Gitarbygg - Hals til Telecaster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Artig tråd. Veldig misunnelig på folk som evner og tålmodighet til sånt.

    Men håper du gjør noe med headstocken ... Den blir for futuristisk i forhold til kroppen etter mitt skjønn.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg er forsåvidt enig i at headstokken ikke matcher kroppen. Men jeg har ikke klart å komme opp med noen bedre avslutning ennå. Merk at jeg har plassert logoen litt innpå headstokken slik at det er mulig å kutte bort noe materiale i forkant :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har selv en 52 Telecaster. Det er ikke tilatt å kopiere den orginale hedstock'en til orginale patenterte fender for andre produsenter. Aller fleste telekopier har en annen design/profil, det samme gjelder også Gibson Les Paul. Ibanez måtte avslutte Les Paul modellene på syttitallet, for at de ble betraktet som ulovlig kopi. De hadde en custom modell med en helt annen hode profil. Gitaristen Rune Gustafsson hadde en slik en som han brukte. Også den med feil hodeprofil som er den eneste jeg vet ble brukt av en profesjonell.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.957
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det mer eller mindre konsensus i bransjen at Strat og Tele formene nå er så utbredt at det anses som "common knowledge". Det er så mange kopimerker i markedet at alt formelig drukner. Du kan jo forresten se på diverse andre kopier, eller "kloner" som vises her på HFS...
    Dessuten er det forskjell på produksjon, salg og eget bruk. Hvis man googler Telecaster DIY, så hagler det med treff, - mange utstyrt med Fender decaler som også kan kjøpes på nett, om man ikke vil lage de selv. Lag den profilen du vil, - men jeg hadde nok ikke satt på en Fender decal... Jeg har forresten planer selv om akkurat det samme... har en sønn som så gjerne vi ha en....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg mener nå at man ikke setter Fender-dekaler på noe som ikke er Fender. Kopi/etterligning/veldig 'inspirert' av original fasong på kropp og/eller hode er dog godt innafor. Det blir nesten litt 'en dreadnought er en dreadnought, en Tele en Tele'.

    I mine øyne.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    De kaller det ofte ''parts caster'' når de setter på en annen hals eller bro som ikke er orginal. Jeg har selv satt på en Glendale 3-pieze compensate bro.
    Jeg mener først og fremst de som produserer og selger til offentligheten. Det som gjøres privat blir noe annet.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Headstocker identisk med Fender sine kan produseres kommersielt på lisens (Warmoth f.eks.). Hva en privatperson mekker hjemme til egen bruk, er det vel ingen som bryr seg om ... Headstocken til TS bør jo ikke være helt lik Fenders, bare litt mer «vintage» i utformingen. Synes jeg, da. I nåværende form passer den bedre til mer moderne design, se f.eks. B-Way Guitars, Teuffel osv.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, jeg synes også en headstock mere like fenders sin er penere, da noe helt anderledes blir litt for mye avbrytning i forhold til fender vintage.Vi kan ikke bli som danskene, som tukler med alt, men da i en annen sammenheng:) Ellers så kan en nevne Kendrik custom JBL Høyttalere i Japan, hvor produsenten setter sin egen logo på som også er det mest akseptable.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    En headstock som ikke passer til kroppen er jo ganske pønkete, da? Forøvrig synes jeg Echopark har veldig pene headstocks. Og så er jo Fenders telecaster headstock helt nydelig. Og Friedman sin ser ikke helt gal ut. GL sin ser dessverre ut som profilen til en gulvlist (GL..).

    echoparkHeadstock.jpg


    1966_Fender_Telecaster_(SN159266)_headstock_(tonemapped).jpg


    friedmanHeadstock-9.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht evt modifisering av headstock så er du jo litt låst av dagens fasong og den logo og serienr som allerede er frest inn.

    En ide/et forslag fra min side (om du nå vil/skal endre) er å kappe rett av akkurat i overkant av serienr. og runde av i framkant. Da har du en fasong noe lik Telecaster uten det fremre oppsvinget. Alternativt er det mulig å lage et lite "nebb" foran 1-tallet i serienr.

    Så får kollegaen svinge laseren på nytt og frese inn serienr bak på headstock.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hver gang jeg forsøker tegne nye kurver ender det opp som et teit dyrehode.

    halsUtkast1-complex_c_nyeKurver.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her vettø. Nå får vi penset tråden inn på familievennlig spor igjen :)

    _20200127_212940.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes faktisk signaturmodellen til Greg Koch fra Reverend er ganske fin.

    5c3ce8fba0ec79e5dfb29c2e_gc_PRED_b_0.jpg


    Men det er et livsverk det står respekt av å komme opp med noe som ser bedre ut enn originalen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes Neville er noe av det peneste som fins av Tele custom, som også er bygget av et ektepar. Fanastisk flott lønn fra Michigan. Se gjerne på Youtube hvordan disse utrolig flotte gitarene blir laget. Så denne gitaren først da Redd Volkaert brukte den på Vinstra Country Festival:)
    Neville_Custom_shop.jpg

    neville_guitars_headstock.jpg
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Synes Neville er noe av det peneste som fins av Tele custom, som også er bygget av et ektepar. Fanastisk flott lønn fra Michigan. Se gjerne på Youtube hvordan disse utrolig flotte gitarene blir laget. Så denne gitaren først da Redd Volkaert brukte den på Vinstra Country Festival:)
    Vis vedlegget 568853
    Vis vedlegget 568854
    Genial sigarettholder :D
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva er grunnen til at du ikke vil kopiere Fender sin headstock?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener nå at man ikke setter Fender-dekaler på noe som ikke er Fender. Kopi/etterligning/veldig 'inspirert' av original fasong på kropp og/eller hode er dog godt innafor. Det blir nesten litt 'en dreadnought er en dreadnought, en Tele en Tele'.

    I mine øyne.
    Jeg var ganske fornøyd med idéen min til dekaler på denne: :)

    Shamray.jpg


    (Den ble bygget av Shamray Custom Shop i Russland)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hva er grunnen til at du ikke vil kopiere Fender sin headstock?
    Headstokken er stedet hvor jeg kan legge inn min egen vri. Morroa ligger jo i å lage noe nytt. Dessuten, hvis man skal kopiere et design så må man være mer nøye enn jeg orker å være.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Synes Neville er noe av det peneste som fins av Tele custom, som også er bygget av et ektepar. Fanastisk flott lønn fra Michigan. Se gjerne på Youtube hvordan disse utrolig flotte gitarene blir laget. Så denne gitaren først da Redd Volkaert brukte den på Vinstra Country Festival:)
    Vis vedlegget 568853
    Vis vedlegget 568854
    Genial sigarettholder :D
    Ja, sneipholderen blir bare i veien. Her får jeg lyst til å gå over med raspa :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Synes Neville er noe av det peneste som fins av Tele custom, som også er bygget av et ektepar. Fanastisk flott lønn fra Michigan. Se gjerne på Youtube hvordan disse utrolig flotte gitarene blir laget. Så denne gitaren først da Redd Volkaert brukte den på Vinstra Country Festival:)
    Vis vedlegget 568853
    Vis vedlegget 568854
    Genial sigarettholder :D
    Ja, sneipholderen blir bare i veien. Her får jeg lyst til å gå over med raspa :)
    Skal si det var mye digg her inne :) spole maskin til pick-uper med tellerverk .
    https://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Fretting/
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Man kan gjøre mye rart, men det kan være verdt å legge merke til at designet på en Fender headstock ikke er så mye mer enn en stilisert utgave av Stauffer fra hundreogfemti år tidligere. Intet er nytt under solen, som kjent.
    Jeg har instinktivt alltid tenkt på Fender headstocks som stiliserte utgaver av f.eks kontrabassens profil (uten å ha sett sånt annet enn på bilder, dengang)

    Hode.JPG
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Imponerende arbeid hos Crimson, men kan styre meg for denne skellet rammen som ble montert på denne videon. Veit ikke om det er britisk eller australsk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn