    Jeg har ikke helt fått det til med denne gitaren. Den har for mye lyd. For mye bass.
    Jeg har denne:
    FBCB5DEC-ED46-40C7-8C45-01E4F2872A0B.jpeg

    Med std sett fra Duesen (10-50) er den helt klart en velvillig bassgenerator. Testet et 9-42 sett av nysgjerrighet på den og det reduserte bassresponsen en del. Kjører dog igjen på 10-50, da spillbarheten er null problem med tykkere strenger og jeg i motsetning til deg elsker bunnen den har. Koblet opp på en Magnatone Panoramic er det en perfekt match. Men hvorfor ikke bare kjøpe en enkel EQ stompbox og ratte inn personlig lydreferanse? Det er jo ikke nevrotisk hifi vi driver med her :)
    Grand Majesto er forøvrig en av de beste gitarene jeg har hatt i hendene og tremoloen er et kapittel for selv. Har faktisk bestilt én til fra Duesenberg for å bytte på Gretsch’en (banner glatt i kjerka, er ateist), Bigsby (B7) er dessverre ikke nærheten av å gi samme respons.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men hvorfor ikke bare kjøpe en enkel EQ stompbox og ratte inn personlig lydreferanse? Det er jo ikke nevrotisk hifi vi driver med her :)
    (Kul gitar!)

    Ja, og det er lov å bruke tonekontrollene på forsterkeren også. Er jo riktig nok en del som har bare én tonekontroll, eller bare volum, men da må jo en kvalitets-EQ-boks gjøre susen. I miksen med andre instrumenter merker du ikke «lydtapet» uansett. Live skal jo egentlig gitaren være temmelig bassfattig uansett for ikke å grøte til miksen, så EQ et eller annet sted er nesten obligatorisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min mest spilte om dagen, en 2019-modell thinline nylonstrenger. Bruker den mest akustisk, eller sammen med en liten Yamaha THR5A. Kun til husbruk, men jeg forsøker å spille litt på den hver dag.

    Vis vedlegget 654457
    Ellers finner jeg nok en gammel Höfner Verithin, en Gibson CE nylonelektrisk og en Furch akustisk stålstrenger hvis jeg kikker litt i skapet.
    At du "snekret" sammen denne selv i kjelleren er ikke mindre en imponerende :cool: (y)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For meg ser scalloped gripebrett helt merkelig ut, men jeg skjønner funksjonen altså. Åssen er det å bende strenger? Du må vel være veldig lett på labben, eller?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, det er en liten tilvenning som skal til. En "forse" ved bending er at fingeren ikke har kontakt med gripebrettet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har forresten handlet inn elektronikk til Harley Benton-gitaren (som kommer snart).

    3 stk. CTS-potmetere 250 k, logaritmisk
    Treble bleed-sett: 680 pF Silver Mica-kondensator og 220 k metallfilm-motstand
    Kondensator til tonekontroll: 225P .022 uF Orange Drop
    Vintage-type ledninger med bomullsisolasjon

    Regnestykket så langt:

    Gitar 1200
    Mikker: 650
    Stemmeskruer: 250
    Elektronikk: 275

    Oppgraderingene kostet altså omtrent det samme som gitaren he-he Får bare håpe selve gitaren er god å spille på og ikke livløs akustisk sett.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    ^ Ja, det er en liten tilvenning som skal til. En "forse" ved bending er at fingeren ikke har kontakt med gripebrettet.
    Jeg liker å ha litt kontakt med gripebrettet. Blir liksom litt mer fysisk, synes jeg. Men det blir jo fort en del gnisselyder av det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Fant ut at jeg måtte ha en sort gitar til for en liten stund siden, har jo litt for få av de.. Denne har P-90s og sort nitrolakk og har vært hardt brukt så den har en relic look over seg og den var veldig matt av seg så jeg har pussa over den litt for å få frem sort-fargen igjen istedet for matt sort/grå:
    DSC_1261.JPG

    Handla meg like greit et par Stanford også, det er mannen bak Maybach som står bak design og utvikling etc. av disse men de er produsert i Kina. De har utrolig høy kvalitet og gode å spille på, de kommer med binding langs hals og foran og bak på kropp.
    Den første heter Crossroad 35 (lik form og fasong laget nært en 335 med midtblokk):
    DSC_1204.JPG

    Den andre heter 30 (lik form og fasong laget nært Gibson ES330 uten midtblokk):
    DSC_1200.JPG



    Men i det siste så fant jeg jo ut at samlinga mi manglet en ting...!

    DSC_1314.JPG
    Gibson Flying V såklart, med Dirty fingers pickups! Kul gitar og føles ganske lik ut som den sorte lengre oppe i posten på halsen, denne også med sort nitrolakk. Den har også mer sustain enn man skulle tro. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    ...og jeg har aldri hørt om Stanford, engang... :oops:
    Det er nok et ganske nytt merke, fikk et tips fra en kompis om de da han er veldig glad i Maybach. Jeg klarte ikke å bestemme meg så det ble like greit begge to. :) Falck musikk i Trondheim har de også i demo, de har også utrolig god service. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ny private stock-gitar fra PRS. Til 22.000 dollar. Kan det bli mer harry?



     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Trenger bare å gjøre litt på intonasjonen på broa etter man bytter til andre strenger, det kan også være at man må endre litt på truss rod. Start med truss rod om action er feil også intonerer du etterpå. Justerer du på truss rod så må også gitaren intoneres på nytt. Se på youtube hvordan man intonerer, det er ikke så vanskelig som det høres ut som. ;) Hvis den ikke er intonert så vil den høres utrolig sur ut når man spiller oppover på halsen.
    Da var nye strenger montert. Dette ble en forbedring på alle vis. Mer inspirerende å spille på gitaren nå. De gamle strengene var nok ganske slitte. Har forøvrig løfta broa litt uten å se på intonasjonen.
    strenger.JPG

    Valgte dog å beholde tøystykket under vibratorsystemet. Og har stappa noe dempemateriale inn i lydhullet.
    dongri.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn